Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > Area 1337
Area 1337 Algemene Kletspraat, offtopic onderwerpen en gadgets & goodies.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 3-01-2005, 20:13   #1 (permalink)

Standaard Identificatieplicht...

Wie de afgelopen tijd de kranten of het journaal heeft gevolgt weet dat Nederland ten prooi is gevallen aan een nieuw soort terrorisme: de identificatieplicht. Iedereen vanaf 14 jaar moet nu dus een ID bij zich hebben, anders heb je kans op een boete. In mijn ogen is het niet veel meer dan een nieuwe manier waarop de politie geld kan verdienen, want de gemiddelde terrorist heeft 5 paspoorten en de gemiddelde Nederlander vergeet zijn ID bewijs.

Dus, nu de vraag: Loop jij dagelijks met je ID op zak?

[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 20:20   #2 (permalink)

Standaard

Nee doe ik niet. Ik eg ze gewoon eerlijk hoe ik er over denk tegen een agent die me aanhoudt. Ik hoef geen gevangene in eigen land te zijn (zo ervaar ik dat dan, net alsof je een nummer op je gevangnisoutfit moet dragen...) Hoewel mij dit ook aan de jodenster doet denken.
Oud 3-01-2005, 20:25   #3 (permalink)

Standaard

Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me, zit gewoon in m'n portemonee. Verder vindt ik het niet zo'n probleem dat iedereen zich moet kunnen identificeren, in mijn is dat vrij 'normaal'.
Wel denk ik dat deze maatregen de zogenaamde schijnveiligheid weer enigsinds doet opwaaien.
Strakke-Wappie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 20:33   #4 (permalink)

Standaard

Ik ben niet bepaald een voorstander van deze nieuwe regel, maar de vergelijking met een jodenster slaat echt kant nog wal. Het stigmatiseren van een bevolkingsgroep door het verplichten een uiterlijk kenmerk te dragen, kan je toch echt niet vergelijken met deze beperkte identificatieplicht...

Mijn belangrijkste motivatie om tegen te zijn zit hem in het stukje schijnveiligheid wat al genoemd werd. Iedere terrorist of beroepscrimineel beschikt over uitstekende valse papieren, dus op dat vlak zal het weinig uithalen denk ik.
Oud 3-01-2005, 20:33   #5 (permalink)

Standaard

Verder als een verhaal afsteken dat het net een jodenster is kom ik waarschijnlijk ook niet.
Oud 3-01-2005, 20:37   #6 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Ik heb vrijwel altijd een jas bij me en daar zit in principe altijd mijn rijbewijs in. Het gebeurt af en toe wel eens dat ik snel in de auto spring en niets bij me heb, maar dat is dan even naar de supermarkt of iemand in de buurt toe rijden.
Oud 3-01-2005, 20:45   #7 (permalink)

Standaard

Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik heb mijn rijbewijs altijd in me portomennee zitten, dus een boete zal ik hiervoor niet zo snel krijgen. Als hiermee Nederland veiliger gemaakt kan worden (bijv. een of andere jongere die van geweld of diefstal word verdacht en nu zijn straf niet ontloopt), dan vind ik het helemaal niet erg om verplicht te zijn mezelf te kunnen identificeren.
Oud 3-01-2005, 21:15   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uzuri
Ik ben niet bepaald een voorstander van deze nieuwe regel, maar de vergelijking met een jodenster slaat echt kant nog wal. Het stigmatiseren van een bevolkingsgroep door het verplichten een uiterlijk kenmerk te dragen, kan je toch echt niet vergelijken met deze beperkte identificatieplicht...

Mijn belangrijkste motivatie om tegen te zijn zit hem in het stukje schijnveiligheid wat al genoemd werd. Iedere terrorist of beroepscrimineel beschikt over uitstekende valse papieren, dus op dat vlak zal het weinig uithalen denk ik.
w00t ik had ook eerst (Olie op het vuur :P) er onder staan maar later weggehaald, anders zou men express niet reageren :P
Oud 3-01-2005, 21:31   #9 (permalink)

Standaard

Wat ik nog het ergste vindt is dat het ons weer eens de strot wordt afgeduwd. Waar kan ik de kosten voor een legitimatiebewijs verhalen, kan ik het van de belasting aftrekken o.i.d. ?? Nee, natuurlijk niet. Jan modaal is weer jan L*L en mag betalen.

Anyway heb ik m'n legitimatie altijd bij me, maar dat heb ik al jaren, dus dat heeft geen ruk met de wet te maken.
Oud 3-01-2005, 22:14   #10 (permalink)

Standaard

Ik heb mijn rijbewijs ook wel eens bij, maar dat is minder dan de helft van de tijd dat ik mij op straat begeef. Op zich heb ik er geen problemen mee om een ID altijd bij te hebben, ik moet er alleen aan wennen er steeds aan te denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the widow maker
...
In mijn ogen is het niet veel meer dan een nieuwe manier waarop de politie geld kan verdienen,...
Volgens mij verdient de politie zelf geen geld aan boetes, dat gaat dacht ik direct naar de staat en bovendien zijn dat zo kleine bedragen dat er echt geen significante inkomstenvergroting uit gehaald kan worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eXistenz
...Ik eg ze gewoon eerlijk hoe ik er over denk tegen een agent die me aanhoudt...
Dat zal denk ik niets uithalen, die agent doet ook gewoon wat hem opgedragen is. Hoe oneens je ook bent met de regel, je zult je er toch aan moeten houden.

Wat betreft de kosten ben ik het wel met Lampje eens, nu kun je een boete (van de gemeente) krijgen als je iets niet 'gekocht' hebt bij diezelfde gemeente. Dan zou je toch verwachten dat de kosten van een ID wel bij de overheid kan verhalen.
Oud 3-01-2005, 22:19   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ragon

Volgens mij verdient de politie zelf geen geld aan boetes, dat gaat dacht ik direct naar de staat en bovendien zijn dat zo kleine bedragen dat er echt geen significante inkomstenvergroting uit gehaald kan worden.
En wie heeft het bedacht? Juist. de staat (
Ik denk persoonlijk niet dat het ze om het geld gaat, maar zin heeft het in ieder geval niet echt in mijn ogen.
Oud 3-01-2005, 22:35   #12 (permalink)

Standaard

Ik heb altijd me portemonee bij (gat in me hand enzo :P ) waar me ID in zit. Dus mij maakt het niks uit.....

Ik vind het geen onzin, want je moet je gewoon kunnen indentificeren, anders kan je zo een valse naam opgeven oid.
TreboR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 23:14   #13 (permalink)

Standaard

Ik heb altijd m 'n portomonee, waar m'n id inzit in mijn jas zitten.
Dus ik vind het niet zo'n probleem.
Nu alleen nog hopen dat ik hem in de zomer niet vergeet :P .
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 23:31   #14 (permalink)

mir4dor's schermafbeelding

Standaard

Ach, ik heb sind ik m'n vrachtwagen-rijbewijs heb, altijd het roze papiertje bij me...
De ID plicht geld overgens alleen bij rellen, rampen of getuige-verklaringen enzo.....als je daar dan bij bent he :P

Verder: wen er maar vast aan ! Het "Big Brother is watching you" idee zal nog veel dieper in gaan grijpen op de maatschappij....
Ik denk dat het een paar generaties later heel gewoon is dat je een ID-chip krijgt geimplanteerd bij je geboorte en je op deze manier al je zaken regelt zoals registratie, betalingen (voetbal)-stadion toegang etc. etc.
Het ergste van alles is dat we het schijnbaar gewoon blijven slikken allemaal.... ....ook de revolutie gaat nog wel komen denk ik .... er zijn grenzen >/
mir4dor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-01-2005, 23:45   #15 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Voorheen nam ik het nooit mee, nu probeer ik er aan te denken. Ik heb vrijwel wel altijd mijn bromfietscerticaat bij me maar dat is schijnbaar niet geldig voor legetimatie (zoiets heb ik tenminste gehoord). Ik vraag me wel af hoe dit met oudere/bejaarde mensen moet...?
Reageer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.