Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 20-05-2007, 20:46   #1 (permalink)

Standaard Koelen van Hd's met waterkoeling.

Hallo,

ik merkte dat mijn hd's redelijk warm werden ( 45-60 graden)
en heb in mijn caseontwerp een bijhoorden stuk gemaakt voor 3 hd's te waterkoeling.

zo ziet het eruit

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TSOPOFEL

Het zijn drie micro hd-o-matics, met een resje en een 2*120 mm radiator, zonder fans.

Gaat dit genoeg koelen?
modder.exe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-05-2007, 21:00   #2 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Ik kan helaas je foto's niet zien....
Oud 20-05-2007, 21:24   #3 (permalink)

Standaard

Ja ziet er prima uit! Beetje opgesloten HDD's, maar als je waterkoeling hebt is airflow niet meer noodzakelijk. Voor alleen HDD's is 2x120mm rad genoeg lijkt me! Als ze zonder koeling op z'n hoogst 60*C worden....

(Over link: de grote foto mag niet gelinkt worden, maar als je grote weghaalt in de url kom je er wel. Kwam ik net achter.)
mr.stijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-05-2007, 21:28   #4 (permalink)

Standaard

idd, werkt! Ziet er goed uit ja! Nu de uitwerking :P Hoe ga je die koelblokken maken? Alu uitfrezen? Plexiglas lijmen??
Oud 20-05-2007, 21:31   #5 (permalink)

Standaard

Bartjez, ik dacht dat een kenner als jij er wel een innovatek micro hd-o-matic in herkende! :P

Alvast bedankt voor de feedback!

ps. link is aangepast (grote is eruit)
Oud 20-05-2007, 22:34   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door modder.exe
Bartjez, ik dacht dat een kenner als jij er wel een innovatek micro hd-o-matic in herkende! :P

Alvast bedankt voor de feedback!

ps. link is aangepast (grote is eruit)
HAHA :P Kenner? :P Ik heb geen verstand van waterkoeling, alleen dat het supergaaf uitziet en dat het goed werkt. Maar voor mij is het meer de uitdaging om zo goedkoop mogelijk met zo goed mogelijke spullen een goeie airflow en koeling in mijn pc te krijgen.
Oud 21-05-2007, 11:10   #7 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Mijn ervaring is dat een licht briesje langs de harddisks meer dan voldoende is. En aangezien je altijd airflow nodig hebt in je systeem (denk ook aan de onderdelen op je moederbord, die kunnen ook behoorlijk warm worden) zou ik aanraden om toch luchtkoeling te gebruiken. Een watergekoelde harddisk krijgt namelijk geen koeling op de printplaat en dat is ook belangrijk!
Oud 21-05-2007, 17:23   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Mijn ervaring is dat een licht briesje langs de harddisks meer dan voldoende is. En aangezien je altijd airflow nodig hebt in je systeem (denk ook aan de onderdelen op je moederbord, die kunnen ook behoorlijk warm worden) zou ik aanraden om toch luchtkoeling te gebruiken. Een watergekoelde harddisk krijgt namelijk geen koeling op de printplaat en dat is ook belangrijk!
Idd, dat is ook een reden waarom ik bij de old-skool luchtkoeling blijf
Je kunt natuurlijk wel wc gebruiken om je cpu/gpu te koelen, maar dan zou ik evengoed 1 of 2 120mm fans gebruiken en die op 5 volt laten draaien.
Oud 21-05-2007, 20:24   #9 (permalink)

Standaard

demoniac? Die koeler is gemonteerd op de printplaat, natuurlijk word die gekoeld.

ok, ok, ik geef toe ,gniffel gniffel, het is ook een beetje voor de looks! gniffel gniffel
Oud 21-05-2007, 20:32   #10 (permalink)

GC_Vos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb laatst 2 fans naast de hdd gezet en de temp zakte inmens van 34*C tot rond de 23*C (kamertemperatuur dus!) Nu komt de temp niet verder dan 3*C boven kamertemperatuur uit. Tenzij je vloeibare stikstof gaat gebruiken denk ik niet dat je dat kan evenaren, evenmin met waterkoeling. Ik zit trouwens daadwerkelijk nog te wachten op een N2(L) mod.
Oud 22-05-2007, 00:34   #11 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door modder.exe
demoniac? Die koeler is gemonteerd op de printplaat, natuurlijk word die gekoeld.

ok, ok, ik geef toe ,gniffel gniffel, het is ook een beetje voor de looks! gniffel gniffel
Het probleem is dat de chips op de printplaat van een harddisk niet allemaal even hoog zijn. Je kan met een waterkoelblok dus geen contact maken met al deze onderdelen. Bovendien sluit je met een waterkoelblok de chips bijna helemaal af van de 'buitenlucht' waardoor er daartussen veel warme lucht zal blijven hangen. De enige echt innovatieve oplossing die ik hiervoor heb gezien is van Zalman, die hadden volgens mij een soort zak met warmtegeleidende gel die tussen het koelblok en de printplaat geklemd werd. Daardoor werd de warmte van de chips op de harddisk redelijk goed doorgegeven aan het koelblok. Ik weet dat het er voor de looks fantastisch uitziet, wellicht kan je de zijkanten van de harddisk (de aluminium behuizing) koelen met water en tussen de schijven door alsnog een fan laten blazen? (de waterkoelblokken als het ware als HDD-rack gebruiken)
Oud 28-05-2007, 18:16   #12 (permalink)

Standaard

[Offtopic]Vet ontwerp !
Oud 30-05-2007, 08:42   #13 (permalink)

Standaard

vanwege het feit dat printplaten ook gekoeld moeten worden, zijn er ook vrij weinig watergekoelde voedingen. En degene die er zijn, zijn voorzien van een langzaam draaiende ventilator.... Dus dat is ook het geval met een HDD aldus de theorie.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als een HDD of voeding watergekoeld wordt in een ruimte waar geen frisse lucht bijkomt
Dark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2007, 16:13   #14 (permalink)

Standaard

Ik denk dat sowiso de elco's het niet lang houden. Een slechte airflow is ook vaak de reden dat elco's op je MOBO te heet worden...
mr.stijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-06-2007, 01:51   #15 (permalink)

Standaard

@ Psylo: Bedankt!! heb er een tijdje werk aan gehad.

@ ivm met geen contact met oppervlak:

Waterchill heeft zo'n pads, ze kosten wel veel. Heeft iemand een vervanger van Zalman?

Ik had ook koelers gezien die zo'n pad al hadden, maar ik weet niet meer waar ik ze gezien heb. Iemand een idee?
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
5 HD'S op 1 12 volt lijntje YaaD Hardware Junkies 6 30-12-2005 18:10
Verschil tussen HD's met 2 of 8 mb cache? tongue_of_colicab Hardware Junkies 17 17-09-2003 14:40
ervaringen Samsung HD's Dj Tw@n Hardware Junkies 18 15-09-2003 17:23
S-ATA HD's Wabs Hardware Junkies 10 8-09-2003 23:09
leuke casemod alleen de hd's passen niet meer... DeaT Area 1337 13 3-06-2003 00:28

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.