Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 23-02-2008, 20:36   #1 (permalink)

Pyromaniac's schermafbeelding

Standaard Vraagje over airflow

Beste lezer/lezeres,

Ik heb een vraag over mijn case fans.
Moet de fan aan de zijkant, ondern op blaas of zuig stand staan?

Als die op zuig stand moet staan, dan heb ik geen intake fans. Dan heb ik alleen 2x 120mm outtake fans en een "voeding". Het andere vervelende ding is dat er voor geen fan kan worden gemonteerd. Is het dan nog nuttig om de fan er gewoon neer te zetten. Dat die dus gewoon los, rechtop staat in de kast?

Met zuig bedoel ik trouwens van binnen naar buiten
En bij blazen van binnen naar buiten.
Oud 23-02-2008, 21:04   #2 (permalink)

PsychoBram's schermafbeelding

Standaard

Mijn achterste fan is een "zuig" fan,
en voorin heb ik een "blaas" fan..
ik weet niet of dit goed is, mjah
PsychoBram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2008, 09:00   #3 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Dat is niet zo'n punt dat je geen intake hebt. Voorin zitten meestal gaatjes/roostertjes waardoor de lucht kan worden aangezogen. Dus je hebt wel degelijk airflow in je kast.
Wat de beste richting is die je fan kan blazen, moet je zelf ff uitproberen. Download een progje waarmee je de temps kunt aflezen en probeer.
Oud 19-04-2008, 08:31   #4 (permalink)
Amb

Standaard

Ja ik had er eigenlijk ook ff een vraagje over:

van alle kanten wordt tegen mij gezegt:

- via de voorkant en de onderkant van de kast moet lucht de kast in via fans, en via de achterkant en bovenkant de kast uit, en als je fans aan de zijkant hebt, moeten die ook naar buiten toe blazen.

Maar.. als ik dit omdraai... is dat nou zo erg...

er wordt vaak gezegt dat je nooit de fans aan de bovenkant van je kast naar binnen moet laten blazen, omdat warme lucht omhoog gaat, dus je dan de airflow verziekt.. is dit echt zo gevoelig..
Amb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2008, 09:17   #5 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Het zal het vast wel overleven als je het andersom doet, maar je temperatuur zal zeker omhoog gaan.

Het ligt er ff aan wat je precies wilt gaan doen (of je maar 1 fan wilt omdraaien, of het hele systeem omdraaien)
Normaal gezien ontstaat er een natuurlijke stroming van laag naar hoog, jij wilt die vervolgens weer gaan tegenwerken door de fans andersom te plaatsen. Koude lucht zal gaan zakken zodra het je kast binnen is, en je hebt dan groot kans dat er niet genoeg warmte opgenomen zal worden door deze koude lucht om goede koeling te geven. Waar het dan op neerkomt is dat je koude lucht inblaast bovenin en bijna even koude lucht weer gaat afvoeren onderin (tuurlijk er zal altijd wat warmte overdracht plaatsvinden, maar je fans zullen veel harder moeten werken om je case koel te houden).

Waarom wil je dit doen eigenlijk? En wat wil je nou precies omdraaien?
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Optimale Airflow darkstyle Cooling & OC Junkies 3 11-11-2007 10:48
Airflow NOOB Cooling & OC Junkies 10 11-07-2006 05:18
Airflow Dylan- Cooling & OC Junkies 10 9-02-2006 19:53
airflow Warheart Cooling & OC Junkies 16 6-08-2005 15:02
Airflow dmv sigarettenrook?? Neonracer Casemod Junkies 28 6-07-2003 16:44

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.