| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #31 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 maart 2004 Locatie: Hengelo (OV)
| Ik weet er ook het fijne niet van wat betreft die wattages, maar volgens mij klopt het ook niet echt wat Wolgarnaal zegt. Koolance mag dan wel zeggen dat hun Exos 720 watt aan energie kan afvoeren, maar wie zegt dat het waar is... volgens mij is dat gewoon onzin aangezien dat totaal onlogisch zou zijn.. een CPU levert op full load hooguit iets van 200 watt aan energie. Het wattage van je voeding heeft daar verder ook niets mee te maken, aangezien we het bij de CPU over warmte hebben, en bij de PSU over een elektrische spanning. Om ff een lang verhaal kort te maken, let gewoon niet op die wattages. Het beste kun je gewoon reviews gaan lezen over het product dat je interessant vind. Ik denk dat die Exos2 best wel goed is om je CPU, VGA en chipset te koelen. Stiller kan je het altijd nog maken door de fans langzamer te zetten. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Je CPU genereert meer warmte wanneer hij wordt overklokt, om te overklokken moet je het voltage verhogen, hoger voltage = meer watt. Uiteraard kan die Exos2 geen 720 Watt alleen trekken, moest je 720 Watt op je CPU zetten, maar dat komt dan weer omdat het koelblok daar niet mee kan volgen. De radiator kan 720 watt aan warmte kwijtspelen, maar het koelblok kan er geen 720 opnemen, daar zit de beperking dus. De Koolance setjes zijn aanvaardbaar als je maar 1 of 2 componenten koelt, dan kan je ze stil zetten zonder probleem, maar als je meerdere componenten gaat gebruiken daalt de druk enorm, aangezien de Koolance pompjes niet echt sterk zijn. En uit eigen ervaring: een Exos1 maakt op de laagste stand evenveel, zoniet meer lawaai dan een CPNS9500 en een VF900 samen, op laagste stand, en dat voor een prijsverschil van een 300 euro. Nog even over mijn setup waar ik het laatst over had: hij gaat er als volgt uit zien: Loop1: PA120.1 (rad) -> reservoir (ik ga die bouwtegel ding van hier namaken, al ga ik het gemakkelijker maken om de aansluitingen te doen) -> Laing DDC Ultra (pomp) -> EK NB blok -> Koolance Ram blok parallel -> (eventueel HDD koelers, later te bekijken moesten ze warm lopen). Loop2: PA120.2 (rad) -> Laing DDC Ultra (pomp) -> Storm G4 (CPU) -> EK FX79 (VGA). Beetje overkill, maar je moet vooruit kijken voor wanneer de 1200Watt computers eraan komen ![]() |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| In mijn nieuwe case komt de RAD extern, het gaat hier om een Black Ice Single 120 mm Rad. Nu kan ik zowel intern als extern een 120 mm fan bevestigen. Nu vraag ik me alleen af of het echt zinvol is als je beide monteert, ene die dus relatief warme lucht via de RAD naar buiten blaast terwijl die andere fan de warmte uit de RAD zuigt zeg maar. Werkt dat een beetje en zou het verschil echt merkbaar zijn? Het systeempje draait NOG niet (wachtend op enkele onderdelen van Aqua Computer) anders kon ik het natuurlijk met eigen ogen testen. Is er toevallig iemand die zoiets al eens heeft geprobeerd, dus Fan-->RAD-->Fan? Het is trouwens geen zware game bak die het hoofd koel moet houden, het gaat hier om een AMD 2200+ (gwn stock en wordt ook niet ge'OC't). De CPU en NB zullen watergekoelt worden.
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Meer luchtstroom = meer warmteafvoer = koeler. Maar. Meer luchtstroom (en dus meer fans) betekent ook dat er meer lawaai wordt gemaakt, terwijl het zakken van de temperatuur naar verhouding redelijk klein is. Als je je computer dus stil wil hebben neem je 1 fan, anders neem je er 2. |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Fans die er inkomen moeten uiteraard stil zijn, en evt. laat ik ze op 7V draaien. Licht een beetje aan de specs van de fans. Deze moet ik nog uitzoeken, zit vooralsnog met de neus in de reviews. Zijn er toevallig nog junks die hier anders over denken, die b.v denken dat het totaal geen nut heeft, of toch juist wel? Graag onderbouwend.
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 oktober 2006
| Ik heb een black ice pro gekocht op marktplaats, maar er zitten wel schroefjes bij, maar die zijn te groot(m3 denk ik) boren jullie de gaten ook op of heb ik de verkeerde schroefjes. er zitten ook van die moeren bij die je met je vingers kan aandraaien. Ik weet niet als niet zo is boor ik de gaten wel uit. |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Bij een Black Ice Pro radiator horen eigenlijk kleine zwarte houtschroeven (zelftappend dus). Wat jij hebt lijken mij inderdaad M3 bouten. Het beste kun je de schroefgaten gewoon even tappen met een M3 tapje. Als je die niet hebt is die vast wel ergens te lenen of je schaft er 1 aan (paar euro voor een losse tap). |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Jah en ik zou het maar even laten ook, die gaten op de foto zijn dus bedoeld voor de fans op te bevestigen, niet om het rad mee te te bevestigen. Je kan proberen om ze erin te tappen, maar of ze gaan houden weet ik niet, normaliter zijn ze bedoeld om de fans te houden, niet voor het hele rad... Je moet dan ook een stuk af je M3-bouten doen of je gaat de vinnen beschadigen als je te ver draait, en dan kan je al eens lekken krijgen... |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Wolgarnaal, het is geen enkel probleem om de hele radiator daaraan te bevestigen hoor, zo heb ik dat ook in Gemini en had ik het ook in Nimex. Zit heel stevig dus geen enkel probleem. Wat betreft het tappen je moet inderdaad opletten dat je niet te ver gaat anders kom je tegen de waterkanaaltjes aan. |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Zou mijn waterkoeling dan nu 100% vrij zijn van mogelijke lekkages? System sinds dinsdag avond gevuld...heeft iedere dag (ruim) 5 uurtjes gedraait en er is nog geen enkele vorm van een lekkage geconstateerd!![]()
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Het grote NFS:UG topic | eXistenZ | Software Junkies | 236 | 14-01-2004 19:58 |
| Het grote 'Wat is jou OC?' topic | Kumaniwasimu | Cooling & OC Junkies | 339 | 1-01-2004 18:55 |
| Het grote FTP-topic | Fleppuhstein | Area 1337 | 9 | 2-11-2003 19:58 |
| Het grote P2P Topic | Eergassie | Software Junkies | 17 | 30-09-2003 19:29 |
| Het grote PDA Topic. | Fleppuhstein | Hardware Junkies | 4 | 14-03-2003 12:01 |