Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 7-01-2005, 09:28   #1 (permalink)

Standaard Plexi boren en zagen zonder het te breken?

Hoi,

Ik heb net me plexi binnengehad maar als ik daarin ga zagen en boren moet ik dan nog oppassen dat het gaat breken of scheuren? en hoe kan ik dat voorkomen?
Oud 7-01-2005, 09:35   #2 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Het valt erg mee hoor. Gewoon snel boren (hoog toerental). Test het anders op een klein stukkie restmateriaal, krijg je het gevoel er een beetje bij

Zelf heb ik voor 4mm plexi een metaalboortje gebruikt. Houtboortjes zijn iets te scherp waardoor je meer risico loopt dat het plexi inderdaad scheurt (naar mijn ervaring).
Oud 7-01-2005, 09:42   #3 (permalink)

Standaard

Kan ik het ook met het metaal zaagje van me dremel zagen? :P
Oud 7-01-2005, 09:45   #4 (permalink)

Standaard

Begin met een klein gaatje te boren. Je kan niet in één keer 10 of 12mm boren, begin met 4mm, en ga dan in stapjes van 2mm omhoog naar het gat dat je wilt hebben.

Ik deel Deez' zijn ervaring met houtboortjes, ik boor iig liever met gewone metaalboortjes. Die happen naar mijn mening te snel.

Ik weet trouwens niet met wat voor zaag je zaagt, maar als ik het doe met een gewone metaalzaag dan gaat het prima. Houtzagen werken niet goed omdat het materiaal daar te snel voor breekt.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 09:51   #5 (permalink)

Standaard

Gaten zijn alleen voor schroeven dus 4mm is genoeg maar ik wil een vorm in me plexi zagen dus een ijzerzaag gaat dan niet echt werken. Zou het wel met een figuurzaag met ijzerzaagjes (bestaan die?) of een dremel kunnen?
Oud 7-01-2005, 09:56   #6 (permalink)

Standaard

Dan zou ik het proberen met de figuurzaag. Je kan gewoon de standaard zaagjes gebruiken die daarin gaan en daarmee kan je redelijk goed plexi zagen. Ik weet niet of je ervaringen hebt met figuurzaagjes, maar probeer je zaag vooral recht te houden, dan is het resultaat ook wel redelijk goed.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 10:01   #7 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Met een figuurzaag gaat het prima, neem wel een zaagje met kleine tandjes (ijzerzaagje). Een dremel kan je ook gebruiken, maar met een schijfje kan je alleen met een verlengstuk van de dremel goed werken:

Oud 7-01-2005, 10:03   #8 (permalink)

Standaard

Ik heb het op de harde manier moeten leren figuurzagen in een alu zijpaneel. Je moet dan echt leren om de figuurzaag zo recht mogelijk te houden, anders zegt ie 'snap'. Weg zaagje.....Ik heb ook op elk zaagje beetje kaarsvet op gesmeerd, klinkt raar, maar het maakt het zagen wel een stuk gemakkelijker.
JoyRider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 10:53   #9 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Plexi zagen met een figuurzaagje is inderdaad prima te doen, heb ik voor mijn mod ook gedaan. Zorg voor niet al te grove tandjes op je zaagjes... Ik heb ooit eens 24 zaagjes in een pakje van de Gamma gehad, die werkten prima, heb nu grovere van één of ander merk en die werken niet zo fijn.

En ja, figuurzagen in een zijpaneel is een monnikenwerk... Ik heb wat lettertjes uit mijn zijpaneel gefiguurzaagd, heeft wel wat zaagjes gekost :P

-in me sig staat een linkje-
Oud 7-01-2005, 11:10   #10 (permalink)

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Mijn ervaring met figuurzagen is dat met een metaalzaagje je beter een window uit staal kunt halen dan uit plexi kunt zagen. Bij mij braken in plexi (4mm) de ijzerzaagjes redelijk snel.
Dremelen in plexi gaat ook goed en erg makkelijk. Ik heb hiervoor gewoon de standaard slijpschijfjes van Ferm gebruikt en ze braken niet af en werden niet erg klein oid.
Kaz'Duzar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 11:38   #11 (permalink)

mir4dor's schermafbeelding

Standaard

Als je gaat boren gebruik dan een beetje Dreft oid voor de smering, zo heb je nog minder kans dat de boor gaat "happen".
mir4dor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 12:15   #12 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ben niet van plan om echt moeilijke vormen te zagen dus met me dremel moet het dan wel gaan lukken denk ik.
Oud 7-01-2005, 12:15   #13 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaz'Duzar
Mijn ervaring met figuurzagen is dat met een metaalzaagje je beter een window uit staal kunt halen dan uit plexi kunt zagen. Bij mij braken in plexi (4mm) de ijzerzaagjes redelijk snel.
Dan doe je iets niet goed denk ik... Ik heb zelfs een keer twee lagen plexi van 4 tegelijk gedaan, ging best. Er zijn hooguit drie zaagjes gesneuveld, en het was een redelijk complex iets...
Oud 7-01-2005, 12:22   #14 (permalink)

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carpento
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaz'Duzar
Dan doe je iets niet goed denk ik... Ik heb zelfs een keer twee lagen plexi van 4 tegelijk gedaan, ging best. Er zijn hooguit drie zaagjes gesneuveld, en het was een redelijk complex iets...
Mss deed ik idd wel iets fout. De zaagjes kwamen heel snel vast te zitten. Na een aantal x het zaagje voorzichtig loshalen brak hij dan. Met houtzaagjes in plexi had ik dit probleem niet, alleen ging dat een stukje langzamer. Het lag dus mss wel aan het soort ijzerzaagje (mss te dun oid), maar dit is iig mijn ervaring ermee...
Kaz'Duzar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-01-2005, 14:15   #15 (permalink)

Standaard

Ik heb in één keer 18 mm geboord in plexi glas (3mm dikte), dit ging vrij goed.. Ik heb dit met een accuboor machine (met volle accu uiteraard ) gedaan en gewone houtboren.

Het ging vrij soepel, alleen je moet de boor goed recht houden en niet teveel "schuiven"

Dan gaat het wel hoor (
bundy is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Window zagen GBCHEATER Casemod Junkies 10 24-07-2005 22:23
vraagje over zagen 2 dragonfly Casemod Junkies 7 17-06-2005 14:43
Vraagje over zagen sTix Casemod Junkies 5 13-03-2005 16:02
Gat boren in plexiglas Jamba Casemod Junkies 14 18-08-2004 15:59
Waterkoeling zonder radiator? zonder reservoir? Foxie Cooling & OC Junkies 18 25-12-2003 17:18

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.