Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > Area 1337
Area 1337 Algemene Kletspraat en offtopic onderwerpen.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 18-03-2008, 11:42   #1 (permalink)

Azariel's schermafbeelding

Standaard Misinterpreting The Enthusiast

LINK:
bit-tech.net | Misinterpreting The Enthusiast

Een nieuwsbericht/blog/column die ik tegen kwam op Bit-Tech.

De oorzaak van het stuk zou kunnen worden genoemd de verbolgenheid van de schrijver over het feit dat je vroeger echt zelf nog leuke dingen kon doen om je pc zo snel mogelijk te maken voor een zo laag mogelijke prijs.

Tegenwoordig is dat bijna niet meer het geval. Alle onderdelen zijn goed te noemen, en zo laag geprijsd dat er weinig leuks meer aan is voor de echte enthousiast. Maar wat is dan eigenlijk het probleem?

Het probleem, zo stelt de auteur, is dat de fabrikanten eigenlijk nog steeds wel producten maken voor volgens hen de enthousiasten onder ons, echter het doel hierbij is veranderd. De term enthousiast wordt hier alleen maar gebruikt voor mensen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Niet echt zelf meer knutselen, maar gewoon de belachelijk hoog geprijsde uber gear in hun computer willen kunnen stoppen om super hoge 3Dmark scores te kunnen halen (die vaak maar eenmalig worden gehaald omdat het gewoon niet stabiel kan worden gebruikt.)

Hiermee komt de auteur ook op het punt dat er eigenlijk geen echte vernieuwingen meer plaatsvinden. Moederbord krijgen allemaal marginale verbeteringen, en chipsets krijgen stomweg een nieuw nummertje zonder al te veel verbeteringen en ga zo maar door.

Ik ben zelf niet iemand van de oudere computer generaties die zelf nog zoveel met de hardware aan het knutselen was, maar ik vond het wel een interessant verhaal waar zeker een bepaalde kern van waarheid in zit. Lezen dus
Oud 18-03-2008, 12:00   #2 (permalink)

Standaard

Ik vind zelf dat computerfabrikanten onnodig veel te duur maken, maar dat is eigenlijk wel te snappen, zij willen immers ook winst maken. Dingen die pas over twee jaar op de markt worden gebracht bestaan nu al, maar eerst moeten ze het minder goede spul verkopen, voor veel geld. En het is inderdaad ook vooral zoiets dat je aan je buurman kan laten zien: 'Hee, moet je kijken wat ik heb!'

Offtopic: Mijn 100ste post

[CIP]Linuxization
Attila is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2008, 13:08   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Leuk artikel, en er worden ook wat interessante stukjes gelinkt weer.

Tegenwoordig wordt er niet echt slecht spul meer gemaakt maar uitschieters omhoog zijn er ook gewoon veel minder. Die dingen waren juist voor de 'enthusiast' aantrekkelijk. Niet eens verplicht dure dingen, maar gewoon interessanter dan de rest. Dat verschil is vervaagd, en das best jammer
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.