Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > Area 1337
Area 1337 Algemene Kletspraat, offtopic onderwerpen en gadgets & goodies.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 2-06-2003, 13:07   #1 (permalink)

Standaard [nonpc]Overspringende fontijnen

Okee, ik weet dat dit hier totaal niet hoort. Ik heb echter totaal geen idee waar ik dit moet posten (op het internet), en aangezien hier nog mensen zitten die ervaring hebben met koper, doe ik het hier maar... Sorry modjes...

Het probleem: mijn vader is weer eens bezig om in de tuin te spitten, vindt ie leuk, en houdt hem van de straat. Nu had ik het met hem er over, dat die overspringende waterstralen zoals bij Hellendoorn best wel gaaf in de tuin zouden staan. Dat vond hij dus ook...

Nu ben ik zelf al een beetje aan het nadenken geweest over de mogelijke uitwerking, en ik ben met twee ruwe mogelijkheden komen aanzetten om het water netjes te kunnen wegspuiten (dus dat het niet begint met een pisstraaltje, maar in een keer de volle afstand overbrugt)

Optie 1. Met behulp van een cilinder. Het water verzamelt zich in een cilinder. Er zit een zuiger in aan de onderkant. Die gaat op een bepaald moment de cilinder in bewegen. Hierdoor bouwt er een druk op. Aan de andere kant van de cilinder zit een kleiner buisje. Hier wordt het water onder hoge druk in geperst. En volgens de wet van (ik geloof) Bernoulli, gaat het water dan heel hard stromen, en vliegt het dus ook hard weg.

Optie 2. Drukketel. Ergens in de tuin begraaf ik een grote ketel. Hiervandaan lopen meerder buizen. Elke buis eindigt ergens anders in de tuin en mikt op een centraal reservoir. Elke buis heeft bij zijn kop een soort kraan die elektrisch kan worden aan- of uitgeschakeld worden. Het idee is dat er in de centrale ketel via een pomp een druk wordt opgebouwd. Als de druk hoog genoeg is laat ik via elektronica een van de koppen opengaan en vliegt er dus een straal water weg.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit voor de tweede. Dit lijkt mij namelijk de meer economisch verantwoorde optie (dus minder pompen ed.). Probleem van die tweede is alleen de spuitkop. Ik ben net langs de Praxis geweest, maar ik zag nergens een kraan die elektrisch open of dicht te zetten is. Zouden jullie mij kunnen vertellen of die bestaan, of mogelijk een idee hebben over hoe er zelf een paar in elkaar te zetten?

Nogmaals, sorry voor het verkeerde onderwerp, maar ik hoop dat ik de junkies hier even wat hersenvoedsel geef om wat aan te kauwen.
Froggenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-06-2003, 13:52   #2 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

Je hebt wel een extreem verkeerd forum te pakken hoor misschien beter geplaatst in Area 1337? als brainvoer dan welteverstaan.
Oud 2-06-2003, 13:58   #3 (permalink)

Standaard

bij Cooling & OC Junkies kan je terecht met je waterkoeling vragen, dus misschien ook wel water, zonder koeling, vragen :P

manier 2 lijkt mij persoonlijk beter te realiseren, al moet je ook gaan uitkijken dat je vat niet teveel druk gaan krijgen, en dat je daardoor je pomp sloopt enz. enz. enz.

maar ga eens langs een onderdelen zaak, ik weet toevallig dat een wasmachine zo'n afsluiter heeft die jij zoekt.
Oud 2-06-2003, 14:16   #4 (permalink)

Standaard

Ik ga morgen weer werken en ik zal wel eens voor je opzoek gaan of er ook zo'n electrische sluiting bestaat, hoeveel bar(waterdruk) die aan kan en wat die kost.
Ik werk bij een onderdelen/electronica zaak.
YGkremer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-06-2003, 14:21   #5 (permalink)

Standaard

Mij lijkt de eerste methode de beste keus
Oud 2-06-2003, 14:27   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Mij lijkt de eerste methode de beste keus
waarom zou jij de 1e methode nemen?
Oud 2-06-2003, 14:29   #7 (permalink)

Pureoptical's schermafbeelding

Standaard

Je hebt bij beide opties zgn. ventielen of kleppen nodig, zonder klep kun je geen druk opbouwen toch .....
Oud 2-06-2003, 14:46   #8 (permalink)

Standaard

Volgens mij werkt het systeem anders..tenminste zoals hieronder beschreven werkt het in Disneyland...

Een pomp pompt continu water door een pijp/nozzle waar een draaiende schijf voor staat. In deze schijf zit een uitsparing welke ongeveer 45 graden van de schijf beslaat, de schijf draait langzaam voor de nozzle langs en als de uitsparing de nozzle vrijgeeft krijg je een straal, na een seconde of zo is de uitsparing de nozzle weer voorbij en stopt de straal. Om te voorkomen dat de pomp overbelast wordt (overdruk) is er een overstort ( = veiligheidsklep) in de pijp gezet welke opent onder de overdruk...dit water wordt weer terug naar de zuig van de pomp geleidt.

Dit is al een vrij oud systeem (jaren '60) en tegenwoordig zullen er wel solenoids, al dan niet electrisch of pneumatisch bediend, gebruikt worden.
Oud 2-06-2003, 15:09   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ygkremer
Ik ga morgen weer werken en ik zal wel eens voor je opzoek gaan of er ook zo'n electrische sluiting bestaat, hoeveel bar(waterdruk) die aan kan en wat die kost.
Ik werk bij een onderdelen/electronica zaak.
Ok, alvast bedankt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supermarof
Volgens mij werkt het systeem anders..tenminste zoals hieronder beschreven werkt het in Disneyland...

Een pomp pompt continu water door een pijp/nozzle waar een draaiende schijf voor staat. In deze schijf zit een uitsparing welke ongeveer 45 graden van de schijf beslaat, de schijf draait langzaam voor de nozzle langs en als de uitsparing de nozzle vrijgeeft krijg je een straal, na een seconde of zo is de uitsparing de nozzle weer voorbij en stopt de straal. Om te voorkomen dat de pomp overbelast wordt (overdruk) is er een overstort ( = veiligheidsklep) in de pijp gezet welke opent onder de overdruk...dit water wordt weer terug naar de zuig van de pomp geleidt.

Dit is al een vrij oud systeem (jaren '60) en tegenwoordig zullen er wel solenoids, al dan niet electrisch of pneumatisch bediend, gebruikt worden.
Hmm, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan me alleen niet herinneren dat die dingen in Hellendoorn ook zo werkte, ik kan me tenminste geen schijf herinneren. Volgens mij ging het met een of andere soort kraan.

Probleem met de Disneyİ methode is dat het niet al la random gaat. Voor een toepassing zoals in Disney maakt dat niet uit, maar ik ben bang dat het in een tuin echt heel gauw gaat irriteren als er een vast patroon in voorkomt. Maar je hebt me wel op een idee gebracht. Een schijf zou ook door een PIC kunnen worden gedraaid (of ten minste worden aangestuurd). En dan laat je hem steeds links/rechts en van draaisnelheid wisselen. Als je dan gewoon in de schijf een aantal uitsparing op willekeurig afstand van elkaar zet, krijg je al heel gauw een willekeurig draaipatroontje.

Bedankt Supermarof, ik zal in ieder geval nog even hier over nadenken. Ook ygkremer alvast bedankt, ik ben nog steeds benieuwd.
Oud 2-06-2003, 15:25   #10 (permalink)

Pureoptical's schermafbeelding

Standaard

die schijf zit onder het maaiveld! die zie je iniet
Oud 2-06-2003, 16:13   #11 (permalink)

Standaard

Argh, dom van me...
Oud 4-06-2003, 02:58   #12 (permalink)

Standaard

Ik kan aan een electrisch ventiel komen van zanussi(wasmachine) Deze kan dus een behoorlijke druk aan. Hij gaat open door er gewoon 230Vac op te zetten. Kosten per stuk : 18,95 pleuro's Ach jah, losse onderdelen zijn nou eenmaal niet goedkoop. Als je meerdere koopt kan ik natuurlijk wel korting regelen.
Oud 4-06-2003, 06:40   #13 (permalink)

Standaard

Wow yg, wat een tijd om te posten...

Ik zal er in ieder geval nog even over nadenken. Ook al kosten die dingen 18,95 per stuk, ze zijn altijd nog goedkoper dan een pomp + roterende schijf, zeker als je er meerdere van moet hebben.

Ik laat wel binnenkort per email weten of ik ze moet.

Mijn dank
Oud 4-06-2003, 10:23   #14 (permalink)

Standaard

1337!!!

post je de pics ook als het af is?

lijjkt mij ook wel gaaf....

misschien een tutorial?
Mr. van Dooremolen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-06-2003, 13:40   #15 (permalink)

Standaard

Mwoa valt opzich wel mee. Ik kon dit topic nergens meer vinden. Maar ik chat iedere nacht tot een uur of 5 en dan slapen. Trouwens, als je die dingen nog moet hebben PM me dan ff ke.
Reageer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.