| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 augustus 2004 Locatie: gent
| Hallo is er een berekening om de warmte uitstoot in wattage te berekenen van een AMD 6000 + Is het mogelijk van zo'n processor te koelen met een peltier? Want ik heb alleen nog maar relatief oude processors onder de peltier behandeling zien gaan... Groeten |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Het kan allemaal, er lopen nog een paar topics met peltier koeling. Miss kun je die eens doorbladeren. Je zult waarschijnlijk een krachtigere peltier nodig hebben, aangezien de cpu's van tegenwoordig nogal wat hitte produceren.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 12 april 2005 Locatie: Sleeuwijk
| Een amd 6000+ zal behoorlijk wat warmte afgeven. Een peltier van boven de 200 watt heb je dan ook minimaal nodig. Een peltier dient namelijk altijd qua vermogen een stuk boven de uitstoot van je CPU zitten. Hou er echter wel rekening mee dat je voor een peltier van dit vermogen ook een zeer sterke voeding nodig hebt die behoorlijk wat Ampere kan leveren op de 12v lijn. Dit gaat je normale voeding van je computer namelijk niet redden. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Ik vond dit peltier: Thermo elektrisch koelelement 267 Watt HIGH TEMP. Thermo elektrisch koelelement. z.g. TEC of Peltier. Koel vermogen max. 267 Watt Aansluitspanning max. 16,2 Volt Stroom max. 30.7 Amp Afmetingen 62 x 62 x 4,8 mm. Lengte aansluitdraden ca. 150 mm. gewicht ca. 90 gram Sealed (vocht protectie) met RTV High Temp. bestendig 200 °C Vergelijkbaar met: Kryotherm n/a Melcor n/a Marlow n/a Een super groot koelvermogen, geschikt voor b.v. koeling in koelkast, aquarium koeling, water koeler enz. In voorraad: 6 24.70 267 Watt, zou dat genoeg zijn ? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 maart 2005 Locatie: Alphen aan den Rijn
| Da's meer dan genoeg! Misschien te veel zelfs voor je wensen (ivm. voeding enz Maar weet je zeker dat je met een peltier wilt gaan werken? Even wat dingen op een rijtje: -Zeer krachtige voeding nodig. In het geval van bovenstaande peltier voldoet een computervoeding al helemaal niet. Je hebt dus al een voeding nodig die zo'n 16V kan leveren tot aan 31A. Een voeding van minimaal 500W is daarvoor nodig, niet te vergeten dat deze voeding dan ook daadwerkelijk 31A over 1 lijn weet te leveren. -Je moet van koper een dikke coldplate maken (5mm dikte minimaal). Deze coldplate dient direct contact te maken met de CPU. De volgorde is daarmee: coldplate-peltier-koelblok. Deze coldplate moet aan beide zijden helemaal goed vlak en glad geschuurd zijn. Kleine oneffenheden kan je goed vullen met koelpasta omdat dit de kwaliteit van de koeling absoluut niet ten goede komt. Heb je hier de benodigde gereedschappen voor? -Wat je absoluut ook niet moet vergeten is dat je de boel zeer goed moet isoleren. Er bestaat namelijk een redelijke kans op condensvorming rondom het koelgeheel. Dit heeft als gevaar dat het condens neerslaat op je hardware en daardoor vervolgens kortsluiting binnen je systeem kan veroorzaken. -Een peltier heeft pas echt nut als de warmte die hij van de processor in de richting van het koelblok stuurt ook goed kwijt kan. Dit houdt dus in dat het koelblok zelf dezelfde warmte moet kunnen afvoeren. Anders zal op den duur blijken dat de temperatuur langzaamaan weer hoger wordt en valt het effect in het niets gezien de energie die in het peltier gestopt moet worden. Heb je dus wel een krachtige koeling tot je beschikking? (waterkoeling kan overigens al voldoen, ik overdrijf lekker) Maargoed, ik heb overigens totaal geen ervaring met peltiers. Alles wat ik hier zeg komt uit gedocumenteerd materiaal van het internet. Wat ik je iig kan vertellen is dat je er niet aan moet beginnen als je weinig ervaring hebt met koelingen. ![]() |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 februari 2006
| Dan snap ik even wat niet. Ik heb gelezen dat die c2d's maar 80 watt ( daaronder geloof ik) verbruiken. Dat is dan idle? Dan kan het toch nooit stressed 250 watt ofzo worden? Edit: Hier heb ik al een stukje, dan lijkt het mij 80watt stressed? Intel pakt het deze keer niet al te groot aan; alleen de Core 2 Duo E6300 en E6400 met ieder 2MB L2-cache krijgen een nieuwe revisie, waarin de processors iets zuiniger zullen omspringen met de energie wanneer ze niks staan te doen. In idle-toestand heeft Intel het stroomverbruik van de Core 2 Duo's weten terug te dringen van 22 naar 12 watt, AMD's Brisbane-cpu's hebben idle aan 7,5 watt genoeg. bron: http://tweakers.net/nieuws/45667/?hi...ore+2+duo+watt |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Dat is het watt dat ze verbruiken, niet wat ze aan warmte creeren... ik had deze voeding op het oog: The S320-12 kit is packaged for the convenience of users who wish to install this auxiliary power supply inside of their chassis. The unit is specifically intended to operate high power thermoelectric modules, and delivers up to 25 amps at 12 volts. The S320-12 power supply is mounted onto an adapter tray to be installed in any 5 1/4" bay. A/C power to the unit is controlled by a specially designed relay switch and harness that synchronize power to the unit with the rest of the computer. An A/C socket adapter with a custom stainless steel plate complete the kit for a professional looking installation. Installation inside the chassis requires the following modifications: Required: opening a 1 1/4" hole in the chassis to install the A/C socket adapter Optional (depending on chassis ventilation configuration): opening a blow hole above the unit's fan to extract the hot air emanating from it. Good ventilation to the unit is essential. Komt van de swiftech website... |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Geregistreerd: 26 juli 2006 Locatie: Culemborg
| Citaat:
(Let trouwens op dat dat 267W ook de hoeveelheid warmte is die de peltier verplaatst! Als hij inderdaad 30A trekt op 13.8v, kom je dus op 414W stroomverbruik!) Voor koeling van de pelt: een apart waterkoeling circuit met grote 2x120mm rad? :P Daarmee kun je evengoed je CPU zelf koelen... | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Volgens mij is het makkelijker als je weet over welke termen je praat Een apparaat gebruikt een hoeveelheid energie, een vermogen, en dit wordt uitgedrukt is Watt. Hier staat nog wat info, onder andere dat je minstens eentje van 200 Watt nodig gaat hebben ![]()
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Geregistreerd: 26 juli 2006 Locatie: Culemborg
| Citaat:
(Ik voel me niet aangevallen hoor, voor je het als flamin opvat.) Watt wordt zowel gebruikt voor energiegebruik als voor energieverplaatsing bij peltiers. Het verraderlijke is dat ze dus meer elektrische energie gebruiken dan ze warmte-energie verplaatsen. | |
| | |
| | #12 (permalink) | ||
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Citaat:
Bij pelts moet je idd erg goed opletten wat voor verbruik en verplaatsing ze hebben.
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! | ||
| | |
| | #13 (permalink) |
| OH sorry! ![]() ik haal mijn info gewoon van websites, en ik hoop gewoon dat jullie wizards er iets me aankunnen anyway MIjn pelt word gekoelt door 2 * 2*120mm radiators( Black ice extreme GT 240's) en ik zou die voeding van swiftech gebruiken met dat peltier van die website? Trekt die voeding dat? |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Wattage gebruik | BooN | Hardware Junkies | 8 | 29-11-2007 00:39 |
| Zalman CNPS 6000 CU Vraagje | jrbuurke | Hardware Junkies | 1 | 23-08-2004 13:19 |
| Wattage meter | Boogiman | Elektronica Junkies | 4 | 18-07-2004 14:13 |
| Wattage AMD processoren | Davidian | Cooling & OC Junkies | 6 | 27-05-2003 19:29 |