Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 16-08-2006, 00:23   #1 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard Het grote waterkoeling topic

Het grote waterkoeling topic #1
Dit topic is bedoelt als verzamelplaats voor alle vragen, opmerkingen, tips en andere zaken die met waterkoeling te maken hebben. Dus als je vragen hebt over het installeren van een waterkoel systeem, of wat je het beste zou kunnen aanschaffen, dan kun je hier terecht.

Voordat je een bericht plaatst
» Lees de Waterkoeling FAQ
» Lees de Cooling & OC Junkies FAQ
» Gebruik bijvoorbeeld Google om een antwoord te vinden op je vraag of meer informatie te verzamelen

Bekende fabrikanten
» AlphaCool
» AquaComputer
» Asetek
» CoolerMaster
» D-Tek
» DangerDen
» Frigus (Intimidator blokken, NL)
» HW Labs (Black Ice radiatoren)
» Innovatek
» Koolance
» PolarFlo
» Silverprop
» Swiftech
» Thermaltake
» Thermochill (radiatoren)

Mini-FAQ
» Wat is de beste volgorde voor de waterkoeling loop?
De meest voorkomende volgorde is: Pomp -> Radiator -> CPU -> Chipset -> VGA -> Reservoir -> Pomp
Echter is het zeer zeker mogelijk op deze volgorde te varieren. Echter is het sterk aan te raden om het reservoir vóór de pomp te plaatsen, aangezien de pomp altijd voldoende water moet kunnen aanzuigen om schade aan de pomp te voorkomen. Verder maakt het in principe weinig uit. Hoewel het water natuurlijk het koelste is vlak na de radiator; daar kan je dan ook het beste het CPU blok plaatsen.

» Wat voor vloeistof kan ik het beste gebruiken?
Gebruik in elk geval gedeminiraliseerd (demi) water (te koop in iedere supermarkt). Dit remt de groei van algen en andere vervelende zaken. Je kunt hier een kleurstof of speciale vloeistof aan toevoegen als je dit wilt, maar is niet noodzakelijk. Ververs wel om de 3 tot 6 maanden het water. Ook bestaan er speciale waterkoeling vloeistoffen die je kunt gebruiken in plaats van demi water. Deze vloeistoffen zijn echter vaak behoorlijk prijzig en het voordeel is marginaal.

» Waar moet ik op letten bij het samenstellen van een waterkoel systeem?
Ten eerste zul je minimaal de volgende onderdelen nodig hebben: pomp, radiator, waterblok, slangen. Daarnaast is het zeer zeker aan te raden een reservoir aan te schaffen, als deze al niet bij de pomp is ingebouwd / meegeleverd. Een fillport is ook een mogelijkheid, maar niet de meest ideale oplossing. Verder is het belangrijk om voor alle onderdelen de zelfde soort slangaansluitingen te gebruiken. Gebruik maken van adapters tussen twee maten slangen is namelijk niet erg bevorderlijk voor de doorstroomsnelheid. Hoewel het vaak over het hoofd wordt gezien en veel fabrikanten er ook niet op letten, is het ook verstandig om alle onderdelen van één soort metaal te nemen. Het gebruik van koper en aluminium onderdelen samen in een systeem resulteerd namelijk in zogenaamde redoxreacties, waarbij ionen van het ene metaal naar het andere metaal verplaatsen, waardoor het ene metaal dus 'wegsmelt' en er lekkage kan ontstaan. In principe is het dus aan te raden alleen koperen onderdelen te gebruiken. Overigens maken veel fabrikanten alsnog gebruik van aluminium, maar is het geanodiseerd of op een andere manier behandeld tegen redoxreacties. Zie de CJ Waterkoeling FAQ voor meer info.

Tips, toevoegingen of kritiek over deze topicstart? Wees vrij een reactie te plaatsen.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2006, 10:03   #2 (permalink)

Standaard Swiftech onderdelen

Ik ben nu al een dag of twee aan het zoeken naar een shop (in nederland of belgie, of ergens in de buurt, dus niet in de VS) die de nieuwere Swiftech producten heeft. Salland heeft wel een redelijk aanbod van producten, maar dat zijn allemaal de oudere versies, en niet de Storm (die dan wel weer op freezing hardware staat), MCW60, MCW30, MCP655, MCR220 en MCR120 waar ik eigenlijk naar op zoek ben.
En ik ben hiernaar op zoek omdat ik 1/2" slangen wil, en omdat Swiftech mijns insziens zeer goede prestaties neerzet.
Alvast dank voor de reacties.
[edit]Ik dacht zo dat Koolance ook wel waterkoelingsetjes maakt, en niet meteen een kleine jongen is?[/edit]
Wolgarnaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2006, 10:22   #3 (permalink)

Standaard

Op de site van Swiftech kun je de resellers zien per land
Voor belgië zijn dat:
http://www.bacata.net
http://www.coolfan.be/

in nederland:
http://www.spacepromotion.nl/
www.oc-shop.nl

Voor Duitsland
http://www.bacata.net/

Dit was 5 minuten zoekwerk .

En koolance wordt toegevoegd aan SP dank voor je tip
Oud 18-08-2006, 10:44   #4 (permalink)

Standaard

Nuja, zo dom ben ik ook weer niet

bacata = groothandel, niet bij te raken
coolfan = oud spul (wat ik dus bedoelde in mijn post)
spacepromotion = groothandel, heeft niet alles, belachelijk duur als particulier
oc-shop = oud spul

ondertussen wel het aanbod gevonden in UK, maar als er nog iets dichterbij is...
Oud 18-08-2006, 11:14   #5 (permalink)

Standaard

Al het 1/2" spul is gewoon belachelijk duur aangezien het allemaal in de US vervaardigt wordt.
Daarom gaat iedereen voor 10/8 van bijv aquacomputer...
PeaceMaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2006, 11:20   #6 (permalink)

Standaard

Het is duur, maar levert ook wel iets betere prestaties... trouwens, Koolance is ook allemaal 10 en 6mm, en ook vervaardigd in de VS... in de VS is gewoon meer keuze, hier niet meteen...

Ik denk overigens dat ik een oplossing heb gevonden. Na nog wat rondneuzen op Space Promotion ben ik tot de conclusie gekomen dat Azerty een van hun resellers is (hoewel ik ze al had gemail met de vraag of ze eraan konden raken en ze dat niet konden zeiden ze), dus nu ga ik het alsnog via azerty proberen... overigens wel een verschil in prijs... een anti vibratiekit bij Space Promotion = € 4.25, bij Azerty € 3.39 (zelfde kit welteverstaan).. Als we er dan van uit gaan dat Azerty het daar inkoopt zou ik in theorie zo'n 25% goedkoper af zijn...

en Informatique staat er ook tussen, Salland,... allemaal eens mailen en ze de prijs laten maken

[edit]Azerty wil niet, Freezing Hardware ging me de prijzen mailen...[/edit]
Oud 18-08-2006, 12:38   #7 (permalink)

Standaard

Kijk door een beetje zelf rond te mailen met je wensen kom je vanzelf een stukje verder.
Lang Leven het Emailen.
Oud 18-08-2006, 14:13   #8 (permalink)

Standaard

Mails zijn eergisteren al verstuurd, maar kreeg telkens een negatief antwoord... Na heel wat telefoontjes heb ik ze kunnen overtuigen

Voor wie het overigens zou interesseren, hier zijn de prijzen van FreezingHardware (komt niet op de website, bestellingen hierover moeten gemaild worden):
MCW60 (VGA koelblok) EUR 58,40
MCW30 (chipset koelblok) EUR 33,00
MCP655 (12V pomp) EUR 79,50

MCRES1000 EUR 21.00
MCRES-MICRO Hi Flow Reservoir EUR 17,65

Storm staat al op hun website.
Trouwens Buffalo, door die Space Promotion er nog eens bij te zetten ben ik nog eens extra gaan rondneuzen op hun website, dus dankje daarvoor... Zonder mijn post was ik er dus misschien niet geraakt, of veel later..
Oud 18-08-2006, 16:53   #9 (permalink)

Standaard

Nette prijzen, ik heb zelf ook de MCP 655 en dat is echt een toppomp
Wat voor radiator koop je?
Oud 18-08-2006, 18:06   #10 (permalink)

Standaard

Thermochill PA120.2 en PA120.1, geen plaats voor een 120.3...
Moet wel van UK komen, maar portkosten vallen nog redelijk mee (16 euro ofz. en ze hebben er ook nog eens 11dBa fans met een grotere CFM (nl. 46) dan de 13dBa's die ik op het oog had...

Thermochill mag overigens ook nog bij de lijst, die jongens hebben op dit moment klaarblijkelijk de beste rads, zeker als het met een lage CFM is (linkje)...

misschien had ik toch maar beter een nieuw topic geopend...
Oud 18-08-2006, 18:14   #11 (permalink)

Standaard

Ik heb hier nog een Thermochill HE120.3 die te koop is...
Toegevoegd aan de lijst.
Oud 18-08-2006, 18:42   #12 (permalink)

Standaard

Update: Mini-FAQ toegevoegd met alvast 2 vragen. Als je een toevoeging hebt, meld het dan. Thx.
Oud 18-08-2006, 18:49   #13 (permalink)

Standaard

Ik heb dat onderzoekje over de radiators bekeken en ik vetrouw het niet helemaal. De flow van de rads is veruit het grootst wat kan natuurlijk, dus het water stroomt er zeer snel doorheen maar dat betekent dat de kanalen ook ruim zijn en dit betekent weer dat er relatief weinig koper (beste betaalbare geleidingsmateriaal) beschikbaar is voor het water.
Tevens claimen ze dat die rad veruit de beste warmteoverdracht heeft dus dat vind ik maar vreemd.

Voor mij is het nog altijd of/of bij warmteoverdracht en flowrestriction, Black Ice kiest duidelijk voor een remmende flow met een groot koperen oppervlak voor een goede overdracht.

Over die SilenX, ik heb er ook 3 van 11db die mijn radiator aanzuigen. Komt behoorlijk veel lucht vanaf en ik hoor ze nog wel hoor...

http://members.home.nl/vvanmeurs/elux/bovenkant5.jpg
Oud 18-08-2006, 18:52   #14 (permalink)

Standaard

de HE is gedateerd
maar die FAQ's doen me aan wat denken, kom ik toe met die MCP655 pomp (1200 l/u) voor de volgende setup: pomp -> NB -> CPU -> VGA -> reservoir -> reservoir met lucht in -> radiator -> radiator -> pomp

[edit]
heeft er iemand dan een duidelijkere vergelijking tussen de BIGT en de PA?
die SilenX van jou zien er toch heel wat anders uit dan die op de website, of heeft het plaatje niets met die fans te maken? anders wacht ik wel gewoon op de noctua's, tot die tijd doe ik het nog wel even verder met gewone fans dan..
morgen bestel ik alles, dus tegen die tijd moet ik eruit zijn
[/edit]
Oud 18-08-2006, 19:22   #15 (permalink)

Standaard

Het plaatje wat je gaf heeft niets met de 11db fans te maken, als je er namelijk op klikt en goed naar het stikkertje kijkt zie je 14 db staan.

Ik heb de 11 db en die zien er zo uit:
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het grote NFS:UG topic eXistenZ Software Junkies 236 14-01-2004 19:58
Het grote 'Wat is jou OC?' topic Kumaniwasimu Cooling & OC Junkies 339 1-01-2004 18:55
Het grote FTP-topic Fleppuhstein Area 1337 9 2-11-2003 19:58
Het grote P2P Topic Eergassie Software Junkies 17 30-09-2003 19:29
Het grote PDA Topic. Fleppuhstein Hardware Junkies 4 14-03-2003 12:01

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.