| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 juli 2006
| hallo, Ik heb vorige week mn nieuwe CPU-koeler gekocht (bij uitverkoop van lokale pc-boer, die ging er mee stoppen), en wilde hen vandaag maar es installeren. Bij het uitpakken ben ik geen gebruiks/handleiding tegengekomen. op de site van noiseblocker heb ik niks van een handleiding kunnen vinden. Ik heb geen ervaring met installeren van CPU-koelers, dus weet ik niet hoe ik moet beginnen. De winkel was er niet meer, dus daar schoot ik ook niet mee op. het gaat om deze cooler http://www.casejunkies.com/index.php...001&hl_id=2949 in de doos zatten 2 plaatjes waarmee ik um op n 775-socket kon zetten... met een boel schroefjes en moertjes... Als iemand mij kan uitleggen hoe ik de koeler kan installeren... zou ik dat erg fijn vinden... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 28 november 2004
| Ik zal ff de handleiding fotograferen voor je, vreemd dat die niet ergens in de verpakking verstopt zat ![]() [edit] Begin met de mountingplate tegen de koeler aan te schroeven. De bolle kant van de schroefgaten moet omhoog, richting koeler wijzen. ![]() _________ Neem vervolgens de backplate voor achter je moederbord. Voor S775 ziet die er zo uit: ![]() _________ De backplate komt tegen je moederbord aan, aan de achterzijde. Zorg dat de kant met de zachte foamlaag tegen je moederbord komt. Vervolgens maak je een stapeltje: Schroef, backplate, plastic ringetje, moederbord, moertje: (dit natuurlijk 4 maal )![]() _________ Aan de bovenzijde van je moederbord steken nu dus 4 boutjes omhoog, inclusief één moertje per stuk. Schuif de koeler over deze vier uitstekende boutjes, en schroef het geheel vast met de 4 resterende moertjes: (niet de koelpasta vergeten natuurlijk :P) ![]() _________ Volledige versie van de handleiding: voorkant achterkant |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
![]() | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Ik heb hem nu geplaatst, maar mn processor kraakt nu meer dan voorheen. Kan het zijn dat de koeler niet goed geplaatst is, (teveel / teweinig koelpasta, airflow??) bij het stressen (cpu burn-in) stijgt de cpu-temp (in een redelijk snel temp van ong. 53 C naar zo'n 68+. Na 68 C ben ik gestopt met stressen, want verder gaan leek me niet zo goed. ![]() 'k heb ergens gelezen dat 70 C maximaal is voor een 3,4Ghz, weet nie of dat klopt mss is de temp. zo hoog omdat de omgevingstemp. zo rond de 25 C lag. CPU = P4 3,4 550 Prescott moederbord = Msi MS7046 voeding = 600W 120mm fan casefans = 1x 80mm intake, Videokaart = GeF 7800GT 256mb Airflow: ![]() Er komt redelijk wat warmte van mn videokaart af. Mn fankoeler zuigt die nu op, en blaast die nu door de koeler richting de 120mm fan van de voeding, de kast uit. (geel) Is het nu beter om mn koeler n andere kant op te laten blazan, bijv. rechtstreeks naar buiten(door de 2 openingen) met n extra outtake-fan (rood)??? en (hoe) kan je controleren of je koeler goed gemonteerd is ?? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Als je het vermoeden hebt dat er iets niet goed zit kun je het beter nog een keer opnieuw doen, extra secuur. En wat betreft die outtakes, das nooit een gek idee. De voedingen van tegenwoordig geven lang niet altijd genoeg airflow om voor een beetje fatsoenlijke koeling te zorgen. Wat casefans erbij kan geen kwaad.
__________________ Those were the times... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| hallo, dr ben ik weer... met een 2 paar vraagjes... Ik heb de koeler dr opnieuw opgezet, maar tijdens het stressen (+-50% belasting) stijgt de temperatuur nog steeds boven de 68 graden (zelfs even 71 graden) al na enkele minuten Ook al richt ik er nog een extra fan op, blijft de temperatuur toenemen. (omgevingstemperatuur was wel zo'n 27 a 30 graden) 1. Doe ik nu iets fout, of is de koeler toch niet geschikt voor mn processor ?? ![]() De oude standaard koeler had er veel minder last van, pas na een uur of 2.(bij dezelfde omgevingstemperatuur) De standaard-koeler had een rechthoekig/vierkant koelvlak, en mn nieuwe koeler heeft een rond-koelvlak.(Past net op de cpu) mss doordat het koeloppervlak kleiner is, dat ie minder warmte kan opnemen/transporteren naar de koelvinnen 2. En moet je de moertjes (waarmee je de koeler op de cpu drukt) stevig aandraaien(tot ie niet meer verder kan), of is het ook al voldoende als je wat weerstand krijgt ?? (koeler kan niet meer bewegen, maar moertjes kunnen nog strakker) het lijkt mij namelijk zo, dat als je het echt stevig aandraait, dat je dan de pasta eruit drukt... en dus minder goed koelt. alvast bedankt ![]() |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Hoeveel pasta heb je er onder gesmeerd? Je moet niet de hele pot er overheen knoeien, maar enkel een klein drupje. Je wil eigenlijk namelijk zo min mogelijk koelpasta op je CPU. Je koeler koelt niet minder goed als er minder pasta onder zit, maar beter. De pasta is namelijk bedoeld om minuscule oneffenheden in de CPU of de koeler op te vullen. Als je er geen pasta op smeert zit daar lucht en dat wil je al helemaal niet! De bodem van je koeler is gemaakt van aluminium of koper en dat geleidt vele malen beter warmte dan siliconenprut met eventueel wat kruimeltjes zilver of koper er in. Het best breng je dus een flinterdun laagje koelpasta aan, ik doe zelf altijd een flinke druppel op mijn processor en smeer het dan uit met een bankpasje. Je kan het ook met je vingers doen maar dan komt er vet in de pasta en dat houdt de geleiding weer tegen. Bovendien is koelpasta niet bijzonder fijn voor je gezondheid.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| ok, ik heb maar een klein dun laagje erop gedaan. maakt het nog uit wat voor vorm het contactvlak van de koeler heeft? die van me nieuwe is namelijk rond, en de oude had een rechthoekig/vierkant contactvlak. hierdoor heb je minder contact, en blijven de randen van de cpu onbedekt. zoals hieronder: ![]() is het erg als je hoeken van de cpu niet bedekt zijn met pasta/ koeler?? thx... |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Dat zou in principe niet moeten uitmaken, aangezien dat grote vlak slechts een heatspreader is, en de hittebron zelf wél onder het ronde deel valt. Enne: als je de pasta er uit drukt is niet erg, als dat uberhaupt kan dan zit er teveel tussen Dus draai die moertjes gerust stevig aan.
__________________ Those were the times... |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Voel eens aan je koelblok.. als de CPU zo heet is en het koelblok is ook heet dan is je airflow onvoldoende. Mocht het koelblok (vooral aan de onderkant) nauwelijks warm worden, dan is het contact tussen de CPU en het blok niet goed.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| "Noiseblocker X-Swing HDD Noise Reducer" De moeite waard? | annuh | Cooling & OC Junkies | 33 | 24-02-2007 09:38 |
| Het "grote" Laat hier je (3-D) imaging creaties zien topic | brantje | Area 1337 | 52 | 21-10-2005 18:04 |
| Het grote "Stel hier al je simpele electro-vragen" | the widow maker | Elektronica Junkies | 28 | 25-12-2003 14:19 |