Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Project Logs
Casemod Project Logs Casemod in Progress? Show hier je vorderingen en tegenslagen. Complimentjes en suggesties zijn uiteraard ook welkom.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 19-09-2005, 23:26   #1 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard [CIP] PowerStation (Update 3-10-05)

Zo, het werd weer eens tijd voor een nieuw maaksel uit hilversum. Aangezien ik computers genoeg heb, en zelfs nog een ander project heb lopen wilde ik iets kleins en praktisch maken. Daarom is het voor de verandering eens geen volledige pc, maar iets anders dat hier gemod wordt.

Het idee is vrij simpel. Aangezien er ook hier nogal wat gereviewd wordt heb ik wel eens wat aansluitingen nodig van de voeding in een van de pc's hier (denk aan een reeks fan's). Nou vind ik het vaak nogal onhandig om dit zo te doen, en heb ik besloten een kastje te bouwen met aan de voorkant diverse stroomaansluitingen om apparatuur mee te voeden. Ten slotte wil ik alle connectoren aan de voorkant onafhankelijk kunnen schakelen tussen 5V, 7V en 12V.

Omdat mijn collectie materiale overloopt zal ik alles uit mijn eigen voorraad proberen te halen. Dit drukt de kosten aanzienlijk. Het bouwsel zal bestaan uit aluminium, plexiglas, een doorgaanse PSU, wat mooie UV molexen, een aantal 3-pins aansluitingen en een mogelijkheid tot een variabele + lijn.

Omdat ik sinds kort ontdekte dat je met het programma SketchUp op zeer makkelijke wijze wat gave 3d schetsen kan maken, geef ik jullie al een voorproefje hoe het geval er in grote lijnen uit zal gaan zien. Ik zou mezelf niet zijn als mijn plannen elke dag wat veranderen, dus pin me niet vast op de ontwerpen

De 3d schets:

geupdate tot 19-19-05

Pics:

Mijn werkplaatsje met parasol als bescherming voor de zon. Zoals je kan zien heb ik de ronding al gemaakt in het plaatje aluminium. Lekker met de hand gedaan, bijna geen vouw te zien.

Aangezien ik al wat mod-uurtjes verder was toen ik de foto's ging maken was het plan al gemaakt (in mijn hoofd) en ben ik hier bezig de voor en achter plaatjes te voorzien van gaten.

I love that lintzaag. Voor mij tot nu toe de ideale manier om plexi te zagen. Ook dun aluminium lust ie rauw

De op de vorige foto gemaakte hoekprofieltjes worden op 3 plaatsen gemonteerd. Dit vormt de bevestigingspunten voor de voor en achter platen.

En hier bevestigd. Zo ook te zien op volgende foto met een of ander soort van thumbscrew, waarvan ik er opeens 40 tegenkwam in mijn schroevendoosje

Met de schuurschijf aan de zijkant van de Dremel zaagbank maak ik de plexiglas platen gelijk met de aluminium kap.

Zo hier te zien.

Resultaat van een gemonteerde plaat. Ik vond het niks, en besloot het anders te doen....

Blauw plexi Dikker en mooier! Helaas waren dan de thumbscrews weer te kort, en moest ik de platen met andere boutjes vast gaan zetten... Hmmm daar ligt mijn popnageltang!

Shit..... Van de 3 keer popnagelen ging het bij 1 fout...

Op het mislukte plaatje meteen even testen hoe het zou zijn als ik de boel zou opschuren (mat effect).

Voorplaat toch maar van helder plexi gemaakt en voorzien van de eerste connectorgaten. Let niet op de male molexen, ik had even geen female connectors in de buurt...

De plaat zal volledig opgeschuurd worden en over deze plaat plaats ik een aluminium plaat van dezelfde afmetingen. De gaten in de alu plaat worden aan elke zijde 5mm groter. LEDs in de plexiplaat, en hoppa! Lichtgevende randjes om de connectoren heen!

Update 2 oktober!

Zaterdagmiddag kwam TheWidowmaker even langs voor wat gezellige mod-uurtjes
We zijn bezig geweest met het maken en testen van een voeding. Hiervoor gebruiken we o.a. een oude printeradapter (30V), een LM317 en een 10K pometer.

De voeding zal later in de PowerStation verwerkt worden, samen met de multimeter. Helaas werkt mijn FTP naar Chello nog steeds niet, dus helaas ben ik even aangewezen op Putfile.

Fotos:

De adapter uit elkaar gesloopt (dremeltje onmisbaar )
Even kijken of die LM317 het houdt...
Bevestiging op de heatsink die ik nog had liggen.
1337!!!!

Update 3 oktober!

Zondag ben ik begonnen met de electronica een plekje te geven in de PowerStation. Verder heb ik het ventilatie-gat verder afgemaakt en voorzien van een roostertje. Verdere toelichting bij de volgende foto's .

Eerst maar eens een leuk werkplekje gecreëerd voor mezelf

Hier de automatische zekering. Deze wordt aan de achterkant gemonteerd.

Het is een redelijk groot geval, daarom was het beter dat hij horizontaal gemonteerd werd.

Hier alvast de eerste connectie gemaakt.

Hier is het ventilatie-gat gemaakt. Deze zal worden afgedekt met een mooi roostertje.

Het roostertje, al op maat geknipt en een beetje gebogen.

Toen ik het roostertje even tegen de binnenkant aan hield zag ik al dat het niks werd... en toen kwam crea-bea om de hoek kijken

Weer eens iets anders, en het maakt het allemaal wat asymmetrischer

En hier even voor een indruk hoe de achterkant er nu uit komt te zien.

De variabele voeding moest wel een beetje veilig gemonteerd kunnen worden. Daarom een eigen voetstukje gemaakt van plexiglas.

En hier op de bodemplaat gemonteerd.

Vandaag was het meer het ruwe werk. Morgen ga ik verder met het fijnere electro werk en misschien al een begin aan het front.

Update 3 oktober!

Vandaag ben ik weer verder gegaan met voornamelijk de electronica. Ik heb een ATX voeding uit elkaar gehaald en alles van de print losgesoldeerd dat ik niet nodig had. Dat betekent dat er uiteindelijk 3 rode, 3 gele en 6 zwarte kabels van de print afkomen. Daarnaast heb ik de groene kabel onder de print door verbonden met een gnd connectie, zodat de voeding aan gaat wanneer er stroom op komt te staan.

Om alles te monteren maak ik gebruik van standaard standoffs (waar je normaliter ook je moederbord op monteert).

Fotos:

Hier begin ik met het strippen van de voeding. Het eerste wat eraf ging was de 115/230V switch.

Hier de uiteindelijke situatie na het strippen van de voeding.

De zelfgemaakte print van de variabele voeding is ook gemonteerd. De UV-reactive groene kabels zijn voor de binnenkomende 230V.

En om aan te tonen hoe het eruit zal zien met de kap erop gemonteerd...

En de achterkent.

De volgende update zal volledig in het teken staan van het ontwerp en constructie van het frontpaneel.

Update 10 oktober!

Goed nieuws, mijn FTP naar Chello werkt weer. Ik kan de pics dus weer lekker zelf hosten. Gisteren weer even lekker geknutseld aan een nieuw idee, waarvan hier snel de pics!

Gaatje aftekenen...

Gaatje gemaakt...

Klepje in de maak...

Klepje klaar (tijdelijk met plakband)

Klepje op zijn plek en dicht...

Klepje open, w00000t
Nu moet de klep nog vanzelf openkunnen....

Servootje uit mijn RC collectie. Helaas moet ik hiervoor nog een aparte aansturing maken of aanschaffen... Maar een andere manier is het gebruik van de aandrijving van een CDromspeler!

Effe openmaken...

Locating parts...

Found!

Vanavond verder knutzelen!

More to come soon!
Oud 19-09-2005, 23:37   #2 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Hehe, cool idee. Alleen hoe stevig is dat plexi als je stekkertjes los wilt gaan trekken ? Rop je niet het hele plexi in stukken ?

* Carpento denkt aan hoe vast die verdomde molexen soms kunnen zitten...

En een cool shirt heb je aan :P
Oud 19-09-2005, 23:37   #3 (permalink)

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Het ziet er allemaal al veelbelovend uit! Ik ben benieuwd hoe het er aan het eind uit zal zien.
Kaz'Duzar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-09-2005, 23:40   #4 (permalink)

Standaard

Direct nog wat vraagjes :P

Ga je het frontglas nog mat maken ? Anders zie je alsnog allerlei kabeltroepjes... En komt er licht in ?
Oud 19-09-2005, 23:40   #5 (permalink)

Standaard

Zoals al op msn zei ziet er weer erg dope uit, ben eigenlijk niet anders van je gewend
Oud 19-09-2005, 23:50   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tress
Zoals al op msn zei ziet er weer erg dope uit, ben eigenlijk niet anders van je gewend
Niet zo vleien, ik kijk tegen heel veel mensen op hoor

En Gerard, ik heb de SP voorzien van wat commentaar bij de foto's. Aldaar ook het antwoord op je laatste vraag. De connectoren zullen goed vast zitten

Edit: Zojuist gaf TWM me een briljant idee. Waarom moet de PowerStation alleen maar stroom geven? Met een beetje modwerk zou ik er ook mee kunnen meten
Oud 20-09-2005, 00:04   #7 (permalink)

Standaard

OMG, hou me vast, dit maakt de modkoorts weer helemaal los hier
Oud 20-09-2005, 07:50   #8 (permalink)

Standaard

Dat ziet er heel mooi uit...
Deze cip zal ik zeker blijven volgen.
Oud 20-09-2005, 20:01   #9 (permalink)

Standaard

Dat is nog eens iets origineels om te modden.
Maar ik snap eigelijk niet helemaal hoe je het wilt gaan gebruiken.
Wil je het nu gaan gebruiken als losse voeding?
Of gewoon als een soort van erg uitgebreide fancontroller waar je allerlei fans op kan aanlsuiten en regelen?
Nou ja, waar het ook voor moet gaan dienen, het ziet er veelbelovend uit.
Doe zo voort
hybrid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-09-2005, 20:34   #10 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Hij wilt het gaan gebruiken als een soort van testvoeding om spullen waarvan er een review gescheven moet worden makkelijk te kunnen testen.

Goed idee, maar kan dat niet een heel stuk kleiner dan dat het nu wordt?
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-09-2005, 21:53   #11 (permalink)

Standaard

Als ie kleiner wordt issie niet maximaal pimped neem ik aan (In de gedachtenkronkels van Thadeez dan), daarom issie zo.
Maximale grootte, maximale pimping ownage .
Oud 20-09-2005, 22:33   #12 (permalink)

Standaard

Om even wat vraagstukken uit de weg te helpen:

Ik ben dit projectje begonnen zodat ik straks op een wat makkelijkere manier hardware kan reviewen. Fannetjes, CCFL's, LED producten, voedingen, noem maar op.

Voor de grootte van het geval heb ik ook zo mijn redenen. Ten eerste wil ik wel dat het enigszins opvalt op het bureau. Een kastje ter grootte van een voeding valt tussen mijn zooi bijna in het niets. Daarbij komt er naast een voeding nog wat andere zooi in (later besloten) waarmee ik ook kan meten hoeveel stroom er werkelijk genoten wordt door de te reviewen hardware.

En verder zoals ExistenZ al mooi verwoordde
Oud 20-09-2005, 22:59   #13 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Dat je gelijk kan meten hoeveel stroom er gebruikt wordt is zeker wel handig. Misschien ook een idee om er ook gelijk een decibel meter, airflow meter en (hoe heet zo'n ding) licht intensiteit meter er in kan bouwen. Dat zou helemaal handig zijn. (Maar dan zou je wel je voeding passief moeten hebben voor de decibel meter (of meter anders ijken.)

Maarja, maak er iets "uberhandigs" van.
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-09-2005, 19:29   #14 (permalink)

Standaard

Ff een vraagje: waar heb je dat aluminium gehaald? Ik heb namelijk nog wat aluminium nodig voor mijn project..
bundy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-09-2005, 20:40   #15 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Leuk en praktisch idee Thadeez!
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Pas je wel op met het reflecteren van het zonlicht in het materiaal?
Doe je zonnebril dan maar gauw op.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Update 2: basproffesional Casemod Project Logs 1 25-08-2006 23:08
[CIP] Gsus mod [update 01-03-05] case_freak Casemod Project Logs 29 2-03-2006 21:06
[CIP] Pr0wLie update: 27-02-06 update 6!! pr0wl Casemod Project Logs 31 1-03-2006 14:28
[CiP] Budget Mod ( Update: 15-12-'05 ) Interfico Casemod Project Logs 25 15-12-2005 18:17
[CiP] Mp3plex (Update:06-10-'05 -- Update) slowtim Casemod Project Logs 13 6-10-2005 16:17

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.