Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Discussie gesloten

LinkBack Discussietools
Oud 2-09-2003, 00:45   #1 (permalink)

Standaard snij olie of niet? - Deel 2

sorry als dit niet echt gewenst is om door te zagen over een closed topic, maar als metaalbewerker zijnde heb ik nog wat toe te voegen over het bewerken van metaal en al of niet gebruiken van snijolie. als de mods dit niet conform de regels vinden, dan is een slotje gepast, maar ik kan sommige zaken in het topic niet helemaal goedkeuren als (imh vakman zijnde.

Citaat:
Snij olie of niet ?
Ik ben bezig met men 1ste koffermod ,
Maar nu wil ik de motherboard tray er uitdremelen ,
ze hebben mij al gezegd voor versterkte slijpschijven en snij olie te gebruiken,
Maar nu was men vraag :
1 ) Gaat die snijolie niet in het karton dringen van men koffer ?
2 ) en gaat dat een niet al te gezellig geurtje achterlaten ?
3 ) gaat het dan goed gaan zonder snijolie

Dank bij voorbaat
versterkte slijpschijven zijn een goede keus voor staal, iets minder voor alu of niet-metalen.
1 ) ja
2 ) ook
3 ) staal kan prima zonder snijolie, aluminium kan beter gesmeerd worden

Citaat:
Snij-olie is hier niet nodig: Dremelen=slijpen doe je 'droog' (gebruik wel een bril)
alleen met "schroefdraad-tappen/snijden", "gaten-ruimen" en idd heavy boor klusjes gebruik je een olie.
gedeeltelijk waar... hangt van de materiaaleigenschappen van het te bewerken materiaal af. slijpen (dremelen met slijpschijfjes) is doorgaans het beste droog te doen, het tappen, ruimen e.d. dient bij voorkeur met enige vorm van smering te gebeuren. non ferro metalen willen makkelijker aan je gereedschap versmeren, dus is een smeermiddel noodzakelijk zodat het gereedschap niet volloopt, en zn snijdende werking niet meer naar behoren kan doen. in alle gevallen geldt toch nog steeds: gebruik bescherming! zowiezo een beschermbril, en oordoppen zijn zeker bij een dremel geen overbodige luxe... tenzij je al op je 40e hardhorend wil zijn natuurlijk :P

Citaat:
Wist je trouwens dat ik motorolie gebruik voor het smeren van die boor?? Werkt perfect
WTF? motorolie is totaal ongeschikt om als snijolie te gebruiken! geen wonder dat die blokken zo heet worden! gebruik snijolie of snijvet, niet zomaar een olie die je ergens hebt liggen... het smeert, maar snijdt voor geen meter!

even voor de goede orde: ik werk als CNC machine operator, en ik bewerk de taaiste en soms geharde staalsoorten, dus ik heb hier toch wel enig zicht op (sorry als ik hier ff uithaal, maar je hebt olie én olie... )

voor het dremelen in staal adviseer ik dit gereedschap:
zonder smering!

voor het dremelen in non-ferro (geen ijzer dus) deze:
eventueel met smering - alu altijd smeren!

let wel: een frees heeft de neiging om te gaan happen, dus ga voorzichtiger te werk als je tot nu toe alleen met een doorslijpschijfje hebt gedremeld.

ik hoop dat ik toch na het slotje een zinnige bijdrage heb geleverd, en nogmaals sorry voor het doorzagen... dit moest ff rechtgezet worden
Oud 2-09-2003, 07:01   #2 (permalink)

Standaard

danku voor de uitleg ,
Men koffer is wel degelijk uit alu en karton ,
dus alu = snijolie maar karton zuigt dat op en verspreid een onaangenaam geurtje
Nu weet ik nog altijd niet wat het best is
Oud 2-09-2003, 07:25   #3 (permalink)

Standaard

kan je het karton niet loshalen? anders kan je het eens proberen zonder snijolie, maar ik ben bang dat je gereedschap vrij snel volloopt. je kan het misschien proberen met een decoupeerzaag met een metaalzaagje, en rustig zagen (koffer wel goed afplakken tegen krassen natuurlijk)

in principe heb je maar een heel klein beetje olie nodig, zolang het zaagblad maar een beetje vettig blijft.
Oud 2-09-2003, 08:30   #4 (permalink)

Pureoptical's schermafbeelding

Standaard

Voor dit soort lastige klussen heeft Bosch ook een stift met snijvet, ik gebruik die vaker (ook bij alu) en smeer daar de onderkant van de te zagen lijk dunnetjes mee in.
Oud 2-09-2003, 10:21   #5 (permalink)

The_Resetter's schermafbeelding

Standaard

Ok, nu ff een slotje FiXeL we hadden het er gister over.

Mensen binnen kort een tutorial metaal bewerken, door niemand minder dan FiXeL :P
Discussie gesloten
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geef me een koe! - Deel 2 Demoniac Area 1337 87 26-06-2007 18:40
AIDA in download junkies werkt niet deel II GoTMoRe CaseJunkies Support en Feedback 2 5-05-2004 14:50
sla olie koeling Ouzooo! Cooling & OC Junkies 32 31-10-2003 18:42
Snij olie of niet ? Freaky CaSeMoD ! Casemod Junkies 7 1-09-2003 19:18

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.