| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Casemod Project Logs Casemod in Progress? Show hier je vorderingen en tegenslagen. Complimentjes en suggesties zijn uiteraard ook welkom. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 24 februari 2004 Locatie: ZH
| Een tijdje terug ben ik langs cooler master geweest om eindelijk in het bezit te komen van de Cosmos. Tezamen met een nieuwe PSU (1000 watt modulair) kan ik weer aan de slag met een nieuw project. Ik wilde de Cosmos namelijk graag al eens modden, omdat er ook een stukje van mij in zit, en het gewoon een hele aparte kast is. Er zit een deadline op, de Cebit in maart 2008. Lijkt me mooi als hij dan weer de Booth kan versieren. (onee, dat doen de boothbabes al :P ) Er is geen speciaal thema, maar er zijn een paar eisen, en dat zijn: - praktisch, de meeste mods kosten veel tijd/voorzichtigheid als je hardware wilt veranderen. Ik wil gewoon een mobo kunnnen wisselen zonder dat ik opeens met kabels zit die te kort zijn etc. - Eenvoud, ik ga geen paintjob doen etc. om maar anders van kleur te zijn dan de rest van de Cosmos'sen. Zwart met zilver zint mij ook prima ![]() - Zeer Stil. Het plan is om maar 2 120mm ventilatoren te gebruiken, buiten de 140mm van de voeding. - Redelijk snel te maken (voor maart klaar) Zoals ik al schreef moet ie stil zijn, 2 fan's werken als intake, overige gaten gaan dicht, en de lucht mag er via de triple rad aan de bovenkant weer uit. Die zorgt voor koeling van de CPU. Moet ruim voldoende zijn lijkt mij. De hardware die er in zou moeten komen: Asus p5k mobo 4x 1GB Corsair Led geheugen Sapphire x1650 Intel e6600 Uiteraard met dank aan corsair, cooler master en sapphire ![]() Alle pics zijn (uiteraard) klikbaar voor de 600px versie Kast kaal gestript, samen met de radiator Radiator aftekenen. Klaar. Ook de mesh in de bodem verwijderd. die is toch 100% zinloos, en houd alleen maar lucht tegen. Ik ben gewoon langs de mesh gaan slijpen, vorm etc. maken toch niet uit, gaten zie je later toch niet meer. Airflow, daar gaat het om ![]() De luchtfilters, standaard zitten er 2 filters in. 1 voor de intake op de bodem, en 1 voor de PSU. Nu heb ik liever geen stof in de kast, maar in de PSU maakt mij niet zo heel veel uit. Daarom ga ik het filter daarvan naar voren verplaatsen. Eerst wat plastic verwijderen.... En toen het gat langer gemaakt, zodat beide filters er in achter elkaar kunnen liggen. Later heb ik die aan elkaar gelijmd etc, dat is op de foto niet te zien. En wat mesh-X panel om het resterende luchtgat van de PSU af te werken. Ik kan altijd nog een extra luchtfilter vragen zodat ook de PSU stofvrij blijft. En dan hebben we voorlopig dit als resultaat. Ik heb even de ventilators geplaatst zoals ze moeten komen. Die komen uiteindelijk in een plaat L-vormig alu zodat het moederbord en radiator gescheiden worden van de rest. Dit ten aanzien van de airflow, en uiteraard handig voor het wegstoppen van kabels. De originele setup heeft geen koeling voor de 6 HDD's, op deze manier wel [/b] |
| | |
| | #2 (permalink) |
| De voorkant bestaat uit frontjes van mesh, en ook het onderste deel is mesh, met daarachter plastic. Er kan dus geen lucht doorheen, wat ook de bedoeling is, ivm met de airflow en stof. Echter heb ik dat even veranderd: Niet echt een verschil he? Dat klopt, op het eerste oog. Maar met een ledje er achter wordt het opeens duidelijker :P Links een plaatje ac ryan dark acryl, en rechts het oorspronkelijke plastic, wat dus niet doorschijnt. Onderop de voorkant met het mesh. Het plan is dus om er een logo op te maken, door het mesh ben je wat beperkter, in feite heb je een soort van lagere resolutie, omdat daar waar mesh zit je niets ziet van het logo. Daarom wilde ik maar niet aan text beginnen, dat zag er te rommelig uit, rechte lijnen liepen zigzaggend door de gaatjes van het mesh etc. Echter is de "S" uit het cosmos logo een stuk beter toepasbaar. Even uitsnijden dus! Uitgesneden Ingekleurd met de airbrush. Zwart dekt best goed, maar eer dat het ook echt licht tegenhoud ben je wel een heel stel lagen verder. [foto-break! Oeps, hier was ik nogal benieuwd naar het resultaat, geen foto's dus van het airbrushen van de egale rand er omheen, deze heeft een egale overgang, waardoor het logo er lekker duidelijk uit komt.] Het resultaat, Geslaagd! Mooi egaal logo, echter is het licht niet helemaal egaal, ik heb gewoon even 3 ledjes gepakt. Uiteindelijk moeten die in een soort van wit lichtbakje komen. Zodat het licht meer verdeeld is. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Van de week de voorkant in elkaar geklust: Eerst een lichtbakje gemaakt van styreen Daarna 4 RGB led's er in. Kan ik lekker qua kleur varieeren. Ik doe er denk dezelfde controller ( Chromoflex) aan als die ik ook voor de led verlichting in mijn kamer gebruik. Kan ik lekker alles bedienen via de PC of afstandsbediening ![]() 2 voorbeeldjes ![]() En als dan alles is vastgeplakt kan het front er weer even op: Inmiddels zijn ook de benodigde alu platen van AC Ryan gearriveerd, dus kan ik met karton enzo aan de slag om alles uit te meten/tekenen. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Hierbij het resultaat van de afgelopen dagen. Ojah: Eerst even kijken of alles past zoals ik wil. Jahoor En het is waarschijnlijk ook nog te verwijderen zonder dat het moederbord etc. er uit moet, komt het gebruiksgemak dus weer ten goede ![]() Daarna de afmetingen overgenomen op aluminium, uitgeslepen (vandaar de ruige randen) En in de zetbank onder 90graden gezet. Na het vijlwerk zijn de randen weer vrij van bramen uiteraard. Idem voor de andere kap, waarna ze er netjes in passen Wel nog een saaie bedoeling zo, maar dat gaat nog veranderen ![]() Onderin komt namelijk een ventilator, wat ook saai is :P Maar niet als we dat gaan combineren met een stuk aluminium wat uit de oorspronkelijke kast afkomstig is. Overigens zitten de kappen straks vast met dit soort hoekjes die ik gezet heb. Alvast op maat geknipt En een kopie van acryl+ wat RGB leds. Wat er na montage zo uit ziet: Okee toch zo? Breekt het geheel lekker door het licht en de kleuren. Ook nog een malletje gemaakt voor de achterzijde, niet om gewoon de gaten af te dekken... Maar het vormt een onderdeel van het reservoir, welke op de achterkant komt. (links, wat dus boven is, komt het water er in, onderaan er weer uit, scheelt weer een slang door de kast, en zeer makkelijk bijvullen/legen )Wat plexiglas stukken die ik ervoor heb gezaagd. De "flappen" zijn voor de montage. Vervolgens in elkaar lijmen en laten drogen voor een lamp. Waarna ie zo op de kast zou moeten komen. Maar voordat ik hem dicht lijm wil ik er nog wat in bouwen.... |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Dat logo ziet er echt heel netjes uit, de RGB variatie is ook een leuke touch, en geeft je ook nog wat meer mogelijkheden voor de rest van de verlichting in de kast. Die "fangrill" is al net zo origineel, heel netjes, en vooral een leuk effect, ga je daar ook rgb van maken? En als laatste je res, ik vroeg me eerst al af waar die ging komen, maar dus gewoon aan de buitenkant. Erg leuk idee en geeft de achterkant van de kast ook wat om naar te kijken. |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Het plan is dat de binnenzijde ook wordt verlicht met 2x 3watt RGB led's, die heb ik nog liggen, en zijn dan ook onafhankelijk van de andere RGB leds in te stellen (losse controller). Zodoende kan bijv. de algemene verlichting blauw zijn, waarbij de onderdelen er in een andere kleur mooi op afsteken.En idd, met het reservoir daar scheelt het weer in slangen die door de kast lopen, en je bent verlost van die gaten in het frame. en het vult heel makkelijk bij of leegt juist makkelijk. want bij bijv. i-spider is het nogal een geklooi om alles weer luchtvrij te krijgen ivm met de positie en aansluiting van het reservoir. | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Geregistreerd: 10 februari 2003 Locatie: Eindhoven
| Misschien heb ik wat gemist, maar zou je dit eens willen uitleggen: Citaat:
__________________ Bedankt voor de verslaving CaseJunkies | |
| | |
| | #8 (permalink) | ||
| Citaat:
![]() | ||
| | |
| | #9 (permalink) |
| Hatsieflats, weer een update: Op het coolermaster forum vroeg iemand of ik niet van te voren het draad in het reservoir had moeten maken, omdat dat makkelijker is. Maar ik had dit ervoor verzonnen. Het punt met draad in het reservoir is namelijk dat het minder sterk is aangezien het plaatje plexi maar iets breder (15mm) is dan het schroefdraad (11mm). Nu boor ik gewoon een gat in het reservoir waar de intake moet komen, en lijm ik deze er vervolgens zo bovenop. Plaatje is 2,5x3cm wat dus al een stuk sterker is, en na het zagen+tappen ook even een soort diamant vormpje ervan gemaakt met de schuine hoeken. Vervolgens ook her reservoir dichtgelijmd. Ik wilde eerst nog een flowindicator er in maken, maar daar heb ik vanaf gezien, dan zou ik eerst een prototype moeten maken (je kan hem niet even openen om te veranderen) En daar had ik geen zin in. En als ik geen zin heb.... effin :P De flow is alsnog zichtbaar dankzij de pomp, daar straks meer over. Wat wel een nare bijkomstigheid is zijn deze piepkleine barstjes. De lijm verdampt, slaat neer tegen het oppervlak omdat er geen gaten (gelukkig :P ) in het reservoir zitten, en lost dan dus het plexi op waardoor deze kleine barstjes komen. Ik was juist blij dat ik daar bij de lijmverbindingen tussen de plexi onderdelen onderling weinig last van had, krijg ik het hier alsnog ![]() Lichtpuntje is dan weer dat het reservoir frosted wordt, omdat het licht dan beter en egaler zichtbaar is. En dan zie je van die barstjes ook niets meer. Sowieso zijn die amper zichtbaar, het is de macro functie+felle lamp die het op deze foto zichtbaar maken. Van heel dichtbij is het net een ruit van een bushokje die is ingeslagen :P De pomp, die komt op deze plek te zitten, klaar om uit te zagen,waarna je later door het zijpaneel tegen de aluminium cover aankijkt waar dan weer deze pomp in zit, in feite dus meteen een flow indicator. Zo, gat zit er in Ik haat ronde gaten maken :P kost een hoop tijd om zo'n perfect circeltje te maken (7-gatenzaag is voor mietjes :P ) Inclusief een sleuf achteraan in de kap waar de in+outtake doorheen gaan. Als de kap eens losmoet om bijv. een kabel van de voeding aan te sluiten kan ik gewoon de pomp losschroeven van de kap, ik hoef niet al het water er uit te halen. Puntje van praktisch gebruik dus. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Zo, eindelijk weer wat om te showen, alhoewel ik niet zoveel foto's tussendoor heb gemaakt, maar wel van het resultaat. Kwam omdat ik telkens maar en uurtje ofzo er aan werkte, tussen de andere klussen door, en dan heb ik de camera niet mee. ![]() Eerst eens de plaat onder handen nemen die aan de binnenkant komt tegen het reservoir. Er komt dus geen schoepenrad ofzo, maar een andere leuke 'gadget' leek mij en niveau indicator. ![]() ![]() En na het uitfrezen+ het graveren van die rotte kleine cijfers. Het geheel is op een x-y tafeltje uitgefreesd, dus dan kan er weinig scheef gaan, ideaal! randjes moesten nog wel even afgewerkt worden. ![]() Daarna kon ik ook mooi verder met de plaat die aan de andere kant komt, die was express een paar mm groter uitgezaagd, zodat ik hem later mooi gelijk kon maken met het reservoir. Zoals je ziet zitten de slangaansluitingen er ook op. ![]() ![]() ![]() ![]() Na het solderen van de leds en het vastplakken van de achterplaat licht ie al mooi blauw op Het zijn de blauwe+groene leds die aan staan op deze foto, die combi bevalt mij wel Blauw is zo standaard, groen past niet echt bij de stijl van de kast, maar deze mix heeft wat weg van water en van de cooler master kleur.![]() En waarvoor is dat pijpje in het midden van het reservoir denken sommige misschien? Verzin zelf het logische antwoord maar ![]() ![]() ![]() En voor de liefhebber ook in het rood en groen Alhoewel rood niet zo krachtig is, maar blauw met rood etc. mengt dan wel weer leuk ![]() ![]() En gemonteerd ziet dat er dan zo uit, hij zal nog wel een heel stelkeren vast+los gaan trouwens, maar met 4 schroefjes is dat niet zo'n ramp. ![]() En zo zou de indicator ongeveer moeten komen, ik kon hem er nog even niet recht tegenaan houden, door de slang die in de weg zat. Zoals je ziet staat het water net iets onder de 50%. Ik heb nog een idee om de lijn wat duidelijker te maken, maar ik moet nog even testen of dat dat goed gaat :P ![]() En een achter aanzicht. Zoals je ziet past ie mooi tegen de kunstof zijkant aan. Op het plexi randje van het reservoir links onder komt nog weer een plaatje alu, zodat dat niet meer zo opvalt. Een schroefgat is immers niet echt spannend om naar te kijken ofzo ![]() |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Aan de binnenzijde zitten 2 intakes, de 1e heb ik al gemaakt (die fan met de alu strip er boven) en de andere dus nog niet. Daarvoor wilde ik sowieso de fan buiten het direct zichtbare plaatsen, tegen de harde schijven aan, omdat die normaal niet zoveel koeling krijgen. De montage daarvan moet nog plaats gaan vinden, eerst maar eens met de grill aan de slag: ![]() Dit is de kap waar achter de ventilator komt te zitten op een paar cm afstand (na het maken van deze grill zit ik zelfs aan 2 fans te denken) ![]() Eerst uit zwart plexi de vorm uitgezaagd. Het idee van zwart plexiglas mety de rondebochten is gebaseerd op de kast zelf, daarin zit ook glanzend zwart plastic, en als ik klaar ben zelfs nog meer. Afgeronde vormen zie je natuurlijk ook overal terug. ![]() Vervolgens een cooler master logo uitgeprint en uitgesneden, overigens komen de andere sponsors ook nog aan bod. Ik ben van plan om hun logo naast de pomp te maken, plek zat daar ![]() ![]() ![]() ![]() Tijdje verder, en het eerste resultaat is al zichtbaar, nog geen strakke lijnen, en de 'O' enzo zijn nog niet open van binnen. Ik heb het uitgefreesd door de frees op een vaste hoogte in te stellen, daarna met de hand de plexi plaat er onderdoor schuiven. Aan de x-y assen had ik weinig, omdat alle lijnen zowat wel rond of schuin lopen. ![]() Daarna een stukje ac ryan hexx mesh er achter maken, omdat alles in nederland al zo plat is 7 leek het mij wel aardig om de mesh in te deuken. Heel makkelijk te doen, de plaat is erg flexibel en met de hand al aardig te vormen. Daarna met het kunstof handvat van een zijkniptang zachtjes er op gehamert zodat de buiglijn wat strakker gebogen werd.![]() Na het buigen, de mesh zie je wel door het plexi heen, maar na montage wordt het plexi - alu kap - mesh, dus dan zie je het niet gelukkig. ![]() Ook in de alu kap moeten de gaten er natuurlijk uit gehaald worden. ![]() En het plexi heb ik voorzien van afgeronde hoeken, daarna weer even polijsten, en montage gaten er in gemaakt. Deze is netjes net iets minder diep geboort dan het plexi, zodat het wat minder opvalt. ![]() Helaas schoot het boortje bij 1 gat te ver door, geen ramp, maar wel balen, de andere 5 gingen prima. ![]() De kap was inmiddels uitgezaagd, maar moet ook nog netjes gelijk gevijld worden met het plexi, op deze foto was het meeste alu al verwijderd met de dremel. Vijlen en schuren om het helemaal aan te laten sluiten moest dus nog gebeuren. Helemaal goed is deze foto niet, de afplaktape maakt het niet echt duidelijk. ![]() Randjes zijn trouwens prima zwart te maken met een marker. Verf heb ik ook geprobeert, maar dat is meer geknoei, is niet meteen droog, en heeft hetzelfde resultaat. ![]() Tijdens het passen bleek de mesh lastig te monteren, door het maken van de bolle vormen was het mesh een beetje krom getrokken. Daarom dus een nieuw stuk genomen, en eerst vastgezet voordat ik de vorm er in ga maken, dat voorkomt dat ie krom trekt. En toen was ie klaar en was het tijd voor wat eyecandy :P ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zo, nu kan ik verder klooien met de plaatsing van de ventilators :P Overigens kreeg ik al wat vragen/reacties over de witte "aanslag" van het logo. dat komt door het frezen. Veel ervan kreeg ik al weg, maar niet alles. Daarvoor zou ik het moeten polijsten met een vlam, maar dat wilde nog niet echt lukken. Eerdaags eens proberen met een andere (kleinere) brander.... |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Errug vette mod!!! Alles is super afgewerkt! Idd, balen van dat 5e gaatje door de plexi... Maarja, Shit happens! Ga zo door, ik ga je volgen!
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |