Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 16-06-2005, 09:16   #1 (permalink)

Standaard Tempratuur van aux 120 C na overclocking

Hallo beste mensen,

Ik weet niet of ik in het goede forum zit (faq's en forum mededelingen gaven geen uitsluitsel, maar de moderator mag de topic verplaatsen)

Mijn vraag is, ik heb mijn cpu met 20% overklokt nu geeft mijn (aux???) sensor aan dat hij 120 graden Celsius meet (Everest) alleen ik heb geen idee wat aux is? (dom wellicht maar goed).
Is er iemand die weet wat dat is? Ik denk zelf aan de DDR banken, maar weet dit niet 100% zeker.
Alle tempraturen voor de CPU ,Moederbord, GPU (geheugen), HDD zijn normaal en goed.

Grtz
Monty-007
Mijn specs
monty-007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2005, 09:22   #2 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Dat is een sensor die overal op het moederbord kan zitten, die meet de temperatuur van de kast. Of het is een header waar je een externe sensor op kan aansluiten en dat de temperatuur zo hoog aangegeven wordt omdat er niks op aangesloten zit. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken, 120 graden is een absurde temperatuur die je met een passief gekoelde CPU niet eens haalt.. dit is dus gewoon een onzin-waarde die je kan negeren.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2005, 09:35   #3 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet welk moederbord je hebt maar bij veel nieuwere moederborden schakelt hij zichzelf ook uit bij de +- 90 graden. Bovendien is 120 graden zoiezo een beetje heel hoog.
Je zou b.v MBM 5 eens kunnen installen en zo proberen je echte temps uit te lezen.
Oud 16-06-2005, 09:36   #4 (permalink)

Standaard

Demoniac

Bedankt voor de reactie.
Ik dacht ook al bijmezelf dan zou de boel hier toch behoorlijk moeten stinken (brandlucht) dit is dus niet het geval, maar ik weet nu in iedergval dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Nogmaals bedankt

Grtz
Monty-007
Oud 16-06-2005, 09:42   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R@mon
Ik weet niet welk moederbord je hebt.......
R@mon
Bedankt voor je reactie.
Zie "mijn specs" in topic

Grtz
monty-007
Oud 16-06-2005, 10:50   #6 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monty-007
R@mon
Bedankt voor je reactie.
Zie "mijn specs" in topic

Grtz
monty-007
Oops..overheengelezen, zie het nu pas .
Het was nog vroeg, laten we het daar maar op houden .
Oud 16-06-2005, 20:52   #7 (permalink)

Standaard

Beste mensen,

Ja daar ben ik weer, afgaande op het voorgaande verhaal, was het zo (hoogst waarschijnlijk) dat er een tempratuur gemeten werd waarvan de herkomst onduidelijk was ook diverse andere fora gaven hetzelfde antwoord (na het het bekende google'n), ik maakte me dus niet druk.

Alleen vanmiddag sloeg de pc vast (ik dacht nog, goh dat kan gebeuren, gebenchmarked en alles, dus zou kunnen) en vanavond gebeurde dat weer.

Dus met de me gezicht op onweer :/ weer alles teug gezet naar default.
En wat wekt mijn verbazing de "aux" tempratuur geeft een tempratuur waarde aan van tussen de 29 en 33 graden Celcius (???)
Ik snap er nu echt niets meer van misschien kan iemand dit mij uitleggen dat er een tempratuur gemeten wordt van "iets" dat naar alle "waarschijnlijkheid" niet aangesloten zit?

Is het misschien raadzaam om bij het overclocken, een koeling te zetten boven de 4 DDR banken (256 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 Mhz)
En zo ja, welke koeling is dan het meest geschikt hiervoor?

Grtz
monty-007

EDIT: De tempratuur staat inmiddels weer op 120 graden Celcius, misschien vreemd maar ik word hier dus knetter van.
Oud 16-06-2005, 23:20   #8 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Na wat speurwerk dmv google heeft de ''aux'' volgens mij iest te maken met de voeding.
Citaat:
En die power/aux-sensor zit inderdaad bij de voeding
Als ik dit tenminste moet geloven... Dus zou zeggen, check eens je psu, is er b.v voldoende flow?

Maar is 300 watt niet wat weinig voor jouw systeempje? Probeer eens de De ultieme PSU calculator.
Oud 16-06-2005, 23:59   #9 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R@mon
Na wat speurwerk dmv google heeft de ''aux'' volgens mij iest te maken met de voeding.
Citaat:
En die power/aux-sensor zit inderdaad bij de voeding
Als ik dit tenminste moet geloven... Dus zou zeggen, check eens je psu, is er b.v voldoende flow?

Maar is 300 watt niet wat weinig voor jouw systeempje? Probeer eens de De ultieme PSU calculator.
Als er onvoldoende airflow is, wordt een voeding alsnog geen 120 graden.. ik denk dat er gewoon een onzinnige waarde wordt uitgelezen (al is dat lastig te rijmen met het feit dat er bij default instellingen wel gewone waarden uit komen) ik heb ook bepaalde sensoren die ik kan selecteren in MBM5 maar die helemaal geen normale waarde afgeven..
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-06-2005, 08:29   #10 (permalink)

Skater's schermafbeelding

Standaard

Kijk bij het opstarten is in de bios wat de temperaturen zijn. Verder kan je ook een extern programma gebruiken zoals MBM om de temperaturen uit te lezen. Dit programma kan je vinden in Download Junkies hier op de site. Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken om die temperatuur. Als hij namelijk echt 120 graden was geweest dan had je computer al veel eerder vreemd gedaan. Voel ook is met je hand aan verschillende componenten en koelblokken als de computer aanstaat. Dan heb je ook een idee van hoe warm alles ongeveer wordt. Pas hierbij wel op statische electriciteit!
Skater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-06-2005, 09:08   #11 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Als er onvoldoende airflow is, wordt een voeding alsnog geen 120 graden.. ik denk dat er gewoon een onzinnige waarde wordt uitgelezen (al is dat lastig te rijmen met het feit dat er bij default instellingen wel gewone waarden uit komen) ik heb ook bepaalde sensoren die ik kan selecteren in MBM5 maar die helemaal geen normale waarde afgeven..
Nee, idd dat is waar, 120 graden zou wat veel van het goede zijn. Dan zou ik me er maar niet al te veel van aantrekken als de temps in de bios wel ongeveer goed zijn .
Wat ik wel zou doen is ff kijken hoeveel watt je nodig hebt volgens de ultieme psu calculator, denk zelf dat 300 watt wat aan de magere kant is...
Oud 17-06-2005, 11:39   #12 (permalink)

Standaard

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties en goede adviezen, uitgaande hiervan ben ik overgegaan tot het bestellen van een "verse" PSU namelijk de AC Ryan Power2 (550Watt op de 12 volt lijn geeft deze 30 Ampere) ACR-PS2100.
Dit alles na de berekening met de ultieme PSU calculator.

Waarom juist deze?
Na een groot aantal reviews te hebben gelezen, van de diverse merken, soorten, maten en specificaties, is mijn conclusie dat dit voor mij de juiste keus is.
Dit zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar ja het oog wil ook wat en aangezien ik ook inmiddels "hooked" ben aan het Casemodden (al ben ik een beginner) vond ik dit de juiste keus.
Ook de review van zijn kleinere broertje AC RyanPower2 (450 watt) op deze site heeft mij een over de streep getrokken.

Dit verhaal hoort wellicht niet thuis in dit Topic.
Als men het hier leuk vindt zal ik mijn verichtingen met het inbouwen en installeren van deze PSU, laten zien en toelichten, en zal dan ook mijn ervaringen delen.
De PSU wordt as. dinsdag 21 juni uitgeleverd.

Ik wil vanaf deze kant dan ook alle mensen, die gereageerd hebben op mijn vraag in de topic, bedanken voor hun reacties, tips en adviezen, zonder deze adviezen had ik misschien wat langer gewacht met het bestellen van de PSU en hadden de gevolgen misschien niet te overzien geweest.

Ik houd jullie op de hoogte......

Grtz
monty-007

Edit: de PSU wordt pas eind juni door de Importeur uitgeleverd .......even geduld dus nog
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
tempratuur cpu creeper89 Hardware Junkies 8 22-01-2006 10:22
Processor tempratuur??? bartjes Cooling & OC Junkies 19 13-08-2004 10:35
Processor tempratuur??? bartjes Hardware Junkies 2 9-08-2004 18:41
tempratuur meter Freez Cooling & OC Junkies 20 14-07-2004 15:28

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.