Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Overige Fora > CaseJunkies Support en Feedback
CaseJunkies Support en Feedback Discussieforum over CaseJunkies zelf, heb je een bug gevonden? Een goed idee voor de website? Niet eens met een beslissing? Meld het hier...
Discussie gesloten

LinkBack Discussietools
Oud 12-04-2008, 20:11   #1 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard [Discussie] Over taalgebruik, leestekens, dyslectie en de rest

Vaste prik: om de zoveel tijd duiken er discussies links en rechts op het forum op over de huisregels die we hanteren op het gebied van spelling en grammatica.

Voor de volledigheid eerst maar eens die regels ophalen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de auteur van de huisregels Bekijk bericht
We houden het forum graag zo leesbaar mogelijk. Daarom gebruiken we op CaseJunkies liefst normaal ABN. De ervaring leert dat msntaal, dialecten of straattaal tot irritatie leidt, en dat willen we natuurlijk niet. Iedereen heeft op de basisschool fatsoenlijk Nederlands geleerd, en dit verzoek zien we dus ook niet als onredelijk.

Houd verder het volgende in de gaten:
  1. Overmatig... gebruik... van puntjes...
  2. Onl. afk. gebr. (Onlogische afkortingen gebruiken dus)
  3. CAPS-LOCK AAN LATEN STAAN BIJ HET SCHRIJVEN VAN EEN REACTIE.
  4. Overmatig gebruik van ENTERS. Het forum breekt zinnen automatisch af.
  5. het niet gebruiken van leestekens wat nogal irritant leest het is een kleine moeite om te doen en het is voor veel lezers prettiger gebruik dus de nodige leestekens in je posts
We leggen niet op elke slak zout, maar het kan zijn dat we je vragen iets meer aandacht er aan te besteden. Het kan ook voorkomen dat je reacties aangepast worden door een van de moderators of beheerders.
De ergernissen die ontstaan zie ik meestal uiteenvallen in een aantal categorieën:
  1. Mensen gebruiken straattaal of msntaal in hun postings, in verschillende gradaties
  2. Mensen vergeten hoofdletters en leestekens in hun posting, waardoor het een grote woordenbrij wordt, ook in verschillende gradaties.

Om alle discussies centraal te houden hierbij een topic in het Feedback-gedeelte van het forum.

Waarom hebben we de regels zo ooit opgesteld ? Het bleek dat de bezoekers van CJ het domweg erg op prijs stelden. Vroeger werd er door moderators en beheerders ook nog veel sterker op gelet als tegenwoordig. Vrijwel iedereen die regelmatig postte was het hier mee eens. (Anders gezegd: degenen die het er niét mee eens waren bleven waarschijnlijk niet lang, het mes snijdt aan twee kanten natuurlijk). Eerlijk gezegd: ik denk dat nog steeds de meerderheid van de gebruikers het eens is met de regels zoals die gelden. Het zijn ook vaak nieuwe gebruikers die even moeten wennen aan datgene wat er in de regels staat. In sommige gevallen passen mensen zich aan, soms zie je mensen niet meer terug, mogelijk om deze reden.

Hoewel het eigenlijk een beetje een open deur is wil ik toch eens peilen hoe de gemiddelde gebruiker tegenover deze richtlijnen uit de policy staat. Vind je het prima ? Vind je het overdreven maar pas je je aan ? Kom je hierdoor vaker op CJ, omdat je het er mee eens bent, of blijf je eerder weg omdat je het vervelend vindt ?
Oud 12-04-2008, 20:18   #2 (permalink)

Standaard

Ik vind het veel prettiger lezen als men leestekens en/of hoofdletters gebruikt, en misschien kom ik daardoor wel vaker op CJ. En... ik vind de regels niet te streng. 't is wel goed zo vind ik

[CIP]Linuxization
Attila is offline  
Oud 12-04-2008, 21:16   #3 (permalink)

modernization's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het juist belangrijk dat we onze aan normale interpunctie houden, stel nou dat we allemaal een beetje gaan afkorten en msn-taal gaan gebruiken.
Dan ziet CJ eruit als een ongeorgniseerd zootje en dat is het zeker niet.
Het leest voor iedereen ook veel prettiger als iedereen gewoon normaal ABN typt en dat vooral als er nieuwere leden komen, die zien dan een net forum ipv. ellende lange teksten zonder enig komma'tje of hoofdlettertje.
Oud 12-04-2008, 21:27   #4 (permalink)

Standaard

Dat idee heb ik ook ja. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe sterk het tegengeluid is, van mensen die het allemaal maar wat overdreven vinden. Hopelijk komen die reacties ook nog, daar ben ik serieus benieuwd naar.
Oud 12-04-2008, 23:27   #5 (permalink)

Standaard

Ik vind ook dat AN verre van een overbodige luxe is, zeker aangezien CJ bij mijn weten een forum/site is waar zowel Belgen als Nederlanders zitten. Ikzelf weet van mezelf dat ik weleens rare zinsconstructies heb of zinnen maak die eigenlijk 3 of 4 zinnen lang zijn. Ik doe mijn uiterste best om daar op te letten maar het gebeurd wel dat dat iets minder is, zeker als ik moe of niet geconcentreerd ben. Vind het ook niet meer dan normaal dat moderators daar eens een opmerking over geven, dan heb je zelf ook meteen door van "inderdaad ja, daar ging ik stevig de mist in!".
Waar ik dan weer niet tegen kan zijn van die reacties als (ik citeer): "je bent student informatica, leren ze je geen Nederlandse Taal meer op school ? Man man, zoveel spelfouten zijn echt niet nodig." met dan nog een discussie erbij en dan blijken er maar 3 foutjes in een hele tekst te zitten. Ik wil daar niemand absoluut niemand mee aanvallen, en mijn excuses dat ik nu net dit als voorbeeld neem. Wat ik maar wil zeggen is dat het dan uiteindelijk de taak van de moderatoren is om daar een opmerking over te geven(en dat is ook van toepassing op off topic gaan e.d.) en dat het voor andere leden niet nodig is om daar dan (nogeens dieper) op in te gaan want dat komt soms irritant over.
Oud 13-04-2008, 10:24   #6 (permalink)

BlackWhizz's schermafbeelding

Standaard

Als er maar op de juiste punten hoofdletters en punten, komma's etc worden gebruikt en geen abnormale afkortingen dan vind ik het oke. Bijvoorbeeld ASAP, etc. enzovoorts vind ik normale afkortingen. Zo gauw ik zoiets zie als "hvjwjnmk" (HouVanJeWilJeNooitMeerKwijt) dan denk ik al afkeurend wtf, wie begrijpt dat nou.

Ik vind ABN en leestekens dus het belangrijkste. Een entertje te veel of te weinig maakt mij weinig uit.
Oud 13-04-2008, 11:50   #7 (permalink)

modernization's schermafbeelding

Standaard

Nee inderdaad een paar simpele afkortingen begrijpt een gemiddeld persoon toch wel. En iedereen maakt heus wel eens een typfoutje of iets anders stoms, maar meestal merk dat achteraf vanzelf wel als je het eventjes naleest. Er zijn tuurlijk belgen op ons forum(niks mis mee, is alleen maar goed) en die hebben net iets andere manier van typen, je moet er dan wat langer naar kijken(bij de meeste niet hoor) maar dan begrijp je het ook.
Net als mensen die dyslexie(ff opgezocht in woordenboek ) hebben, die kunne er niks aan doen, mar het is altijd fijn als die wat meer tijd besteden aan hun teksten zodat wij het vloeiend en gemakkelijk kunnen lezen.
Oud 16-04-2008, 16:45   #8 (permalink)

Standaard

Mensen met dyslexie mogen van mij ook heus wel een foutje maken Maar punten, komma's en andere leestekens en hoofdletters zijn toch wel een minimum.
Oud 20-04-2008, 14:49   #9 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een echte taalnasi, dus mijn mening moge duidelijk zijn Ik vind het prima dat er opgetreden wordt tegen onleesbare teksten.
brinkdinges is offline  
Oud 21-04-2008, 17:16   #10 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Dan krijg je de discussie: wat is onleesbaar... Aantal puntjes (waar ik eigenlijk soms wel fan van ben), lengte van zinnen, aantal enters enzovoort.
Grote en andere lettertypes zouden ze eigenlijk uit het forum moeten halen, net zoals kleuren.
Ook zie ik soms texten die totaal niet te lezen zijn, daar begin ik dus gewoon niet aan...
Oud 21-04-2008, 17:31   #11 (permalink)

Standaard

Dan kom je bij het punt wat al eens eerder aan de orde kwam: moet je alle opmaakmogelijkheden weghalen, of laat je dat aan het 'gezond verstand' over ?

In principe ondersteunen ongeveer alle forums wel tekstopmaak, maar je ziet inderdaad dat onnodig gebruik nergens gewaardeerd wordt (naja, sommige Br33Z4h-sites uitgezonderd). De opmaakmogelijkheden uit het forum slopen is met een kanon op een mug schieten: zo vaak gaat het niet mis, en dan is aanpassen zo gedaan.

Voor wat betreft die paar puntjes die sommigen af en toe zetten, of een incidentele enter: heeft daar ooit eens iemand over geklaagd ? Welnee, deze regels zijn er alleen maar om de echt schrijnende gevallen te kunnen aanpakken
Oud 28-04-2008, 08:12   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carpento Bekijk bericht
Dan kom je bij het punt wat al eens eerder aan de orde kwam: moet je alle opmaakmogelijkheden weghalen, of laat je dat aan het 'gezond verstand' over ?

In principe ondersteunen ongeveer alle forums wel tekstopmaak, maar je ziet inderdaad dat onnodig gebruik nergens gewaardeerd wordt (naja, sommige Br33Z4h-sites uitgezonderd). De opmaakmogelijkheden uit het forum slopen is met een kanon op een mug schieten: zo vaak gaat het niet mis, en dan is aanpassen zo gedaan.

Voor wat betreft die paar puntjes die sommigen af en toe zetten, of een incidentele enter: heeft daar ooit eens iemand over geklaagd ? Welnee, deze regels zijn er alleen maar om de echt schrijnende gevallen te kunnen aanpakken
Je hebt helemaal gelijk in je laatste 2 alineas.

Ik zou alleen die opmaakmogelijkheden niet weglaten. De meesten gaan er goed mee om, alleen sommige gevalltjes moeten veranderd worden.
Oud 28-04-2008, 08:46   #13 (permalink)

Standaard

Dat was ook precies wat ik zei
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zoektocht naar het mobo;)(en de rest wat erbij komt:)) wesjuhdabomb Hardware Junkies 6 18-05-2007 19:22
[WIN2k] Desktop weergegeven in 256 kleuren, rest niet Rostvertol-Mil Software Junkies 0 24-05-2004 18:04
grof taalgebruik in reactie op nieuwspost -PartyBoy- CaseJunkies Support en Feedback 10 21-09-2003 22:58

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.