| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 juli 2004 Locatie: Vlijmen (Den Bosch)
| Ik wil een pomp gaan kopen die het nieuwe swiftech blokje aankan, dit blokje schijnt veel druk nodig te hebben voor goede prestaties. Het probleem is dat deze informatie er nooit bij staat! Verder heb ik een veel blokjes (gpu/cpu/vga) eraan, wie kan me helpen? Ik twijfel tussen deze pompen: Laing Dcc/Swiftech MCP350 Prijs = 74,90 420 liter per uur 3.7 meter opvoerhoogte 3/8" aansluiting ![]() Eheim 1048 Prijs = 42,90 600 liter per uur 1.5 meter opvoerhoogte ![]() Alphacool/Oase AP900 Prijs = 69.90 900 liter per uur 2 meter opvoerhoogte 1/4" aansluiting ![]() Ik denk dat de Laing de meeste druk geeft maar die heeft heel weinig liter per uur, dus de vraag is nu: Wat is belangrijk voor een pomp en wat zou de beste keuze zijn?? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 november 2003 Locatie: 127.0.0.1
| Als ik jou was zou ik voor een Eheim 1250 gaan. Heb ik zelf ook met een VGA, CPU en NB blokkie en hij pompt de zaak goed rond. Kost wel wat maar heb je jaren plezier van. De hoogte dat je pomp kan pompen schijnt niet nuttig te zijn om te weten.
__________________ eXistenZ Mk.1: 80% | eXistenZ Mk.2: 30% | eXhost.nl |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Uhm, ik dacht er juist eerder aan dat hoe hoger de opvoerhoogte is, hoe hoger de druk. Hoe kan het anders dat die Laing 4+ meter opvoerhoogte heeft en maar 420 liter per uur doorvoer terwijl die andere pompen veel mindere opvoerhoogte hebben en een hogere doorvoer??? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Hmm, word er met druk niet doorvoersnelheid bedoelt? Er zijn veel WC blokken die een jet hebben en daarvoor een hoge doorvoersnelheid nodig hebben. Hoge druk kan ik me niet echt wat bij voorstellen, dat word alleen maar gevaarlijker met lekkende aansluitingen en dergelijke. Uit ervaring kan ik je iig de Eheim pompen aanraden. Die dingen worden ook bij aquariums gebruikt (de grote echte) en daarom zijn er overal wel spare parts verkrijgbaar. Ik heb zelf een keer het asje gebroken van een 1048 en na 5 minuten bellen had ik al een winkel die die dingen verkocht op 4km fietsen. Vanuit dat oogpunt is Eheim iig erg aantrekkelijk. Een nadeel van de Eheim pompen is dat ze op 230V werken. Je moet dan dus een stukje aan je voeding modden zodat er in je kast voor je pomp 230V is. Er bestaat een Eheim pomp, ik geloof dat dat een 1046 was, die ook in 12V is uitgevoerd van Aquacomputer. Maar die is dan ook 2x zo duur als een gewone 1046.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 februari 2005
| Meschien dat die laing zo door is duur de 3.7 meter opvoerhoogte wat die anderen niet hebben. En meschien omdat die ook kleiner is (weet ik niet zeker wat ik weet de afmetingen niet) En het is wel handig als jij je pomp opstarten als de pc aan gaat anders is altijd de pomp aan waar je niet veel aan hebt als de pc uit staat Dus daarom is het wel handig als je hem aan je voeding vast soldeert dat die gelijktijdig aan springt. Het is ook meschien handig om gewoon een tussentukje te kopen bij atro bijv. daar hebben ze die ook weet ik zo. Dan stop je hem wel gewoon in je stopcontact maar gaat aan als de pc aan gaat |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Druk is iets wat je uitdrukt in barr en wat losstaat van opvoerhoogte of doorvoersnelheid. Als er op een gasfles 25 bar staat, dan houd dat in dat er 25x zoveel gas in zit als dat er bij normale luchtdruk (1 bar) mogelijk zou zijn. En pak je je pistool en schiet je een gat in die fles dan ploft ie dus uit elkaar.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Ja maar een pomp kan doormiddel van snel doorpompen de druk verhogen, als het blokje namelijk stroombeperking heeft en de pomp is zo sterk dat hij op dezelfde snelheid blijft draaien of dat de snelheid zo min mogelijk afneemt, dan is de druk hoog.... Als de pomp een stuk langzamer gaat draaien door het blokje dan is de druk niet hoog. Maar wat is dan het meest belangrijke en wat is precies het verschil tussen doorvoersnelheid en opvoerhoogte en hoe zijn die waarden verklaarbaar? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 maart 2003 Locatie: Pernis
| Even een kleine correctie op het verhaal van TWM. Met opvoerhoogte wordt weldegelijk de maximale druk van de pomp. De pomp is dus in staat het water een x aantal meter omhoog te pompen. De opvoerhoogte staat gelijk aan de overdruk die de pomp kan leveren. Een waterkolom met een hoogte van 10 meter zal een overdruk opleveren van 1 bar. Als een pomp een opvoerhoogte van 4 meter heeft dan levert de pomp een theoretische overdruk van 0.4 bar en een werkdruk van 1.4 bar hier is daar wat meer over te vinden. Maar om terug te keren naar je vraag. De Liang is verreweg de beste van de drie pompen die je laat zien. De nieuwe Swiftech pomp is trouwens ook een aanrader (de MCP655). Maar goed, je zult in ieder geval een pomp nodig hebben om optimaal gebruik te maken van de Storm.
__________________ In de naam van de CTRL, de ALT en de heilige DELETE; Amen |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Geregistreerd: 1 november 2003 Locatie: 127.0.0.1
| Citaat:
/edit Lezen Stefan, lezen! Het ligt dus wel aan de opvoerhoogte.
__________________ eXistenZ Mk.1: 80% | eXistenZ Mk.2: 30% | eXhost.nl | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Als je een gasfles in een vuur legt explodeert ie ook hoor, omdat het gas uitzet door de verwarming en op een keer wordt de druk dan te hoog en houdt de fles het niet meer. Heb het een keer zien gebeuren, is niet leuk als de dikke stalen bodem van zo'n fles ineens als een frisbee van enkele kilo's door de lucht schiet ![]() En nu weer ontopic!
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Geregistreerd: 17 maart 2003 Locatie: Pernis
| Citaat:
__________________ In de naam van de CTRL, de ALT en de heilige DELETE; Amen | |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Welke radiator & pomp? | I-C-E-M-q-N_From_Hell | Cooling & OC Junkies | 2 | 4-06-2004 10:27 |
| hoge temps wc | Solomon | Cooling & OC Junkies | 8 | 4-12-2003 14:12 |
| [WC] Welke pomp | the widow maker | Cooling & OC Junkies | 3 | 12-07-2003 00:11 |