| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Casemod Project Logs Casemod in Progress? Show hier je vorderingen en tegenslagen. Complimentjes en suggesties zijn uiteraard ook welkom. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 mei 2006 Locatie: Groningen
| Zoals de naam al doet vermoeden zal in deze casemod een Coolermaster Stacker centraal staan. Om precies te zijn de eerste in zijn soort namelijk de STC-T01. Het tweede belangrijke gegeven van deze cip is de Art-Deco stijl die ik wil gebruiken. In de Art-Deco stijl zijn naar mijn idee veel mooie gebouwen en voorwerpen ontworpen. In het kort komt deze stijl neer op lange lijnen, gebogen vlakken en felle kleuren. Ik zal proberen om deze stijl terug te laten komen in de casemod. De voornaamste materialen die ik ga gebruiken zijn aluminium, plexiglas en gaas. Het aluminium wordt gebrushed en gebruikt om vlakken me te creëeren. Plexiglas gaat gebruikt worden om stijl elementen te maken en natuurlijk een beetje kleur in de kast te brengen. De voornaamste kleur is geel doorzichtig plexiglas. Hiernaast zal ik ook rood, groen en blauw doorzichtig plexi gebruiken. Het gaas zal gebruikt worden voor de ventilatie openingen. Verdere speelt waterkoeling een belangrijke rol. De voornaamste reden is om een goede koeling te bewerkstelligen. Omdat ik waterkoeling mooi vind om te zien zullen verschillende onderdelen duidelijk zichtbaar zijn. Zo, dat waren ongeveer wel de belangrijkste punten die ik al op een rijtje heb voor me zelf. Het plan in nog niet af en zal tijdens het bouwen verder vorm krijgen. Wat al wel vast staat is de indeling van de kast en de plek van alle onderdelen, wat in de nu volgende eerste update duidelijk zal worden. Wat nog rest zijn een paar foto's van de kast. Deze heb ik tweedehands gekocht en er zitten wel een aantal krassen op, maar verder is het een oerdegelijke kast. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Dan is het nu tijd voor de eerste update want ik was al begonnen natuurlijk. De eerste stap was zo veel mogelijk onderdelen van de kast af te halen. Ook is de moederbord tray omgedraaid van de rechter naar de linkerkant van de kast. Dit is omdat de kast links van mij komt te staan en ik graag door het window dat in het zijpaneel komt naar binnen wil kijken. Opzich had het reverse ATXen weinig om handen omdat de kast geschikt is voor BTX. Maar omdat ik een ATX moederbord heb was het even puzzelen en moest het bakje waar de voeding in geplaatst wordt verdwijnen. Omdat de kast op het bureau komt te staan liep ik tegen een probleem aan. De Stacker is maar liefst 58 centimeter diep. Wanneer alle kabels ingeplugt zullen zijn zelfs 4 centimeter meer. Mijn bureau is maar 60 centimeter diep en dan zou de kast dus over de rand uitsteken. Dat vroeg om een oplossing. Ik heb er voor gekozen om het moederbord en de voeding een stukje terug de kast in te brengen. Om de mobotray wel vast te kunnen maken heb ik aluminium profieltjes gebruikt. Hierdoor was de mobotray wel vier centimeter te lang en dus is hier een stukje van af gegaan. De mobotray moet wel onder een rechte hoek zitten met de achterkant waardoor deze niet rechtstreeks vastgeschroefd worden aan de drivebay dus heb ik van een hol alumium buisje een afstandhouder gemaakt die om het boutje gaat. Om het boutje vast te kunnen schroeven heb ik zelf schroefdraad getapt. Als laatste een paar foto's met de globale indeling in de kast. Voor in de kast komt de radiator samen met drie ventilatoren die door het rad heen naar buiten blazen. Onder in de kast komt plek voor waarschijnlijk vier harde schijven die in een nog te fabriceren rekje komen. Hiernaast komt de pomp, maar niet op dat plankje . Boven in de kast komt de voeding.Dat was het voor nu. Wanneer de tweede update komt weet ik nog niet, niks moet af en ik werk er aan wanneer ik zin heb. Ps. plaatjes zijn klikbaar voor de orginele grote en zonder vervorming. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Ik vind het al wel wat, sowieso heb je de mooiste stacker gebruikt vind ik :P Die oplossing voor de kabels vind ik ook wel inventief, en het is origineel Ik ben benieuwd wat je er verder van gaat maken, ik volg hem!
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Apart, zo'n inversed case!! Ik wil wel eens zien hoe dat uitziet met alle harde waren erin!!
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Thanks, ben zelf ook wel benieuwd. Tijd voor update 2. Het eerste wat ik gedaan heb na het eerste werk is..hetzelfde. Mede na input van TiMiN8R leek het me mooier om de aluminium profieltjes waarmee het moederbord en de voeding de kast in komen, helemaal door te laten lopen tot onder in de kast. Omdat ik het toch overnieuw ging doen heb ik ze gelijk als gesloten profiel uitgevoerd. Het was dubbel werk maar ik ben blij dat ik het gedaan heb omdat het veel meer lijn in de kast brengt. Omdat de bovenkant van de kast waar de voeding en de dvd speler komen dicht wordt moest ik een manier bedenken om de voeding vanaf de achterkant in de kast te monteren. Door een plaatje aan de binnenkant te monteren en een plaatje op de voeding te monteren kunnen deze twee plaatjes op elkaar gemonteerd worden en zit de voeding gemonteerd. Juist ja. Misschien dat het met een paar foto's beter lukt uit te leggen.Dit is het plaatje aan de binnenkant van de kast, hier komt een uitsparing in waar de voeding doorheen kan vanaf de achterkant. Voordat ik verder ging moest eerst de plek voor het vierde boutje bepaalt worden. Omdat hiermee ook een steunbalkje voor plaatwerk mee vast komt te zitten moest ik deze eerst maken. De rand bovenaan de mobotray gaat straks dienen als achterste steun voor plaatwerk. Het balkje wordt de voorste steun en voor de exacte plaatsing ben ik uitgegaan van de hoogte van de mobotray. Het balkje is een alu hoekprofiel met een paar omgebogen uiteinden. Zoals je kan zien bedekt het voedingsplaatje ook de ruimte tussen de pci sloten en de onderkant van het balkje. Toen kon ik verder met het plaatsen van de voeding. Hierdoor past een voeding door heen geschoven. Op de voeding zelf komt ook een plaatje. De gaatjes zitten er al in. Een sprongetje verder. De buitenste rand komt aan de binnenkant van de kast. De binnenste komt aan de buitenste en de voeding. Proef passen buiten de kast. Proef passen in de kast. En zo zit het hele plaatjes verhaal gemonteerd en wel in de kast. Twaalf plaatjes zeggen meer dan twee regels tekst. De afwerking ga ik later mee bezig dus zoals het nu is blijft het gelukkig niet. De volgende keer zal ik wat met plexi en alu bezig gaan voor het plaatwerk om de voeding en dvd achter te verstoppen. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Update nummer drie De vorige twee updates gingen voornamelijk over het wat ruwere werk zoals de moederbord tray en de ophangingen van de voeding. Naar mijn idee was dat goed gelukt maar echt spannend was het nog niet. Daarom in deze update een compleet afgewerkt rooster! Jawel, een rooster ![]() Boven in de kast komen de voeding en de dvd speler samen met de bijbehorende dikke kabelbende. Echt heel erg mooi vind ik deze onderdelen niet en daarom ga ik het bovenste deel van de kast verbergen. Hiermee wordt er ook ruimte gecreëerd om wat andere dingen zoals extra snoeren of iets dergelijks te verbergen. Helemaal dicht kan het niet omdat er wel verse lucht voor de voeding nodig is, enkele gaten zijn nodig. In de vorige update had ik al een hoekprofiel gemaakt om beplating aan te monteren. Hier nog een keer de foto. Het rooster wat ik gemaakt heb komt boven het moederbord, dus je kijkt er als het ware van onder tegen aan. Allereerst moest er een passend plaatje alu gemaakt worden. Uit de grote plaat aluminium. Daar komt het rooster. Ik had al wel een idee hoe het er ongeveer uit moest komen te zien. Maar hoe het ontwerpt uit m’n hoofd er in het echt uit zou zien was lastig. Hiervoor heb ik van pizza doos een proef model gemaakt met verschillende gaten. Hiermee kon ik zien wat mooi was en wat niet. Hiermee was ik begonnen. En dit was het laatste ontwerp. Vervolgens heb ik dit uitgewerkt op het aluminium plaatje en kon het fabriceren beginnen. Lekker met de figuurzaag in de weer. Om een goede afwerking te krijgen heb ik netjes binnen de lijntjes gezaagd om vervolgens tot de lijntjes te vijlen. Deze methode van vijlen heb ik eens gezien bij Ediejo en maakt gebruik van een staaf ijzer (?) die je precies op de lijn legt zodat je kan vijlen tot de staaf ijzer. Ik vond het niet erg lekker werken omdat het ijzer toch een stukje mee gevijld wordt en je de lijn niet goed ziet. En dus verder op deze manier, op het oog. Tussendoor gekeken hoe het er uit zag. Ook zijn er aan elk lange zijde drie gaatjes geboord en is er draad getapt in het beugeltje en in het randje van de mobotray, maar de laatste zijn niet te zien. Nu het alu plaatjes op de fijne afwerking na klaar was, was het tijd voor de volgende stap. Plexi. Hiermee wilde ik de lange lijnen van de gaten in het aluminium accentueren door het plexi niet aan de binnenkant te plaatsen maar aan de buitenkant. Ook wilde ik een extra laag, een extra rand, creëren door overhang van het plexi. Afgeleidt van de maten van de gaten in het aluminium het eerste plexi plaatje afgetekend. Het foutje met aftekenen van de ronding links kwam ik gelukkig nog op tijd achter En ook hier weer zagen binnen en vijlen tot de lijntjes. De rondingen waren net als in het aluminium lastig om te doen maar met geduld en een nieuwe fatsoenlijke ronde vijl wou het prima. Om een idee te krijgen hoe het plexi er uit zou zien op het rooster heb ik het er op gelegd. Weer die tape die een beeld belemmerd. Maar desondanks ziet het er prima uit en heb ik de andere drie ook gemaakt. Ook alvast een stukje race gaas op maat gemaakt om te kijken hoe dit bij het plaatje zou lijken. Alle vier op een rij. Ook de gaatjes om het plexi mee te bevestigen zijn geboord. En ook in het aluminium. Het aluminium en het plexi (en de tape) samen zien er zo uit. De randen van het plexiglas waren na het zagen en vijlen helemaal mat geworden maar dat was niet de bedoeling. Allereerst heb ik de randen geschuurd met respectievelijk korrel 100, 600 en 1000. Korrel 100 was al een stuk fijner dan met de vijl en hiermee krijg je de diepe krassen goed weg. Na korrel 1000 waren de randen al heel glad maar nog niet helder. In de plexi tutorials op bouw een pc en hier op casejunkies wordt Jif gebruikt om de randen te polijsten en zo weer helder te krijgen. En zowaar het werkt! Ook tandpasta wordt aangeraden en dat wil ik ook wel eens een keer proberen. Het resultaat zijn gladde, heldere randen zowel binnen als aan de buitenkant van de plexi stukjes. Er zitten nog wel enkele kleine krasjes in die van heel dichtbij te zien zijn welke alleen eerder bij het schuren weg te krijgen zijn. Lekker kliederen met Jif en een doekje. Glimmend alu is niet mijn favoriete materiaal om naar te kijken. Het glimt te veel Maar brushed alu is wel heel mooi.Het aluminium rooster gebrushed met korrel 100 schuurpapier. Van heel dichtbij. Er liggen nog wat schuurstof op. Toen was het moment aangebroken om overal de tape van af te halen en de verschillende onderdelen in elkaar te zetten. Ik was zo blij toen ik voor het eerst het resultaat zonder tape zag. Nog een keer met flits Het rooster aan de achterkant. Hier heb ik met boutjes gewerkt omdat het aluminium van 1mm te dun is om fatsoenlijk schroefdraad in te tappen en nu zit het rooster ook goed vast. Niet dat dat ergens heen gaat. En zo ziet het er uit in de kast. Hieronder nog een paar foto's uit wat andere hoeken. Dat was het weer voor deze update. Ik hoop dat de stijl jullie een beetje duidelijk is geworden. Al weet ik zelf nog niet precies hoe de rest er precies uit zal komen te zien. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 juli 2006 Locatie: Culemborg
| Een woord voor meneer: Prachtig! Echt, erg origineel en mooi uitgevoerd!
__________________ Little Johnny was a chemist, little johnny is no more, for what he thought was H2O, was H2SO4. || AMD X2 4000+ || 3gb OCz D-CH 800MHz 4-4-4-15 || NVidia 6800 GT || Seagate 7200.10 - 250GB || =D |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geel plexi is altijd mooi Erg origineel dat rooster, en er zit lekker veel werk in. Dat vind ik ook altijd leuk om te zien ![]()
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Citaat:
Ik ben echt zo blij dat ik wat machientjes tot mijn beschikking heb, van al dat handwerk zou ik gek worden! En de kans dat het scheef wordt is bij mij te groot :P | |
| | |
| | #11 (permalink) | ||
| Citaat:
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! | ||
| | |
| | #12 (permalink) |
| Dank voor de super reacties Normaal ben ik liever lui dan moe maar hiervoor krijg ik graag pijn aan mn vingers. Eventueel had ik wat met een dremel kunnen doen maar dat blijft toch een krachtig apparaat met een eigen willetje, dan liever met de hand en wat langzamer, het moet wel mooi worden. Al had ik wel de hele tijd een plaatje van een electrisch figuurzaag in mn hoofd terwijl ik aan het figuurzagen was :P Als je er recht op kijkt is te zien dat inderdaad niet alles exact precies gelijk is maar dat is misschien ook wel weer de charme. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Ik denk niet dat ik voor het einde van het jaar een nieuwe update heb, dus voor de liefhebbers is mijn mod ook te volgen op het nederlandstalige Hardware.info en op het engels talige Bit-Tech, Klik op de links voor een directe link naar het log. |
| | |