Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 30-05-2006, 14:36   #1 (permalink)

Standaard Case cooling

Ey,

Ik heb een klein probleempje...

Kheb in de zijkant van me kast een vlak uitgezaagt en plexiglas ingezet... maar in de zijkant zat dus ook het rooster voor de lucht circulatie (nooit aan ged8 natuurlijk(1ste modd))... Ik zet er dus koelertjes in "alleen" binnen in de kast (die de lucht naar buiten blazen), maar er komt geen lucht meer in mijn kast, dus hij stikt eigenlijk...

Beetje dom ... Alleen nou wil ik dit dus fixe maar nu is mijn vraag, is het voldoende om een 12 mm op de bodem van me kast te monteren die de lucht van onder mijn kast haalt en zo door de kast blaast of moet ik iets anders of meer doen...??? heb nu me zijkant er maar afgehaald, maar dit is natuurlijk niet de oplossing...

alvast bedankt...
snake526 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2006, 14:48   #2 (permalink)

RA-ART's schermafbeelding

Standaard

We nemen:

- Een 120mm fan onder de bodem van je case.
- Een stevige stok/buis aan de bovenkant van je case.

Wat krijgen we dan, een home made stofzuiger.

Maar goed heb je niet meer fans in je case hangen, je kan best een 120mm onder je case knutselen maar dan zuigt ie wel veel stof aan, vooral op de grond.
Oud 30-05-2006, 14:49   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Je zijkant open zetten is misschien een noodoplossing, maar zeker niet een die goed is voor je temperaturen. Tenminste, als je een goede airflow hebt zal de temperatuur lager liggen als je zijpaneel gesloten is dan wanneer je het open hebt.

In je bodem een 120 mm intake fan maken kan prima, de SilentMaxx ST11-Pro heeft dit ook, en het werkt prima. Als vervanging van een fan in je zijpaneel kan het zeker. Als vervanging van de front-intake moet je er rekening mee houden dat je harddisks ook graag wat frisse lucht hebben.
Oud 30-05-2006, 14:52   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert85
Maar goed heb je niet meer fans in je case hangen, je kan best een 120mm onder je case knutselen maar dan zuigt ie wel veel stof aan, vooral op de grond.
Heb je gelijk in, ik was vergeten te melden dat die SilentMaxx case die ik noemde op poten staat van een centimeter of 4. En anders kan een stoffilter misschien nog wat helpen. Dat moet je dan wel even om de zoveel tijd schoonmaken natuurlijk

Ik had voor die review de bodem-intake meestal op 5 volt draaien (dus net boven het startvoltage van de CoolerMaster UV-reactive 120 mm fans) en het viel met het stof reuze mee, en toch bleven de temperaturen netjes
Oud 30-05-2006, 15:24   #5 (permalink)

Standaard

Ok... Thx...

Mijn pc staat trouwens naast me op et bureau, dus niet op de grond en ik weet dat dit waarschijnlijk veel stof zal gaan zuige aangezien me pootjes niet veel groter zijn dan 1cm... Maar is 1 fan voldoende voor mijn complete kast??

Die stoffilter is idd een goed idee btw
Oud 30-05-2006, 15:31   #6 (permalink)

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Je moet het ongeveer een beetje zo bekijken dat er net zoveel lucht in gaat, als er weer uitgaat. als je bijvoorbeeld meerdere fans naar buiten hebt blazen, en maar 1 naar binnen zal die lichtelijk vacuum gaan trekken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dan zit je natuurlijk nog met het verschil tussen de 80mm en 120mm, ik weet niet precies of het klopt wat ik zeg, maar volgens mij draaien 120mm fans op een lager toerental, en zijn zodoende stiller. Maar brengen wel ongeveer net zoveel lucht de kast in.(maar zoals ik zei weet ik dat niet zeker)
Oud 30-05-2006, 15:52   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azariel
Dan zit je natuurlijk nog met het verschil tussen de 80mm en 120mm, ik weet niet precies of het klopt wat ik zeg, maar volgens mij draaien 120mm fans op een lager toerental, en zijn zodoende stiller. Maar brengen wel ongeveer net zoveel lucht de kast in.(maar zoals ik zei weet ik dat niet zeker)
Wat je zegt is in de basis wel goed, om dezelfde airflow te bereiken kan een 120 mm fan langzamer draaien. Het hangt echter ook van de specificaties van de fan af. Sommige fans wekken nu eenmaal meer wind op dan anderen. Dat heeft te maken met het aantal omwentelingen wat ze maken maar ook de stand van de bladen kan er toe doen.

Het is dus handig om een beetje in balans te blijven qua luchtverplaatsing. Let daarvoor op de CFM of M3/h waardes van een fan. (CFM = Cubic Feet per Minute, M3/h = Cubic Meter per Hour)
Oud 30-05-2006, 15:55   #8 (permalink)

Standaard

Zit idd wel wat in!

Kheb een q-tec bigfan 500W,
Zalman 7700-cu (die overigens niet naar buiten blaast)
Ati koelertje op me videokaart (die natuurlijk ook niet naar buiten blaast)
koelertje van maar liefst 60mm(aan de achterkant van me kast)... :P

Nu wil ik die 120 mm dus voorin op de bodem plaatse, die blaast dan recht onder op men hdd... maarja is dit voldoende en is dit slim om hem daar te plaatse...

Kheb namelijk niet een onwijs grote kast ofzo...
Oud 30-05-2006, 16:42   #9 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Vind het maar een gare oplossing.

Fix een fannetje aan de voorkant, laat deze lucht in de kast blazen. Laat ongeveer even veel fans weer lucht uit de kast blazen aan de achterkant en je hebt een blije airflow. Koelt goed zat.
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2006, 17:09   #10 (permalink)

Standaard

Je vergeet alleen dat een fan in de bodem in sommige gevallen heel wat makkelijker te maken is dan een fan in het front
Oud 30-05-2006, 17:43   #11 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Tsja, daar moet je natuurlijk niet over gaan huilen. Een beetje moeite kan geen kwaad :P
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2006, 17:49   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackcrown
Tsja, daar moet je natuurlijk niet over gaan huilen. Een beetje moeite kan geen kwaad :P
Oneens Het moet ook maar net in je PC kast passen en bij je mod staan. Ik vind dat een fan in de bodem een prima oplossing is. In theorie zelfs beter want koele lucht moet je zo laag mogelijk aanzuigen
Oud 30-05-2006, 19:42   #13 (permalink)

Standaard

misschien een 80mm probere...
ga ik ook een 80mm achterop zette...

Maar die voeding blaast ook aardig wat lucht naar buiten, hoe kom ik erachter hoeveel dit is?? en wat voor aanvoer er nodig is??

Ik vind het verder geen probleem om een koelertje voor in te plaatse alleen de ruimte laat het niet toe daarom wou ik em onderin schroeve...

Weetje wat ik ga het gewoon probere met die 120mm ik zie vanzelf of dit voldoende is... zo heel veel kwaad kan het nou ook weer niet...

thx anyway
Oud 31-05-2006, 13:21   #14 (permalink)

RA-ART's schermafbeelding

Standaard

Wat voor case heb je BTW ??? Merk en dat soort scheit.

En check dit:

Info over case airflow.
http://www.short-media.com/review.php?r=230

Blowhole maken/aanpassen tuturial.
http://www.directron.com/blowhole.html

Hoe oververhitting tegen gaan.
http://www.hardwaresecrets.com/article/142/1

Suc6 misschien heb je er wat aan.
Oud 31-05-2006, 14:10   #15 (permalink)

Standaard

Ik heb een medion kastje (MT 226a)... had em leeg meegenome van et werk... kvond et toen wel een wijs dingetje... Maar was toen nog niet bekend met modding...

Bedankt voor de links... heb ik cker wat aan!!!
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
cooling cpu Richardtrok Cooling & OC Junkies 3 11-08-2005 09:34
Arctic Cooling Silentium T1 Case TreboR News & Review Junkies 4 25-11-2004 16:49
Air cooling. the-system Cooling & OC Junkies 12 9-11-2004 07:36
Cooling Cupke Cooling & OC Junkies 15 12-07-2004 09:48

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.