| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Casemod Junkies Case gesloopt of juist opgeknapt, gat geboord of case geverfd? Laat het ons weten en deel je ervaring hier. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 16 mei 2006 Locatie: Groningen
| Update 21-05-2006 Update 24-05-2006 Update 28-05-2006 Update 31-05-2006 Update 09-06-2006 Update 18-06-2006 Update 05-07-2006 Update 09-07-2006 Update 20-07-2006 Update 26-07-2006 Update 06-08-2006 Update 15-08-2006 Update 23-08-2006 Update 27-08-2006 Beste mensen, Het is de eerste mod die ik hier post, maar niet de eerste mod die ik maak. Er loopt al een topic op hardware.info. Maar toen kwam ik deze site tegen en dat leek me de uitgelezen plek om te posten. Deze startpost is een samenvoeging van de post’s op hwi. Ik hoop dat jullie het een beetje een leuke mod vinden, het is namelijk heel wat anders dan alle mooie case mods die ik zoal gezien heb op de site. Tips, ideeën en opmerkingen zijn van harte welkom. Het thema is deze keer stilte. Ik heb het altijd fijn gevonden wanneer de computer waarachter ik werk lekker stil is. Maar ook moet de koeling goed zijn om speelruimte te hebben voor overklokken. In de loop van de tijd heb ik hier de koeling op aangepast: vier SilenX ventilatoren, Zalman 700-AlCu, Arctic Freezer 64 Pro en een Zalman NB47J. Hiernaast ook een Sunbeam Rheobus om alles laag te kunnen zetten wanneer ik geconcentreerd bezig moet voor school. Maar toch blijft het geblaas van de ventilatoren en gezoem van de schijven best goed hoorbaar. Het doel van deze mod is het helemaal stil krijgen van een Chieftec Dragon Bigtower. Dit wil ik bereiken met luchtkoeling en door het toepassen van het zelfde principe dat in suskasten wordt gebruikt. De essentie is dat het geluid wordt weerkaatst en geabsorbeerd. Hiervoor wil ik kastjes timmeren en bekleden met noppenschium. Ook de binnenkant van de computerkast wil ik bekleden met noppenschuim. Als materiaal heb ik hout gekozen omdat het superhandig is om mee te werken. Van metaalbewerken heb ik niet zo veel kaas gegeten, ja ik kan ergens een gat in maken maar weer dicht maken.. Een schetsje van de suskast. De kastindeling veranderd ook iets ten opzichte van de standaard indeling. De onderstaande schets geeft het idee weer. De voeding kan niet meer op de orginele plaats aan de links bovenin aan de achterkant van de kast omdat dan geluid van de voedings ventilator direct kan onsnappen. Wel gaat de voeding met de "flow" mee in de kast. De hardeschijven zullen naar boven worden verplaatst om plek te maken voor de suskasten. Anders dan op de tekening staat zullen de hd's vertikaal gemonteerd worden om beide schijven van een goede airflow te voorzien. Om ook trillingsgeluid van de harde schijven te voorkomen zullen de schijven "los" van de kast gemonteerd worden door de hd's met elastiek op te hangen. De floppydrive zal ook naar boven verplaatst worden om een vrije luchtstroom te hebben over de hardeschijven. De orginele kast. ![]() Dat is zo ongeveer het plan. Alle onderdelen heb ik ook opgemeten en zoals de schets is past alles. Een paar foto's gemaakt van de voortgang. Hier is de hele kast te zien, het is een bigtower met flink wat ruimte. De onderste (rechter) helft is zo goed als klaar. In de behuizing moet aan de voorkant nog een gat komen, ter hoogte van de strook waar geen schuim is aangebracht. Te zien is hoe het geluid dat uit het gat van de ventilator komt niet rechtstreeks naar buiten kan. Het oppervlak van de kleinste opening in de suskast minstens net zo groot als het oppervlak van het gat in de ventilator. Die gele dingetjes zaten bij de ventilatoren. Ze zijn rubberachtig en hiermee hangen de ventilatoren vrij van de behuizing waardoor geen trillingsgeluid afgegeven wordt aan de kast. De eerste twee suskasten zijn klaar. Een paar foto's. Hier zijn de suskasten bijna klaar. Beide ventilatoren zijn op een splitter aangesloten. De suskasten gemonteerd in de behuizing. De voorkant is flink verbouwd met een lookalike dremel. Door de ducktape heen is te zien hoe gehavend de voorkant onderhand is. De suskasten zijn bevestigd met een paar kleine schroefjes door de voorkant van de kast heen. Omdat de huidige snoertjes van de power knop en dergelijke niet lang genoeg zijn heb ik alvast extra snoer aangelegd. Dat wordt straks lekker solderen. De laatste dagen heb ik me bezig gehouden met de behuizing voor de harde schijven. Hier een paar foto's. Het begin. Hier worden de railtjes om in de 5 1/4 sloten te schuiven aan de hd behuizing geplakt. Deze foto laat zien hoe de hd behuizing in de kast gemonteerd wordt. Tussen de latjes boven en onder wordt elastiek gespannen waartussen de hd's komen. Om de hd's makkelijk te kunnen ophangen kan de hd behuizing uit de kast geschoven worden. Door een gebrek aan orginele 5 1/4 railtjes, ik heb er maar vier, is hier maar één gebruikt om een goede "klik" te krijgen. Hiernaast zijn nog drie railtjes van multiplex gebruikt. De hd behuizing is wat naar achteren geplaatst om ruimte te hebben voor schuim tussen de hd's en de voorkant. De floppy drive heeft dezelfde afmeting als een harde schijf en geeft het idee van grote mooi weer. Om de ruimte maximaal te gebruiken moest de bovenkant er af. Omdat de kast met popnagels in elkaar zit is dit een kwestie van popnagels doorboren. De tweede suskast is bijna klaar, nog één plankje te plaatsen met links een stuk schuim en rechts een ventilator. Het snoer dat door de suskast heensteekt is een voedingsverlengkabel (als dit het juiste woord is ) Omdat de voeding niet meer aan de achterkant komt geeft dit snoer wat extra vrijheid met aansluiten en door het snoer door de suskast te laten gaan scheelt dit weer een extra gat in de kast.Beide suskasten geplaatst in de behuizing. In de ruimte tussen de harde schijven en de suskast komt de voeding te staan op de twee balken die van voor naar achter lopen. Wat me erg stoort zijn de gaatjes in de zijpanelen. Voor deze mod had ik ze van binnenuit dicht geplakt met ducktape. Opzich afdoende maar het ziet er niet echt uit vanaf de buitenkant. Omdat ik toch ga verven vroeg ik me af of dit te plamuren is ofzo, ik heb hier dan ook geen ervaring mee maar zeker bereid om te proberen. Zonder verstand van zaken ben ik naar de bouwmarkt getogen. Op twee meter plamuur zijn er maar twee á drie soorten plamuur die volgens de verpakking geschikt zijn voor metaal. Ik heb gekozen voor snelplamuur en een plamuurmes .Dit is het resultaat van de eerste smeerpoging. Aan de binnenzijde van het paneel zijn de gaatjes afgedekt met ducktape. Vervolgens ben ik gaan schuren met droog schuurpapier. Het resultaat was niet helemaal naar tevredenheid. Bijna in elk gaatje zat een beschadiging. Er zat niks anders op dan nog een keer plamuren. Maar nu heb ik nat schuurpapier gebruikt met een fijnere korrel. Dit ging echt super. Geen stof en veel fijnere schuurkrassen. Wanneer je er nu met je vinger over heen gaat dan voelt het helemaal glad, met af en toe nog een kleine oneffenheid :rolleyes: . De rest van de zijpanelen zijn gelijk meegeschuurd ter voorbereiding op het verven. Hiervoor zijn ook de gaten in de suskasten dichtgetaped. Het is de bedoeling om alles te verven/spuiten. De buitenkant van de kast zit onder de krassen en binnen in zal veel houtwerk te zien zijn dus een likje verf kan ook hier geen kwaad. De buitenkant wou ik weer zwart hebben, ik vind het een mooie kleur en past goed bij de dvd brander. Zal ik ook eindelijk de floppydrive ontdoen van z'n "witte" kleur en ook mooi zwart verven. Aan de binnenkant van de kast komt veelal schuim. De kale plekken worden wit gespoten. Vandaag heb ik de boel in de grondverf gespoten. Wat een werkje is dat zeg. Ik weet nu wel dat ik alleen ga verven wat daadwerkelijk te zien is. Aan de binnenkant is eigenlijk al een beetje overbodig, hier ga ik alleen op plekken waar geen geluidswerende matjes komen verven. De buitenkant uiteraard wel helemaal. De grondverf is aangebracht. En nog een klusje tussendoor. Ik was erg nieuwschierig hoe zo'n ding nou in elkaar zat en kon het niet laten. Super simpel dus. Ooh ja niet in één keer doorzagen maar rondom, er zit een drukpatroon in namelijk. Samen met een vriend van me, TiMiN8R, zaten we wat te brainstormen. Omdat het een silent dragon wordt dachten we aan iets van een stealthy dragon. Op het paneel een afbeelding van een draak spuiten in mat zwart op een glanzend zwarte kast zodat de afbeelding net wel net niet te zien is, lekker stealthy Dit is wat TiMiN8R getekend heeft na veel experimenteren en gummen. ![]() Hier is ie gefotoshopt om een beetje het effect weer te geven dat we zoeken ![]() Ook de voorkant wil ik nog anders hebben. In plaats van het rooster in het onderste deel en in het deurtje het middelste deel iets met een geperforeerde plaat, zo iets als meshx. Maar hier ben ik nog niet over uit, alleen dat het anders moet. Dit was het tot zo ver. Momenteel ben ik bezig met het spuiten van de kast in de kelder. Ik hoop dat jullie het leuk vinden en met plezier tot zo ver gelezen hebben, het is een beetje grote startpost geworden die niet helemaal logisch in elkaar steekt. Opmerking, tips en trucs zijn altijd zeer welkom. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 oktober 2005 Locatie: Zwolle
| Yoowh gek tof id . Ben echt benieuwd hoe je airflow zn werk gaat doet. Het ziet er in ieder geval meesterlijk uit.
__________________ Tactical Ops Crossfire The meaning of geek has changed to include anyone with an obsession that places him outside mainstream society |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Citaat:
Zoals je gemerkt hebt is het bij plamuren niet in 1x goed. Vaak is een keer of 3 wel nodig, want als je het gespoten hebt zie je echt elk foutje. Je hebt een grote kast gekozen, en zo te zien heb je die wel helemaal nodig. Altijd goed, als zo'n grote kast ook echt vol zit met zinnige dingen ![]()
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Bedankt voor de leuke racties. Echt professioneel zou ik het niet willen noemen :P Klinkt wel leuk. Ik probeer het natuurlijk zo mooi en perfect mogelijk te maken maar bv het plamuren was een eerste keer voor me. Ik zal er nog een keer kritisch naar het resultaat kijken voordat ik de panelen ga verven. De kast had ik een jaar geleden al een keer tweedehands gekocht voor 25 euro. Ik was flauw van de Norrod kast en dit was wat anders en had de ruimte om ooit eens iets mee te gaan doen. Als de mod klaar is zit de kast propvol. Ik heb al sata kabels gekocht met een hoekstekker omdat het anders niet gaat passen. De airflow blijft hopelijk het zelfde als voor de mod. Ik verwacht niet echt problemen. De kleinste doorgangen in de suskasten zijn niet kleiner dan het gat in de ventilatoren. Het testen van de losse suskasten ging ook goed, er werd normaal lucht verplaatst. Maar het blijft spannend natuurlijk. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Update 21-05-06 Alles wat wit wordt is gespoten. Ik ben alleen vergeten een foto te maken van de binnenkant van de kast Maar het is wel goed gelukt. De witte verf is in drie lagen aangebracht en is goed uitgevloeid zonder lopers. Ik heb wel gemerkt dat je het niet in één keer dekkend moet willen hebben, dan krijg je wel lopers.Het spuiten van multiplex gaat niet zo lekker. Of ik had heel goed moeten schuren tot alle groefjes weg waren of verven met een kwast voor een beter resultaat. Er is nog wat witte verf in spuitbus over. Mischien ga ik het hout nog een keer spuiten, maar veel is er toch niet van te zien van de binnenkant. Als de buitenkant maar mooi wordt. Wel twee foto´s van de kast waarvan alles is dichtgeplakt wat niet zwart mag worden. Zo meteen weer lekker spuiten in de kelder. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Update 24-05-06 Niet echt een update deze keer, hoewel het spuiten bijna ten einde is. Een foto van de "spuitcabine". Uiteraard heb ik niet zwart en wit te gelijkertijd gespoten. De witte triplex kastjes heb ik nog een keer gespoten, er zit nu een mooie witte vlek in het gras buiten en binnen te drogen gelegd bij de zwarte delen die nog aan het uitharden zijn van vanochtend.Ik had ergens gelezen om het verven goed af te ronden alles met blanke lak in te spuiten om beschadigingen zo veel mogelijk te voorkomen. Kan hiervoor kleurloze hoogglans spuitlak van de bouwmarkt voor worden gebruikt? Het deurtje is het onderdeel waar ik nu mee aan het klooien ben. Omdat ik de sleuteltjes nooit gehad heb leek mij dit slotje zeer overbodig en heb deze dan ook verwijderd. Aan de binnenkant is een stukje plexi als stevige achtergrond geplakt waarna het gat volgesmeerd is met plamuur. Maar snelplamuur van alabastine wordt niet hard, het blijft zacht van binnen. Er staat ook op maximaal 1mm dik, maar ja het viel te proberen. Ook allesvuller van perfax wordt niet hard. Dit is wel lastig en dan wil ik eigelijk ook nog de hele gleuf dichtplamuren en een glad deurtje maken. Welke plamuur is het beste te gebruiken om plastic zoals dit deurtje mee te vullen? Ondertussen heb ik wat zwarte meshx besteld om te gebruiken voor het onderste deel van de voorkant. De vorm van dat middelste stuk wil ik er wel inhouden maar dan van mesh, ongeveer. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 oktober 2005 Locatie: Zwolle
| Ziet er weer vet uit Denk goed na voordat je het rooster van je frontpaneel eruitzaagt. Kwil je niet ontmoedigen maar ik heb er zelf veel spijt van gehad. Maar zo te zien weet je wel wat je doet :P
__________________ Tactical Ops Crossfire The meaning of geek has changed to include anyone with an obsession that places him outside mainstream society |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Haha idd, ik heb het paneel al meerdere malen in handen gehad om te kijken hoe de mesh kan komen, welke randjes wel en welke niet weg kunnen. Tien keer kijken één keer zagen. Ik wou het toch proberen: best aardige luchtkoeling in stilte. Koelen met water kan altijd nog, weer iets voor een volgende mod. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Update 28-05-06 Zo eindelijk is alles behalve de voorkant gespoten. Aan de binnenkanbt is lang niet alles geverfd omdat op zoveel mogelijk plekken schuim komt. Hiervoor gebruik ik noppenschuim wat ook voor de binnenkant van de suskasten is gebruikt. Voor de plekken waar geen ruimte is om 3cm aan schuim te plakken gebruik ik zo'n schuim pakket van Spire. Na jaren een witte floppy in een zwarte kast te hebben gehad is die eindelijk zwart geworden. Als je goed kijkt kun je zien dat hier en daar een stofje is meegespoten. Jammer maar nu ga ik er niks meer aan doen. Op dit moment ben ik bezig met het plakken van schuim. Dat spul van spire plakt zeer goed. Wanneer het aangedrukt is kan het er alleen in stukjes afgepulkt worden. Ik neem rustig de tijd om te meten, snijden en te passen voordat ik het definitief vastplak. Deze dingetjes had ik verwijderd voor het verven. Wat is de functie van deze metalen lipjes eigelijk, is het noodzakelijk om ze weer terug te plaatsen? Op sommige plekken zal het terugplaatsen lastig worden. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 maart 2006 Locatie: Roden
| Duwen die lipjes de plaat die je erop monteert misschien weer terug? Dan zullen de schroeven misschien wat minder snel losgaan. Als dat zo is, dan werkt het op hetzelfde principe als een veerringetje onder een schroefje. Anyways, mooie kast. Ziet er goed uit. Maar houdt dat noppenschuim de luchtstroom niet een beetje (te erg) tegen?
__________________ Mijn case is TOOL-LESS, elke keer wanneer ik erin sleutel raak ik gereedschap kwijt |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| [CiP]Jigsaw ++ Update 26/08/2006 | Jethro | Casemod Project Logs | 115 | 29-06-2007 12:03 |
| [CIP] Naamloos op dit moment (update: 06-12-2006) | Niels van de Poll | Casemod Project Logs | 8 | 11-12-2006 18:02 |
| [CIP] ViraXz ( Update 24-09-2006 ) | CraXz | Casemod Project Logs | 35 | 29-09-2006 13:30 |
| Centurion Dragon [Updated: 5 april 2006]] | hybrid | Casemod Project Logs | 30 | 6-04-2006 09:38 |
| [cip] [dragon]||[case] [update:30-8-2005 16:45] | guAsTo | Casemod Project Logs | 54 | 21-09-2005 07:25 |