| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 22 november 2005 Locatie: Belgium
| Hallo, ik zou graag jullie mening over het materiaal van mijn waterkoeling setup. Kast: CM Stacker STC-TO1 Radiator: NexXxos Pro III Pomp + Reservoir: Alphacool AGB-Eheim Classic 600 Station 12V CPU-Koelblok: NexXxos XP Rev. 2 Gra. Ka.-Koelblok: GFX Alphacool NexXxoS NVXP-3 NVidia 3-Fans Radiator: Papst Fan 4412 F/2GLLL - IBL 2-Case Fans: Papst Fan 4412 F/2GLLL - IBL 1-Case Fan: CoolerMaster Cross Flow Fan STF-B01-E1 Ik heb 1 casefan vanonder vanvoor in mijn kaste en 1casefan vanachter vanboven. Mijn radiator ga ik boven in mijn kast steken. Dit zijn nog mijn vragen: Moet ik de fans op mijn radiator laten zuigen of blazen en moeten ze tegen de radiator staan of moet er een beetje ruimte tussen zijn? Hoe kan ik het water het best laten stromen? - Pomp, Res. - CPU - Gra. Ka. - Rad. of Rad. - CPU - Gra.Ka. - Pomp, Res. MVG, Olivier ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 6 januari 2003 Locatie: Haarlem
| Leuk setje Of je wil zuigen of blazen tegen je radiator hangt af van een hele hoop dingen, waar die in je kast zit, wat er nog meer in je kast zit, aan welke kant van je rad de fans zitten.. enz. Wat zoiezo klopt: Als je een beetje ruimte tussen je fan's en je radiator houd is het geheel wat minder luidruchtig. Dat heeft te maken met luchtstromingen en resonantie. Het water dat uit je cpu-blokje komt is meestal 30gr of warmer. Als je dat over je videokaart heen laat stromen koelt het niet fantastisch. Als je water van je videokaart over je cpu laat gaan zal deze minder koel zijn dan dat er water rechtstreeds uit de radiator overheen stroomt. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 maart 2004 Locatie: Hengelo (OV)
| Dat is een heel mooi setje dat je hebt uitgekozen. Misschien ga je wat moeite krijgen om die gigantische radiator in de case te bouwen, maar met een Stacker moet het wel gaan lukken. Als je de radiator bovenin plaatst, kun je het beste de fans naar buiten (boven) laten blazen, aangezien warme lucht (die in je case zit) opstijgt en dus aan de bovenkant je case uit wil. Zou onnatuurlijk zijn om dat om te draaien, en als je dat doet dan blaas je in principe warme lucht de case in aangezien die dan het eerste langs de radiator gaat. Ruimte tussen radiator en fan is niet nodig, die kun je er gewoon direct op schroeven. Eventueel zou je rubbers tussen de radiator en de fans kunnen plaatsen, maar een kier tussen de radiator en de fans is geen goed idee, aangezien de fans dan lucht langs de radiator heen gaan blazen/zuigen, in plaats van er doorheen. De meest voorkomende volgorde is die jij het eerste aangaf. Dit is mijns inziens ook de beste opstelling. Eventueel zou je de radiator nog na de pomp kunnen plaatsen als dat beter uitkomt met de slangen. Volgorde van de waterblokken maakt weinig uit, aangezien de koelcapaciteit ruim voldoende is om alle onderdelen goed te koelen. Wil je echter gaan overclocken, dan doe je dat waarschijnlijk bij je CPU en is het verstandig om te zorgen dat het koele water als eerste langs de CPU stroomt. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Enkele vraagjes ivm waterkoeling. | Olivier_14 | Cooling & OC Junkies | 1 | 18-02-2007 14:33 |
| WC setup... vraagjes | JVDE | Cooling & OC Junkies | 7 | 4-11-2006 16:39 |
| Goede waterkoeling setup? | william | Cooling & OC Junkies | 5 | 30-08-2005 00:27 |
| Enkele vraagjes | PeaceMaker | Casemod Junkies | 9 | 10-09-2004 12:22 |
| [CM] Enkele vraagjes, mag dit, kan dit? | NEn | Casemod Junkies | 30 | 26-05-2003 18:40 |