Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Project Logs
Casemod Project Logs Casemod in Progress? Show hier je vorderingen en tegenslagen. Complimentjes en suggesties zijn uiteraard ook welkom.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-12-2004, 20:54   #1 (permalink)

Standaard [CiP] Nilluminance

Ok, dit kan zo niet langer

Al een aantal maanden ligt er een pc zonder kast op mijn bureau. Het enigste is een kartonnendoos die de boel een beetje tegen het stof beschermt. Nu is eindelijk de tijd aangebroken dat daar verandering in gaat komen.

Ik ga voor het eerst een case zelf bouwen. Het wordt een desktop welke redelijk tot erg stil moet zijn. Aangezien hij eigenlijk alleen voor games wordt gebruikt, heb ik hem nu maar Desktop Gamingmachine genoemd (het beestje moet een naam hebben, maar ik probeer nog iets originelers te bedenken).
Om een idee te geven van wat ik ongeveer in gedachten heb:

De verhoudingen kloppen niet, maar aan de linkerkant komt in ieder geval een DVD-speler en de rest van de streepjes zijn sleuven voor de intake fans.

Tot zover mijn SketchUp-skills. Even kijken wat zich er nog meer onder de doos bevindt:

Ik heb op een mobotray uit een tweedehands kast een ASUS P4P800 SE met een 2.4Ghz processor en Geforce Ti4600 gekoelt door welbekende Zalman producten.
Uit een oude kast waar ooit eens een 486 in huisde, heb ik een driverekje geslepen.

Hierin zitten nu een Sony CD/DVD-speler en een Seagate 80GB hdd. Beide van nature al redelijk stille harde waren, dus niet zomaar gekozen. Evenals de voeding welke een Nexus 300W is. Het geheel krijgt zijn frisse lucht van een 120mm Papst- en een 80mm Nexus-fan. De warme lucht zal worden afgevoerd door de voeding en nog een 120mm Papst-fan.

Ik wil de gehele case van hout maken omdat ik dat gemakkelijk te bewerken vind. Aan de binnenkant komt dan nog wel een aluminium omhulsel tegen EMI.

Alle werk begint met een degelijke basis, dus eerst de bodemplaat (van 20mm multiplex):

Te zien is dat ik de mobotray al aardig heb toegetakeld, waaronder een aantal PCI-brackethouders heb verwijderd omdat ik die toch niet gebruik. Ik heb hem iets verhoogt gemonteerd zodat ik er kabels die teveel in de weg zouden kunnen gaan zitten, eronder kan leggen. Aan de linkerkant heb ik een gleuf eruit gebeiteld:

Hierin past precies het driverekje:

Inclusief de voeding gemonteerd, ziet het geheel er tot nu toe zo uit:

Update 01-01-2005

Ik wil geen enkel zichtbaar knopje op de case zelf hebben, alles moet zo goed als via het toetsenbord en de muis bedient kunnen worden. De DVD-speler wilde ik daarom niet met de gebruikelijke eject-knop open en dicht doen, maar door simpel weg tegen de lade aan te drukken. Daarvoor heb ik deze twee knopjes gekocht bij Conrad:

Twee pootjes zijn voldoende om contact te maken. Deze worden van wat draadjes voorzien en voorop de cd/dvd-lade gelijmt:

Eenmaal goed vast ziet het er zo uit:

Vanaf deze knopjes gaan twee draadjes door de achterkant en via de onderkant van de DVD-speler naar de contacten van de bestaande eject-knop.

Deze draadjes zijn zo stijf dat ze niet op kreukelen als de DVD-speler dicht gaat, maar netjes door de achter eruit komen.
Dit moet natuurlijk wel even getest worden of het wel werkt, dus wordt de hele pc weer even op gebouwd.

Hier zie je ook meteen waar de intake-fans komen te zitten. Aan de rechterkant zie je de ATX- en nog net de IDE-kabels onder de mobotray vandaan komen. En natuurlijk werken de nieuwe eject-knopjes op de DVD-speler.

Update 02-01-2005

Het slachtoffer in deze update is een Cherry Cybo@rd Black.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat deze borden uit de productie gehaald zijn, hoewel het toch best degelijk dingen zijn. Elke weg, in de linkerbovenhoek is nog plaats voor een paar extra knopjes, te weten een power- en resetknop:

Daarvoor komen natuurlijk een paar gaatjes in het toetsenbord:

Als er dan een aan/uit-knop op je toetsenbord zit, moet je natuurlijk ook aan je tobo kunnen zien of je pc wel aan staat. Daarom komen er ipv het Cherry-logo 3 blauwe leds te zitten.

Als ik mij ergens aan kan irriteren zijn het wel de logo's van fabrikanten die ze overal op zetten .

Nu zie je ook meteen waarom 3 leds, dat past namelijk goed bij de 3 die er al zaten voor Numlock ed.
LEDs geplaatst en vlak geveild:

Aan de achterkant wat soldeerwerk:

De klemmen houden wat opnieuw gelijmd plastic vast. De bestaande smd-leds van num-, scroll- en capslock belichten elkaar doordat dat plastic uit 1 stuk was gemaakt. Hier zie je wat ik bedoel als alleen de numlock aan staat:

Capslock licht ook op, wat natuurlijk niet kan, dus heb ik het plastic dat daarvoor zorgt in stukken gezaagt en opnieuw vastgelijmd.

De oplettende CaseJunk zal al wel gezien hebben powerleds met de case verbonden worden via gestripte netwerkkabel.

Ook de power- en resetknop worden hiervan voorzien. Eenmaal geplaatst in het tobo en gesoldeerd en gekrimpt:

Met het tobo weer in elkaar steekt er het een en ander onder uit:

De 'strip' die je ziet, zit er voor de bevestiging van een aluminium 'bak' die ik gevouwen heb om de onderkant mooi af te werken.

Daar komt ook een (oorspronkelijke) frontconnectorsbay in. Met wat presicieveiltjes heb ik er wat openingen in geveilt:

Niet slecht, al zeg ik het zelf :P.
Deze 'bak' bevestig ik met klitteband en een aantal zelftappers, zodat hij nog makkelijk los te maken is.

In het midden zit een gat waar alle kabels doorheen komen. Maar zoals al te zien was een aantal foto's terug, zijn dat er nogal wat. Die kunnen niet zo los op het bureau komen te liggen, daarvoor had ik een doucheslang in gedachten.

Deze doucheslang van ongeveer een meter had ik op zolder gevonden en bleek hier uitermate geschikt voor. :P Echter eerst moest die een grondige poetsbeurt krijgen, waarvan het resultaat de onderste foto is.
Dit gaat dat er gemonteerd ongeveer zo uit zien:

Na wat gesjor is het me gelukt om alle benodigde kabels erdoor te krijgen:

Ik heb ook een PS/2-verlengkabel erdoor gehaald, zodat ik de muis via het toetsenbord kan aansluiten. Die kabel was alleen de enigste die er niet zo doorheen kon, dus moest ik die doorknippen en opnieuw solderen:

Je creaties kun je nooit genoeg testen tussendoor heb ik wel gemerkt. Als er iets niet werkt is het vaak weer een hels karwei om erachter te komen waar het aan ligt. Dus ook dit toetsenbord moest even getest worden:

Alles werkt zoals gepland gelukkig.

Update 06-01-2005

De (licht gemollesteerde) 3,5" houder voor de frontpanelaansluitingen heb ik met potnagels in de 'bak' vastgezet.

Het lelijk bekraste aluminium heb ik beplakt met dit spul:

Dit is heel dun plak-aluminium met een brushed finish. Het is alleen erg moeilijk om er nette hoeken mee te maken. Ik ben er niet geheel tevreden mee, maar dit is het resultaat:

De frontpanelaansluitingen eenmaal gesoldeerd...

..en alles in de onderkant gemonteerd:

De achterkant heb ik met drie zelftappende schroefjes vastgezet. De kabel van de muis gaat het toetsenbord in waar oorspronkelijk de draad van het tobo zelf liep.

Menig uurtje heeft er in het soldeerwerk van de kabels gezeten.

Alhoewel het solderen zelf niet het meeste werk is, maar juist in het checken of ik de goede kabels te pakken had, alles op maat maken en voorzien van krimpkous.

Het plastic plaatje dat over de navigatieknoppen zit wilde ik ook van het plak-alu voorzien. Echter is het niet te doen om er mooi ronde gaten voor de knoppen en leds in te maken. Ik ga die daarom samen met de polssteun gewoon verven. Vandaar dat dat plaatje nu nog niet op het tobo zit.
Hier nog twee foto's van hoe het tobo er nu bij staat/ligt.

Hij is uiteindelijk iets hoger dan wanneer die op z'n uitklapvoetjes zou staan, maar niet vervelend.

Update 31-01-2005

Nu weer verder met de case zelf.
Het driverekje was bij nadere metingen te hoog, dus heb ik het opnieuw gemonteerd met behulp van aluminium hoekprofiel.

Verder heb ik met hetzelfde spul de houders voor de fans gemaakt:

Deze gaan tegelijkertijd fungeren als een soort fanducts en voor de montage van het front. Er komt dit gaas tegenaan:

Update 04-02-2005

Even wat meer hoekjes en dergelijke geplaatst voor meer stevigheid.

Met het aluminium gaas ertegen:

Ik wil van het front alles behalve een simpele rechte voorkant maken, dit is namelijk het deel waar je steeds tegenaan moet kijken bij een desktop. Voor de goede afmetingen moest ik echter eerst de rest van de case bouwen.

Dit is de houten kap die eroverheen komt, welke in zijn geheel van de case verwijderd kan worden. Aan de binnenkant heb ik een aluminium plaat gelijmd tegen de gevreesde EMI:

En om een idee te krijgen van de case:

Uiteindelijk zal er van het gaas niets meer te zien zijn, de voorkant wordt namelijk ook bijna allemaal multiplex. Maar voordat ik daaraan kan beginnen moet ik toch echt achter de tekentafel gaan zitten. Tot nu toe heb ik alles zonder gedetailleerde tekeningen kunnen bouwen, maar het front wordt toch iets complexer.

Update 11-02-2005

Na wat SketchUp gedoe kwam ik op deze schets:

Dit is wat ik ongeveer in gedachten heb voor het front:

Achter de horizontale 'veren' zitten sleuven voor de intakefans. Het rondje onderin geeft aan waar de doucheslang van het toetsebord naar binnen komt.

Wat ik nog meer heb gedaan deze vakantie, is een verfhoekje gemaakt waar ik al mijn spuitwerk verricht:

Ik ben al begonnen aan het spuiten van de lade van de DVD-speler, maar uiteindelijk zal zo goed als niks van deze mod in de oorspronkelijke kleur blijven. :P

Verder was ik niet tevreden met de onderkant van het toetsenbord. Hoe meer ik er naar keek, des te lelijker hij werd. Op de foto's ziet hij er misschien best blits uit, maar in het echt vind ik hem een veel te plastic uiterlijk hebben met dat aluminiumplakspul, dus ben ik opnieuw begonnen met het bouwen van die 'bak':

Update 27-03-2005

Ondertussen de DVD-speler wat zwart geverfd:

En ook de cd-lade (hoe donkerder de binnenkant hoe beter, verwacht geen lichtshow van deze casemod):

Het toetsenbord krijgt ook nieuwe kleurtjes, hier is ie alvast uit elkaar gehaald en afgeplakt:

De goedkope Trust muis wordt vervangen door een Logitech MX500 van een ander systeem van mij. Daarmee ziet de mod er niet alleen beter uit, maar dat geeft mij weer een rede om de nieuwe MX510 aan te schaffen :P.
Ik heb alleen een grondige hekel aan logo's, dus dat logitech ding heb ik eraf gewipt en het overgebleven gat opgevuld met..

..ja, wat is het eigenlijk, .. een of ander Bison spul dat je kan kneden.
Elke weg, dit wordt natuurlijk ook geverfd:

Hier staan alle onderdelen van het tobo en de muis in de primer.

Update 09-05-2005

Mijn digicam heeft er veel moeite mee om de kleuren goed te fotograferen, maar hier krijg je wel een idee van hoe de geverfde MX500 eruit ziet.

Het is geen blauw zoals op dit plaatje, maar donker metallic paars. Het logo is compleet verdwenen :P , ... nou ja ... ik zie het nog aan een vaag rondje in de verf. Dat wil ik nog eens beter vlak schuren en opnieuw spuiten, evenals veel andere onderdelen in deze mod.

Verder is het bovenste gedeelte van het toetsenbord ook van een fris kleurtje voorzien..

..een metallic blauw/grijs.
Samen met zwart zullen deze twee kleuren in deze casemod domineren.

Wat betreft het front van de case heb ik uiteindelijk voor MDF gekozen, omdat het zo makkelijk te bewerken is. Hier is het eerste deel van het front op maat.

De schetsen die ik had gemaakt voor het front zijn inmiddels overbodig geworden. In plaats van horizontale sleuven voor de intake fans, kan ik mij beter vinden in verticale. Daar zitten verschillende redenen achter, onder andere ben ik stukken minder verticale sleuven tegen gekomen.
Ik heb ze gemaakt door eerst gaten te boren op de uiteinden ervan en daarna het stuk ertussen eruit gefiguurzaagd:

Geschuurd en wel is dit het resultaat:

Aan de achterkant heb ik de sleuven breder uitgeveild voor een betere verdeling van de airflow.

Ik wil niet dat men direct in de sleuven kan kijken, dus komt daar een tweede MDF-plaatje op een zekere afstand voor. Ook om wat meer diepte in het front te creeren, heb ik van een plankje onderstaande figuur gemaakt.

Van het overige casemodwerk wat ik deze vakantie heb geklaard wil ik nog niet teveel van laten zien, maar hier kun je misschien wel wat uithalen:

Update 16-05-2004

Om even terug te komen op het front, deze wordt op de bodem vastgezet met ijzeren pinnetjes:

Een van de methoden om te zorgen dat er nauwelijks tot geen schroeven of bouten aan de buitenkant te zien zijn. Het rechter hoekje moest ik trouwens lijmen omdat ik hem liet vallen .

Voor het afwerken van de DVD-tray heb ik uit MDF een afdekfrontje gemaakt:

Deze wordt op de knopjes die ik op de DVD-tray gemaakt had, vastgezet met behulp van punaises.

Hierdoor zal het niet uitmaken waar je tegen het frontje aandrukt, of hij zal al open gaan voor je.
Dicht gaat het er zo ongeveer uit zien:

Een ander probleem dat getakkeld moest worden, was de aansluiting van de MX-500. Deze werkt namelijk op USB en niet op PS/2 zoals de vorige muis die ik gebruikte, daarom moest van het PS/2 kanaal door de doucheslang een USB gemaakt worden.
Dat heb ik gedaan door een soort van USB naar PS/2 verloopstekker te maken welke in het toetsenbord zal zitten:

En aan de andere kant een extra USB-aansluiting aan de PS/2 verlengkabel gesoldeerd:

Dit ziet er natuurlijk niet uit en is erg kwetsbaar, dus doen we om dat idiote soldeerwerk een doosje:

Juist, een afkomstig van een Zalman FanMate1 welke ik van een andere mod over had.

Een ander electronisch 'snufje' heb ik van Melvine.be via een inkoopactie. Met een relais dat reageert op de 12V-lijn van de pc, kan ik nu de monitor en speakerset automatisch aan laten gaan als ik op de powerbutton druk.

Je sluit deze namelijk gewoon op het stekkerdoosje aan en de stroom wordt dan afgetapt van de net-kabel naar de voeding. Een ander doel, zo min mogelijk kabels aan de buitenkant, wordt hierdoor ook gerealiseerd.

Er gaat ontzettend veel werk in het verven zitten, ook omdat mijn techniek nog veel in de ontwikkel fase zit. Hier staat alvast de kap van de case in drie lagen grondverf en de gaten en naden tussen de planken zoveel mogelijk weggeplamuurd.

Update 11-08-2005

Waar was ik gebleven..oja, de kap heeft inmiddels een aardig zwart jasje gekregen.

Daaraan komt de achterplaat van de case te zitten welke ik gemaakt heb van hamerslag aluminium. Met een piano-scharnier kan ie gemakkelijk open voor het aansluiten van randapparatuur.

Hier is ie met en zonder outtake-fan(grills) en praxis-handvat.
Geinstalleerd gaat dat er dan zo ongeveer uitzien:

Op naar de andere kant van de case: het front heeft eenzelfde zwarte hoogglans gekregen.

Het is niet de finish die ik wil, maar na tal van keren opnieuw tot korrel 1000 te schuren, met de lakroller verven en er een paar uur later achter te komen dat er toch weer stof op zit, ben ik het aardig beu. Het lukt me niet met de middelen die ik heb om het resultaat te behalen wat ik graag had gezien.

Enfin, het spuitwerk is beter gelukt, zoals het andere deel van het front:

Op de hoekpunten hiervan heb ik passende blokjes van melk-wit plexi gezet, zodat dit deel een stuk van het front 'gelift' wordt.

Waar de doucheslang de case verlaat, heb ik eenzelfde stuk plexi in de vorm van een 'N' gemaakt.

En ja, dat LED-je ligt er niet voor niets naast, want in alle deze plexi blokjes komen blauwe LED-jes te zitten. Eerst de twee delen van het front op elkaar gelijmd:

Voor de mensen die naar de PCX geweest zijn, is dit natuurlijk allemaal nog relatief achterhaald nieuws, maar de oplichtende plexi blokjes had ik daar nog niet af. Dus bij deze alvast een idee van hoe dat eruit gaat zien:

Het is tamelijk wat soldeerwerk, maar het effect is -er dan ik had verwacht.

Update 14-08-2005

Een houten case isoleert veel meer dan een metalen, dus om een goede koeling te garanderen heb ik een paar fanducts gebouwd:

Deze is voor de cpu, hoe die geinstalleerd wordt zie je verderop wel.

Hier volgt dan een complete opbouw van Nilluminance.

1) Tape op de bodemplaat de kabels vast die onder de mobotray komen te zitten.

Rechtsonder heb ik een 'Cooling After' apparaatje zitten dat de cpu- en outtake-fan tot 10min nadat de pc is uitgeschakeld kan laten draaien voor afkoeling.

2) Schroef de psu, mobotray en relais- en stekkerdoos voor speakerset en monitor op de bodemplaat.

3) Installeer drive-rek en zet de doucheslang van het tobo vast.

4) Schroef hdd-activiteitsprintje op zijn plaats.

Door al die kabels misschien niet 1 2 3 te zien, maar het is het groene dingetje rechtsonder.

5) Schroef mobo op zijn plaats en sluit alle kabels daarop aan.

6) Plaats het aluminium front en sluit alle LEDs van het front aan.

7) Zet de intake fans vast en lijm een stoffilter op het geperforeerde aluminium.

Ik heb gewoon een stuk stoffilter voor een afzuigkap op maat geknipt en met wat drupjes secondelijm vastgezet.

Plaats de hdd en dvd-speler en schroef het front op zijn plaats.

9) Nu kunnen pas de videokaart en fanducts geinstalleerd worden.

En natuurlijk even testen of alle LEDjes het doen:

Update 31-08-2005

Enkele foto's van het eindresultaat (klikbaar voor groter formaat).

Overview:

En met LEDjes aan:

DVD-lade met gemonteerd frontplaatje:

Klik hier voor een demo-filmpje van de simpele werking van het openen en sluiten van deze tray (met dezelfde bagger digicam gemaakt). Ook zie je daar hoe de LEDjes reageren op IDE-activiteit.

Verder nog een shotje van de achterkant:

En in zijn natuurlijke omgeving:

Als laatste nog enkele afsluitende woorden:
Ik moet zeggen dat het resultaat niet geheel is wat ik graag gezien had, maar ik zal hem zelf toch nauwelijks gebruiken waardoor ik er niet zoveel tegenaan hoef te kijken. Voor een eerste zelfbouw case mag ik ook niet klagen. Alles past precies en hij doet ook nog eens aardig stil zijn werk. Ik beschouw Nilluminance eigenlijk alleen nog maar als een oefening in verschillende technieken (vooral verven) en een studie naar de problemen die ik kan verwachten bij het compleet zelf bouwen van een casemod.
Ik hoop dat iedereen die dit met plezier gelezen heeft er ook wat extra inspiratie aan over heeft gehouden. Tot de volgende casemod .
Oud 30-12-2004, 18:17   #2 (permalink)

Standaard

Ziet er al leuk uit, maar heb je die molexjes gewoon geplet of de boel een beetje uitgevijld?
Oud 31-12-2004, 16:35   #3 (permalink)

Standaard

Ik denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp; bedoel je de ATX- en IDE-kabel onder de mobotray? Die zijn idd een beetje geplet.
Oud 1-01-2005, 13:25   #4 (permalink)

Standaard

Ik zal het het nieuwe jaar maar beginnen met een

Update 01-01-2005
Oud 1-01-2005, 14:34   #5 (permalink)

Standaard

Ik krijg het idee dat desktops steeds meer in trek worden lkkr retro in een modern jasje! [ofzo].

Leuke plannen Ragon!
Oud 1-01-2005, 15:29   #6 (permalink)

Standaard

Orgineel die druktoetsen op de lade van je DVD-speler!
TreboR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1-01-2005, 18:24   #7 (permalink)

Standaard

Laat je die lade zo, zonder frontje?
Ik vind het er nu namelijk nogal 'schraal' uitzien.
Oud 1-01-2005, 20:02   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door therealgromith
Laat je die lade zo, zonder frontje?
Ik vind het er nu namelijk nogal 'schraal' uitzien.
Tuurlijk niet, ik lijm op die knopjes nog een stukje hout dat de hele lade bedekt. Dan maakt het als het goed is ook niet meer uit waar je tegen de lade aan drukt. Maar dat komt pas als ik aan het front ben begonnen.
Oud 2-01-2005, 00:17   #9 (permalink)
Ian

Standaard

Ik vind dat systeempje voor je cdrom echt geniaal, moet ik zeker onthouden.
Veel succes met de mod verder

*bookmarked
Ian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-01-2005, 02:56   #10 (permalink)

Standaard

Als je 2 knopjes en heel veel werk er in steekt om maar niet op de rechterkant van je cdrom te hoeven drukken ben je een luie perfectionist :P
Maar wel slim bedacht
therealgromith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-01-2005, 19:27   #11 (permalink)

Standaard

Check de startpost voor:

Update 02-01-2005
Oud 2-01-2005, 19:31   #12 (permalink)

Standaard

Hmm heb inspiratie, idee voor een naam: deskstream!
Oud 6-01-2005, 14:56   #13 (permalink)

Standaard

Ik had ook iets in gedachten met 'desk' maar als hij klaar is zal er misschien wel meer inspiratie boven komen.

Het toetsenbord is op wat verfwerk na klaar, dus scroll even naar boven voor:

Update 06-01-2005
Oud 6-01-2005, 15:02   #14 (permalink)

Standaard

Dat is echt het vetste keyboard dat ik ooit heb gezien! Erg strak gedaan.
Ultima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-01-2005, 17:31   #15 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Idd, dat tobo ziet er gaaf uit!
Reageer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.