| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #61 (permalink) |
| Geregistreerd: 15 oktober 2006
| Bedankt wolgarnaal, je hebt me weer een stuk op weg geholpen. Ik zat zelf te denken aan deze pomp, Laing EcoCirc D4basic-30/830NX. Hij moet de Cpu northbridge en Videokaart koelen. Als radiator vond ik deze wel wat hebben Black Ice GT Xtreme 360 . Zal deze in een Cooler Master Stacker 830 gaan? Ik zal maar zeggen wat voor systeem het moet gaan koelen:Mobo: Asus M2N32 WS Professional Processor: Amd X2 5200+ Geheugen: Ocz Special Ops 1024 mb videokaart: XFX 7950GT (niet zeker) Voeding: Be quiet! 600 watt Behuizing: CM Stacker 830 Black En dit waterkoeling systeem had ik in gedachte: Gpu: Aqua-Computer AquagraFX 7950GT 1/8'' Chipset: MIPS Asus M2N32-WS Mosfet Freezer 1/4'' Cpu: Aqua-Computer cuplex XT - Socket 754 / 939 / 940 / AM2 1/4'' Pomp: Laing EcoCirc D4basic-30/830NX Radiator: Black Ice GT Xtreme 360 1/4'' (freezinghardware.nl) Welke Reservoir, slangen en aansluitingen kan ik het beste erbij kopen? Ik zat zelf te denken aan Uv sensitive blauw, past goed bij de behuizing. Maar omdat dit de eerste keer zal zijn met een WC wil ik liever van te voren geadviseerd worden door iemand met ervaring dan dat ik het verkeerde spul koop. Het is niet zeker of het dit allemaal word omdat ik ook jullie mening wil horen . En is het een ramp als er verschillend schroefdraad gebruikt word 1/4'' en 1/8''? |
| | |
| | #62 (permalink) | |
| Geregistreerd: 17 november 2006
| Citaat:
Als je me daarbij zou willen helpen graag ik pm je nu even me specs, eventueel wil ik het hier ook wel posten M.V.G | |
| | |
| | #63 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Robbin: DIe Chipset: MIPS Asus M2N32-WS Mosfet Freezer 1/4'' is geen chipset koeler maar een mosfet koeler (naast je CPU). Heb je ook nodig wanneer je dat moederbord hebt aangezien je luchtstroom drastisch verminderd. Dat de schroefdraden anders zijn maakt niet uit, zolang je maar inschroefverbindingen koopt voor dezelfde diameter slang, anders heb je een trechter. Wees er dus zeker van dat het echt wel een schroefdraad is. Een 360 moet je niet nemen, das zware overkill, een 240 is genoeg. DiGARiX: Voor 140 euro kan je best een premade setje open, er zo een samenstellen is toch ook alleen maar met brakke onderdelen. Maar ik raad je eigenlijk aan om gewoon nog wat te sparen voor een nieuwe PC, het enige dat je er nu meer uit gaat krijgen met waterkoeling is dat ie wat stiller is, en daarvoor kan je net zo goed wat Zalmans erop zetten.
__________________ 1: 3.5" Portable Aluminium Hard Disk External Case. 2: Wat van grootte had je ingedachten, en moet dat een Sata/IDE HD zijn? 1: Ik zoek een harde schijf van ongeveer 153x105x27mm. Van de Sata/IDE weet ik niet omdat het er niet bij staat |
| | |
| | #64 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 november 2006
| Nee oke, maar ik denk dat een samenstelling toch wel wat beter is. Maargoed 140 euro is voor mijn doen erg veel geld:P, ik ben pas 14 jaar en heb geen werk + ik rook al(slechte zaak ik weet het) dus ik heb 20 euro in de maand, en het duurt erg lang voordat ik iets bij elkaar spaar, zoiezo heb ik nog meerdere dingen op mijn lijstje. En waterkoeling wil ik gewoon omdat het er vet uitziet, toch beter koel effect heeft en stiller is. Btw : Waarom een nieuwe pc?.. heb net een nieuwe mobo:P Greetz |
| | |
| | #67 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2003 Locatie: Roosendaal
| Een dezer dagen ben ik van plan om een nieuw systeempje aan te schaffen, onderandere bestaande uit een E6600 en GF8800GTX 2Gb pc6400 ram en een msi 975X bordje (de powerup natuurlijk). Maar aangezien de koeler van de videokaart alleen al het geluid van een volwassen stofzuiger schijnt te maken zit ik er ook over te denken om er waterkoeling in te zetten. Een standaardsetje heb ik overwogen en verworpen aangezien ik liever nu investeer in een koelsysteem dat grotendeels mee kan naar een volgend systeem. Dus ben ik een beetje gaan rondkijken bij freezinghardware en daar kwam ik al gauw bij een aantal interressante blokjes uit van aquacomputer, via hun eigen website verkopen zei echter nog meer dus zo nog meer/betere spullen gevonden en het lijstje dat ik nu in gedachte heb is als volgt: - Eheim 1250 pompje, maximaal 1200L/uur - Black Ice GT Stealth X flow met een stille 120mm fan - Black Ice Micro II met twee lawaaierige 80mm led fans (uitschakelbaar dus als er niet te veel koeling nodig is) - Cuplex XT koelblokje voor de CPU - Aquagrafx for 8800GTX voor de GPU - Twinplex XT voor de Chipset (NB) - Ramplex Ram cooler voor het geheugen - 2x Mosfetkoeler voor MSI (ook van Aquacomputer) Verder komt er dan, naast (pur)slangen en aansluitingen, nog een reservoir en een koeling voor m'n harddiscs bij maar die wil ik zelf gaan maken. Aangezien dit geintje me in totaal over de 500 euro gaat kosten wil ik natuurlijk wel zeker weten dat dit een goede opstelling is. Wat ik in gedacht had kwa volgorde is: reservoir -> pomp -> harddiscs -> NB -> Ram -> CPU -> GPU ->Mosfets -> radiator 1 (met 1 120mm) -> radiator 2(met 2 80mm's) ->reservoir De reden dat ik nog zoveel voor de CPU zet is dat deze onderdelen dan koeler water krijgen en dus wat kouder blijven, bovendien is de opwarming die zij aan het water geven hopelijk toch niet echt significant. Mijn grootste twijfel is de pomp. Kan deze 27Watt pomp het water hard genoeg door al deze onderdelen blazen? of is hij juist te sterk en zal hij het water niet goed genoeg weg kunnen pompen? Verder is deze wat goedkoper bij aquacomputer, maar dat is wel een "Version Germany" is dit echt een andere versie dan bij ons of bedoelen ze daar alleen mee dat hij op 230V draait? Andere op of aanmerkingen hoor ik natuurlijk ook graag |
| | |
| | #68 (permalink) |
| de BI GT X Flow moet eruit. Het zogezegde voordeel van deze rads is dat ze minder weerstand zouden hebben dan gewone rads, terwijl ze minder koelen. Het verschil in weerstand is marginaal, het verschil in koelen groot. Ga dus voor een gewone rad. Waarom je voor 1*120mm en 2*80mm gaat is me onduidelijk, 2*120mm kan jou setup zonder problemen trekken. Een pomp kan bijna nooit te sterk zijn (tenzij ze je tubes af de aansluitingen duwt, maar dan heb je je tubes niet goed aangesloten). Wat het verschil is tussen de pompen is mij ook niet geheel duidelijk, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de duurdere kiezen. Of een pomp sterk genoeg is valt eigenlijk nooit met zekerheid te stellen, dat hangt af van de opvoerhoogte die je pomp aan kan en de weerstand van je onderdelen. Hoe meer onderdelen, hoe meer weerstand (vandaar ook mijn voorkeur voor 1*2*120mm ipv 1*1*120mm en 1*2*80mm). Je twijfel is in dit geval gegrond. Je kan eventueel een tweede pomp aansluiten, maar denk eraan dat dat best dezelfde pomp is. De beste pomp die je op dit moment kan krijgen is de Laing DDC Ultra mét plexi top (niet reservoir, top).
__________________ 1: 3.5" Portable Aluminium Hard Disk External Case. 2: Wat van grootte had je ingedachten, en moet dat een Sata/IDE HD zijn? 1: Ik zoek een harde schijf van ongeveer 153x105x27mm. Van de Sata/IDE weet ik niet omdat het er niet bij staat |
| | |
| | #69 (permalink) | |
| Citaat:
Wat raad je me aan in plaats van die BI GT Stealth XFlow? een BI GT Stealth zonder Xflow? of is een Black Ice Pro, of Black Ice extreme nog beter? Ik zal eens kijken of ik wat van die Laing DDC Ultra kan vinden. Waarin is hij het beste op dit moment? Puur vermogen? | |
| | |
| | #70 (permalink) |
| Wat ik je aanraad is de Thermochill PA120.x, maar die kan je in europa bijna niet krijgen. Het beste alternatief is dan de gewone BI GT. De extreme is bedoeld voor fans aan beide zijden, maar dat is bar slecht in °C/dBa. Je rad zou namelijk moeten werken door delucht die erdoor stroomt, en als je aan twee kanten blaast verlies je daar heel wat van. De GT bij BI staat overigens voor generation two of zoiets, dat zijn dus de opvolgers van de pro's etc. Op alphacool.de hebben ze de Laing, daar hebben ze overigens vrij veel goeie dingen. Op dit moment is hij het beste in allaround zijn. Hij is klein, grote opvoerhoogte, weinig geluid. Op alledrie de vlakken is hij een van de beste. Papst is overigens te duur imo, een Nexus maakt ongeveer evenveel lawaai voor een kwart van de prijs. Of minder.
| | |
| | #71 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 februari 2006
| *hellraver maakt klein vraagje tussendoor* Die laing hoor ik toch verschillende dingen over. De 1 zegt je kan hem niet de horen, weer een ander zegt ik doe hem weg omdat hij veel te veel lawaai maakt. Heeft iemand hier een objectieve ervaring ermee of verschilt het ook nog per pomp ? |
| | |
| | #72 (permalink) |
| Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar het geluid, deze pomp is trouwens niet in het reservoir te plaatsen toch? Op zich geen punt want hij is zo laag dat hij nu onder in plaats van onderin m'n reservoir kan. Ik vond hier nog een test http://www.liquidluxx.de/cms/artikel...&id=16&seite=3 Grootste voordeel is toch de druk (de eheim 1250 staat er niet tussen maar die zal net wat meer water erdoor kunnen duwen verwacht ik als ik hem naast de 1048 leg) en aangezien ik een lange keten heb is druk precies wat ik nodig heb! Maar hij moet inderdaad wel stil zijn. Kan daar iemand iets over zeggen? En die BI GT Stealth Xflow moet inderdaad maar een BI GT Stealth worden. De reden dat ik aan papst zat te denken is dat ik die nu ook gebruik en dat ze heerlijk stil zijn, maar ik zal voor ik ga kopen ook nog even met nexus vergelijken. |
| | |
| | #73 (permalink) |
| Hij zoemt iets meer dan de eheim, maar is wel stiller. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... Het geluid valt harder op als je ernaar luistert, maar het is stiller. Zoiets... De DDC is inderdaad niet waterbestendig. hellraver: dat hangt echt af van welk type pomp je neemt. Ik zou sowieso voor een Laing gaan (de D5 was ook goed), maar die zijn bijna allemaal te vergelijken met een Eheim. De DDC Ultra is een zeer stille pomp, zeker als je kijkt naar wat voor kracht ze nog eens heeft. En die ervaring is vergeleken met een Eheim 1048. Oja, ga nooit uit van de geluidsproductie op de website van de fabrikant staat, de omstandigheden waaronder ze gemeten werden zijn altijd anders. Zoek een vergelijkende review op waarin beide fans getest worden om ze te vergelijken.
| | |
| | #75 (permalink) |
| 90 inclusief top vind ik nog meevallen als je rekent dat je anders waarschijnlijk 2*65 moet betalen voor 2*1250's...
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Het grote NFS:UG topic | eXistenZ | Software Junkies | 236 | 14-01-2004 20:58 |
| Het grote 'Wat is jou OC?' topic | Kumaniwasimu | Cooling & OC Junkies | 339 | 1-01-2004 19:55 |
| Het grote FTP-topic | Fleppuhstein | Area 1337 | 9 | 2-11-2003 20:58 |
| Het grote P2P Topic | Eergassie | Software Junkies | 17 | 30-09-2003 20:29 |
| Het grote PDA Topic. | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 4 | 14-03-2003 13:01 |