Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > Area 1337
Area 1337 Algemene Kletspraat en offtopic onderwerpen.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 24-08-2006, 16:48   #1 (permalink)

Standaard IBM 3090 Mainframe

En jullie denken allemaal een "Professioneel" stukje waterkoeling te hebben? Lees maar even verder, en jullie zien dat het lekker NIET zo is:P

Mijn vader werkt in het Gasunie gebouw te Groningen. Dat is het hoofdkantoor van de Nederlandse Gasunie N.V. En daar hebben ze lekker geen gasbuizen, maar een prachtig mooi gebouw! Welke nog mooier is van binnen! En daar heb je echt ALLES!
Maar waar het nou eigenlijk om ging bij het maken van dit topic. Ze hebben daar computercentra, en een tijdje terug stonden daar grote mainframes. Dat zijn hele grote servers. Inmiddels zijn deze mainframes al vervangen door servers. Maar die servers zijn niet spectaculair (vergeleken met die mainframes... vergeleken met mijn AMDtje wel!).

Ik zal ook even wat foto's plaatsen, dan weten jullie waar ik het over heb...

De gasunie (ik stuur later nog foto's van binnen)

Dan de servers.. dit zijn er maar een paar, de gehele gasunie heeft er duizenden. Ongeveer 100.000 Euro per server. In zo'n computercentrum is het dan ook een hels kabaal... overal fans en dergelijke. In elke server zitten heel wat SCSI schijven van 36 of 72 GB elk. Deze zijn allemaal aangesloten volgens RAID5. Owja, alles van COMPAQ natuurlijk (inmiddels is dat HP geworden door overname).

De schijven:

Hier nog wat schijven e.d van oude compaq servers:

De mainframes kan ik nu even niet vinden (komen dus later misschien)

Maar het koeling systeem van die mainframes heb ik WEL!
WATERKOELING! Hier ziet U het waterblokJE van een mainframe :P
De wateraansluitingen heeft mijn vader erafgehaalt, er is nog 1 (links) Dit is trouwens de bovenkant.

Dan de onderkant van het waterblokJE. Beetje krasserig, doordat hij in de schuur ligt te rotten...

Dan de processor.....Welke zou het nou zijn? :P

Makkelijk... deze:

Dan de COOLE processor INGEZOOMD. Links ziet u de processor (je ziet de glimmende chips). En rechts de heatsink die sterk en stevig erop zat, de buisjes drukken op elk chipje, als de boel vast word geklemd, wil het buisje verder in de heatsink schuiven, dit kan, maar wel met hoge druk van het stikstof o.i.d wat er in de heatsink zit. Dit kan er niet uit! De buisjes en waar die inzitten zijn zo precies gemaakt, dat er geen speling te voelen/zien is.

Zoo dat was het voor nu...hopen dat alle pix het doen!
Oud 24-08-2006, 17:02   #2 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Dat gebouw ken ik wel, de kerk waar ik altijd met mn vriendin heen ga staat er niet zo gek ver vanaf, maar dat er zulke gave stuff binnen staat wist ik niet
Oud 24-08-2006, 17:14   #3 (permalink)

Standaard

Kijk daar kan je nog eens wat op opslaan.
hardcore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-08-2006, 17:32   #4 (permalink)

Jeroenotje's schermafbeelding

Standaard

Deed me denken aan toen ik ooit eens dagje op de ICT-afdeling van een verzekeringsmaatschappij mocht kijken. Dus ook in de serverruimte. Daar stonden ook van die huuge rekken vol met grote geclusterde Citrix bakken.

OMG, zo'n groot waterblok heb ik nog nooit gezien. Enig idee van welk materiaal dit ding is gemaakt? Lijkt me aluminium, maar dat gelijdt toch minder goed als koper?
Was er niet ooit iemand bezig met een waterblokje uit een kerncentrale, zo'n ding met piramidevormpjes er op?
Bestaan er tegenwoordig ook niet helium gekoelde pc's ofzo? Als je daar nou een koelblokje van zou kunnen laten zien :P .
Oud 24-08-2006, 18:38   #5 (permalink)
Moderator

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat er grote Servers bestaan sterker nog, me vader heeft er eentje staan weliswaar leeg, maar hij heeft zelf voorgesteld om er een groeps-mod van te maken
Oud 24-08-2006, 21:14   #6 (permalink)

Standaard

Elk glimmend vakje is dat een core?
Oud 24-08-2006, 22:01   #7 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

hmmm....best wel een aardig pctje RAID 5, was dat niet dat je verschillende blocks van bestanden op verschillende schijven opslaat, zodat als er 1 schijf hangt de rest de missende blocks kan aanvullen.... of niet??
Oud 24-08-2006, 23:03   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenotje
...
OMG, zo'n groot waterblok heb ik nog nooit gezien. Enig idee van welk materiaal dit ding is gemaakt? Lijkt me aluminium, maar dat gelijdt toch minder goed als koper?
Was er niet ooit iemand bezig met een waterblokje uit een kerncentrale, zo'n ding met piramidevormpjes er op?
Bestaan er tegenwoordig ook niet helium gekoelde pc's ofzo? Als je daar nou een koelblokje van zou kunnen laten zien :P .
Hij is van aluminium, maar het zijn de (aluminium) buisjes die tegen tegen de chips komen. Die buisjes zijn volgens mij gevuld met helium oid (zal nog even navragen wat het echt is).

@ t1mmy: Ja, dat is de core. Zoals van een 'normale cpu, die heeft ook een glimmende core.

@ Bartjez: Typ in google: RAID 5, en je weet het :P

@ Iedereen: Er zitten 4 van zulke processoren in 1 mainframe. Deze werken dus lekker snel samen. Lees: dit zijn oude processoren, ik denk dat een P3 550Mhz wel wat sneller is dan die 4 bijelkaar!

Wij hebben thuis ook nog een hardeschijf uit zo'n mainframe liggen, zal ik later ook nog even een pic van posten.

BTW: Mijn vader heeft heeeel vroeger nog gewerkt met een hardeschijf, die was ZOOOO groot! Ik zal er nog wat over vragen, zodat ik het hier kan posten. Maar het was iets van hele grote platen oid, waar de koppen met een hels kabaal over heen klapten. (Wat in onze tijd, gekraak is uit onze 3,5" diskjes). Lees: Ik ga er meer over vragen... Heb geduld, mijn pa word al gek door mijn gezeur. Ik praat zo'n beetje 99% over pc's en stuff! Maar ik denk dat hij gepraat over ZIJN oude tijd, niet zal weigeren.

Owja, over oude tijd.. dat was gewoon in het begin van de pc's hoor. 25 jaar geleden ofzo:P Zo snel gaat de technologie dus!

EDIT: Het apparte van dat waterblok is, dat je niet eens naden ziet?! Hoe hebben ze dat gemaakt?

P.S: Meer info komt later (type nummers etc)
Oud 25-08-2006, 00:35   #9 (permalink)

RA-ART's schermafbeelding

Standaard

Aaaah, vond het altijd maar een vet gebouw als ik weer eens in groningen was. But nu weet ik ook wat er allemaal in gebeurt en staat.
Oud 25-08-2006, 08:56   #10 (permalink)

Standaard

Ik vraag me af hoe de servers eruit zien bij het UMC. Daar werkt mijn oom nl. als systeembeheerder :P.
Xghost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-08-2006, 10:10   #11 (permalink)

Blackcrown's schermafbeelding

Standaard

M'n broer komt zo nu en dan nog wel eens wat zaken in Telecity afhandelen. Daar staat het bomvol met zulke kasten.
Blackcrown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-08-2006, 12:21   #12 (permalink)

Standaard

Ik zal mijn vader eens vragen om meer foto's :P
Oud 25-08-2006, 12:39   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Oizo
@ t1mmy: Ja, dat is de core. Zoals van een 'normale cpu, die heeft ook een glimmende core.
dus elk glimmend vakje is een core
Oud 25-08-2006, 22:16   #14 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Maarja, als die complete cpu niet sneller is dan een 550MHz dan geef mij maar mijn dual core
Oud 25-08-2006, 23:26   #15 (permalink)

Jeroenotje's schermafbeelding

Standaard

Blijven casejunkies, dus check deze "casemod from hell": http://www.rm-r.net/~bri/casemod/ . HA! Bij een waterblokje, hoort een casemod :P. De laatste zin doet et em : "this is the one everyone wants for their desktop".
Discussietools

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.