Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 18-08-2006, 20:06   #16 (permalink)

Standaard

volgens de website zijn ze 11 dBa op 1100 RPM en 14 dBa op 1400 RPM, de 11 en 14 dBa zien er net hetzelfde uit... dus veronderstel ik dat ze gewoon dezelfde foto hebben genomen..

overigens staat er ook op het stickertje dat ze 1500 RPM zijn en 64 CFM ipv 72 zoals op de webiste staat... dus ofwel hebben ze de verkeerde foto's genomen ofwel hebben ze er de verkeerde sticker op geplakt ofwel liegen ze gewoon...
Wolgarnaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2006, 22:50   #17 (permalink)

Standaard

Ja dat concludeer ik ook, overigens is het onzin om 2 verschillende geluidsniveaus te hanteren bij verschillende rpm's aangezien ze gewoon het geluid bij 12 volt moeten noemen....

Wat bij de mijne 11 db is
PeaceMaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2006, 23:12   #18 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolgarnaal
de HE is gedateerd
maar die FAQ's doen me aan wat denken, kom ik toe met die MCP655 pomp (1200 l/u) voor de volgende setup: pomp -> NB -> CPU -> VGA -> reservoir -> reservoir met lucht in -> radiator -> radiator -> pomp
Ja, de HE is wat ouder dan de PE, maar dat maakt toch niets uit? 'Newer is not always better' zeg maar.. Een HE is iig bijna 2x zo dik als een PE, en heeft dus meer koeloppervlak.
Een MCP655 is zó krachtig, dat je er waarschijnlijk wel 3 van die loops mee kunt maken :P jouw setup moet dus geen probleem zijn.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-08-2006, 10:29   #19 (permalink)

Standaard

PA > HE wanneer lage CFM fans worden gebruikt.
Citaat:
PA Series - optimised for fans upto 100CFM
Citaat:
HE Series - optimised for fans above 100CFM
110 CFM ~ 40dBa

Das natuurlijjk allemaal om de meest optimale prestaties te krijgen, maar aangezien ik voor geluid/°C ga is de PA beter voor mij...

Het geluid is niet enkel afhankelijk van het voltage, maar ook van het Amperage. de 11dBa heeft 0.16A, de 14 dBa 0.18A, dat maakt het verschil in geluidsproductie en RPM.
Oud 1-09-2006, 22:31   #20 (permalink)

Standaard

hey,

Ik ben op zoek naar een nieuwe cooler omdat ik mijn pc teveel lawaai vind maken.
Dan is watercooling natuurlijk een hele goede oplossing, maar ik heb daar helemaal geen kennis van. Ik weet wel hoe het werkt, maar niet wat nou juist een goede of een slechte is.
Omdat ik liever niet op internet bestel wegens gezeur met garantie en problemen oplossen als die er zijn ben ik gaan zoeken bij de pc-winkels hier in de buurt, nu is de enige winkel die watercooling verkoopt hier MyCom(of ik heb niet hard genoeg gezocht) en daar heb ik de Koolance Exos-2 gezien. Na een beetje zoeken kwam ik er achter dat ik dit dan allemaal nodig zou hebben:
Exos-2 €150
cpu-block €50
NB-block €25
GPU-block €40
en nog wat koelvloeistof etc. +/-€15

Dat zou dus een totaal van €280 betekenen. Is dit veel? Wat is de kwaliteit van deze cooler en heeft iemand deze toevallig en kan zijn mening geven. Wat ik in het begin zei over een stillere pc, dat zou geloof ik makkelijk lukken maar hoe zit het met het lawaai van de Exos?

Natuurlijk zijn suggesties voor andere coolers ook welkom.

een heel verhaal, graag reacties.
Oud 1-09-2006, 23:13   #21 (permalink)

Standaard

Ik kan je weinig vertellen over de prestaties van de Exos.
Ik kan je wel vertellen dat je eens moet kijken op www.4launch.nl als je toch iets uit eindhoven wil hebben.
Bestellen via internet en de mogelijk tot ophalen en ze hebben erg goede service.
En over het systeem dat je nodig hebt moet je toch eers wat meer info geven over je pc en wat je ermee koelen wil.
Oud 1-09-2006, 23:18   #22 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [24/7
Buffalo]Ik kan je weinig vertellen over de prestaties van de Exos.
Ik kan je wel vertellen dat je eens moet kijken op www.4launch.nl als je toch iets uit eindhoven wil hebben.
Bestellen via internet en de mogelijk tot ophalen en ze hebben erg goede service.
En over het systeem dat je nodig hebt moet je toch eers wat meer info geven over je pc en wat je ermee koelen wil.
M'n pc staat in mn onderschrift, voor de rest zit er nog dvd brander in en een 160 gb WD HD, en een 300 of 350 watt voeding (weet niet welke).

Ik wil t liefst de cpu nb en gpu koelen. 'T hoeft geen vrieskist te worden, ik wilde m t liefst stiller maken. Dit natuurlijk niet ten koste van mn pc .
Oud 2-09-2006, 04:27   #23 (permalink)

Standaard

Waterkoeling is niet (alleen) om je pc stiller te maken. Waterkoeling heeft de bedoeling om met overdreven temperaturen (maw veel overclocken) toch stabiele temperaturen te houden. In jou geval zou ik dus gewoon gaan voor een setje Zalmans. Het punt is ook dat wanneer je die Zalmans hebt geinstalleerd het net je voeding is die overdreven veel geluid zal produceren (zeker wanneer het een merkloze/goedkope voeding is). Dat kan nu zelfs al het geval zijn. Als je niet overdreven veel overklokt (dus over een DFI moederbord beschikt, of een serieus ander duur moederbord) kan je beter voor lucht- dan voor waterkoeling gaan.

Moest je echter per sé waterkoeling willen, de Exos 2 kan in theorie 720 watt aan hitte verwerken, dat is meer dan twee keer zoveel dan je voeding kan geven. Ook het koelen van je NB met waterkoeling is eigenlijk volledig nuteloos, aangezien de enige echte hete componenten in je case je CPU en je GPU zijn.
Oud 2-09-2006, 07:56   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Waterkoeling is niet (alleen) om je pc stiller te maken. Waterkoeling heeft de bedoeling om met overdreven temperaturen (maw veel overclocken) toch stabiele temperaturen te houden. In jou geval zou ik dus gewoon gaan voor een setje Zalmans. Het punt is ook dat wanneer je die Zalmans hebt geinstalleerd het net je voeding is die overdreven veel geluid zal produceren (zeker wanneer het een merkloze/goedkope voeding is). Dat kan nu zelfs al het geval zijn. Als je niet overdreven veel overklokt (dus over een DFI moederbord beschikt, of een serieus ander duur moederbord) kan je beter voor lucht- dan voor waterkoeling gaan.

Moest je echter per sé waterkoeling willen, de Exos 2 kan in theorie 720 watt aan hitte verwerken, dat is meer dan twee keer zoveel dan je voeding kan geven. Ook het koelen van je NB met waterkoeling is eigenlijk volledig nuteloos, aangezien de enige echte hete componenten in je case je CPU en je GPU zijn.
Dat van die Zalmans had ik ook al in gedachten, maar toen begon ik toch te denken dat t niet zo stil zou zijn. Maar omdat dit topic over waterkoeling gaat zal ik er niet op door gaan.
Oud 2-09-2006, 10:35   #25 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Je hoeft je heus niet ongerust te maken over bestellen via internet hoor. Garantie krijg je ook via internet wel, en mocht je er gebruik van willen maken is het gewoon een kwestie van het product terugsturen (vaak wel op eigen kosten helaas). Natuurlijk is de afstand tussen jou en de winkel wat groter, en zouden ze je dus eerder wat kunnen flikken, maar als je gewoon bij een betrouwbare shop koopt (kijk van tevoren op Tweakers ShopSurvey) is er niets aan de hand.
Bij 4Launch hebben ze ook een Exos2 en wat andere kits. Kijk daar eens of stuur ze een mailtje. Hier vind je een lijstje van nog wat andere webshops.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-09-2006, 11:07   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koradhil
Je hoeft je heus niet ongerust te maken over bestellen via internet hoor. Garantie krijg je ook via internet wel, en mocht je er gebruik van willen maken is het gewoon een kwestie van het product terugsturen (vaak wel op eigen kosten helaas). Natuurlijk is de afstand tussen jou en de winkel wat groter, en zouden ze je dus eerder wat kunnen flikken, maar als je gewoon bij een betrouwbare shop koopt (kijk van tevoren op Tweakers ShopSurvey) is er niets aan de hand.
Bij 4Launch hebben ze ook een Exos2 en wat andere kits. Kijk daar eens of stuur ze een mailtje. Hier vind je een lijstje van nog wat andere webshops.
Oke, dankjewel.
Maar ik zit nog steeds te twijfelen tussen die Exos2(die trouwens goedkoper was bij MyCom) en een Zalman CNPS7000B-cu voor mn cpu en de Zalman VGA900-cu voor mn videokaart. Dit laatste zou een stuk goedkoper zijn, maar heeft iemand misschien ervaring met deze Zalman koelers en of ze een beetje stil zijn?

iniedergeval bedankt.
Oud 2-09-2006, 14:43   #27 (permalink)

Standaard

een 7000 moet je sowieso niet nemen, er zijn nieuwere versies die stiller zijn en beter koelen (zie CNPS9500Cu).
Bij een VF900 en een CNPS9500 krijg je fanmates, fancontrollers dus, op de laagste stand komen je casefans en de fans van je voeding er hard bovenuit, en dan bedoel ik echt hard.
Op de laagste stand maken ze beide minder dan 18dBa geluid, dat is minder dan een gewone casefan (die zitten rond de 25-30dBa) of een goedkope voeding fan (30-40dBa).
Op de laagste stand houdt een 9500 een AMD CPU met 20% overklok rond de 40-45 graden in load, de VF900 een 30% overklok eveneens rond de 40 graden in idle.
Een Exos2 zal niet minder geluid produceren dan dat, tenzij je de fans gaat vervangen. Neem daar nog eens bij dat je aangaf een voeding van 350watt te hebben, van welke je het merk niet weet (dus dan veronderstel ik dat het een goedkope case+voeding kast was), die zal dan waarschijnlijk (veel) meer geluid produceren dan je fans, waardoor de eventuele winst (al zou die heel miniem zijn) van waterkoeling verloren gaat.

Samengevat: ja die Zalman koelers zijn heel stil wanneer je ze gewoon op de laagste stand zet wat perfect mogelijk is.
Oud 2-09-2006, 16:35   #28 (permalink)

Standaard

Ik heb gekeken en de voeding is n FSP group 300W w/noise killer. Nou weet ik niet of die noise killer veel voorstelt, maar anders stel je dus voor een stillere voeding aan te schaffen na de vga en cpu koeler?
Oud 2-09-2006, 16:45   #29 (permalink)

Standaard

Ja dat is allemaal een beetje bullsh*t...
En inderdaad zoals je zegt, Zalmans, dan kijken of het je voeding of je casefans zijn die teveel lawaai maken en vervangen...

Overigens (nogmaals) is waterkoeling die 720watt kan koelen volledig compleet geheel nutteloos op een systeem met een 300 watt voeding.
Oud 2-09-2006, 16:47   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ja dat is allemaal een beetje bullsh*t...
En inderdaad zoals je zegt, Zalmans, dan kijken of het je voeding of je casefans zijn die teveel lawaai maken en vervangen...

Overigens (nogmaals) is waterkoeling die 720watt kan koelen volledig compleet geheel nutteloos op een systeem met een 300 watt voeding.
Ja sorry, ik heb daar zoals al eerder gezegt niet zoveel verstand van. Bedankt voor de hulp.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het grote NFS:UG topic eXistenZ Software Junkies 236 14-01-2004 19:58
Het grote 'Wat is jou OC?' topic Kumaniwasimu Cooling & OC Junkies 339 1-01-2004 18:55
Het grote FTP-topic Fleppuhstein Area 1337 9 2-11-2003 19:58
Het grote P2P Topic Eergassie Software Junkies 17 30-09-2003 19:29
Het grote PDA Topic. Fleppuhstein Hardware Junkies 4 14-03-2003 12:01

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.