| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #47 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 februari 2006
| 2 vraagjes van mijn kant 1 waarschijnlijk gaat mijn eheim 600 het weer doen en deze heeft een res+ pomp in 1. Nu was mijn vraag gaat dit nog voor problemen zorgen aangezien ik er al 1 in heb die ik niet kwijt wil? 2 ik hoor steeds ( vaak als ik me computer net aanzet heel erg) alsof er een waterval of een golf van de zee door de slangen gaat. Dan komen er allemaal belletjes in m'n res. Ik vind het op een lek lijken omdat het veel kleine belletjes zijn. Ik heb de pc helemaal op z'n kop gehad om al het water er in te laten stromen. Res boven rad onder dus. |
| | |
| | #48 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Wanneer het twee dezelfde pompen zijn geeft dat geen probleem, wanneer het er twee verschillende zijn kan het wel voor problemen zorgen wanneer de debieten te verschillend zijn. De eerste weken is het normaal dat er telkens nog wat lucht uit gaat, vooral uit je reservoir, maar je moet eens kijken of je uitgang van je res geen lucht meeneemt (wanneer de ingang te dicht bij de uitgang gebeurt dat wel eens bijvoorbeeld). |
| | |
| | #49 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 februari 2006
| Okej dat lucht zal wel normaal zijn dan. En over dat res dat heb k een beetje fout uit gelegt. IK bedoelde dat ik er al een gewoon reservoir in heb en aangezien die pomp die er waarschijnlijk in komt al een res heeft wou ik weten al 2 reservoirs problemen kan geven * slechte uitleg van hellraver |
| | |
| | #50 (permalink) |
| Je temps gaan waarschijnlijk wel omhoog gaan, maar dan moet je maar kijken of je daar last mee hebt.. Die pomp op zich valt niet geweldig te noemen (opvoerhoogte 1.3M :s), dus als je componenten nogal wat pressure drop veroorzaken kan dat een probleem zijn, anders waarschijnlijk niet... Dat is iets dat je zelf wat moet bekijken met je temps eigenlijk, valt niet zo gemakkelijk te voorspellen ![]() |
| | |
| | #52 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 maart 2004 Locatie: Hengelo (OV)
| Als je een extra reservoir toevoegd is dat geen probleem en volgens mij ook niet van invloed op te temperatuur. 1.3m opvoerhoogte is zat, zeker als je alleen de CPU koelt. Volgens mij leeft Wolgarnaal volgens het Amerikaanse principe "Bigger is better" :P IMHO is een 300 lph pomp voldoende voor een waterkoelsysteem voor een pc, behalve als je er meer dan 3 blokken in hebt zitten. |
| | |
| | #55 (permalink) |
| Dat principe is bij de waterkoeling niet Amerikaans, maar Australisch. Dé authoriteit op vlak van waterkoeling is (en ik denk niet dat iemand het daarmee oneens kan zijn) Cathar, een Australiër. Bigger is better omdat je dan meer water kan verplaatsen en dus meer warmte. Kijk naar het design van de Storm, het beste blok dat er is, werkt het best met dikke tubes en hoge druk (door die "douchekop"). Ontworpen door Cathar overigens. En het debiet van een pomp is minder belangrijk dan de opvoerhoogte, aangezien de opvoerhoogte de druk is die de pomp kan maken. En dan even referen naar de Alphacool Laing DDC Ultra (de beste pomp op het moment), als ik het even juist herinner heeft die maar een debiet van 400 l/h, maar wel een serieuze opvoerhoogte (iets van een 4 meter). Natuurlijk zijn er betere pompen, maar dit is de beste pomp qua prestaties per decibel. Aangezien je alleen je CPU koelt zal je wel voldoende hebben met die pomp en twee res. |
| | |
| | #56 (permalink) |
| Geregistreerd: 14 oktober 2006
| Ik heb een paar vragen over waterkoeling . Omdat ik binnenkort zelf een systeem met waterkoeling wil ben ik heel wat fora af aan het struinen naar informatie. Ik begin maar met de eerste vraag, als je een pomp neemt die op de 12v van de voeding aansluit heeft dit krachtverlies en hoe wil je dan test draaien? En als je een 230v neemt moet er toch iets tussen zodat die gelijk start met de computer misschien kan iemand hier een korte uitleg over geven.Mvg Robbin |
| | |
| | #57 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 maart 2003 Locatie: Pernis
| In antwoord op uw vragen : 1. 12V pompen zijn uitstekend, naar mijn mening zelfs beter dan de 230V pompen. Over het algemeen zijn ze iets stiller en de prestaties zijn over het algemeen erg goed. Het hangt er natuurlijk wel van af welke pomp je neemt, maar zeker de Liang pompen zijn super ! Om test te draaien met je systeem moet je je voeding even "kortsluiten" Er zijn verschillende manieren om dat te doen maar je kan het ook met een gemakkelijk stekkertje doen zoals : ![]() 2. Mocht je toch voor een 230V pomp gaan dan zal je een speciaal relaisschakeling moeten installeren. Ook dat is niet al te moeilijk maar heeft toch wat soldeerwerk. Mijn advies, ga voor een goede 12V pomp, en bespaar je de 230V problemen daarmee. Maar succes met de waterkoeling.
__________________ In de naam van de CTRL, de ALT en de heilige DELETE; Amen |
| | |
| | #58 (permalink) |
| Je hebt PCI-kaartjes met achteraan een 230V aansluiting en een 230V aansluiting binnenin voor de pomp. Dan schakelt die zich gelijk aan en uit met de computer. Dus een 230V pomp is bijna net hetzelfde als een 12V pomp qua aansluiten, alleen zijn 12V's stiller terwijl ze ongeveer evenveel druk maken en water pompen. Een van de beste pompen die er nu zijn is de Alphacool Laing DDC Ultra mét plexi top. De pomp is heel stil en verzet (naar verhouding tot z'n grote) enorme hoeveelheden water. Kost echter wel een aardige duit. Het kan overigens zijn dat het jumpen van je voeding niet meteen werkt zoals Insane zei, sluit dan even een HDD aan, sommige voedingen moeten last hebben op de 12V lijn alvorens te werken. Overigens kan je ook gewoon de groene kabel met een zwarte overbruggen en moet je niet zo'n tussenstukje hebben.
__________________ 1: 3.5" Portable Aluminium Hard Disk External Case. 2: Wat van grootte had je ingedachten, en moet dat een Sata/IDE HD zijn? 1: Ik zoek een harde schijf van ongeveer 153x105x27mm. Van de Sata/IDE weet ik niet omdat het er niet bij staat |
| | |
| | #59 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 november 2006
| Ik ben geheel nieuw tot waterkoeling, heb het eigenlijk nooit gepakt omdat ik het nooit gehad heb en geen geld er voor had.. Nu was ik gisteren de hele tijd aan het kijken voor iets moois, kwam ook van die kant en klare dingen tegen, zo de Bigwater van Thermaltake.. Nu de vraag aan jullie : Weten jullie een leuk waterkoelsetje voor een HELEMAAL beginner voor een euro of 140 Pomp Radiator (waar 3 fans of 2 fans op kunne het liefst Reservoir (rond buisje het liefst) slang (doorzichtig) Spul voor kleurstof(UV blauw) Liefste de slangen in de zelfde maat ofzoiets( heb gehoort dat dat toch wel beter is) Dit was het wel zo'n beetje denk ik Jullie zouden me echt een hele schop vooruit kunnen helpen M.v.g DiGARiX |
| | |
| | #60 (permalink) |
| Als je met beginner bedoelt dat je een premade setje wil kan je best voor Alphacool of Innovatek gaan. Die zijn van vrij goede kwaliteit en niet zo prijzig. Slangen zijn meestal doorzichtig bij die setjes. UV watertoevoeging staat mooi maar is slecht voor je pomp, blokken en rads omdat de meeste wat drek achterlaten. Als je het echt wil maakt het bijna niet uit. Die goedkopere setjes zijn meestal met een Eheim 1046/1048 met een daaraan gekoppeld reservoir. Als je zelf wat in elkaar wil steken geef laat je maar eens weten wat je allemaal wil koelen en wat voor een PC je hebt (CPU mét socket, grafische kaart, chipset), dan stel ik even wat samen, al gaat het moeilijk zijn om voor 140 euro meerdere blokken te vinden. De meest volledige site van waterkoeling in de Benelux: Freezinghardware. De meest volledige site van waterkoeling in de buurt: Alphacool. De meest volledige site van waterkoeling van Europa: Over-clock.
__________________ 1: 3.5" Portable Aluminium Hard Disk External Case. 2: Wat van grootte had je ingedachten, en moet dat een Sata/IDE HD zijn? 1: Ik zoek een harde schijf van ongeveer 153x105x27mm. Van de Sata/IDE weet ik niet omdat het er niet bij staat |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Het grote NFS:UG topic | eXistenZ | Software Junkies | 236 | 14-01-2004 19:58 |
| Het grote 'Wat is jou OC?' topic | Kumaniwasimu | Cooling & OC Junkies | 339 | 1-01-2004 18:55 |
| Het grote FTP-topic | Fleppuhstein | Area 1337 | 9 | 2-11-2003 19:58 |
| Het grote P2P Topic | Eergassie | Software Junkies | 17 | 30-09-2003 19:29 |
| Het grote PDA Topic. | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 4 | 14-03-2003 12:01 |