| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #31 (permalink) | ||
| Geregistreerd: 26 april 2003 Locatie: Halle
| Citaat:
Volgens het verloop van de dichtheid in functie van de temperatuur kunnen we vaststellen dat H2O een maximale dichtheid bezit bij 4°C. Bij verder afkoelen neemt de dichtheid weer af, hiermee kunnen we verklaren waarom ijs drijft op water! Deze sterk afwijkende vorm van "hoe kouder, hoe zwaarder" is een gevolg van het sterke dipoolkaracter van de watermolecule Water is een sterke dipoolmolecule: Vermits het zuurstofatoom een grotere elektronegatieve waarde heeft dan het waterstofatoom, trekt het zuurstofatoom de elektronen van beide waterstofatomen aan. Hierdoor krijgt het zuurstofatoom een negatief geladen karakter (delta-), terwijl de waterstofatomen een positieve (delta+). Omdat dipoolmoleculen zich gaan oriënteren tov elkaar, ontstaan er bindingen van elektrostatische aard tussen delta- en delta +. De H van één watermolecule vormt als het ware een brug tussen zijn eigen O en het O-atoom van de buurmolcule. Een dergelijke binding noemt men een waterstofbrug. bij ijs: In ijs is ieder O-atoom omgeven door 4 H-atomen (2 gebonden door een atoomverbinding en 2 door een waterstofbrug). Deze bezetten de hoekpunten van een tertraëder (een soort kristralstructuur). Tetraëders zijn regelmatig gerangschikt zodat er hongigraten (dus grote holten) onstaan. Bij verwarmen van ijs breken sommige waterstofbruggen waardoor de honigraten instorten. Er onstaan dan zigzagketens die in elkaar schuiven en daardoor neemt de dichtheid toe. De dichtheid bereikt een max van 3,98°C. Bij verder verwarmen zijn de waterstofbruggen zo goed als verdwenen en krijgen we een normale afname van de dichtheid. effe samenvatten: als men water afkoelt tot 4° neemt de dichtheid steeds toe, onder 4° neemt de dichtheid weer af. ik hoop dat ik hiermee iets bijgebracht heb. ![]() | ||
| | |
| | #34 (permalink) |
|
| Voor een WCSetup maak het geen zak uit.. in principe gebeurt er niets met je water waar je je beter zorgen om kunt maken is de lucht die in je reservoir zit.. die zet veel meer uit dat je water.... dus als je zon ontluchtings ding hebt? lijkt dat me erg handig om te gebruiken in deze warme dagen ![]() |
|
| | #37 (permalink) | |
| Geregistreerd: 19 februari 2003 Locatie: hulsberg city
| Citaat:
dus krimping bij koudere temps. klopt wel. alleen is het bij water een uitzondering zei de scheikundeleraar, dat zet uit zodra het beneden het vriespunt komt
__________________ Peugeot Speedfight 2 lcdd ownage! Incl. Snelle Malossi setup :w | |
| | |
| | #39 (permalink) | |
| Geregistreerd: 19 februari 2003 Locatie: hulsberg city
| Citaat:
(is aan mn onderarmen niet te zien, maar de rest is niet zo smal als je zult denken. k zal, om weer FF trug te komen op je wak-theorie, de enige zijn hier die met 2 HANDEN pist ipv 2 vingers ![]()
__________________ Peugeot Speedfight 2 lcdd ownage! Incl. Snelle Malossi setup :w | |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Geregistreerd: 31 december 2002 Locatie: IJsselstein
| Citaat:
__________________ FilmFreakz | |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Geregistreerd: 19 mei 2003 Locatie: Pringles bus (paprika)
| Als ik het hele topic eens doorlees dan heb ik ineens zin om heel snel m'n hoofd in een bak met ijs te doen!! Maar de theorie van caey'the klopt idd. Kan ook nie anders want het komt vast van 1 of andere scheikundige www. af |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Geregistreerd: 27 juli 2003 Locatie: Alkmaar
| of hij heeft natuurlijk opgelet op school....... ipv het net afstruinen.. want volgens mij heb ik dit eeuwen geleden ook op school gehad.... (LTS / MTS) Maar ik heb dat idee meer door het weer van de laatste tijd... (om mijn kop in een bak met water en ijs te stoppen om zo het beweerde te controleren)alleen ijs doet zo zeer |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Water Casefront | Kevin-mod | Casemod Junkies | 20 | 28-09-2006 19:27 |
| Rottend Water !? | Raptor | Cooling & OC Junkies | 33 | 9-07-2004 21:48 |
| [WC]water kleuren. | MW33 | Casemod Junkies | 17 | 24-02-2004 23:20 |
| Pc wil niet koud booten | BERSERKER | Hardware Junkies | 10 | 8-01-2004 15:04 |