| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 15 mei 2007
| Het aansluiten van de 4 casefans van een Antec Ninehundred case op een Scythe Kamameter lukt me niet. De casefans hebben elk een molex (4draads) aansluiting waarvan er 2 draden worden gebruikt (zwart en rood), en een 3-standen schakelaar (langzaam, normaal, snel) met drie draden (rood, zwart en geel). De aansluiting op de fancontroller gaat met kleine molex (3draads, rood, zwart en geel). Na het doorknippen van de kabels heb ik, misschien niet zo slim, de drie draadjes van de kleine molex verbonden met die drie van de drie-standen schakelaar. Hierop gaat wel de fancontroller aan, maar geeft deze geen fanspeed aan. Kan iemand deze nitwit helpen? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 28 november 2004
| Zover ik weet (ik heb de Nine Hundred gereviewd ) is het met die fans -Antec Tricool heten ze officieel- niet mogelijk om een RPM-signaal naar je moederbord of fancontroller te krijgen. Dat signaal gebruikt je fancontroller wellicht om de draaisnelheid aan te geven en loopt meestal via het derde draadje van die 'kleine molex' zoals jij de fanconnector omschrijft.Je fans laten draaien moet gewoon kunnen, maar dan moet je een fanconnector aan de fans klussen. In principe moet je dan de twee draden van de Tricool fans aansluiten op de +12V en Ground van de fanconnector. Het draadje wat hier aangegeven staan met 'Fan speed tacho signal' blijft dan leeg. Je moet dus NIET aan de draadjes van die schakelaar komen, dan krijg je -dat heb je al gemerkt- onvoorspelbare resultaten. Doe je het zoals hierboven omschreven dan kun je op twee manieren de snelheid van je fan regelen: via je controller én via die schakelaartjes.
__________________ Those were the times... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Dank voor je reaktie, Carpento. Mijn Kamameter bleek kapot te zijn, waarschijnlijk door het gepruts van mijzelf. Heb uiteindelijk verleden week een nieuwe gehaald. Ik heb één fan (die van 20cm) aangesloten op de kamameter, op de door jouw aangegeven mannier. De fan draait wel, maar op de kamameter blijft deze 0rpm aangeven. Het schakelaartje dat aan de fan hangt heb ik op max gezet. Zie ik wat over het hoofd, of kan het domweg niet in deze combinatie (Ninehundred case + Scythe Kamameter)? |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Geregistreerd: 19 juli 2007 Locatie: Delft
| Citaat:
__________________ Als je links kijkt, zie je rechts niets Officiele droogkloot | |
| | |
| | #6 (permalink) | ||
| Geregistreerd: 25 augustus 2007
| Citaat:
Hij zzegt ook in het begin dat de spanning van een molex komen met 2 draden. en dat de gele van de 3 standen schakelaar komt. | ||
| | |
| | #7 (permalink) |
| Dank voor de reakties. Ik begrijp uit de reakties dat ik behalve de +12v en de ground ook nog een derde draad moet aansluiten waarover de snelheid van de fan wordt doorgegeven. De coolers in mijn computerkast zijn uitgerust met een schakelaar voor low, normal en high draaien van de fan (hier lopen een gele en een rode draad naartoe), en een molex met +12v en ground draden. Is het überhaupt mogelijk dat ik, eventueel na wat geknutsel, de rpm kan aflezen op de kamameter, of moet ik andere fans kopen (en zo ja welke)? |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 25 augustus 2007
| Je zou even kunnen kijken of de fan aan de kant waar de draden aangesloten worden op het motortje nog een contactpuntje vrij heeft dat is meestal het rpm signaal maar niet elke fan heeft dat contact er op zitten. Zit het er wel op dan moet je er zelf een draadje op kunnen solderen, Maar je kan ook gewoon andere fans kopen. Het is wel het makkelijkste in ieder geval. Welke fans je erin gaat zetten hangt af van wat er nu in zit en of dit je bevalt. Het ligt dus helemaal aan jou welke fans je er in zet :P |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| [TK] Scythe Infinity | SupReme | Recycle Junkies (V&A) | 1 | 24-10-2007 18:48 |
| Scythe Silent Box | R@mon | News & Review Junkies | 1 | 25-12-2004 23:47 |
| Scythe Kamakaze 2 | Ragon | News & Review Junkies | 7 | 4-11-2004 09:40 |
| Scythe LCD Master | R@mon | News & Review Junkies | 7 | 16-10-2004 19:40 |