| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 4 september 2007 Locatie: Gorinchem
| Hallo Ik ben bezig met een watercoolingsysteem te maken maar ik ben maar nog in het begin van een beginner. Mijn vraag is kan ik een 230 volt waterpomp aansluiten op de voeding van mijn pc zodat als ik op de aanknop druk de pc + de 230voltwaterpomp aangaat ? En eigenlijk nog een 2de vraag is hoe? Heel erg bedankt. PS:Ik ben nieuwe hier. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| Het gaat inprincipe wel. Dit kun je doen dmv een zelf gemaakte relais schakeling of je kiest ervoor om een bestaande schakelingskastje te kopen. Heb ze bij verschillende webshops gezien. Maar als je beetje handig bent met electro (solderen ed) is het geen probleem om zoiets zelf in elkaar te bakken hoor... ![]()
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 april 2007 Locatie: Hellevoetsluis
| Welkom op casejunkies, 1- De pomp aansluiten op je voeding zelf zal zoiezo niet gaan, want een voeding levert max 12 volt. Je kan wel depomp aansluiten op het /230volt net en aanschakelen via een relais naar je start-knop van je pc en de rest zal ook nog wel ideen hebben succes //edit die boven mij was eerder :P
__________________ [CIP] Air-Intake |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Hallo Bedankt voor de snelle reactie's. Ik vind het idee voor een relais wel goed als jullie tenminste dit idee bedoelen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais Verder lijkt me het wel leuk en niet te overdreven moeilijk om te maken ik vroeg me alleen af of iemand het al een keer voor een pc heeft gemaakt en hoe PRECIES. Als iemand weet hoe precies iemand zijn relaise gemaakt heeft of een andere oplossing weet wilt u het dan graag posten bedankt |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| Ik heb dat een paar jaar terug ook zelf gemaakt. Parallel geschakeld als ik mij niet vergis. Zo kon ik toch nog de pomp afzonderlijk aan zetten en als de pc aan ging ging de pomp ook aan. Wel zò handig Even gegoogeld; zoiets was het ongeveer;Code: NULL---------------------------------------------------
/ relais POMP
FASE-----------/| -------------------------------------
| _ | _ |
| | | |
| |___| |
| | | |
| | | |
| naar molex |
| |
| / |
|______/ ______|
schakelaar
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Je moet een relais van 12 of 5V kopen. De contacten van de spoel maak je aan een molex en de schakelcontacten gebruik je om de 230V van je pomp te onderbreken. Das alles!
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #8 (permalink) |
| hallo Ik zat naar zo'n relaise te zoeken voor 5 volt en ik vroeg me af of dit de goeie was en alss er te weinig onfo over is wilt u dat effen zeggen van wat u nog moet weten. http://www.2dehands.nl/reed-relais-c...s&user=1125996 Harstikke bedankt ![]() |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 19 december 2006 Locatie: Lelystad
| Niet moeilijk doen met een relais maar gewoon een master/slave stekkerblok kopen. Zodra de master stroom vraagt, de pc dus, dan worden de slave contacten ook ingeschakeld. Ben je voor zo'n € 25. klaar
__________________ "its nice to be important But its more important to be nice" |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 mei 2007 Locatie: Spijkenisse
| Dat relais wat jij gaf was een reed contact, en dat werkt met magnetisme van buitenaf. Je moet gewoon zoiets kopen: http://electronica-onderdelen.nl/?page=product&id=1178 Er hoeft maar 230 doorheen dus die max. van 250 is genoeg en de spoel moet je op de 12V aansluiten (lijkt me duidelijk). Edit: verzendkosten zijn trouwens 1,65 daar.
__________________ Dream it, mod it |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 juli 2006 Locatie: Culemborg
| Als je een beetje elektro ervaring hebt is een relais ook totaal geen moeite. Voor je btw aan dit alles begint, check ff of je pomp veel water verpompt en geen lawaai maakt, anders zou alles voor niets zijn. Dan is het heel simpel met relais: Je sluit de relais spoel (in geval van 5v) aan op de 5v van een vrije molex. Als de voeding (dus pc) ingeschakeld wordt, klikt de relais dus ook aan. Vergeet aan deze kant niet de sper-diode. Dan aan de secundaire kant van het relais, hang je de pomp. Lijkt me wel clear hoe die moet zitten, gewoon een van de twee pompkabels aan de relais bakken, en de andere kant van de relais verbinden met de stroombron. Evenals de overgebleven kabel uit de pomp. (Jaja, de ene aan de bruine, en de andere aan de blauwe draad.. :P )
__________________ Little Johnny was a chemist, little johnny is no more, for what he thought was H2O, was H2SO4. || AMD X2 4000+ || 3gb OCz D-CH 800MHz 4-4-4-15 || NVidia 6800 GT || Seagate 7200.10 - 250GB || =D |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Citaat:
![]()
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW | |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Aansturing waterpomp | Jamba | Elektronica Junkies | 9 | 9-03-2006 09:04 |
| De Laing DDC-1 P waterpomp | R@mon | News & Review Junkies | 37 | 2-01-2005 15:10 |
| 220 volt naar 380 volt motor | inanc_gangster | Elektronica Junkies | 15 | 9-01-2004 23:23 |
| 5 volt is 5 volt niet meer??? | the widow maker | Elektronica Junkies | 4 | 22-05-2003 11:52 |