Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 7-06-2006, 18:26   #1 (permalink)

Standaard Koelkast cooling

Hey

Ik heb vandaag een nieuw kastje opgehaald klaar voor modding (binnen kort in de log) maar ik was aan het nadenken over serieuzere cooling dan die ventilators die ik heb aangezien heb in de zomer nogal warm wordt in mijn kamer en dan helpen die ventilatortjes ook neit meer..

Dus kwam ik op het idee van een koelkast cooling!

Ik vond zon soort koelkastje op marktplaats en dacht dat het mischien mogelijk zou zijn om het koel element enz.. er uit tehalen en dan in de pc bouwen in een speciaal ruimtetje er voor natuulijk, met daarop ventilators aangesloten zodat het altijd koel in de pc zou blijven! + dat type koelkastje vreet maar 12 volt dus dat zou nog van de voedding gebruikt kunnen worden..

Mijn vraag is dit mogelijk?
N!ck.nl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-06-2006, 18:51   #2 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is condensatie. Dan zou je op de een of andere manier condenstie moeten kunnen voorkomen.
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-06-2006, 19:12   #3 (permalink)

Standaard

begrijp ej wat ik bedoel..?
sorry vvoor mijn paint skills
t1mmy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-06-2006, 20:20   #4 (permalink)

Standaard

ja ik snap de tekening wel maar ik zelf opzich weet niet echt hoe de koel elementen van een koelkast eruitzien... wel hoorde ik dat er nogal een cemisch rotzooitje in zat of ik heb het verkeerd... iemand wat uitleg?
Oud 7-06-2006, 20:48   #5 (permalink)

Standaard

die tekening wel werken hoor
weet ook nie veel meer van koelkasten.
heb vroeger nog een de ventilator uit een koelkast gehaalt
heb geen problemen gehad met chemische rotzooi
tis te proberen
Oud 7-06-2006, 21:07   #6 (permalink)

Standaard

Er zit idd een bepaald gas / vloeistof in welke de warmte van de binnenkant van de koelkast naar de buitenkant trekt (afkoelen) mbv een compressor, radiator en nog wat meuk. Weet het ook niet precies :P
Oud 8-06-2006, 11:27   #7 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk zit in deze koelkast geen phase-change systeem zoals in grote koelkasten en vriezers, maar een peltier-element. Deze bevatten geen chemicaliën, het zijn slechts 2 keramische plaatjes met daartussen halfgeleider-materiaal. De opbouw van dit materiaal zorgt er voor dat warmte van de ene zijde van het element naar de andere wordt getransporteerd. Hou er wel rekening mee dat een peltier zelf ook warmte produceert, vaak nog meer dan hij kan verplaatsen.
Deze elementen zijn overigens ook los verkrijgbaar.
Oud 8-06-2006, 11:54   #8 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de uitleg het heeft me een stuk geholpen... nu vraag ik me alleen af waar zou ik het beste kunnen zoekken naar zulke Elementen? gewoon in de winkel of moet ik ergens speciaals heen?
Oud 8-06-2006, 13:28   #9 (permalink)

Standaard

Je zou het bij winkels kunnen proberen waar ze 'die hard' koelsystemen hebben. Volgens mij heeft www.oc-shop.nl die dingen nog. Anders moet je ze via inkoopacties of uit het buitenland halen, bijvoorbeeld van Danger-Den.
Oud 8-06-2006, 16:26   #10 (permalink)

Standaard

Dit had ik even snel in elkaar getekend :P ik weet dus overigens niet precies hoe ze eruit zien maar dat ga ik nu ff onderzoekken alvast bedankt
Oud 8-06-2006, 16:37   #11 (permalink)

Standaard

Is het niet een beter idee om met behulp van een coldplate en een waterkoeling gewoon op een "standaard die-hard way" te koelen? Dus de peltier via de coldplate op de processor, waarbij de peltier de warmte weer doorgeeft aan het koelblok. Op T.net (FP dus) had ik een poos geleden een heel eind gelezen over het gebruik van peltiers, hoe en wat.

http://www.xcsystems.nl heeft ook peltiers. Wordt wel aangeraden om er een extra voeding (kwaliteits voeding, evt. Meanwell's) voor bij aan te schaffen. Goedkoop is het niet.
Oud 9-06-2006, 08:25   #12 (permalink)

Standaard

Hoe koud wil je gaan ? Zon klein koelkastje heeft veelsteweinig vermogen en als je een waterchiller van een grote koelkast maakt krijg je een enorm lomp geval. Een airco schijnt heel goed te kunnen koelen alleen kan je compressor aanvriezen. Kzou zeggen begin eerst eens met de koeling uit een waterkoeler. Kben zelf ook al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte manier om een waterchiller te maken. Zon waterkoeler koelt alleen niet zo heel goed maar daartegenover staat de eenvoud.

http://www.ocforums.com/showthread.php?t=390293
http://www.ocforums.com/showthread.p...70#post3758870
http://www.ocforums.com/showthread.p...70#post3758870
http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=95374
Oud 9-06-2006, 09:41   #13 (permalink)

Standaard

N!ck.nl: zoals ik al zei, een peltier onttrekt warmte aan een voorwerp en produceert daarbij zelf ook warmte, meer zelfs dan hij aan het voorwerp in kwestie onttrekt. Bij een 80 watt peltier moet je rekenen aan zo'n 200 watt warmte die je af moet voeren. Voor de duidelijkheid, dit is 2 keer zo veel als een gemiddelde Athlon64 CPU! Je hebt hiervoor zeker waterkoeling nodig, of een hele goede heatsink (Swiftech, Alpha) met een sterke (lawaaiïge) fan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackcrown
Is het niet een beter idee om met behulp van een coldplate en een waterkoeling gewoon op een "standaard die-hard way" te koelen? Dus de peltier via de coldplate op de processor, waarbij de peltier de warmte weer doorgeeft aan het koelblok. Op T.net (FP dus) had ik een poos geleden een heel eind gelezen over het gebruik van peltiers, hoe en wat.
Het nadeel van die methode is dat je een erg krachtige peltier nodig hebt om de warmte die de huidige CPU's produceren, af te kunnen voeren. Je moet dan denken aan 180 watt of meer om enig voordeel te behalen. Beter kan je na je radiator een extra koelblok in je waterkoel-setup plaatsen en deze laten koelen door de peltier. De warme kant zal je dan moeten koelen met een tweede waterkoelsysteem of een hele grote heatsink.

Citaat:
http://www.xcsystems.nl heeft ook peltiers. Wordt wel aangeraden om er een extra voeding (kwaliteits voeding, evt. Meanwell's) voor bij aan te schaffen. Goedkoop is het niet.
Goedkoop is het zeker niet, behalve dat een peltier zo'n 40 euro kost en een geschikte voeding al gauw richting 100 euro gaat, wordt het stroomverbruik van je PC zo ongeveer verdubbeld!
Oud 9-06-2006, 12:17   #14 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Heheh dit is vet
Ik heb hier thuis ook nog wat leuks staan:
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9-06-2006, 13:10   #15 (permalink)

Standaard

Daar moet je gewoon een krat Hertog Jan in parkeren..
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Air cooling. the-system Cooling & OC Junkies 12 9-11-2004 07:36
Cooling Cupke Cooling & OC Junkies 15 12-07-2004 09:48
koelkast bouwen whocarez Area 1337 12 12-11-2003 12:59
hdd cooling Mr. Neo Cooling & OC Junkies 9 3-09-2003 14:37
koelkast case whocarez Casemod Junkies 12 8-08-2003 13:40

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.