Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 20-08-2006, 23:18   #1 (permalink)

Standaard Koelpasta

Ik heb een AlpaCool NexXxos koeler gekocht voor mijn grafische kaart (XFX 6800GT) en deze koelt ook de ram chips van de kaart. Ik heb bij dit koelblok koelpasta en van die stickers voor de chips gekregen. Maar ik heb OCW Ultra 5+ koelpasta gekocht voor mijn cpu nu vroeg ik mij af, kan ik deze pasta gebruiken voor mijn grafische kaart chip (GPU) EN ook voor mijn ram chips van mijn grafsiche kaart?
1.35-1.40V @ 1.58V
Level 3 Rock Stable Overclock
Olivier_14 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2006, 01:46   #2 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Je VGA core kan je heel goed met OCW koelpasta doen. De ramsinks kunnen hier ook mee, maar zoals PO al aangeeft moet je dan een manier vinden om de ramsinks aan je kaart te bevestigen. Dat kan dus met superlijm / secondelijm. Je kunt natuurlijk ook speciale 'thermal adhesive' halen, dat is koelpasta die werkt als 2 componentenlijm. Die pads die je krijgt voor de montage van de ramsinks werken iig niet zo goed als echte koelpasta, dus het is wel aan te raden die niet te gebruiken. Thermal adhesive is de beste (maar ook duurste) oplossing.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2006, 08:16   #3 (permalink)

Standaard

Moet je dan eerst een laagje koelpasta en daarna een laagje secondenlijm hebben ?
Oud 21-08-2006, 09:24   #4 (permalink)

Standaard

Gewone lijm blijft _niet_ kleven op koelpasta. Koelpasta is namelijk een vette substantie. De beste en veiligste manier is met therlak adhesive. En dat kost 12 euro voor de tubes, dus zo duur is het ook weer niet.
Hier staat de gebruiksaanwijzing voor Arctic Silver Thermal Adhesive.
Wolgarnaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2006, 09:38   #5 (permalink)

Standaard

Waarom moet je eigenlijk lijm gebruiken? Het koelblok hangt toch met schroeven vast.
1.35-1.40V @ 1.58V
Oud 21-08-2006, 09:47   #6 (permalink)

Standaard

Ik denk dat iedereen er even van uit ging dat het een GPU koelblok was en ramsinkjes. Maar het is dus een volledig koelblok voor GPU en ram. Dan moet je dus gewoon wat pasta op de GPU en ram smeren, en het blok erop bevestigen. Let er wel op dat je het blok er van de eerste keer juist op zet, wanneer je het verschuift terwijl het er al op zit kan de koelpasta te dun worden.
Oud 21-08-2006, 10:14   #7 (permalink)

Standaard

Het gaat inderdaad over een koelblok die zowel gpu als ramchip doet. Nu heb ik een vraagje ivm het verwijderen van de oude koelpasta. Ik heb het tot nu toe gedaan met nagelak remover maar mag je dit ook gebruiken op de ram chips?
Op de website van ocz staat dat ik gewoon een druppel op de cpu moet doen en dan de cpu eropzetten. Maar is een druppel genoeg en moet ik deze dan niet uitsmeren? Hetzelfde voor de gpu en de ramchips is een druppel per ding genoeg en moet ik dit dan uitsmeren?
1.35-1.40V @ 1.58V
Oud 21-08-2006, 11:06   #8 (permalink)

Standaard

Je kan speciale producten gebruiken die hiervoor gemaakt zijn, maar ik gebruik altijd wasbenzine. Dan gaat die oude koelpasta er zeer goed af. Wasbenzine kan je in elke dhz-zaak vinden en kost ongeveer 1.85 euro voor 1 liter.

Edit:
Je moet de koelpasta idd uitsmeren, dit gaat zeer goed met een oud bankpas of telefoonkaart. Je moet ervoor zorgen dat de hele cpu ongeveer 0.3-0.5 mm koelpasta heeft. Enkel bij Athlon XP cpu moet je enkel koelpasta of de core(het bovenste blokje) aanbrengen, dit is ook soms het geval bij een grafische kaart.
Oud 21-08-2006, 11:29   #9 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Kijk hier eens Gaat wel over een CPU, maar voor een GPU is het principe gewoon het zelfde wat betreft koelpasta aanbrengen.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2006, 13:32   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolgarnaal
Ik denk dat iedereen er even van uit ging dat het een GPU koelblok was en ramsinkjes. Maar het is dus een volledig koelblok voor GPU en ram. Dan moet je dus gewoon wat pasta op de GPU en ram smeren, en het blok erop bevestigen. Let er wel op dat je het blok er van de eerste keer juist op zet, wanneer je het verschijft terwijl het er al op zit kan de koelpasta te dun worden.
Te dun? Het is niet de bedoeling dat je een dikke laag er op gaat smeren, zo klinkt het wel als ik jou reactie lees! De koelpasta is er alleen voor om in de kleine oneven heden te gaan zitten zodat het een vlakoppervlakte, de warmte geleid het beste met de metaal-metaal verbinding
tukkerpride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2006, 13:39   #11 (permalink)

Standaard

Het is uiteraard niet de bedoeling om het te dik te doen, zoals reeds gezegd, een halve mm is ruim voldoende. Wat je echter kan krijgen wanneer je het blok verplaatst is dat de koelpasta op een stukje volledig wordt weggeduwd waardoor je terug op het blote metaal zit. Voor chips zoals die van de GPU die een klein beetje bol staan kan dat als gevolg hebben dat een kant van de chip slecht wordt gekoeld omdat er geen volledige aanraking (ik zoek een ander woord, maar dit komt er al redelijk dichtbij) is tussen het koelblok en de chip.

Ik weet niet of ik nu wat duidelijker ben, maar anders wordt het een uitleg van ee nhalve bladzijde, en daar heb ik atm geen zin in
Oud 21-08-2006, 15:03   #12 (permalink)

RA-ART's schermafbeelding

Standaard

Olivier_14 zijn Graka WC Koeler

Kijk dit is niet zo moeilijk.
Maak met terpetiene en wcpapier de geheugenmodules en de proc van de graka schoon.
Doe op koelpasta op de geheugenmodules en proc en strijk het uit tot een dun laagje.
En bevestig het waterkoelblok.
Oud 21-08-2006, 15:43   #13 (permalink)

Standaard

Kijk hier even
En lees even het kopje:
- Koelpasta. Wat is dat, moet het en werkt het?
- Hoeveel koelpasta moet ik gebruiken?

Als ik dat lees dan vindi k een halve milimeter koelpasta nogal veel.
Ik wou zeggen dat de koelpasta alleen in de oneven heden van de 2 metalen oppervlaktes gaan zitten, deze zijn niet altijd helemaal vlak. Door deze koelpasta te gebruiken vergroot je het oppervlakte en kan hij dus meer warmte kwijt! Het is dus niet zo dat alle warmte via de koelpasta geleid moet worden, alleen de delen die niet op elkaar komen!
De geleiding van de 2 metalen op elkaar is vele malen beter dan de verbinding met de koelpasta ertussen.
Oud 21-08-2006, 17:35   #14 (permalink)

Standaard

Het principe van koelpasta kende ik al wel
Ik weet ondertussen niet goed meer hoe ik het nog kan uitleggen, en een halve milimeter is zoals ik zei ruim voldoende om erop te smeren waarna je het kan aandrukken waardoor de laag eventueel dunner wordt (zo beter?).

Even een tekeningetje:

De onderste tekening beschrijft het blok en chip zonder pasta, het bolle van de chip wat overdreven om het duidelijk te maken. De lijn stelt de onderkant van het blok voor.
Tekening 1 (links boven) beschrijft hoe het moet zijn, de zwarte smurrie is de koelpasta, zit mooi rond de chip.
Tekening 2 is wanneer het blok naar links verschoven is geweest tijdens de installatie. De koelpasta is naar rechts geduwd en maakt nu geen (goed) contact meer met de chip. Het blauwe stelt de ruimte tussen de koelpasta en de chip voor.
Ik heb het allemaal een beetje overdreven op de tekening, gewoon om het een beetje duidelijker te maken.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is, anders moet iemand anders die het principe wel zou snappen het maar even overnemen.

Overigens geleidt zilver beter dan koper/aluminium, aangezien Arctic Silver uit 99.9% zilver bestaat kan een laagje ertussen weer geen kwaad. Maar die theorie gaat niet op omdat je dan van chip -> koelpasta -> blok moet ipv gewoon chip -> blok. Waarom dat ik er nu bij vertel zou ik ook neit weten [/img]
Oud 21-08-2006, 21:12   #15 (permalink)

Standaard

Ja ik begrijp ook wel wat je bedoelt alleen vind ik die halve milimeter wat teveel van het goeie, te veel koelpasta is zeker niet goed, want het gebruik van de koelpasta is namelijk niet eens noodzakelijk bij normaal gebruik alleen is het wel beter.
Maar oke het is nu wel duidelijk neem ik aan.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beste koelpasta tvdh Cooling & OC Junkies 26 13-05-2007 19:00
Koelpasta conserveer temp. Mr. Oizo Cooling & OC Junkies 4 30-09-2006 01:51
Koelpasta rompestomper Cooling & OC Junkies 0 12-12-2005 21:24
T-Zero koelpasta getest R@mon News & Review Junkies 0 15-11-2004 10:59

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.