Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Casemodding Junkies > Casemod Junkies
Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 13-07-2006, 16:57   #1 (permalink)

Standaard Casemod basis materiaal

Ik ben bezig met een eerste casemod en nou vroeg ik me af wat het beste materiaal is om als stevige basis te gebruiken. Ik denk dat ik gewoon aluminium gebruik, maar iemand een beter idee; zeg het!

Een tweede vraag is waar ik het beste dit kan kopen (aluminium of andere suggestie), ik heb wel een redelijk stuk nodig, een stuk van 45×50 en een driehoek van 70×50(let op, opp van een driehoek is H×B×½)
Armorad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-07-2006, 18:42   #2 (permalink)

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Modders de hun eigen kast bouwen maken bijna altijd gebruik van een frame dat gemaakt is van aluminium hoekprofielen.
Kaz'Duzar is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13-07-2006, 18:45   #3 (permalink)

Standaard

Alu hoekprofieltje samen met stoelhoekjes en boutjes of popnagels :P
Suc6
Oud 13-07-2006, 19:13   #4 (permalink)

Standaard

Ja oke, maar dus idd ook als plaatmateriaal aluminium gebruiken?

Het word een beetje een afwijkend ontwerp*, dus die hoekprofielen worden wat lastig, maar het zal toch wel moeten...

*(denk aan piramide, niet letterlijk, maar dat is wel het basisidee)

Ohja, waar kun je het beste dat kopen, want ik ben al bij twee bouwmarkten geweest waar ze het niet hadden (Multimate + Hornbach), dus dat vraag ik me wel af.
Oud 13-07-2006, 20:54   #5 (permalink)

Standaard

Iedere zichzelf respecterende bouwmarkt zal toch wel aluminium hoekprofielen hebben :\. Je zou het kunnen proberen bij een groothandel anders. Of misschien bij een aluminium verwerk bedrijf (wat dat dan ook mag zijn :P), dat ze nog iets hebben liggen dat ze evt willen doorverkopen.

Als het geen rechte kast is, kan je altijd improviseren met hoekprofilen e.d., door bijvoorbeeld schuin af te zagen, kan je al een hoek maken. Met eeen beetje creativiteit moet het wel lukken.
Merroc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-07-2006, 21:50   #6 (permalink)

Standaard

Dus als ik het goed begrijp ga je een eigen case frame maken van aluminium ? Hou er dan wel rekening mee tot aluminium lastiger te lassen is dan gewoon ijzer.
Oud 14-07-2006, 08:26   #7 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rush
Dus als ik het goed begrijp ga je een eigen case frame maken van aluminium ? Hou er dan wel rekening mee tot aluminium lastiger te lassen is dan gewoon ijzer.
Voor het lassen van alu moet je een expert 'regelen' maar ook het lassen van staal vergt enige handigheid hoor. Als ik het laswerk van sommige mods zie.. (nee ik kan 't zelf ook niet, maar ik heb daar m'n pa voor :P)
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2006, 08:35   #8 (permalink)

Standaard

ik ben er ook geen genie in maar opzich is het het zelfde als solderen alleen dan voor grote mensen. maar ik doe het ook nooit zelf en idd zeker alluminium niet. daarvoor moet je toch zeker een normaale basis van lassen kennen.
tesssam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2006, 09:13   #9 (permalink)

Standaard

Mijn gebuur heeft een garage en heeft 3 jaar een opleiding lasser gehad en hij kan zelfs geen alu lassen! Het is veel te licht om goed op z'n plek te houden!
Als ja alu wil lassen zal je toch wel op zoek moeten gaan naar een expert!
Oud 14-07-2006, 09:22   #10 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk kan ie gewoon geen alu lassen omdat ie niet het juiste las-apparaat bij de hand heeft. Alu kan je dacht ik alleen met een TIG lasser lassen, en dat is best duur.

Maarja, veel weet ik er ook niet vanaf. Lassen doet Piet_Friet hier, voor zover dat nodig is. Wie gaat er nou lassen in z'n case? Verbinding is daar veel te overbodig sterk voor, en natuurlijk niet zomaar ff weer los te maken. Bij een case lijkt dat me absoluut niet handig.
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2006, 09:35   #11 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackcrown
Waarschijnlijk kan ie gewoon geen alu lassen omdat ie niet het juiste las-apparaat bij de hand heeft. Alu kan je dacht ik alleen met een TIG lasser lassen, en dat is best duur.

Maarja, veel weet ik er ook niet vanaf. Lassen doet Piet_Friet hier, voor zover dat nodig is. Wie gaat er nou lassen in z'n case? Verbinding is daar veel te overbodig sterk voor, en natuurlijk niet zomaar ff weer los te maken. Bij een case lijkt dat me absoluut niet handig.
Ligt er aan.. sommige verbindingen kan je niet met bouten en moeren maken dus dan zal je moeten lassen. Of van die mooie metaallijm gebruiken
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2006, 10:46   #12 (permalink)

Standaard

Lassen lijkt me idd niet echt nodig, ik ga denk ik gewoon met schroeven/bouten/moeren aan de slag, maar hiermee moet ik het wel redden.
Oud 14-07-2006, 12:16   #13 (permalink)

Standaard

Voor aluminium lassen moet je ook een speciale opleiding hebben. Mijn broer kan het een beetje , die kreeg dat op school beetje geleerd, maar dat is wel heel lastig!
Oud 14-07-2006, 12:45   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackcrown
Helemaal juist, ik heb het op school ook wel eens een paar uurtjes gedaan maar het lastige is dat aluminium enorm snel "wegbrand" je krijgt dus heel snel gaten in je laswerk die vrei lastig mooi weg te werken zijn.
Het is echter een kwestie van oefenen oefenen en oefenen voordat je het een beetje netjes kan. En je hebt gelijk TIG lasapparatuur is behoorlijk prijzig om aan te schaffen maar het is wel een mooie vorm van lassen omdat je geen gas o.i.d. hoeft te gebruiken.

En aluminium profiel heeft de Gamma, Praxis of bigbos zeker, voor plaatmatriaal wordt het iets lastiger, de meeste bouwmarkten hebben wel aluminium platen alleen zijn die 1 of 1,5 mm dik en helemaal niet stevig. het mooiste is 2 of 2,5 mm dik aluminium alleen is dit ook vrij prijzig (1m2 aluminium van 2 mm dik begint bij een prijs van €100,- (dacht ik tenminste))
Oud 14-07-2006, 20:35   #15 (permalink)

Jeroenotje's schermafbeelding

Standaard

Aluminium lassen is idd niet makkelijk. Waarom gebruik je geen RVS (roestvrijsstaal)? Dat kun je ook net zoals aluminium gebruiken en vastpoppen/bouten aan bijvoorbeeld een frame van buizen. Gebruik je fantasie...
Ik denk dat het lassen van aluminium iets te ver gezocht is, je hebt er inderdaad goede (dure) apparatuur voor nodig en het vereist veel vaardigheid.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Basis ATX kast voor mod BlueCuracao Hardware Junkies 1 19-11-2006 09:31
Materiaal van voedingsbehuizing Azariel Casemod Junkies 18 20-08-2006 22:58
materiaal Dubock Hardware Junkies 2 29-04-2004 20:40
Gepaste materiaal NecroCide Casemod Junkies 26 24-11-2003 16:45

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.