Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 11-05-2003, 21:09   #1 (permalink)

Standaard Dremel hoe en wat

hey jongens .
delslet gaat morgen een proberen om wat te gaan hakken en te gaan snijden in me kast.
ben er eigenlijk een beetje bang dat ik heel me chieftec naar de [edit]mallemoer[/edit] help daarom. vraag ik jullie,
of jullie goede tips hebben voor het snijden van circels.
wel slijpschijfjes ik nodig heb enz.

groetjes

MODBREAK: zoals je weet komen er hier niet alleen maar grote jongens en echte bikkels op het forum, ook het taalgebruik houden we op een redelijk niveau hiero. Over je nickname maar te zwijgen ............ PO
Delslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2003, 23:09   #2 (permalink)

Standaard

k heb zelf nog nooit een blowhole in metaal gemaakt, maargoed. Dit staat in de FAQ van GoT, is een handig stukje :
Mijn werkwijze:

Meten, meten, meten en nog eens meten. Want als er een gat gemaakt is zit je definitief met een gat in je kast, niks meer aan te veranderen. Dus wees 100% zeker van de locatie van de gaten. Pas eventueel eens of de fans niet in de weg zitten door zo op hun plaats vast te tapen (zo kwam ik erachter dat ik onmogelijk een 12CM fan recht boven m'n cpu kon bouwen, m'n GFD zit namelijk in de weg).
Als je zeker bent van de locatie en de afmetingen van het gat kan je beginnen met de definitieve markeringen aan te brengen. Het middeltje bij uitstek is uiteraard een ordinaire passer. Eens je je middelpunt hebt bepaald kan je dat best overplakken met enkele laagjes doorzichtig plakband, zo schuift je passerpunt niet weg. Voor propere afwerking maak je je circel net iets kleiner dan de fan zelf, dan zie je de lelijke randjes van de fan niet. 12 = 11.6, 8 = 7.6 (dus ongeveer 4 mm kleiner).

Het slijpen zelf met de Dremel ging bij mij het snelst op stand 3. (ik heb al heel wat gaten gemaakt en als je trager gaat haal je niet genoeg metaal weg en als je sneller gaat zie je je schijfje verdwijnen als sneeuw voor de zon.) Leg je Dremel zo vlak mogelijk om een zo mooi mogelijk resultaat te bekomen. Probeer NIET om in 1 keer door het metaal te slijpen, ga daarentegen rustig de contouren af van je cirkel. Na enkele rondjes zit je al aardig diep, en als grote voordeel heb je dat de diameter van je slijpschijfje is afgenomen op het moment dat je daadwerkelijk DOOR het metaal moet slijpen. Door de echte perforatie van het metaal te doen met een kleinere diameter krijg je véél zuiverdere randen. Mijn 2 12 cm gaten zijn nagenoeg perfect zonder enige vorm van vijlen.

Om een mooie cirkel te krijgen i.p.v. een veelhoek (dus een reeks van rechte stukjes die een cirkel benaderen) volg je best deze procedure. Neem de Dremel in je rechterhand met je vingers, exclusief je duim. Nu balanceer je het gewicht van de Dremel op je pols waarbij de Dremel dus zo goed als parallel loopt met het te bewerken materiaal. Plaats je duim vlak op het metaal. Door je vingers nu naar je duim te brengen laat je de Dremel een mooie schuine beweging maken. Nu kan je de hoek van je draaiing beïnvloeden door de Dremel dichter of verdeer van de slijpschijf vast te pakken. Hoe dichter bij , hoe scherper, hoe verder hoe "botter" .

Voila, een perfecte blowhole. Om de kartels af te werken heb ik ondervonden dat je beter niet werkt met slijpsteentjes maar gewoon met de slijpschijfjes zelf, dit gaat véél sneller en veel gemakkelijker. JE moet natuurlijk wel opletten dat het niet TE snel gaat, anders is je perfecte blowhole veranderd in een "Q".

Gaten voor fingerguards in metaal
De gaatjes die je moet maken zijn 4mm in doorsnede. Maar om meteen met een 4mm boor te werk te gaan is nogal riskant. Als je geen kolomboor kan gebruiken is de kans héél groot dat het verkeerd loopt (ik spreek dus idd uit ervaring). Voor alle duidelijkheid, maak de gaatjes voor het bevestigen van ventilatoren NADAT je het blowhole zelf al hebt gemaakt. Zo kan je eventueel ovaal uitgevallen gaten beter verstoppen door de fingerguard mooi centraal te plaatsen. Zo kan je best wel grote fouten maskeren. Bij het plaatsen van de merktekens voor het boren is het nog belangrijker om goed te meten dan met al het ander hak en zaagwerk, immers, valt je gaatje 2 mm verkeerd uit is het al totaal onbruikbaar en moet je het bijwerken tot een ovaal van 6*4mm en geloof me, dit is HééL lelijk. Nu goed als je de markeringen hebt aangebracht check je nog maar eens (zei ik al dat het belangrijk was om ZEKER te zijn?).

Als je 100% zeker bent van de locatie maak je een deukje met wat je ook maar in de buurt kan vinden (ikzelf heb dat héél subtiel gedaan met een bonsaischaartje en een hamer. Dat bonsai schaartje zou ik nu i.i.g. niet meer gebruiken voor het snoeien van bonsais, maar goed, het doel heiligt de middelen). Een stalen centerpons werkt ook. Nu kan je boren met een klein boortje op een zo laag mogelijk toerental. Ondersteun je boor héél goed want zo'n fijn boortje is in 123 geplooid en dus totaal waardeloos. Daarna kan je met gemak z'n grotere broer erachter sturen. Gebruik dus altijd een zo laag mogelijk toerental en vergeet a.u.b. de "klop"-functie niet uit te schakelen. Aangeraden is ook om je boor te koelen, maar zelf heb ik hier weinig voor/na delen van ondervonden. Gewoon rustig, ongehaast doorwerken.
sapphire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2003, 23:39   #3 (permalink)

Standaard

Op mnpctech staat een mooie tutorial om ronde en rechte lijnen te dremelen in je kassie.
http://www.mnpctech.com/Dremel.html
Oud 11-05-2003, 23:53   #4 (permalink)

Standaard

leuke link! ik neem em even mee...
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
dremel risc Casemod Junkies 18 1-11-2007 19:35
[NF] Dremel Figuurzaagmachine brinkdinges News & Review Junkies 10 1-09-2006 17:35
Dremel vraagje Wiedjee Casemod Junkies 6 10-08-2006 16:14
Dremel <- pr0wl Elektronica Junkies 24 14-06-2006 20:49
Dremel Warheart Elektronica Junkies 8 22-06-2005 15:08

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.