| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 14 april 2006 Locatie: Nijverdal
| Hey Ik heb vandaag een nieuw kastje opgehaald klaar voor modding (binnen kort in de log) maar ik was aan het nadenken over serieuzere cooling dan die ventilators die ik heb aangezien heb in de zomer nogal warm wordt in mijn kamer en dan helpen die ventilatortjes ook neit meer.. Dus kwam ik op het idee van een koelkast cooling! ![]() Ik vond zon soort koelkastje op marktplaats en dacht dat het mischien mogelijk zou zijn om het koel element enz.. er uit tehalen en dan in de pc bouwen in een speciaal ruimtetje er voor natuulijk, met daarop ventilators aangesloten zodat het altijd koel in de pc zou blijven! + dat type koelkastje vreet maar 12 volt dus dat zou nog van de voedding gebruikt kunnen worden.. Mijn vraag is dit mogelijk? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 14 april 2006 Locatie: Nijverdal
| ja ik snap de tekening wel maar ik zelf opzich weet niet echt hoe de koel elementen van een koelkast eruitzien... wel hoorde ik dat er nogal een cemisch rotzooitje in zat of ik heb het verkeerd... iemand wat uitleg? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 maart 2005 Locatie: Alphen aan den Rijn
| Er zit idd een bepaald gas / vloeistof in welke de warmte van de binnenkant van de koelkast naar de buitenkant trekt (afkoelen) mbv een compressor, radiator en nog wat meuk. Weet het ook niet precies :P |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Waarschijnlijk zit in deze koelkast geen phase-change systeem zoals in grote koelkasten en vriezers, maar een peltier-element. Deze bevatten geen chemicaliën, het zijn slechts 2 keramische plaatjes met daartussen halfgeleider-materiaal. De opbouw van dit materiaal zorgt er voor dat warmte van de ene zijde van het element naar de andere wordt getransporteerd. Hou er wel rekening mee dat een peltier zelf ook warmte produceert, vaak nog meer dan hij kan verplaatsen. Deze elementen zijn overigens ook los verkrijgbaar.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Je zou het bij winkels kunnen proberen waar ze 'die hard' koelsystemen hebben. Volgens mij heeft www.oc-shop.nl die dingen nog. Anders moet je ze via inkoopacties of uit het buitenland halen, bijvoorbeeld van Danger-Den.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 maart 2005 Locatie: Alphen aan den Rijn
| Is het niet een beter idee om met behulp van een coldplate en een waterkoeling gewoon op een "standaard die-hard way" te koelen? Dus de peltier via de coldplate op de processor, waarbij de peltier de warmte weer doorgeeft aan het koelblok. Op T.net (FP dus) had ik een poos geleden een heel eind gelezen over het gebruik van peltiers, hoe en wat. http://www.xcsystems.nl heeft ook peltiers. Wordt wel aangeraden om er een extra voeding (kwaliteits voeding, evt. Meanwell's) voor bij aan te schaffen. Goedkoop is het niet. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 oktober 2005 Locatie: Zwolle
| Hoe koud wil je gaan ? Zon klein koelkastje heeft veelsteweinig vermogen en als je een waterchiller van een grote koelkast maakt krijg je een enorm lomp geval. Een airco schijnt heel goed te kunnen koelen alleen kan je compressor aanvriezen. Kzou zeggen begin eerst eens met de koeling uit een waterkoeler. Kben zelf ook al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte manier om een waterchiller te maken. Zon waterkoeler koelt alleen niet zo heel goed maar daartegenover staat de eenvoud. http://www.ocforums.com/showthread.php?t=390293 http://www.ocforums.com/showthread.p...70#post3758870 http://www.ocforums.com/showthread.p...70#post3758870 http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=95374
__________________ Tactical Ops Crossfire The meaning of geek has changed to include anyone with an obsession that places him outside mainstream society |
| | |
| | #13 (permalink) | ||
| N!ck.nl: zoals ik al zei, een peltier onttrekt warmte aan een voorwerp en produceert daarbij zelf ook warmte, meer zelfs dan hij aan het voorwerp in kwestie onttrekt. Bij een 80 watt peltier moet je rekenen aan zo'n 200 watt warmte die je af moet voeren. Voor de duidelijkheid, dit is 2 keer zo veel als een gemiddelde Athlon64 CPU! Je hebt hiervoor zeker waterkoeling nodig, of een hele goede heatsink (Swiftech, Alpha) met een sterke (lawaaiïge) fan. Citaat:
Citaat:
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. | ||
| | |
| | #15 (permalink) |
| Daar moet je gewoon een krat Hertog Jan in parkeren.. ![]()
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Air cooling. | the-system | Cooling & OC Junkies | 12 | 9-11-2004 07:36 |
| Cooling | Cupke | Cooling & OC Junkies | 15 | 12-07-2004 09:48 |
| koelkast bouwen | whocarez | Area 1337 | 12 | 12-11-2003 12:59 |
| hdd cooling | Mr. Neo | Cooling & OC Junkies | 9 | 3-09-2003 14:37 |
| koelkast case | whocarez | Casemod Junkies | 12 | 8-08-2003 13:40 |