| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 april 2007 Locatie: Rijpwetering
| Hey daar allen die met water spelen :P . Mijn vraag is : Kan je in een watercooling system ook een radiator kou aflaten geven? Dus dan heb je een Reservoir -> Pomp -> Radiator (afgifte warmte) -> Radiator (afgifte kou) -> Terug . ( Of een ander volgorde ). En dat is mijn vraag, veel van jullie denken : wtf moet tie daar nou mee ?!?! Nou een experiment met de lucht verplaatsing in de kast met betrekking tot de circulatie van de luchtstroom van de warmte afgevers. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hier in. Greetz Frenky |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Denk dat het heel moeilijk gaat worden, omdat alle radiators zijn gemaakt om warmte af te geven. Je laatste rad zal dus niet zoveel warmte afgeven als de eerste omdat die al een hoop energie uit het water heeft gehaald.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 maart 2003 Locatie: Pernis
| Volgens de wetten van de thermodynamica is dit onmogelijk. Warmte stroomt altijd van hoog naar laag dus een warm medium zal altijd zijn warmte afgeven aan een koud medium. Je kan een radiator dus niet geforceerd warmte laten opnemen. Maar misschien begrijp ik je vraagstelling verkeerd ?? ![]()
__________________ In de naam van de CTRL, de ALT en de heilige DELETE; Amen |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 april 2007 Locatie: Rijpwetering
| Misschien kan ik het beter uitlegen, Dus dan heb je een Reservoir -> Pomp -> Radiator (afgifte warmte) -> Radiator (afgifte kou) -> Terug . ( Of een ander volgorde ). De eerste radiator is dan met een ventilatortje uitgerust om te koelen en blaast naar buiten en de tweede heeft er ook 1 om de koude lucht de kast in te blazen. Edit: En als ik nou 1 radiator heb en die de lucht van binnen uit de kast trekt met een ventilator en dat de warme lucht die uit de kast wordt ontrokken de gekoelt word door de radiator en dat er een koude lucht uit de kast komt, het basisprincipe van een airco ?!?!? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Als ik je schema goed bekijk, dan ga je je koelwater eerst afkoelen in de buitenlucht, en vervolgens leidt je het koelwater naar een radiator in je behuizing en laat je een fan, door de radiator, lucht de behuizing in blazen. In wezen komt het er op neer dat je met opzet warme lucht je behuizing gaat inblazen. Stel dat de buitenlucht 23 graden is, dan zal je uiteindelijk dus ook lucht met een temperatuur van 23 graden in je behuizing blazen. Alleen maar opwarming dus. Deze manier van koelen heeft alleen zin als je lucht met een temperatuur beduidend lager dan de omgevingstemperatuur inblaast. Een AC werkt volgens een ander principe, hierbij wordt een koelgas (Freon) gecomprimeerd en wordt dit in een zogenaamde verdamper geexpandeerd. Hierdoor koelt de verdamper tot ver onder nul af. De inblaastemperatuur ligt dus theoretisch ook onder nul. In de praktijk wordt deze zuperkoude lucht eerst nog gemengt met omgevingslucht zodat een acceptabele inblaastemperatuur van een graad of 15 wordt bereikt. Mijns inziens kan je de radiatoren beter gebruiken om een old-skool waterkoeling aan te leggen. Veel minder problemen en een veeel beter rendement.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Je hebt dan wel wat meer onderdelen nodig hoor en het is niet zo gemakkelijk als het lijkt... Zoek maar eens op internet het schema van een AC installatie op... dan begrijp je meteen wat ik bedoel.
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Of je laat 1 radiator die buiten je case staat in een bak ijs staan :P Maar dan duurt het nog gigantisch lang voordat je case is afgekoeld....
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Radiator gemold | Jamba | Cooling & OC Junkies | 9 | 4-09-2004 21:52 |
| Watercooling Radiator..... | Raptor | Cooling & OC Junkies | 8 | 3-09-2003 22:33 |
| [WC] Radiator Probleem | p!3tje | Cooling & OC Junkies | 3 | 21-08-2003 00:40 |
| Radiator vraag..... | Raptor | Cooling & OC Junkies | 12 | 8-08-2003 06:40 |
| Radiator vraagjes | twan | Cooling & OC Junkies | 3 | 30-05-2003 10:21 |