| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 september 2004
| Ik zou graag wat adviezen krijgen met het overklocken van mijn systeem. Dit weekend heb ik 11x267=2937 MHz gedraaid, het geheugen hierbij in de bios op 266 gezet omdat ik met het geheugen niet verder kom dan 225MHz (1:1), hoger voltage of losse timings bied ook geen uitkomst voor het geheugen. Wanneer ik dus 11x267 draai met het geheugen op 266 is mijn systeem stabiel. Wanneer ik nu de cpu multiplier op 10 zet en 10 x 273 ga draaien om zo toch het geheugen nog wat op te schroeven word het instabiel, reboots, bsod's e.d. Wat kan hier de oorzaak van zijn? De cpu draait immers langzamer dan 11x267 die ik in eerste instantie draaide en het geheugen zit nog onder de 200MHz. A8V Deluxe Athlon 64 San Diego 3700+ Corsair 3200C2 CMX 512x2 dual channel |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 januari 2006 Locatie: Oost-Vlaanderen
| Uw moederbord wil waarschijnlijk niet meer mee. Ik denk dat je tegen je maximale HTT aanzit. Je kan proberen het chipsetvoltage op te krikken, maar denk dan wel om een degelijke koeling, en of het veel verschil zal maken... Mijne A8N SLI Premium stopt er ook mee op een HTT van 287. Misschien nog een domme toevoeging, maar je bent de HT multiplier toch niet vergeten te verlagen naar 3 wanneer je over de 250 HTT ging?
__________________ S//|R SAB HC COD4 (Klik om direct via Xfire te joinen) S//|R zoekt versterking (Clickable) |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
I know the feeling.@Joboris: Ik denk dat er weinig aan te doen is. Als het niet aan uw CPU of uw geheugen ligt, dan moet het uw moederbord wel zijn. Alleen het verhogen van het chipsetvoltage, zoals eerder vermeld, zou nog iets kunnen opleveren. Eigenlijk vind ik die overclock zo slecht nog niet ze. Het is ook niet echt een Die-hard overclockbord. Bijna 270HTT voor een VIA chipset is zeker niet slecht.
__________________ S//|R SAB HC COD4 (Klik om direct via Xfire te joinen) S//|R zoekt versterking (Clickable) | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| @hellraver: Het cpu voltage verhogen heeft geen zin, boven de 268 krijg ik tijdens het opstarten van windows een blauw scherm ook met hogere voltages, hardware check exception of zoiets. Zou een andere bios versie nog uitkomst kunnen bieden? @AtomiX: Hoe word het chipsetvoltage vermeld/genoemd in de bios? Op een ander forum werd mij ook al verteld dat het mobo met deze chipset beperkingen heeft, met het geheugen krijg ik met losse timings al problemen rond de 220MHz terwijl het standaard 2.0 - 2 - 2 - 5 draait. Een kennis heeft welliswaar ander geheugen, maar wel dezelfde chips en gaat heel ruim over de 250 MHz. Omdat overklocken bijzonder leuk en verslavend is wil ik hier graag verder mee. Wat voor mobos 939 zijn hier wel goed geschikt voor en is het geheugen wat ik nu zelf heb wel zo goed. Wat gegevens die ik kan vinden op de sticker van het geheugen: Corsair 3200C2 CMX512 x 2 XMS3202v4.2 0433010-2 CL2 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Over uw geheugenprobleem: Een vluchtige blik op de ramlist vertelt me dat er waarschijnlijk samsung TCCX chips op je geheugen zitten. Ben je zeker dat je het voltage al verhoogd hebt? 220MHz is nu niet bepaald veel voor die latjes. Heb een site gezien waar ze er 270MHz mee deden op 3-4-4-6 T2. Het voltage werd helaas niet vermeld. En er bestaat ook nog de kans dat je gewoon pech hebt. Niet alle chips zijn dezelfde. En over de beperkingen van de chipset: dat is waarom je HTT niet hoger wil dan 268. Over de naam van het chipsetvoltage kan ik niet veel zeggen. Het is zelfs mogelijk dat die functie niet bestaat in je BIOS. Normaal zou je die wel ergens moeten vinden. Als je echt verder wil gaan is een ander moederbord een oplossing. Met de pricewatsh op tweakers kunt ge nog wel ergens een mooi DFI bordje vinden. ![]()
__________________ S//|R SAB HC COD4 (Klik om direct via Xfire te joinen) S//|R zoekt versterking (Clickable) |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Voltage van het geheugen heb ik op 2.7 en 2.8 geprobeerd, blijft onstabiel rond de 220MHz. Ga dit weekend eerst maar eens kijken of het geheugen op een ander mobo wel harder wil, dan heb ik daar iig duidelijjkheid over. T2 heb ik overigens nog niet geprobeerd, Chipsetvoltage kan ik niks over vinden in de bios. Bedankt zover voor je uitleg en advies. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Misschien kan je hen nog eens proberen met een ander BIOS? Op Tweakers hebben ze daar een mooi topic over. De meesten daar verkiezen 1013. Ik heb het nog eens nagekeken, en inderdaad. Het voltage van de chipset is niet te verhogen vanuit het BIOS. (Misschien een voltmod :P )
| | |
| | #11 (permalink) |
| Ik zal eens gaan kijken of een biosflash uitkomst bied, ik heb vanmiddag al teruggeflashed naar 1014. Ik ga straks even kijken of ik hier verder mee kom, zoniet dan zal ik 1013 erop zetten. Bedankt voor je reactie en behulpzaamheid. ![]() Update: Met bios 1014 kom ik niks verder, ik zal het morgen eens met 1013 proberen. En anders ga ik binnenkort maar een ander mobo scoren. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Inmiddels bios geflashed naar 1013 zonder beter resultaat, het maximum wat ik eruit krijg is 270x11=2970MHz, ook wanneer ik de CPU multiplier op 10 of lager zet kom ik niet boven de 270, wanneer ik boven de 270 kom krijg ik tijdens het opstarten van Windows reboots, hogere voltages verhelpt dit niet. Omdat dit de max van het bord schijnbaar is en mijn geheugen ook niet meewil met dit bord wil ik wat anders aanschaffen. Ik ben een beginneling wat betreft overklocken dus is een DFI bord misschien wat te hoog gegrepen. Wat ik begrepen heb is dat MSI ook goede bordjes heeft met overklockmogelijkheden, klopt dat? En wat voor type MSI bord heeft dan de voorkeur bij jullie? Het moet wel socket 939 zijn, SLI hoeft niet want gamen doe ik niet zo heel veel. Nog even een afbeelding erbij gedaan van mijn maximum resultaat. ![]() |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 februari 2006
| voor je een ander moederbord koopt,misschien kan je nog in windows met software proberne om over die 270 heen te gaan. Ik weet niet of het wat scheeld maar dat kwam in me op en dat zou ik geprobeerd hebben.Verder raad ik wel DFI aan en niet MSI. DFI is er gewoon voor gemaakt en MSI heb ik niet vaak wat over gelezen dat het super is voor overclocken. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Laptop advies gevraagd | SynergY | Hardware Junkies | 8 | 1-10-2006 10:35 |
| Advies gevraagd | unstable | Hardware Junkies | 10 | 1-10-2006 10:34 |
| Nogmaals Overklocken sempron 2600 | Sammy078 | Cooling & OC Junkies | 19 | 4-07-2006 11:51 |
| Advies gevraagd voor beginnende casemodder | TerrorT | Elektronica Junkies | 14 | 9-08-2005 18:08 |
| mobo advies gevraagd | Hardware Junkies | 22 | 23-01-2003 07:17 | |