Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 16-04-2007, 01:47   #1 (permalink)

Standaard WC - Radiator vraagje

Hey daar allen die met water spelen :P .

Mijn vraag is :

Kan je in een watercooling system ook een radiator kou aflaten geven?

Dus dan heb je een Reservoir -> Pomp -> Radiator (afgifte warmte) -> Radiator (afgifte kou) -> Terug . ( Of een ander volgorde ).

En dat is mijn vraag, veel van jullie denken : wtf moet tie daar nou mee ?!?! Nou een experiment met de lucht verplaatsing in de kast met betrekking tot de circulatie van de luchtstroom van de warmte afgevers.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hier in.

Greetz Frenky
frenky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-04-2007, 06:57   #2 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Denk dat het heel moeilijk gaat worden, omdat alle radiators zijn gemaakt om warmte af te geven. Je laatste rad zal dus niet zoveel warmte afgeven als de eerste omdat die al een hoop energie uit het water heeft gehaald.
Oud 16-04-2007, 07:26   #3 (permalink)

Standaard

Volgens de wetten van de thermodynamica is dit onmogelijk. Warmte stroomt altijd van hoog naar laag dus een warm medium zal altijd zijn warmte afgeven aan een koud medium. Je kan een radiator dus niet geforceerd warmte laten opnemen.

Maar misschien begrijp ik je vraagstelling verkeerd ??
Oud 16-04-2007, 10:56   #4 (permalink)

Standaard

Misschien kan ik het beter uitlegen,

Dus dan heb je een Reservoir -> Pomp -> Radiator (afgifte warmte) -> Radiator (afgifte kou) -> Terug . ( Of een ander volgorde ).

De eerste radiator is dan met een ventilatortje uitgerust om te koelen en blaast naar buiten en de tweede heeft er ook 1 om de koude lucht de kast in te blazen.

Edit:

En als ik nou 1 radiator heb en die de lucht van binnen uit de kast trekt met een ventilator en dat de warme lucht die uit de kast wordt ontrokken de gekoelt word door de radiator en dat er een koude lucht uit de kast komt, het basisprincipe van een airco ?!?!?
Oud 16-04-2007, 12:16   #5 (permalink)

Standaard

Als ik je schema goed bekijk, dan ga je je koelwater eerst afkoelen in de buitenlucht, en vervolgens leidt je het koelwater naar een radiator in je behuizing en laat je een fan, door de radiator, lucht de behuizing in blazen. In wezen komt het er op neer dat je met opzet warme lucht je behuizing gaat inblazen. Stel dat de buitenlucht 23 graden is, dan zal je uiteindelijk dus ook lucht met een temperatuur van 23 graden in je behuizing blazen. Alleen maar opwarming dus. Deze manier van koelen heeft alleen zin als je lucht met een temperatuur beduidend lager dan de omgevingstemperatuur inblaast.

Een AC werkt volgens een ander principe, hierbij wordt een koelgas (Freon) gecomprimeerd en wordt dit in een zogenaamde verdamper geexpandeerd. Hierdoor koelt de verdamper tot ver onder nul af. De inblaastemperatuur ligt dus theoretisch ook onder nul. In de praktijk wordt deze zuperkoude lucht eerst nog gemengt met omgevingslucht zodat een acceptabele inblaastemperatuur van een graad of 15 wordt bereikt.

Mijns inziens kan je de radiatoren beter gebruiken om een old-skool waterkoeling aan te leggen. Veel minder problemen en een veeel beter rendement.
Oud 16-04-2007, 12:48   #6 (permalink)

Standaard

Ja dan moet ik gewoon freon gebruiken ipv gedistileerd water en een warmte wisselaar er tussen ipv een reservoir ?!?!
Oud 16-04-2007, 13:51   #7 (permalink)

Standaard

Je hebt dan wel wat meer onderdelen nodig hoor en het is niet zo gemakkelijk als het lijkt...

Zoek maar eens op internet het schema van een AC installatie op... dan begrijp je meteen wat ik bedoel.
Oud 16-04-2007, 14:45   #8 (permalink)

Standaard

Nouja ut was te proberen waard niet dan :P
Oud 16-04-2007, 16:42   #9 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Of je laat 1 radiator die buiten je case staat in een bak ijs staan :P Maar dan duurt het nog gigantisch lang voordat je case is afgekoeld....
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Radiator gemold Jamba Cooling & OC Junkies 9 4-09-2004 21:52
Watercooling Radiator..... Raptor Cooling & OC Junkies 8 3-09-2003 22:33
[WC] Radiator Probleem p!3tje Cooling & OC Junkies 3 21-08-2003 00:40
Radiator vraag..... Raptor Cooling & OC Junkies 12 8-08-2003 06:40
Radiator vraagjes twan Cooling & OC Junkies 3 30-05-2003 10:21

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.