Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 23-01-2006, 12:13   #1 (permalink)

Standaard Flowmeter

Hallo junkiez

Kheb al wat gezocht maar kon geen antwoord vinden. Ik wil een flowmeter aanschaffen die je aan je bios kunt koppelen. Mn vraag is of het mogelijk is om de compu automatisch uit te laten schakelen zodra er geen flow is. Lijkt me wel handig alsk even weg ben en mn pomp gaat kaduuk.
Psylocibine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2006, 12:34   #2 (permalink)

Standaard

Verschillende fabrikanten van waterkoeling spullen hebben deze flowmeters in hun assortiment. Het ligt er een beetje aan wat voor een setup je nu zelf hebt wat de kosten gaan worden. Meestal sluit je deze flowmeters aan op de fanaansluiting voor je CPU-fan op het moederbord. In je BIOS kan je dan vrij gemakkelijk instellen dat de computer zichzelf uitschakeld als het toerental van de fan (dus eigenlijk de flow) te laag is.

Maar een flowmeter is helemaal niet noodzakelijk. In je BIOS kan je toch ook instellen dat de computer zichzelf uitschakeld als de temperatuur van je CPU te hoog wordt? Geeft hetzelfde effect. Geen flow -> temperatuur van de CPU gaat omhoog -> Als deze de alarmwaarde overschreidt -> Computer uit.
Oud 30-01-2006, 16:53   #3 (permalink)

Standaard

Beetje omslagtigge oplossing vind je niet . bij 85graden kan het al te laat zijn als je je cpu flink hebt geclocked .niet dat ik een beter oplossing heb ofzo maar deze vind ik een beetje gevaarlijk persoonlijk
enpro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-01-2006, 19:37   #4 (permalink)

Standaard

Normaal gesproken kan je in elk BIOS de temperatuur waarbij hij af moet slaan instellen. Bij mij traploos vanaf 30 graden. Bij de meeste mobo's kan je uit 65-70-75 etc kiezen. Als je hem instelt op 65 of 70 graden kan er niets gebeuren.
Oud 30-01-2006, 23:06   #5 (permalink)

Standaard

Jah dat is bij mijn bios en voor zover ik weet bij elke asus bios 85 graden minimaal. Hij staat zelfs op 95 bij default.
enpro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-01-2006, 08:07   #6 (permalink)

Standaard

bij mijn asus mobo (p4p 800E-Deluxe) staat hij op 75 graden dat hij de geest geeft.

Tenzij je een flowmeter erg mooi vind zal ik hem er niet tussen zetten. Weinig nut en alleen maar geldverspilling (naar mijn mening).

stel gewoon je bios temps wat lager en nergens last heb je meer van.

Bij het installeren van mijn waterkoeling ging het in het begin niet zo goed dus deed mijn pomp het niet naar behoren. De computer schakelde zich automatisch uit en niks aan het handje, alles werkt nog op en top, dus geen risico lijkt mij!

zorg er alleen wel voor dat je een goede airflow hebt in je computerkast dat als het wat warmer wordt dat ook de warme lucht die je proceccor dan produceert afgevoerd wordt. Anders kunnen andere onderdelen onnodig warm worden.
Jarnoootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-02-2006, 10:21   #7 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Zelf heb ik een flowmeter (SwissFlow SF800) die zit aangesloten op mn AC Aquaero. In de Aquaero software is in te stellen dat de pc zich uitschakeld als de flow wegvalt. In principe zou ik hem ook kunnen aansluiten op een fan connector, maar via de Aquaero is het makkelijker uit te lezen.

Uit ervaring weet ik trouwens dat het helemaal niet zo erg is als er geen flow is. Zelf heb ik namelijk ruim een maand zonder pomp gewerkt (die was defect en had geen geld voor een nieuwe..). De cpu temp steeg wel naar 90 graden (AMD Athlon 64 3500+ NewCastle, default clock), maar verder gaf het geen problemen. Eén keer heeft de pc zichzelf uitgeschakeld toen hij 100 graden bereikte tijdens het draaien van UT2004, maar verder heeft ie gewoon probleemloos gedraait.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-02-2006, 11:44   #8 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

90 graden

Niet alle CPU's kunnen zoveel hitte hebben hoor, lijkt me gevaarlijk om te stellen dat je zonder meer zonder flow kunt.
Oud 3-02-2006, 14:25   #9 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Je mag van geluk spreken dat je CPU het nog doet!
Oud 3-02-2006, 16:15   #10 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Masterslave
Je mag van geluk spreken dat je CPU het nog doet!
Een Athlon 64 cpu heeft thermal throttling, clockt zichzelf dus lager als ie te warm wordt. Bij te hoge temperatuur schakeld hij zichzelf zelfs uit. Een Athlon 64 brand je dus niet zo snel door..
Trouwens dat was met een DangerDen blok, 1/2 inch slangen en water in de loop. Vanwege de slangdiameter was er dus best veel water om de hitte op te nemen. Verder zaten er 6 120mm fans in de case, dus vrij veel airflow.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.