| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 22 november 2005 Locatie: Belgium
| Ik heb juist bij mij thuis een Levicom SysGuard aangekregen maar ik heb enkele vragen ivm de installatie. Er zitten drie sensors (voor cpu, hdd en system) bij deze controller. Nu vraag ik mij af waar dat ik deze moet bevestigen. En bedoelen ze met system de case temperatuur? Ik krijg een van deze dage mijn waterkoeling aan dus er gaat dan op de cpu een waterkoelblok staan.
__________________ Amd Athlon 64 3500+ 2200MHz @ 2625MHz (119%) 32°C / 40°C (idle/load) Water cooling 1.35-1.40V @ 1.58V Level 3 Rock Stable Overclock |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 januari 2005 Locatie: Nijmegen
| Met de case-temperatuur of sytem temperatuur bedoelen ze uiteraard de temperatuur van de lucht in je computerkast zelf. Hdd sensor plak je uiteraard op je hdd. De cpu sensor moet dan op je cpu, meestal zit er al een onder op je mobo zelf, maar je kunt hem ook net naast je cpu zelf plakken, op je koelblok bijvoorbeeld. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Voor je CPU werkt dat anders. Moederbordfabrikanten plaatsen meestal zelf een sensor net onder je CPU, die berekent door middel van een aantal algoritmen de temperatuur van je CPU. Die algoritmen zijn echter gebaseerd op luchtkoeling. Daarom zou je normaliter een blaadje moeten gekregen hebben dat tussen je CPU en je koelblok moet (iets zilverpapier achtig), daarop moet de sensor dan worden aangesloten, als die er al niet in zit. Moest dat er niet bij zitten is er eigenlijk geen enkele plaats waar je de temperatuur van je CPU zeer waarheidsgetrouw kan meten. Dit gaat overigens niet op voor Intel, die hebben een in de CPU ingebouwde sensor. Gaat zeker op voor socket A, en ik denk dat het ook nog op gaat voor de nieuwere AMD's. Beste plaats voor je case temperatuur is ergens in het midden, in de buurt van de CPU, maar zeker ver genoeg zodat je geen restwarmte krijgt van de CPU. De beste plaats voor de HDD sensor is onderaan aan het middelpunt van de platters. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Dus het heeft geen nut om de temperatuur sensor op de achterkant van het moederbord te kleven? Ik heb bij de temperatuursensor enkel 6 van die rechthoekige oranje sticker gekregen. Is het bij je grafische kaart het best om de sensors op de achterkant te kleven onder het metalen plaatje waar je je waterblok aan de voorkant aan vast hangt. Ik heb hier een foto gevonden van iemand die een sensor heeft geinstallerd op zijn cpu. Mijn vraag is gaat dit echt de koelprestaties zoveel beinvloeden als je de temperatuurs sensor aan de zijkant van je cpu installeert en er dan koelpasta overdoet.
__________________ Amd Athlon 64 3500+ 2200MHz @ 2625MHz (119%) 32°C / 40°C (idle/load) Water cooling 1.35-1.40V @ 1.58V Level 3 Rock Stable Overclock |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| ik heb een keer met een vriend van mij in een zalman cooler een cpu thermometer gemaakt. Gewoon een gaatje geboord in het koelblok, vrij dicht op de cpu. Toen er wat koelpasta in gemikt en het zooitje dichtgelijmt. Dit werkt perfect! geeft de exacte temperatuur aan van de cpu!
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Ik heb even een tekeningtje gemaakt over hoe ik het eigenlijk wou doen maar jullie zeggen dat dit niet mag. ![]() Dus als je nu gewoon op de bovenkant van de cpu (AMD Athlon 64 3500+ S939) de sensor (blauwe balkje) zet en je smeert er dan gewoon je koelpasta mee over en dan plaats je daarop het koelblok.Het dikste punt van de sensor is iets minder dik dan een halve mm. Beschadigt dit de levensduur van de processor en/of beinvloed dit zoveel de warmte afvoer. Dit meet volgens mij beter de processor temp. dan dat je deze aan aan de zijkant bevestigt. Ik denk ook dat als je een gaatje boort in je koelblok je het best bekomt maar ik wil niet meteen boren in mijn koelblok.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 maart 2004 Locatie: Hengelo (OV)
| Ik vind het meten van een eerlijke CPU temperatuur bij lange na niet zo belangrijk dat ik er mijn koelprestaties voor wil laten verslechteren... eerlijk gezegd interesseert het mij totaal niet hoe warm mijn CPU is, dus is een aparte sensor echt overbodig voor mij... Just my 2 cents... als ik jou was zou ik gewoon die sensor weglaten, of ergens tegen de zijkant van het koelblok plakken. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Bevestigen plexiglas | -SparkY- | Casemod Junkies | 27 | 14-11-2006 16:10 |
| sensors bevestigen | undersquad | Hardware Junkies | 2 | 11-12-2004 20:26 |
| Plexi glas bevestigen | Gijs | Casemod Junkies | 2 | 31-10-2004 20:48 |
| Aluminium, aan elkaar bevestigen? (n00bvraag) | NL-Sneeuw | Casemod Junkies | 5 | 14-07-2004 11:27 |