Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 21-06-2006, 14:43   #1 (permalink)

Standaard Hoe werkt een FanController

Hoi allemaal

Ik heb idee'en voor me kast te gaan modden, standaard zit er alleen een CPU cooler op.

Echter ben ik van plan om 3 nieuwe Fan te plaatsen, maar omdat ik van een vriend er een paar heb morgen lenen om te kijken hoe het uit zou zien ben ik erachter gekomen dat ze een HELS kabaal maken (lees: opgevoerde stofzuiger). Daarom wil ik een FanController plaatsen om ze in de late uurtjes als iedereen in bed ligt uit te zetten.

Maar mijn vraag is hoe werkt zo'n controller en hoe sluit je hem aan

Ik wil 2x 8cm en 1x 9cm fan plaatsen

Hopelijk kunnen jullie me uitleg geven..alvast bedankt [/quote]
MulkManS..!! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2006, 15:01   #2 (permalink)

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Hoe een fancontroller technisch werkt ligt natuurlijk aan de controller die je gaat/wilt gebruiken. Dus zoek ff wat reviews op als je het graag wilt weten. Al je vragen zijn trouwens een beetje te algemeen om hier te beantwoorden...nogmaals, zoek wat reviews op en doe er ff wat moeite voor!

Maar ik neem aan dat je de practische uitleg wilt, hoe jem gebruikt. je sluit je fans eropaan. De meeste (of alle, weet ik zo niet) werken gewoon met het principe dat je het voltage met het knopje kunt veranderen...dus lager voltage, lager toerental. Dat is wel ongeveer de basis.

Aansluiting ligt natuurlijk ook aan de controller. Reviews zijn je grootste vriend...
Oud 21-06-2006, 17:36   #3 (permalink)

Standaard

He azariel
reviews en google zijn je beste vrienden :P
Oud 21-06-2006, 19:47   #4 (permalink)

Stievius's schermafbeelding

Standaard

Een vooral een stuk goedkoper...
Oud 22-06-2006, 09:42   #5 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Er zijn 2 manieren om de snelheid van een fan aan te passen: spanningsregeling en PWM.
Bij spanningsregeling - de naam zegt het al - wordt de voedingsspanning van de fan geregeld. Als de fan minder spanning krijgt dan gaat deze minder hard draaien. Voordeel van deze manier is dat het eenvoudig te maken is, nadelen zijn dat de fan onder een bepaalde spanning niet meer wil draaien en dat het vermogen dat niet door de fan opgenomen wordt, omgezet wordt in warmte.
PWM staat voor Pulse Width Modulation. Dit houdt in dat de fan constant 12V krijgt, maar dat deze eigenlijk constant aan en uit geschakeld wordt. Door dit enkele honderden of duizenden keren per seconde te doen, is het niet echt merkbaar dat dit gebeurt, de fan zal gewoon langzamer gaan draaien. Voordeel van deze methode is dat het vrijwel geen vermogen kost behalve dat wat de fan gebruikt en dat de fan tot hele lage toerentallen te regelen is. Nadelen zijn dat de schakeling een stuk complexer is dan een spanningsregelaar en dat de fan kan gaan zoemen als de schakelfrequentie van de PWM verkeerd is.
Oud 22-06-2006, 14:54   #6 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

in dit topic staat ook nog een stukje over PWM
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Fancontroller Blackadder Cooling & OC Junkies 2 31-01-2007 17:00
Welke fancontroller jordi.c Cooling & OC Junkies 6 14-07-2006 13:10
fancontroller creeper89 Hardware Junkies 15 26-06-2006 09:45
Fancontroller maken blackdragon Elektronica Junkies 8 13-02-2006 19:59

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.