Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Project Logs
Casemod Project Logs Casemod in Progress? Show hier je vorderingen en tegenslagen. Complimentjes en suggesties zijn uiteraard ook welkom.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 7-07-2007, 20:10   #151 (permalink)

Standaard

Nice airintate . Wat ga je met die mallen doen als ik vragen mag?
Pawiro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-07-2007, 21:41   #152 (permalink)

Standaard

Dit ziet er inderdaad erg goed uit weer.
Nette update. Hoop dat je snel weer wat post
Oud 10-07-2007, 23:04   #153 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pawiro
Gebruiken :P en uiteindelijk belanden ze op de stapel met zaagafval om dan toch nog ooit eens van pas te komen.

Het oorspronkelijke idee was om luchthappers te gebruiken van een auto, maar het wilde niet erg lukken om die te vinden en na alle problemen met een bestelling bij een webshop ben ik gestopt met zoeken. Nu ga ik de intakes dus maar helemaal zelf maken van polyester en daar is deze mal dus voor. Ik heb met Photoshop een foto bewerkt van de deze mal. Het is een zijaanzicht van de intakes. Er komen dus twee van deze intakes aan de beide kanten van de kast te zitten. Als je straks aan de voorzijde van de kast staat zul je aan beide kanten dus zoiets gaan zien als op de volgende afbeelding.

De mal is inmiddels 3 keer gelakt met polyurethaan hars en tussendoor nog geschuurd, zodat de mal er nu zo uitziet

Heb vandaag geprobeerd de polyester vorm te maken, maar dat lukte niet goed. De vorm was te moeilijk om het mooi strak te krijgen. Die opening aan de bovenkant gaf problemen. Heb inmiddels al wel een oplossing voor het probleem, maar dat moet weer eerst drie keer gelakt worden. Deze week zal in ieder geval de eerste intake denk ik wel klaar zijn.

Goed, na de kleine tegenslag ben ik dan nu toch zover dat ik de uiteindelijke polyester vormen kan gaan maken. De mal ingesmeerd met lossingwas en daarna weer goed uitgepoetst en dit drie maal.

Tijd om de latex handschoenen weer aan te trekken en de hars te mengen. Deze keer heb ik gewerkt met stroken glasvezel, of beter gezegd keperweefsel. Deze keer wat meer lagen over elkaar gelegd dan de keren hiervoor. De reden is dat het nu ook steviger moet zijn, omdat het de mal wordt voor de uiteindelijke polyester intakes en dat de buitenkant niet mooi hoeft te zijn.

Ook is hier te zien hoe ik de polyester mooi in dat gat houdt met een schijfje MDF. Belangrijk is dat de vorm van de MDF mal zo goed mogelijk overgenomen wordt door het polyester.

Met die haak kan ik de schijf er weer uittrekken voordat het compleet uitgehard is. Ik had trouwens wat problemen om de polyester los te krijgen van de MDF mal. In het midden had ik al een gaatje geboord om er voor te zorgen dat tijdens het lostrekken er ook lucht onder kon komen. Mijn pa had het briljante idee om de MDF mal met het polyester een tijdje in de diepvries te leggen. Werkte geweldig, kwam los zonder moeite.

Oke tot zover al het voorwerk, want dat was dit tot nu toe allemaal. De vorm die je hierboven ziet dat is de mal die ik ga gebruiken voor het eindprodukt. Zo krijg ik dus 4 intakes die gelijk van vorm zijn. Ik moet nog wel even de randen wegzagen en de mal weer in de was zetten.

Nu heb ik mijn negatief dat ik nodig heb. Morgen de eerste intake maken.
Oud 10-07-2007, 23:14   #154 (permalink)
Voordeelverpakking

DeKemp's schermafbeelding

Standaard

Mooi werk. Je bent wel een "mal'' iemand :P.
Oud 10-07-2007, 23:15   #155 (permalink)

FuriousHamster's schermafbeelding

Standaard

Om nog niet te spreken over dat vakmanschap
Oud 11-07-2007, 00:23   #156 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waterkoud
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pawiro
Gebruiken :P en uiteindelijk belanden ze op de stapel met zaagafval om dan toch nog ooit eens van pas te komen.
Ik bedoelde als je drmee klaarwas :P.
Wat heb je toch met die polyester :P (zoals dekemp al zei)

Ontopic:
Mooi werk heb je verricht, k ben benieuwd hoe hij op je case staat
Pawiro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2007, 07:36   #157 (permalink)

Standaard

Dus, nu heb je een houten mal gemaakt, waarmee je een polyester mal kon maken, waarmee uiteindelijk de intakes gaat maken? :P
Klinkt een beetje dubbelop, maar ziet er erg goed uit!

Doe zo verder!
mr.stijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-07-2007, 19:40   #158 (permalink)

Standaard

Ik heb de plannen een klein beetje moeten herzien. Het gebruiken van de polyestermal was te moeilijk. Nu gebruik ik dus toch de mdf mal om de intakes te maken. Gevolg is wel dat er iets meer werk zal zijn om de intakes af te werken, omdat de oppervlakte niet meteen glad genoeg zal zijn. Kost iets meer tijd maar is verder geen probleem, ik heb nog genoeg polyesterplamuur.

Inmiddels heb ik alle vier de intakes gemaakt. Ik ben begonnen met het tekenen van de vorm die ik uit de glasvezelmat moet knippen. Dit heb ik op papier gedaan en vervolgens uitgeknipt. Dit papier leg ik dan op de glasvezelmat om daarna de vorm over te kunnen nemen op de glasvezelmat.

Met een schaar uitknippen. Drie keer, omdat ik drie lagen nodig heb.

en de glasvezelmat op maat.

De mdf mal is weer ingewassen met lossingswas. Als eerste breng ik wat hars aan op de mal met een kwast. Als de mal goed ingewassen is zul je zien dat de hars druppels wil gaan vormen.

Voorzichtig de eerste laag op de mal leggen.

In het midden beginnen met het aanbrengen van hars.

Met de tip van de kwast en een tappende beweging zorg je ervoor dat de glasvezel dan netjes de mal volgt en de lucht eronder uit gaat.

Om nu te voorkomen dat als ik de buitenkant hars de binnenkant weer omhoogkomt, de kwast met hars is nogal plakkerig dus de kans is erg groot, een soort van plug gemaakt, welke ook met lossingswas is behandeld. Deze plug is iets kleiner dan het gat, ik heb immers ruimte nodig voor de dikte van de lagen glasvezel.

Nu kan ik de buitenkant doen. Ik werk van de rand naar beneden met een tappende beweging van de kwast breng ik ook hier de hars aan.

Het is duidelijk zichtbaar of de hars de glasvezelmat goed doordrenkt.

Nu is het tijd om de stop er voorzichtig uit te halen en het hele proces te herhalen met de tweede en derde glasvezelmat.

Nu moet ik alle intakes eerst goed schuren, morgen even schuurpapier halen, want dat is op. en dan breng ik op alle intakes nog een laagje oppervlakte mat aan. Deze glasvezelmat zorgt ervoor dat de oppervlakte makkelijker af te werken is. Op het moment ziet het er nog zo uit, nog wel vrij grof.

Het gebied dat ik hier oranje gemaakt heb moet nog verwijderd worden. Ik laat slechts drie kleine lipjes staan om straks een roostertje te kunnen bevestigen.

Oud 15-07-2007, 20:34   #159 (permalink)

Standaard

Als ik zo zie wat je met dat polyester allemaal kan maken, petje af,... maar dan vraag ik me toch af waarom de basis van je kast een 'saai' rechthoekig frame is kijkend naar de exotische vormen die je ermee fabriceert.
Oud 15-07-2007, 20:57   #160 (permalink)

Standaard

Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste zijn de spullen om polyester te maken nogal duur. Ten tweede had ik ook nog nooit met polyester gewerkt en wist ik dus ook niet hoe het zou gaan uitpakken en ten derde wil ik de vormen niet overdrijven. Ik wil de vorm niet drukker maken puur omdat het met het materiaal kan. Bovendien lijkt in dit verslag makkelijker om te maken dan het in werkelijkheid is. Polyester is wel zo'n enorme troep om mee te werken, echt ongelooflijk. Je moet de hars vrij snel verwerken, want het uitharden gaat snel. Die hars is verschrikkelijk kleverig en al snel heb je overal draden glasvezel zitten waar je het niet wilt hebben. Heb tot nu toe al 10 kwasten versleten. Wil je een aparte vorm kast maken dan zul je waarschijnlijk moeten gaan werken met een massieve mal die je naderhand niet hoeft te lossen. Ik denk dan aan schuim dat je naderhand gewoon eruit steekt met bijvoorbeeld een beitel. Ik hgeb gekozen voor een herbruikbare mal.
Oud 15-07-2007, 22:18   #161 (permalink)

Standaard

Vet gedaan ! Ik ben benieuwd hoe ze eruitzien als je ze verder hebt afgewerkt, maar ziet er nu al goed uit. Net 2 duistere objecten op de grond van een vage planeet.
Keep on modding !
Oud 15-07-2007, 23:33   #162 (permalink)

Koradhil's schermafbeelding

Standaard

Ik zie een boel vakmanschap, het is helaas niet mijn smaak. Respect.
Koradhil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-07-2007, 17:57   #163 (permalink)

Standaard

Ik heb de intakes voor de eerste keer geschuurd, met korrel 400 en dan ziet het er meteen een stuk beter uit. Ben ook maar begonnen met het maken van een papieren voorbeeld van de grill die in de intake moet komen. Ben voor de eerste keer tevreden met het eerste ontwerp dat ik gemaakt heb.

Het zal gemaakt worden van frosted plexi en iets dieper vallen dan het papieren voorbeeld, verder wordt de polyester intake zwart.
Oud 17-07-2007, 14:07   #164 (permalink)

Standaard

Pro modding !

Ziet er echt super uit, Ik heb zelf ook ooit gedacht om iets in die richting temaken maar je bent me voor + doe je het veel netter dan dat ik zou doen!

KLASSE!
N!ck.nl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-07-2007, 15:08   #165 (permalink)

ankh's schermafbeelding

Standaard

Dit zou ik nooit kunnen.

Dit is echt KLASSE (sorry NICK dat je ik je na doe want woorden schieten te kort)
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.