| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #16 (permalink) |
| Geregistreerd: 19 februari 2003 Locatie: Haarlem
| PS: Wat voor CPU heb je en wat versta je onder een simpel spelletje? Is wel de basis informatie die we nodig hebben ![]()
__________________ Everything that has a beginning has an end.... [The Matrix - Revolutions] |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Geregistreerd: 29 juni 2004 Locatie: Nijmegen
| MeGodYouDie, paar vragen. 1) Welke CPU heb je? 2) Weet je al welke koeler je wilt hebben (Naar een winkel rennen en er een nieuwe op laten zetten is een slecht idee, Bij alle winkels zeggen ze dat het een goede koeler is, zelfs als het de grootste rotzooi is die je kunt kopen). 3) Als je geen antwoord hebt op vraag 2, wil je overklokken en is geluid (herrie) een probleem? Verder wil ik nog zeggen dat je zelf moet uitzoeken hoe je de beste airflow krijgt in je kast, tenslotte zijn alle kasten anders en deelt iedereen hem anders in. Wat vaak wel een goed idee is, is om een 'duct' (luchtkanaal) te maken voor je side panel zodat je CPU Koeler koude(re) lucht krijgt vanuit de kamer (Gewoon een oude Cola/Sinas....plastic fles gebruiken), hij hoeft niet tegen je CPU koeler te zitten, als ie maar een beetje in de richting van de koeler blaast. Ook zijn er een hoop mensen (zoals ik) die liever overdruk dan onderdruk hebben (Overdruk=meer lucht erin blazen dan eruit zuigen, onderdruk=meer lucht eruit zuigen dan erin blazen), het voordeel van overdruk is dat er alleen maar stof door de door jou geplaatse fans in je kast komt, bij onderdruk wordt er ook stof door alle mogelijke kieren/gaatjes naar binnen gezogen. Nu zul je misschien wel denken "maar dan zet ik er toch een gelijk aantal fans in voor in/uit", maar zo werkt het niet (zou wel makkelijk zijn) je PSU heeft ook één of twee fans, en zelfs als je die vervangt zit je met het probleem dat: 1) Je PSU waarschijnlijk meer weerstand heeft. 2) Niet alle fans EXACT gelijk zijn. Het is dus een kwestie van proberen, als je het snel en makkelijk wilt doen dan zou ik 2 fans onderin de kast zetten die er lucht in blazen, en bovenin de kast 1 fan die de lucht eruit blaast, en evt. een fan in je side panel en een 2de fan bovenin je kast, maar dat is mijn persoonlijke opinie, en hoeft in geen geval de gewenste resultaten te geven. |
| | |
| | #18 (permalink) | ||
| Citaat:
, dat spul verdwijnt niet zomaar, en als er na verloop van tijd bijna niks meer onder zit wil dat alleen maar zeggen dat er goed contact is tussen CPU en Koeler.Zo moet het dus NIET ![]() | ||
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Geregistreerd: 9 maart 2003
| Citaat:
| |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
2) Weet niet echt wat voor koeler ik wil.. heb er niet zo veel verstand van. Daarom dat ik het ook vraag 3) K ben niet van plan om te overklokken en herrie maakt allemaal nie zoveel uit... | |
| | |
| | #21 (permalink) |
| 60C is niet écht hoog voor de CPU die je hebt, maar zeker niet bevorderlijk voor je CPU. Een goede keus zou zijn: Thermalright SLK900, SP-97, SLK800, SLK800U, SLK948U, SK7 (Niet meer te krijgen, wie er nog een weet, PM ff), Zalman CNPS7000A-Cu, CNPS7000A-AlCu, CNPS7000-Cu, CNPS7000-AlCu. Dit zijn maar 2 merken, maar naar mijn weten wel de beste, de Thermalright koelers zijn vooral interessant als je wilt overklokken, met een goede fan koelen ze als de beste maar zijn ze (of kunnen) behoorlijk luidruchtig, je kunt er natuurlijk ook een minder luidruchtige fan opzetten.(De fan moet je er sowieso los bijkopen). Als je een stille koeler wilt met fan die goed koelt, dan is Zalman eigenlijk je enige keus. |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Geregistreerd: 29 maart 2003
| Sorry hoor, maar je noemt nu allemaal koelers van 40 euro en hoger. Een coolermaster Xdream is ook voldoende, hij wil niet gaan oc'en. Gewoon een amd koeler die t/m 3200+ koelt zal hem wel aankunnen. Neem er eentje met een redelijk grote heatsink en een 80 mm fan, die zijn meestal ook wat stiller. |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Citaat:
XDream II HAC-L82 Zou het dan ook mogelijk zijn om bijv. er een ledfan of iets op te maken... k zeg ook maar wa hoor... | |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Misschien zijn de koelers die ik noem wat duurder, maar het zijn gegarandeerd goede koelers. Een Xdream kan ook, maar in mijn opinie is het dan niet waard om een nieuwe koeler te kopen. Om het ff op een rijtje te zetten: 1) wil je 3-4 jaar met dezelfde PC werken (hangt ook van het aantal uur dat je 'm per dag gebruikt af) hoef je niks te veranderen, dat overleeft ie wel (wel af en toe controleren of je geen "dust bunnies" hebt). 2) Wil je er véél langer mee doen, dan raad ik je aan om een van de koelers te kopen die in mijn vorige post staan. 3) Wil je overklokken dan is een van de hiervoor genoemde koelers een must. Er is niks mis met een Xdream, maar in mijn ogen is het zonde van je geld, 60C is niet extreem veel voor de CPU die je hebt. |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Nee hoor, naast een CJ ben ik in hart en nieren een overklokker, ik sta niet zo snel verbaast (Ik geef daarom ook zelden tot nooit commentaar op de kast van een ander, en ik verwacht ook niet dat anderen dat bij mij zullen doen, het enigste wat ik wel kan doen is kiezen uit meerdere opties...in dit geval koelers...en daarbij gaat MIJN voorkeur uit naar de Thermalright of Zalman koelers). Er zijn zat andere "middelmatige" koeler die het 'goed' doen, zoals de Vantec Aeroflow, maar ik denk dat als je iets doet, dan moet je het goed doen. Goed=Duur, net zoals het leven. Middelmatig=Vul zelf maar in. Slecht=Goedkoop (goedkoop=duurkoop). |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Jij mag dan wel een overclocker zijn, maar de TS is dat niet. Ikzelf heb ook een Thermalright en die kan ik nu ook wel aanraden, maar daar heeft de ts echt niets aan hoor. Middelmatig is dus voldoende in dit geval. Waarom meer geld aan iets uitgeven als dat niet nodig is? Dat is mijn visie dan. |
| | |
| | #29 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
![]() | ||
| | |
| | #30 (permalink) |
| 60 is met dit weer redelijk hoog imho, het gaat nog veel warmer worden en 65 graden stressed zal dan geen uitzondering zijn. Dat vind ik persoonlijkte hoog om stabiel mee te draaien. Als je dan een nieuwe koeler koopt voor ongeveer 20 euro zal dat naar ongeveer 50 graden zakken, en dat heeft niet zoveel met de levensduur te maken. Mijn AMD 1400 is eigenlijk altijd warmer dan 60 graden en die loopt toch al een aantal jaartjes stabiel te draaien hoor! |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Optimale Airflow | darkstyle | Cooling & OC Junkies | 3 | 11-11-2007 10:48 |
| Airflow | NOOB | Cooling & OC Junkies | 10 | 11-07-2006 05:18 |
| Airflow | Dylan- | Cooling & OC Junkies | 10 | 9-02-2006 19:53 |
| airflow | Warheart | Cooling & OC Junkies | 16 | 6-08-2005 15:02 |
| airflow probleem | masterwebber | Cooling & OC Junkies | 12 | 2-06-2004 06:45 |