Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Discussie Junkies > Area 1337
Area 1337 Algemene Kletspraat, offtopic onderwerpen en gadgets & goodies.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 2-09-2005, 09:23   #1 (permalink)

Standaard Poll: Bios open source?

Hey.
Ik las ergen dat ze vinde dat de bios open source moet worden.
Wat vinden jullie daar van?

MIjn mening:
Helemaal niet mee eens, dan krijg je van die bios virrusen die je bios verne*ken.
En al die andere dingen.

Greetz brantje
Oud 2-09-2005, 09:28   #2 (permalink)

Standaard

Of je bent het er juist wel mee eens, omdat iedereen dan aan het BIOS kan bugfixen en virussen dus geen kans krijgen.

Maarre, heb je een bron waar dit vandaan komt?
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-09-2005, 09:47   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij heb ik het in een Computer!Totaal van een tijdje geleden gelezen. En diegene die het schreef overtuigde mij er wel van dat de BIOS echt niet open source moet worden...
Oud 2-09-2005, 10:11   #4 (permalink)

Standaard

Aan de ene kant zeg ik ja andere kant nee. Ja omdat je dan zelf kan kiezen welke bios je wil. Voor overklokers is dit dus wel mooi. Nee, omdat er dat ook van die pino's tussen zitten die het niet zo goed bedoelen
Oud 2-09-2005, 11:00   #5 (permalink)

Standaard

Ik vind van niet. De meeste moederborden die goed OC'baar zijn zijn sowieso al voorzien van een goed OC bios. En dat is eigenlijk het enige wat echt boeiend is aan een ander bios toch? Wat zou dan de toegevoegde waarde ervan zijn dat andere deze functies kunnen veranderen met instabiliteit en virussen als mogelijke problemen.

Al is het wel leuk dat je bijv. voor de asus a7n8x-e uber biossen hebt. Waar ik dankbaar gebruik van maak.
_ferry_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2-09-2005, 11:34   #6 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf een erg grote voorstander van Open Source.
Als de moederbord fabrikanten zelf officiele updates uitbrengen vind ik het geen probleem als het Open Source wordt.
Oud 2-09-2005, 15:37   #7 (permalink)

Standaard

Ik stem voor, want hoeveel virussen zijn er voor Linux?
Natuurlijk snap ik ook wel dat het loont om voor Windows te schrijven aangezien dit 90% van de markt is. Maar ik denk dat de vergelijking toch niet zo gek ver is, Linux en opensource biossen.
Oud 2-09-2005, 16:11   #8 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eXistenZ
Ik stem voor, want hoeveel virussen zijn er voor Linux?
Natuurlijk snap ik ook wel dat het loont om voor Windows te schrijven aangezien dit 90% van de markt is. Maar ik denk dat de vergelijking toch niet zo gek ver is, Linux en opensource biossen.
Dat denk ik wel want de enige reden dat er weinig virussen zijn voor Linux is omdat Linux niet mainstream is.

Klein uitstapje: Men zeurt altijd over de veiligheid van Windows, want het is onveilig, veel virussen enzovoorts, enzovoorts. Over Linux hoor je niks. Windows = mainstream, Linux = margespeler.

Kijken we ook even naar de mobieltjes markt. Virussen voor Windows Mobile ? Zelden of nooit. Virussen voor Symbian (de veel grotere tegenhanger van Windows Mobile) zijn er genoeg... Het is gewoon altijd de grootste speler die aantrekkelijk is voor het virusmakende tuig.

Wat dat betreft weet ik niet direct hoeveel virusmakers zich op BIOS-es zullen toeleggen maar het lijkt me wel degelijk een potentieel gevaar en een BIOS is net even iets essentieler dan een verkrachte WIndows-install.
Oud 2-09-2005, 21:05   #9 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Ik ben groot voorstander, kijk eens naar de bekende Linksys WRT-routers, die sourcecode is ook openbaar (gebaseerd op Linux dus valt onder GPL licentie) en voor dat apparaat zijn een aantal alternatieve firmwares te krijgen die allerlei nieuwe functies aan het apparaat toevoegen. Sowieso zorgt het openbaar maken van broncode over het algemeen voor meer bugfixes dan exploits, dus heel bang voor virussen ben ik niet
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4-09-2005, 16:01   #10 (permalink)

Standaard

ALs k het zo lees zijn er verschillende meningen.
Ik ben en blijf voor close source.
Ik update me bios zelden.
Huidige stamt uit 2004.
Oud 4-09-2005, 17:13   #11 (permalink)

Standaard

Waarom VOOR of TEGEN? Waarom kan dit niet naast elkaar zoals op de OS markt? Windows en Linux lopen toch ook al jaren naast elkaar. Als iemand een open-source bios wil maken is hij daarin zo vrij als een vis en als iemand een niet open-source bios wil maken dan mag hij dat ook zelf weten. Het probleem met dit soort projecten is alleen dat het bergen met geld kost om dit soort dingen goed te ontwikkelen. Open-source betekent ook GRATIS en je mag open-source alleen verkopen als je extra's en service biedt. Als het dus open source wordt en die bedrijven willen blijven bestaan, moeten we straks met zijn alleen naar de winkel om een doosje BIOS te kopen omdat ze er anders niets aan verdienen, dat is niet te doen en daarom begint ook niemand eraan.

En persoonlijk heb ik liever keuze. Ik heb meer vertrouwen in een goed bedrijf dan een 1 of andere jan doedel uit Rusland. Maar goed, dat is mijn mening.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
CS source lage fps brantje Software Junkies 1 27-09-2005 17:12
Deafault BIOS settings in geflashde BIOS? SaphuA Software Junkies 9 25-05-2004 15:59
BIOS steeds terug naar standaard BIOS Masterslave Hardware Junkies 3 16-03-2004 22:15
Windows 2000 source gelekt Demoniac Software Junkies 47 22-02-2004 12:13
Kan source niet meer bekijken! Redox Software Junkies 5 16-03-2003 17:09

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.