Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 15-05-2007, 21:48   #1 (permalink)

Standaard Antec Ninehundred + Scythe Kamameter: hoe aan te sluiten

Het aansluiten van de 4 casefans van een Antec Ninehundred case op een Scythe Kamameter lukt me niet. De casefans hebben elk een molex (4draads) aansluiting waarvan er 2 draden worden gebruikt (zwart en rood), en een 3-standen schakelaar (langzaam, normaal, snel) met drie draden (rood, zwart en geel).

De aansluiting op de fancontroller gaat met kleine molex (3draads, rood, zwart en geel).

Na het doorknippen van de kabels heb ik, misschien niet zo slim, de drie draadjes van de kleine molex verbonden met die drie van de drie-standen schakelaar. Hierop gaat wel de fancontroller aan, maar geeft deze geen fanspeed aan.

Kan iemand deze nitwit helpen?
peterselie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2007, 01:30   #2 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Zover ik weet (ik heb de Nine Hundred gereviewd ) is het met die fans -Antec Tricool heten ze officieel- niet mogelijk om een RPM-signaal naar je moederbord of fancontroller te krijgen. Dat signaal gebruikt je fancontroller wellicht om de draaisnelheid aan te geven en loopt meestal via het derde draadje van die 'kleine molex' zoals jij de fanconnector omschrijft.

Je fans laten draaien moet gewoon kunnen, maar dan moet je een fanconnector aan de fans klussen. In principe moet je dan de twee draden van de Tricool fans aansluiten op de +12V en Ground van de fanconnector. Het draadje wat hier aangegeven staan met 'Fan speed tacho signal' blijft dan leeg.

Je moet dus NIET aan de draadjes van die schakelaar komen, dan krijg je -dat heb je al gemerkt- onvoorspelbare resultaten. Doe je het zoals hierboven omschreven dan kun je op twee manieren de snelheid van je fan regelen: via je controller én via die schakelaartjes.
Oud 25-09-2007, 18:48   #3 (permalink)

Standaard

Dank voor je reaktie, Carpento. Mijn Kamameter bleek kapot te zijn, waarschijnlijk door het gepruts van mijzelf. Heb uiteindelijk verleden week een nieuwe gehaald.

Ik heb één fan (die van 20cm) aangesloten op de kamameter, op de door jouw aangegeven mannier. De fan draait wel, maar op de kamameter blijft deze 0rpm aangeven. Het schakelaartje dat aan de fan hangt heb ik op max gezet.

Zie ik wat over het hoofd, of kan het domweg niet in deze combinatie (Ninehundred case + Scythe Kamameter)?
Oud 25-09-2007, 19:01   #4 (permalink)

Standaard

Je kamameter blijft 0 rpm aangeven om je het derde draadje niet hebt die het aantal rpm van je fan doorstuurt naar je fancontroller.
Dus je ziet nix over het hoofd :P
grave667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-09-2007, 19:13   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grave667
Je kamameter blijft 0 rpm aangeven om je het derde draadje niet hebt die het aantal rpm van je fan doorstuurt naar je fancontroller.
Leest er dan niemand meer voordat ze reageren. Er staat hierboven toch duidelijk 3 draden en 1 daarvan is zo geel als een kanarie vers uit de wasstraat.
Oud 25-09-2007, 19:17   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wava
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grave667
Leest er dan niemand meer voordat ze reageren. Er staat hierboven toch duidelijk 3 draden en 1 daarvan is zo geel als een kanarie vers uit de wasstraat.

Hij zzegt ook in het begin dat de spanning van een molex komen met 2 draden. en dat de gele van de 3 standen schakelaar komt.
Oud 25-09-2007, 21:03   #7 (permalink)

Standaard

Dank voor de reakties.

Ik begrijp uit de reakties dat ik behalve de +12v en de ground ook nog een derde draad moet aansluiten waarover de snelheid van de fan wordt doorgegeven.

De coolers in mijn computerkast zijn uitgerust met een schakelaar voor low, normal en high draaien van de fan (hier lopen een gele en een rode draad naartoe), en een molex met +12v en ground draden.

Is het überhaupt mogelijk dat ik, eventueel na wat geknutsel, de rpm kan aflezen op de kamameter, of moet ik andere fans kopen (en zo ja welke)?
Oud 26-09-2007, 10:33   #8 (permalink)

Standaard

Je zou even kunnen kijken of de fan aan de kant waar de draden aangesloten worden op het motortje nog een contactpuntje vrij heeft dat is meestal het rpm signaal maar niet elke fan heeft dat contact er op zitten. Zit het er wel op dan moet je er zelf een draadje op kunnen solderen, Maar je kan ook gewoon andere fans kopen. Het is wel het makkelijkste in ieder geval.

Welke fans je erin gaat zetten hangt af van wat er nu in zit en of dit je bevalt.
Het ligt dus helemaal aan jou welke fans je er in zet :P
Oud 27-09-2007, 14:42   #9 (permalink)

Standaard

ik vind de huidige fans prima, dus wat leds en geluid betreft ongeveer hetzelfde.

Welke fans kan ik kopen en deze aansluiten aan de kamameter?
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[TK] Scythe Infinity SupReme Recycle Junkies (V&A) 1 24-10-2007 18:48
Scythe Silent Box R@mon News & Review Junkies 1 25-12-2004 23:47
Scythe Kamakaze 2 Ragon News & Review Junkies 7 4-11-2004 09:40
Scythe LCD Master R@mon News & Review Junkies 7 16-10-2004 19:40

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.