Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 7-02-2004, 18:52   #16 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SaddY
als ik mij niet vergis kunnen we ook niet horen onder de 20 db ofwel ? correct me if I'm wrong..
Ligt eraan hoevaak je naar de disco gaat.. En hoedicht je dan bij de speakers gaat staan voor geruime tijd :P

Maargoed, ik heb een paar 20db fannetjes erin. op 7 volt is het totaal geluid van mijn pc met open kast tegen de 16 a 17 db aan. ( ja officiele geluidsmeter )
DJD xtreem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7-02-2004, 21:23   #17 (permalink)

Standaard

Dat bedoelde ik dus
SaddY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2004, 14:14   #18 (permalink)

Standaard

dus alles wat onder de 20dB zit is practiesch onhoorbaar... das wel mooi! en een 26bD fan, die op de fan controller aansluiten, wat voor herrie zou dat opleveren? en die aantal dB die ze aangeven, is toch bij een bepaald toerental? vergis je dus niet he!
jensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2004, 14:23   #19 (permalink)

Standaard

Hoe bedoel je met vergis je dus niet ? Het toerental en de geluidsproductie is idd afhankelijk van elkaar, maar dat wordt altijd netjes aangegeven.
Ultima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2004, 14:38   #20 (permalink)

Standaard

Zeker weten dat een mens met een goed gehoor makkelijk onder de 20 db kan horen. Alleen stelde ik het even op als een geintje van die disco om aan te geven dat een dico zodanig je gehoor kan beschadigen dat je al snel die 20db niet meer hoort..
DJD xtreem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2004, 15:24   #21 (permalink)

Standaard

wat ik bedoelde met dat "vergis je niet":

Vaak staat op het doosje van de fan hoeveel geluid de fan produceerd bij een bepaald toerental. Als je dus een fan van 80x80 koopt, en er staat op: 32bD bij 5500rpm, dan maakt hij die herrie pas bij 5500rpm. Als je dus een fancontroller hebt o.i.d dan kun je dat geluid lekkerdempen. Kijk dus niet al te snel op het doosje en laat je ook niet snel afschrikken door de bD waarde. het kan andersom ook, als er op staat dat een fan 15bD maakt, bij 2000rpm, en je laat de fan op 3000rpm draaien (ervanuitgaande dat dat mogelijk is) dan zal de fan meer herrie maken. Staar je dus niet blind op het aantal dB. Probeer het zelf eens

Als ik een fan koop, neem ik een metaalplaatje mee waar een fan in past, een soort doosje zeg maar. In de winkel vraag ik dan vriendelijk of ik de fan mag testen, en jawel, ze kennen me er ondertussen, ik krijg een kast met fan controller, en ik plaats de fan in het doosje. Vervolgens regel ik de fan om te kijken of de fan werkt zoals ik wil. En ik luister goed naar het lawaai. Ben ik tevreden dan neem ik de fan mee
jensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-02-2004, 16:50   #22 (permalink)

Standaard

grappig :P ik lees gewoon :P scheelt een hoop gezeur :P en daarbij komt dat ik bijd ie lokale zaken hier dus nooit van ze leven die dingen zou mogen uittesten..
SaddY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 08:11   #23 (permalink)

Standaard

volgens www.silentpcreview.com is nu Nexus de stilste. Papst was zowiezo niet de stilste, want ondanks de 12 db maakt ie nog steeds een whining geluid bij bepaalde batches. En de Noisblocker S1 met 11 db heb ik ook maar weggestopt, want die maakte het zelfde whining geluid. Maar nexus maakt geen bijgeluiden, dat maakt hem zo stil. Conclusie, ik voelde me genaaid door Noiseblocker met zijn 11 db rating.
subaru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 11:21   #24 (permalink)

Pureoptical's schermafbeelding

Standaard

Het gaat over Decibels en niet over becidels ..... aangegeven geluidsniveau is altijd gerelateerd aan draaien op 12 Volt. En ja ze kunnen ook zachter .
Oud 10-02-2004, 11:53   #25 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pureoptical
Het gaat over Decibels en niet over becidels ..... aangegeven geluidsniveau is altijd gerelateerd aan draaien op 12 Volt. En ja ze kunnen ook zachter .
Bijna vergeten te vertellen, die Noiseblocker met 12db maakte de whining geluid op alle voltages(alle voltages waar de fan nog draait ). Dit is getest met een sunbeam Rheobus, wel wordt het geluid iets zachter. Maar je blijft het horen op een afstandje of 3 meter, want het is een hoog frequente geluid. Ennuh wat is becidels?
subaru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 12:41   #26 (permalink)

Standaard

Nou ik heb ook 3 van die Noiseblocker S1 in me plexi kast, geen last van whining sounds hoor. Heb ook 3 Panaflo's 80mm's, door velen bestempeld als de stilste fans op de markt. Maar ook DIE maken wel wat geluid als je je er oor tegenaan houdt.
coorz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 13:36   #27 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coorz
Maar ook DIE maken wel wat geluid als je je er oor tegenaan houdt.
En dan tjakken ze een stuk van je oor er af en hoor je ze niet meer :P
Ice T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 14:00   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ice T
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coorz
Maar ook DIE maken wel wat geluid als je je er oor tegenaan houdt.
En dan tjakken ze een stuk van je oor er af en hoor je ze niet meer :P
hehe, ja dat kan ook, heb je helemaal geen last meer van luidruchtige fans.
coorz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2004, 14:42   #29 (permalink)

The_Resetter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subaru
Ennuh wat is becidels?
Decibel en Neper
De decibel (dB) is gelijk aan 0.1 Bel. De Bel is de tiende-logaritme (grondtal 10) van de verhouding tussen twee grootheden: dB = 10*log(P/P0), waarbij P0 een referentieniveau is.
De neper (Np) is de natuurlijke logaritme (grondtal e) van de verhouding tussen twee grootheden: Np = ln(I/I0)
Een andere manier om tegen die logaritmische verhoudingen aan te kijken is de volgende.
Twee grootheden verschillen 10 dB als de ene 10 keer zo groot is als de andere; ze verschillen 1 dB als de ene 100.1 keer ( = 1.258925412...) zo groot is als de andere.
Algemeen: verhouding van de grootheden = x, verschil in dB is 10*log(x).
Verschil in dB is y, verhouding is 10y/10.
Twee grootheden verschillen 1 Np als de ene e2 keer (= 7.389056099...) zo groot is als de andere.
Het handige van dB en Np is dat bij een vergelijking tussen twee grootheden optellen en aftrekken mogelijk is. Bijvoorbeeld: 2 keer 'zo hard' is hetzelfde als 10*log(2) dB = 3.01... dB erbij.
Er bestaat een directe relatie tussen dB en Np:
1 Np = 20/ln(10) dB = 8.685889638... dB
De Np wordt meestal gebruikt voor spanningen en stromen, terwijl de dB doorgaans wordt gebruikt voor vermogens. Vandaar die factor 20, wat op simpele wijze aannemelijk kan worden gemaakt. Beschouw de relatie P = I2R, waarbij P = vermogen, I = stroom, R = weerstand. Voor de verhouding van de stromen nemen we de Np = ln(I/I0). Kijken we naar de verhouding van de vermogens en vullen we de eerder gegeven relatie tussen vermogen en stroom in, dan krijgen we: ln(P/P0) = ln((I2.R)/(I02.R0)). Als de weerstand (impedantie) hetzelfde blijft, valt hij weg en houden we over: ln(I2/I02) = 2*ln(I/I0). Voor de conversie naar decibel wordt dat keer 10 in verband met de deci-bel en gedeeld door ln(10) in verband met de verhouding tussen natuurlijke en tiende-logaritmen (immers: log(x) = ln(x)/ln(10)).

De vorige alinea demonstreerde eigenlijk meteen hoe we bijvoorbeeld decibels kunnen omrekenen naar een andere impedantie.
De definitie: dB = 10*log(P/P0). Elektriciteitswet: vermogen is stroom maal spanning of P = I*U. Wet van Ohm: spanning is stroom maal weerstand of U = I*R. De wet van Ohm ingevuld in de uitdrukking voor vermogen geeft: P = I2*R = U2/R. Het vermogen en het referentievermogen invullen in de decibeldefinititie en het kwadraat buiten de logaritme halen geeft:
dB = 20*log((U*√R0)/(U0*√R)) = 20*log((I*√R)/(I0*√R0)).

Bron http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html
Oud 10-02-2004, 17:07   #30 (permalink)

Standaard

Leuke wetenschappelijke verhandeling, maar de vraag van subaru ging over de betekenis van een becidel
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mijn aller-aller-eerste stapje op casemod gebied! Trax Casemod Junkies 16 10-06-2003 15:51
Stilste harde schijf Hardware Junkies 45 13-04-2003 17:41
Stilste Harde Schijf Davidian Hardware Junkies 19 4-02-2003 11:18

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.