| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 december 2005
| Hej CJ's, Ik zit er al enige tijd aan te denken om waterkoeling te nemen, gewoon om het feit dat ik het er vet vind uit zien en dat ik gek word van die fans. Ik heb de hele FAQ gelezen over waterkoeling (Die ik overigens erg duidelijk vond! ) en ik ben ook al aardig wat site's afgegaan maar ik heb nu geen idee wat voor een waterkoeling set ik moet gaan kopen,Hieronder mijn specs van m'n computer: Kast: Antec Plus View II - EU Voeding: Antec SP500 Moederbord: Asus A8N-SLI Processor: AMD Athlon 64 3800+ x2 3D-Kaart: G-Force 7800 GT Harddisk: Maxtor 60BG RAM: Kingston 1GB DDR CD-Rom Drive: NEC DVD RW Ik wil btw m'n CPU, VGA & NB koelen met waterkoeling. Ik zou graag willen weten welke een van de betere voor mij zal zijn, aangezien ik had gelezen dat ik betere een goedkopere kan kopen dan een duurdere aangezien ik het alleen voor de stilte wil. Maar nu is mijn vraag welk dat dus zou kunnen zijn, of "tips" voor het kopen van een waterkoeling set, want hier kom ik echt niet uit . Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.Grtz, Phoeni ude |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 januari 2006 Locatie: Hengelo
| Wat je aan kan schaffen is totaal afhankelijk van je budget en van je koelprestaties die je verwacht. Het beste is om waterkoeling zelf bij elkaar te kopen uit losse onderdelen. maar aangezien jij een complete set wil. raad ik je aan om eens bij alphacool te kijken. Daar hebben ze goede sets tegen een redelijk betaalbare prijs. Reken er wel op dat je handig met zaag/dremel/fijl en dat soort pruttel moet zijn wil je zoiets mooi in bouwen. Op de volgende sites (haal ik meestal alles) staan wel wat leuke setjes www.caseking.de www.freezinghardware.nl ik zou echter als ik jou was de thermaltake setjes niet nemen omdat die waarschijnlijk de warmte die jou pc produceert niet kunnen verwerken en je dus een hele warme setup krijgt. Overgens als je waterkoeling in gaat bouwen heb je (bij de meeste radiatoren) toch wel een aantal fans nodig om deze te koelen, tenzij je passief gaat koelen. En vergeet niet dat je ALTIJD ariflow nodig hebt om de niet watergekoelde onderdelen toch koel te houden. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 23 september 2004 Locatie: Mijdrecht
| Ik zou sowieso kiezen voor een setup met slangen van minimaal 10mm binnendiameter. En koelblokken waar dan 1/4" schroefdraad inzit (of fittingen bijgeleverd voor 10mm slangen) En een pomp die aardig wat liters rondpompt. (Eheim 1250 bijv.) Asetek leverd kant en klare sets met CPU, NB en VGA koelblokken voor rond de €230 (freezinghardware zoals jarnootje al zei) Een radiator waar minstens 2 120mm fans op kunnen om de warmte kwijt te raken zou ik ook zeker aanraden.
__________________ De meeste nuttige pagina van heel CJ Echt de moeite waard! En probeer deze ook eens ;] |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 januari 2006 Locatie: Hengelo
| why 10mm slangen? ik draai nu op 6mm slangen (komt omdat ik ooit begonnen ben met koolance waterkoeling) maar heb er nou ander spul achter hangen en mijn temps zijn nogsteeds zeer netjes. Hangt maar net af wat voor koelblokken je wilt hebben welke slangen het beste zijn. Sommige radiatoren werken beter met low flow systemen en anderen met high flow systemen. dus daar moet je ook nog wel op letten |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Elders op dit forum was te lezen waarom meer flow beter is. Dat "water heeft tijd nodig om warmte op te nemen en af te geven" is onjuist. Een 3800+ en 7800GT geven een behoorlijke stoot warmte af. En die moet zo snel mogelijk afgevoerd worden en dat gaat niet echt snel door pijpjes van 6mm. (nofi, ik heb nu zelf ook pijpjes van 6mm)
__________________ De meeste nuttige pagina van heel CJ Echt de moeite waard! En probeer deze ook eens ;] |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 december 2005
| Het is ook niet dat ik helemaal geen fans in me kast wil hebben, maar ik wil die drie dingen gewoon met waterkoeling koelen. Ik heb toch genoeg plek in m'n kast voor fans so np. @Jarnootje, waarom raad je me aan om losse onderdelen te kopen, uit de FAQ haal ik namelijk uit dat wanneer je met waterkoeling wilt beginnen is het beter dat je een set koopt omdat je anders met een hele hoop dingen moet rekening houden. Btw het is natuurlijk ook mogelijk om eerst te beginnen met alleen m'n CPU te koelen en dan later uit te breiden of niet? (Dan leer ik er namelijk ook nog echt iets van, waardoor misschien in de toekomst fouten sneller kan oplossen. Of zie ik dit verkeerd?) Over m'n buget dat weet ik nog niet precies om dat ik eerst even goed wil gaan kijken welke waterkoeling ik nou het beste kan gaan nemen, vanaf dat standpunt kan ik dan gaan kijken wat ik precies wil. |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Citaat:
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht | |
| | |
| | #8 (permalink) | ||
| Citaat:
Ik kan op dit moment niet zo snel vinden waar het stond maar het kwam op het volgende neer: Wanneer het water stilstaat word het slechts bij de koelblokken verwarmt Wanneer je water oneindig snel stroomt is de temperatuur in je hele WC setup gelijk. (Ik zal nog even paar minuten doorzoeken naar het desbetreffende stukje ;)) edit: ondertussen al 1 referentie gevonden: klik hier edit2: inmiddels het stuk gevonden waar ik het oorspronkelijk had gelezen (Zie '6 De pomp')klik hier
__________________ De meeste nuttige pagina van heel CJ Echt de moeite waard! En probeer deze ook eens ;] | ||
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 maart 2004 Locatie: Hengelo (OV)
| Zelf heb ik ervaring met verschillende soorten waterkoeling setups. Ik begon met een Asetek KT12 L30 kit, en die presteerd nu nog steeds heel goed (in de pc van mijn broer). Asetek kits zijn voor de beginner die toch een high-performance kit wil wel aan te raden. Wel opletten dat je de slangen kaarsrecht afknipt, anders kan het gaan lekken bij de push-in fittingen. Daarna heb ik zelf een high-flow kit samengesteld, bestaande uit DangerDen koelblokken, OC-Press 1/2 inch slangen, een triple 120mm radiator (ThermoChill HE120.3, nog groter dan een black ice extreme 3) en een 1200lph pomp (Swiftech MCP650). Momenteel werk ik met een andere zelf samengestelde kit bestaande uit Scaro waterkoelblokken (vrijwel identiek aan Alphacool), een Aquastream pomp (600lph) en de 'oude' triple 120mm radiator. Kwa performance verschillen deze kits niet zo veel. De DangerDen blokken zijn wel superieur aan de Scaro of Asetek blokken, maar aangezien de cpu nu met phasechange gekoeld wordt zijn te temps iets minder belangrijk. Even de voor en nadelen op een rijtje: - Asetek: komplete kit, goede performance | kans op lekkage iets groter (push-in) - High-flow (DangerDen, Swiftech, Polarflo etc): superieure performance, overkill looks | prijzig, neemt zeer veel ruimte in - Low-flow (vrijwel alle europese merken): goede performance, compact (dunnere slangen), meer mogelijkheden (zijn meer onderdelen voor te krijgen), betaalbaar |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Waterkoeling | somers | Cooling & OC Junkies | 1 | 14-01-2008 20:39 |
| waterkoeling | Silver_Rain | Cooling & OC Junkies | 27 | 1-08-2006 09:43 |
| waterkoeling | cuda | Cooling & OC Junkies | 4 | 31-01-2004 22:39 |
| [WC] Waterkoeling set | YazooWillie | Cooling & OC Junkies | 21 | 11-07-2003 00:18 |
| Waterkoeling, wat en hoe? | squid | Cooling & OC Junkies | 22 | 18-05-2003 13:05 |