Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 2-12-2003, 21:32   #16 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gizmo
Volgens mij verven ze het te verchromen object eerst met een electrisch geleidende verf, daarna doen ze het in een bad met een chroom oplossing en zetten er stroom op.

<edit>
De manier hierboven is volgens mij voor plastic onderdelen
Citaat:
Zelf verchromen?

Kleine voorwerpen (bv bouten en moeren) kun je zelf verchromen. Je hebt er een glazen pot, azijn, een blokje zuiver chroom en een spanningsbron voor nodig. De spanningsbron moet 12 tot 20 volt gelijkstroom leveren. Je kunt daarvoor dus ook een (auto-) accu gebruiken.

Ga als volgt te werk:

Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blok zuiver koper nodig.
</edit>
jah dit had ik ook op een site gelezen een daaom dacht ik misschien kan het ook met grotere objecten alleen moet je dan langer wachten
Li-Unit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-12-2003, 21:42   #17 (permalink)

Standaard

Als je het gewoon poleist, dan krijg je bijna het zelfde effect.
Poleisten kost geen drol, het duur alleen een beetje lang. Als je het goed doet, lijkt je cover bijna een spiegel!!
TreboR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-12-2003, 21:50   #18 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TreboR
Als je het gewoon poleist, dan krijg je bijna het zelfde effect.
Poleisten kost geen drol, het duur alleen een beetje lang. Als je het goed doet, lijkt je cover bijna een spiegel!!
Polijsten wordt niet mooi, ik heb het geprobeerd, maar dat goedkope staal is bijna niet mooi glanzend te krijgen.

Verchromen gaat trouwens wel op ongeveer dezelfde manier als anodiseren, namelijk met elektrolyse in een bak vloeistof, alleen bij anodiseren wordt het aluminium kunstmatig geoxideerd dmv elektrolyse en wordt er tijdens het proces kleurstof toegevoegd wat in de oxidatielaag opgenomen wordt. Bij verchromen wordt aan een pool van een spanningsbron een stuk chroom vastgemaakt en aan de andere pool het te verchromen object (ik geloof trouwens dat chroom niet goed hecht op staal) en door de elektrolyse gaan er chroomdeeltjes door de vloeistof naar de andere kant en zetten zich af op het object.
Het is theoretisch wel zelf te doen, maar ik zou er niet aan beginnen tenzij je precies weet wat je moet doen. Aanrommelen is geen goed idee! (bij elektrolyse van water komt zuurstof en waterstof vrij en dat wil je NIET in je huis hebben)
Oud 2-12-2003, 21:56   #19 (permalink)

Standaard

Me alu heatsinks lijken toch echt bijna verchroomt.
Ik had eerst de carterdekstel van een scooter gepolijst.
Het resultaat is echt supah, zoals ik al zei leek het echt verchroomt!

editL je zal met polijsten wel nooit hetzelfde resultaat krijgen als met verchromen, maar je komt er echt wel dicht bij in de buurt.
TreboR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-12-2003, 21:57   #20 (permalink)

The_Resetter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Li-Unit
kan je het niet zo doen met een spannigsbron en dan op de plus een blok pure chroom en dan netzoals bij een moer

vul en pot met azijn
verbind de min-pool van de stroombron met die van het te verchromen werkstuk
verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom
en dan heel lang aan zetten
Ik doelde hierop PO
Oud 3-12-2003, 08:14   #21 (permalink)

Standaard

ik heb laatst ook eens wat research gedaan om m'n WC-blokken te laten verchromen. Toen ben ik er achter gekomen dat 'wat je wilt verchromen' eerst helemaal mooi glad moet zijn, omdat elk deukje en krasje 10x zoveel opvalt als het verchroomd is.
Dit houd dus in dat je voor het verchromen eerst moet polijsten, en na het verchromen nog een keer, om je chroom-laag mooi glimmend te krijgen :P

In het geval van jouw voeding moet je hem zoiezo eerst helemaal kaal-schuren, omdat er waaarschijnlijk zo'n grijs-achtige laag op zit. Ook zou ik je aanraden om de kap eerst te 'ver-koperen' omdat de hechting van het chroom dan stukken beter is.

Al met al raad ik het je af om je voedingskap te verchromen, als ik jou was zou ik lekker met een spuitbus zilver(kleurige)verf aan de gang gaan.
Oud 3-12-2003, 08:59   #22 (permalink)

Standaard

Op bit-tech.net is iemand in de weer geweest met chroom, lees maar eens door voor goeie ideetjes
Oud 3-12-2003, 14:49   #23 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -PartyBoy-
ik heb laatst ook eens wat research gedaan om m'n WC-blokken te laten verchromen. Toen ben ik er achter gekomen dat 'wat je wilt verchromen' eerst helemaal mooi glad moet zijn, omdat elk deukje en krasje 10x zoveel opvalt als het verchroomd is.
Dit houd dus in dat je voor het verchromen eerst moet polijsten, en na het verchromen nog een keer, om je chroom-laag mooi glimmend te krijgen :P

In het geval van jouw voeding moet je hem zoiezo eerst helemaal kaal-schuren, omdat er waaarschijnlijk zo'n grijs-achtige laag op zit. Ook zou ik je aanraden om de kap eerst te 'ver-koperen' omdat de hechting van het chroom dan stukken beter is.

Al met al raad ik het je af om je voedingskap te verchromen, als ik jou was zou ik lekker met een spuitbus zilver(kleurige)verf aan de gang gaan.
jah ik heb q-tec die goud is en er zitten geen krasen op
maar dat spuiten is toch minder glimmend??
Oud 3-12-2003, 17:10   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
dat goude moet er dus af, totdat je puur metaal over houd, anders pakt je chroom niet
Oud 3-12-2003, 18:58   #25 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -PartyBoy-
Citaat:
dat goude moet er dus af, totdat je puur metaal over houd, anders pakt je chroom niet
dus dan moet ik lekker gaan schuren dan kan ik beter gewoon een nieuwe cover laten maken van rvs kan ik gratiz laten doen en dan ga ik dat probrenen te polijsten en ga het ff proberen met dat verkoperen en dan verchromen hoe dat word
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sunbeam PSU Cover Red Gekalseendeur Hardware Junkies 2 24-04-2006 18:55
Sunbeam XPC Mod Cover Hellfish Frontpage Discussie Forum 5 7-05-2004 15:16
Elektrolytisch vergulden/verzilveren/verchromen? Demoniac Cooling & OC Junkies 11 20-04-2003 13:04
Arghghgh, 5,25" cover kapot. Fleppuhstein Casemod Junkies 11 22-01-2003 14:20

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.