Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 8-08-2006, 11:47   #1 (permalink)

Standaard Betere air flow

Sinds een tijdje heb ik het probleem dat mijn pc ineens uit springt als ik aan het gamen ben, ik heb het vermoeden dat dit komt door de slechte air flow in mijn huidige kast of misschien een te warme videokaart (wat mogelijk ook door de slechte air flow komt).

Even wat specs:
3 GHz Intel Pentium (met standaard koeler)
350 Watt Q-Tec voeding
ATI X850 (met standaard koeler/stofzuiger)
Simpele case fan onder de voeding (uitvoer)
Asus P4P800S SE moederbord

Ik heb even zitten rondkijken naar een wat grotere kast met meer fan mogelijkheden en kwam uit op de Chieftec LCX-01SL-SL-B (http://www.chieftec.de/?page=product...d=&language=uk). Het lijkt me dat ik hiermee een aardig wat betere air flow mee moet kunnen maken (als er opmerkingen/ervaringen met deze kast zijn zou ik deze graag horen).

Zoals je kunt zien kunnen er fans in de 'deuren' van de kast, mijn vraag is dan ook; hoe worden deze normaal gesproken gemonteerd ivm de bekabeling? Moet je er voor zorgen dat er genoeg spelen in de kabel zit zodat je niet alles los trekt of is er een andere manier voor?
Tevens, hoe werkt het aansluiten hiervan; mijn moederbord heeft maar 2 voedingen voor fans (case + cpu)

Verder nog een vraag over mijn videokaart (http://www.powercolor.com/global/mai...tail.asp?id=66). Zoals je ziet bevat deze de wel bekende stofzuiger als koeling. Ik hoor veel dingen over dat standaard VGA koelers niet erg goed zijn en er vaak betere te verkrijgen zijn. Wat ik me alleen af vraag is: is het niet beter om een 'stofzuiger' te hebben want dan wordt de warme lucht naar buiten geblazen ipv dat het in de kast blijft hangen (en misschien de air flow te warm maakt)?
mvddonk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-08-2006, 12:37   #2 (permalink)

Standaard

Als je alleen vanwege de mogelijkheid om meer fans een nieuwe kast wil kopen kun je ook gewoon zelf blowholes maken of gewoon de zijkant van de kast ff erafhalen bij warme temperaturen.
PeaceMaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-08-2006, 12:43   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeaceMaker
Als je alleen vanwege de mogelijkheid om meer fans een nieuwe kast wil kopen kun je ook gewoon zelf blowholes maken of gewoon de zijkant van de kast ff erafhalen bij warme temperaturen.
Ik heb nu de zijkant er al af liggen maar ik heb af en toe nog steeds crashes dus waarschijnlijk is dat niet genoeg koeling.
Oud 8-08-2006, 12:45   #4 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeaceMaker
Creatief modden kan natuurlijk altijd. Je zou eens kunnen proberen om een programmaatje te installeren wat de temperaturen bijhoudt voor je, dan kun je met iets meer zekerheid zeggen waar het aan ligt.

Zulke programmaatjes kunnen ook je voedingslijnen in de gaten houden, ik zie dat je een Q-Tec voeding gebruikt (niet bepaald het neusje van de zalm) en een redelijk zware videokaart, misschien zit daar ook wel een pijnpuntje.

Voor een paar van die programmaatjes kun je in de Download Junkies kijken
Oud 8-08-2006, 12:47   #5 (permalink)

Standaard

hey,
ik heb dit probleem ook gehad, bleek men cpu 80graden en soms zelfs 90°c te hebbe,
kwam ook door het warme weer:

als ik jou was zou ik al eens beginnen met men pc grondig schoon te maken met een kwast, haal je cpu koeler van je cpu maak deze weer helemaal mooi(!! vergeet niet opnieuw koelpasta over je processor te doen!!!), miss zit et stof in wat het draaien verhinderd , maak ook je voeding , je graka,.... weer proper
monteer terug effe alles , check effe je temeraturen, nog niet goed? : welk onderdeel heeft te warm? bijv: processor

-probeer eens een andere cpu koeler

normaal zou het nu opgelost moeten zijn.... indien niet probeer eens een extra fan bij te plaatsen

wat je vga beterft er zijn erg goeie vga koelers van zalman :
hier onder products te vinden:http://www.zalman.co.kr/

over de case: een grotere cas is inderdaad altijd beter voor je airflow

ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

[edit] ik zie net dat je zei dat je je zijpaneel eraf had gedaan, heb je toevallig zo geen kleine vetilator? zet deze ervoor kan ook al een beetje helpen (bij mij toch :P )
j4ck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-08-2006, 12:56   #6 (permalink)

Standaard

Kamer fan's zijn idiaal :P als je hem er goed op zet kreeg ik hem al snel een graadje of 20 naar beneden (voor me HD's).

Inderdaad je kan het eerst proberen van j4ck zegt, zet je pc uit en maak hem helemaal schoon.
Je kan ook je kabels zo goed mogelijk verwerken zodat ze niet hinderen voor je airflow, als dit nog niet genoeg is kan je kijken of je nog een mogelijk ziet om een extra fan bij te plaatsen.
tukkerpride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-08-2006, 13:16   #7 (permalink)

Standaard

Hehe helaas heb ik geen kamer fan . Ik heb de afgelopen tijd al wel wat logjes gemaakt (vooral van mijn videokaart) maar ik zal vanavond, als ik weer ga gamen, de cpu / hdd / gpu temps loggen.

Hier wat info van mijn oude logs:

Dichte kast
Code:
Ati Tool, vlak na een crash
GPU: 90.4°C
GPU environment: 69.0°C
Code:
Ati Tool, tijdens het gamen
GPU: 80.4°C
GPU environment: 62.0°C
Open kast
Code:
Ati Tray Tools, tijdens de render test van het programma
GPU: 77.6°C
GPU environment: 60.0°C
Temp 1: 28.0°C
Temp 2: 42.5°C
Ik neem aan dat Temp 2 mijn CPU is, maar omdat ik alleen een render test aan het doen ben is deze niet warm. Vanavond de echte tests.
Btw mijn hdd's zitten rond de 40 graden in idle toestand.
Oud 8-08-2006, 13:56   #8 (permalink)

Standaard

wat is je cpu in idle? mag normaal maar 50-60 graden worden
je moet wel oppassen dat je je cpu niet te fel strest want er zou wel eens iets kunnen doorbranden 90°c omfg (had ik ook )
Oud 8-08-2006, 16:31   #9 (permalink)

Standaard

Ik heb zojuist even zitten gamen met de kast dicht (om sneller resultaat te krijgen :P) en dit zijn de gegevens vlak voor een crash:
Code:
GPU Temperature - 81,50
Environment Temp. - 54,00
Temp 1 - 30,00 (Moederbord temp)
Temp 2 - 44,50 (CPU temp)
Als mijn pc uit staat kan ik m niet gelijk opstarten, als ik eerst de voeding eruit haal (kabel) dan kan ik daarna wel gelijk me pc opstarten. Soms krijg ik de foutmelding dat mijn videokaart geen voeding heeft (heeft een externe voeding nodig voor koeler).

Zou het misschien kunnen zijn dat mijn geheugen te heet wordt ofzo want de andere temperaturen zien er opzich goed uit toch?

(is er een programmatje om de temperatuur van me geheugen te zien?)
Oud 8-08-2006, 16:55   #10 (permalink)

Standaard

nee die is er niet..

met je vingers aan de geheugen chips mag je eigenlijk ook niet zitten.. maar als je durft kun je het voelen.. Meestal gaat er niets fout (als je geaard bent). Je kunt er ook een fannetje voor plaatsen om te kijken of het idd te heet word.

Als je geheugen wel te heet wordt koop je gewoon een setje geheugen koelers. Die zien er soms ook nog eens cool uit!
Oud 8-08-2006, 17:36   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvddonk
Ik heb zojuist even zitten gamen met de kast dicht (om sneller resultaat te krijgen :P) en dit zijn de gegevens vlak voor een crash:
Code:
GPU Temperature - 81,50
Environment Temp. - 54,00
Temp 1 - 30,00 (Moederbord temp)
Temp 2 - 44,50 (CPU temp)
Als mijn pc uit staat kan ik m niet gelijk opstarten, als ik eerst de voeding eruit haal (kabel) dan kan ik daarna wel gelijk me pc opstarten. Soms krijg ik de foutmelding dat mijn videokaart geen voeding heeft (heeft een externe voeding nodig voor koeler).

Zou het misschien kunnen zijn dat mijn geheugen te heet wordt ofzo want de andere temperaturen zien er opzich goed uit toch?

(is er een programmatje om de temperatuur van me geheugen te zien?)
videokaart is veel te warm, cpu is goed , nogal raar meestal is het andersom, probeer eens een graka koelertje
Oud 8-08-2006, 18:43   #12 (permalink)

Standaard

Je wil ons wijs maken dat een cpu warmer word dan een gpu?

Edit: met een enkele uitzondering dan he :P
Oud 8-08-2006, 19:57   #13 (permalink)

Standaard

nee dat bedoel ik niet , maar zijn cpu is tijdens het gamen wel erg koud vergeleken met zijn gpu
Oud 9-08-2006, 00:28   #14 (permalink)

Standaard

Nou ik wordt echt gek, hier wat crashes met open kast:

08.08.2006 23:44:07 GPU: 67,25, Env: 53,00
----------------------------------------------------------------
GPU Temperature - 72,50
Environment Temp. - 64,00
Fan Duty Cycle - 100,00
Temp 1 - 28,00
Temp 2 - 43,00

Mijn CPU is erg laag en zelfs mijn CPU fan gaat vaak naar 161 RPM, ik neem aan dat hij zelf snapt dat t voldoende moet zijn maar is dit niet erg laag?

Ik heb dus geen idee meer wat het kan zijn, zou het misschien mijn voeding kunnen zijn die te warm wordt? (valt dit te testen...? )
Oud 9-08-2006, 12:45   #15 (permalink)

Standaard

Oh ja nog een belangrijk ding, gisteravond was me pc dus weer gecrasht en toen ben ik maar gaan slapen :P.
De volgende dag kon ik hem niet opstarten (alles was dus afgekoeld), als eerst moest ik de voeding uitschakelen (knopje achterop) daarna de voeding kabel eruit en vervolgens er weer in en aanschakelen.
Pas dan kan ik mijn pc weer opnieuw opstarten...
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
betere flow? Sendar Cooling & OC Junkies 11 24-09-2007 15:45
Waarom een betere NB? _PhanToM_ Hardware Junkies 8 4-08-2007 18:22
PSU & Waterkoeling Flow calculator shockwave Software Junkies 10 26-06-2007 11:05
Flow Indicator Blefbek Cooling & OC Junkies 4 25-05-2006 17:51
[WC] Flow meter Necormax Cooling & OC Junkies 2 30-05-2003 21:22

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.