Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 5-08-2007, 22:05   #1 (permalink)
B@S

Standaard 2 Fanholes maken in Antec Sonata Rev 1.0

Hallo allemaal!

Het is even geleden dat ik hier op het forum geweest ben... Maar ik loop weer eens tegen een dillema aan waar jullie me vast en zeker een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Het verhaal:
Ik ben al enige jaren een tevreden gebruiker van een Antec SONATA behuizing. Ik vind het echt een prachtkast op de crappy voeding na (deze is dus ook al vervangen). Maar: Met mijn nieuwe 'setup' wordt mijn processor te warm. Om de warmte (in stilte) af te kunnen voeren heb ik meer intake cooling nodig.

De kast:

Het idee:
Midden in het zijpaneel, 5cm van de onderrand van de behuizing 2x blowhole maken voor 12CM Fan's (intake).

Het probleem:
1: De kast is van 5MM dik staal. Hoe kom ik hier doorheen en maak ik 2 nette ronde gaten?
2: De kast is voorzien van een piano black mirror finish verflaag. Hoe zorg ik ervoor dat dit niet beschadigd?

De setup:
Antec sonata 1 case
Tagan 480 voeding
Evga Nforce 680i moederbord
Intel C2D E6420 @ 3500Mhz
Artic Freezer 7 PRO + Zalman Thermal grease *die superdunne met kwast*
2x 1024MB DDR PC7200 Kingston HyperX
Evga 8800GTS @ 650/2100
X-FI Extreme gamer
Hauppauge PVR150 tv kaart.

Alvast bedankt voor jullie reacties!! Overigens zijn andere tips uiteraard ook welkom!!
B@S is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-08-2007, 22:15   #2 (permalink)
Moderator

Standaard

Damn 5 mm dik? das idd best dik om een gat in te maken, maar ik denk als je met een ''7 gaten zaag'' niet te snel zaagt en goed smeren met wat olie o.i.d. dat het best goed wil.
Maar je moet niet te wild gaan doen
En met wat tape beschadig je volgens mij de verf niet
Mijn systeem:| AMD Sempron 2800+@ 2 Ghz |Asus V9999 Gamers Edition | Asrock k7vt4a pro | 1 gb ram | Seagate 7200.7 80 gb hdd+Samsung 500gb hdd| Coolermaster extreme power 430 watt | Aerocool Aeroengine jr black
creeper89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-08-2007, 22:17   #3 (permalink)
B@S

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creeper89
Damn 5 mm dik? das idd best dik om een gat in te maken, maar ik denk als je met een ''7 gaten zaag'' niet te snel zaagt en goed smeren met wat olie o.i.d. dat het best goed wil.
Maar je moet niet te wild gaan doen
Excuses, ik bedoel natuurlijk 3mm! Het is erg dik staal in ieder geval. Aan de 7-gaten zaag heb ik zeker gedacht alleen ben ik bang dat ik die niet in 12CM kan vinden! En bovendien zal dat de verf langs de randen niet heel laten denk ik!
Oud 5-08-2007, 22:20   #4 (permalink)
Moderator

Standaard

Een 7 gaten zaag op 120 mm is mischien moeilijk te vinden maar er zijn ook een soort van verstelbare 7 gaten zaag, daar zitten gewoon 2 mesjes op die je over een asjes kan verstellen. Maar anders kan je de decoupeerzaag nog proberen, en 1 tip: probeer anders een proef stukje
Mijn systeem:| AMD Sempron 2800+@ 2 Ghz |Asus V9999 Gamers Edition | Asrock k7vt4a pro | 1 gb ram | Seagate 7200.7 80 gb hdd+Samsung 500gb hdd| Coolermaster extreme power 430 watt | Aerocool Aeroengine jr black
creeper89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-08-2007, 23:09   #5 (permalink)

Standaard

hmmm, 12 cm gatenzaag moet toch wel lukken

maar ik denk dat je de minste kans op beschadigingen hebt als je de buitenkant afplakt en vanaf de binnenkant gaat boren. als je aan de binnenkant wegglijd is het immers niet zo erg
Oud 5-08-2007, 23:18   #6 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Zoiezo goed afplakken en van binnenuit zagen. Heb je de case zelf dat kleurtje gegeven?

Evt. een leuke fangrill ontwerpen/maken
Oud 6-08-2007, 10:39   #7 (permalink)
B@S

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R@mon
Zoiezo goed afplakken en van binnenuit zagen. Heb je de case zelf dat kleurtje gegeven?

Evt. een leuke fangrill ontwerpen/maken
Nee dit kleurtje is fabriek af zo. Daarom heb ik voor deze case gekozen! Hij ziet er erg gelikt uit. Van binnenuit zagen met een gatenzaag moet dus werken... Waar vind ik zon grote gatenzaag!? En waar moet ik op letten met de zaag? Moet het een speciaal soort zijn etc?

Of is het rendabeler een metaalbewerkingsbedrijf te zoeken en het te laten snijden?
Oud 6-08-2007, 12:59   #8 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

Zelfs 3mm dik staal geloof ik niet. Geen enkele fabrikant zou zulk dik materiaal gebruiken voor een onderdeel waar geen krachten op komen.

Zorg er ook voor dat je geen 120mm gatenzaag koopt, maar maak een gat van 114mm. Ik geloof dat dat de beste maat was voor fans, zodat je het kunststof van de fans niet meer ziet.
Oud 6-08-2007, 23:13   #9 (permalink)
B@S

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brinkdinges
Zelfs 3mm dik staal geloof ik niet. Geen enkele fabrikant zou zulk dik materiaal gebruiken voor een onderdeel waar geen krachten op komen.

Zorg er ook voor dat je geen 120mm gatenzaag koopt, maar maak een gat van 114mm. Ik geloof dat dat de beste maat was voor fans, zodat je het kunststof van de fans niet meer ziet.
Toch is het zo, de Antec Sonata cases zijn vervaardigd uit zeer dik metaal, met name om trillingen te voorkomen. Het zijn niet voor niets een van de stillere behuizingen op de markt.

In ieder geval bedankt voor je tip van die 114mm! Ik heb ook zitten denken aan donkere vierkante fangrills, of een soort smalle 'raamrubbers' die ook bij de oudere window-kits aanwezig waren. Misschien heeft iemand een idee waar dat te krijgen is?
Oud 19-08-2007, 20:30   #10 (permalink)

Standaard Re: 2 Fanholes maken in Antec Sonata Rev 1.0

Ik heb zelf ook een E6420 overclocked (@ 3 Ghz. hoger ga ik niet omdat ik op stock voltages wil blijven werken), Freezer 7 pro en een Antec Sonata II. Ik kon dit niet uit je verhaal/setup halen en ik weet niet of er daar ook standaard mountholes zitten in een Sonata rev 1.0, maar heb je al een 120mm fan zitten op het HD rack die lucht de kast in trekt? ( http://img505.imageshack.us/img505/9752/cmodag9.jpg ) Ik heb namelijk gemerkt dat dit behoorlijk scheelt. Of wil je perse fans in je zijpaneel?

Ik ben zelf niet zo heel ervaren in het modden maar ik merkte, terwijl ik wel een goed type zaagje van goede kwaliteit gebruikte en ik het rustig aan deed, dat aan de bovenkant van mijn zijpaneel op de randen van m'n zaaglijnen irritante mini braampjes kwamen die erg flikkerden (kdacht eerst dat dat verf was dat afgebladerd was). Ik weet nog steeds niet of dat met het type materiaal, de onnauwkeurigheid van m'n zaag of iets anders te maken had maar je kan die braampjes naderhand wel wegvijlen. Is natuurlijk wel vervelend want je kan door aan de bovenkant in een bepaalde angle te moeten vijlen snel die lak beschadigen. Voor de rest moet je, wil je je lak beschermen, wel alles afplakken met bijv. schilderstape, maar dat lijkt me duidelijk.
Oud 21-08-2007, 14:20   #11 (permalink)
B@S

Standaard

Hoi, bedankt voor je tip! Ik heb deze mounting hole ook zitten. Echter past daar erg moeilijk een FAN aangezien mijn Nvidia 8800 behoorlijk lang is, ook zit er een dikke kabelboom van mijn Tagan voeding. Voor die fan zitten 3 harddisks, dus er zou dan toch alleen warme lucht langs gezogen worden. Vandaar dus die zijfan's!

Ik kan natuurlijk ook die fanholes voorzien van een rubberen randje? iemand ervaring mee?
Oud 21-08-2007, 19:19   #12 (permalink)

Standaard

Wel zo verstandig, kan je je ook niet zo snel snijden

Verder kan je de fans ook aan de buitenkant plaatsen, je kan ook de mal van een CD gebruiken, echter is die wel wat groter dan 120 MM maar een fan past er prima voor , wellicht een ideetje

OMFG
YaaD is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het bijwerken van krassen op de Antec Sonata ||| VinCieJ1988 Casemod Junkies 5 28-11-2007 16:36
Fanholes NicolinoH Casemod Junkies 6 18-08-2007 08:03
Hoe kan ik het beste fanholes maken? IJmuiden Casemod Junkies 20 23-11-2004 17:44

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.