Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 23-06-2008, 23:58   #1 (permalink)

Exclamation Advies over airflow (hoop afbeeldingen)

Hallo Iedereen,

ten eerste ben ik nieuw hier, ik heb al een tijdje rondgekeken op het ditt forum door mijn interesse in casemodding. Ik heb zelf nog geen casemod gedaan maar ben dit wel van plan. Ik heb alleen een probleempje dat ik eerst uit de wel wil ruimen.

Op het moment heb ik een vrij high end PC die nogal gauw warm wordt. Het feit dat het zomer is en de PC op zolder staat maakt de temperatuur er niet beter op.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de PC, vooral mijn videokaart, nogal war wordt omdat er in mijn kast niet echt sprake is van goede airflow. M'n videokaart is namelijk met de fansnelheid op 100%, idle, in de 60 graden. het gaat hier om een 8800GTS en asl ik aan het games ben schiet die temperatuur natuurlijk nog veel verder omhoog, namelijk naar boven de tachtig graden.

Ik denk dat het probleem is dat mijn kaart zich in een ''dode hoek'' in de kast bevindt en asl de warme lucht zich daar ophoopt.
Hier een schema van m'n kast:

De achtersst fan is de enige casefan en is een 120MM outtake fan. De fans op de hardware zuigen lucht aan (duh)

En wat foto's om alles nog wat te verduidelijken:

Naar mijn idee hoopt de warme lucht zich dus op onder de videokaart waardoor deze niet goed kan worden afgevoerd.

Ik zou erg dankbaar zijn als iemand mij wat advies kan geven over wat ik het beste kan doen.

En ja, het is een vrij krap kastje .
Redemption is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2008, 00:04   #2 (permalink)

Attila's schermafbeelding

Standaard

Waar is je koeling dude!? Je moet echt een intake hebben, doordat je nu twee outtakes hebt komt er géén koude lucht in de kast. Die buis aan de zijkant lijkt me vrij onhandig dus die zou ik er gewoon afhalen, de CPU-koeler blaast immers toch de andere kant op. Maak een intake aan de voorkant (of zijkant), of mod/koop anders een andere kast.

[CIP]Linuxization
Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2008, 00:12   #3 (permalink)

BlackWhizz's schermafbeelding

Standaard

Intake is alleen nodig. Uittakes heb je genoeg. Meestal is het met videokaart koelers dat het er aan de onderkant in gaat en aan de zijkant komt er warme lucht uit.
Oud 24-06-2008, 07:48   #4 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Om voldoende koele lucht bij je grafische kaart te krijgen zou ik een fan plaatsen in de voorzijde van de kast. Kijkend naar je kast kan dat echter aardig wat mod-werk betekenen.

Wat misschien eenvoudiger is is de lucht van de onderzijde van de kast halen. Dat betekend dus dat je de kast op kleine pootjes moet zetten zodat tie in ieder geval een stukje van de tafel af komt om lucht door te laten. En vervolgens daar onderin een fan neer te leggen die lucht naar de grafische kaart stuurt.

Waar zitten de intake en outtake van je grafische kaart precies?
Oud 24-06-2008, 11:45   #5 (permalink)

Standaard

Ik heb inderdaad alleen een outtake fan aan de achterkant van de kast. Het probleem is zoals Azariel al zei dat een intake fan aan de voorkant heel wat modwerk kan betekenen.
Er is namelijk wel genoeg ruimte om een fan achter te plaatsen, maar aan de voorkant is niet zoveel ruimte om ook daadwerkelijk een ''gat'' te maken voor deze fan.

Het gedeelte waar de floppy drive zou komen is ook veel te klein om een fan in te plaatsen.

hier het plaatje van de grafische kaart in kwestie.

Met rechts de intake en links de ''outtake''
Oud 24-06-2008, 11:47   #6 (permalink)

Standaard

Toch wordt het links aan de onderkant van m'n grafische kaart wel erg warm. En even voor de duidelijkheid. An het zijpaneel zit dus geen fan achter dat roostertje. Daar zat zo'n buis die boven de cpu koeler hangt zoals Atilla al zie. Maar deze is al lang weggehaald.

mocht ik een fan aan de voorkant van m'n kast plaatsen gaat dat alleen wel ten koste van de ''look'' van dde kast. Aangezien er 2 klepjes zitten om de CD/DVD drives en floppy drive (die ik niet heb) te verbergen.

Laatst gewijzigd door Redemption : 24-06-2008 om 11:56.
Oud 24-06-2008, 13:20   #7 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Je grafische kaart zuigt als het ware lucht van onder in de kast en stuurt deze door de kaart naar de achterzijde van je pc. Zoals ik dus al zei is dit waarschijnlijk te verbeteren door een fan op de bodem van je case te leggen. Er zitten zelfs al gaatjes zo te zien. Door die fan daar te plaatsen zuig je koele lucht van onder de kast vandaan en richting de grafische kaart.

Vrij simpele oplossing, met weinig modwerk (zelfs al zou je het gat onderin toch zelf moeten maken was het nog relatief eenvoudig)
Oud 24-06-2008, 13:28   #8 (permalink)

Standaard

Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga een fan op de bodem plaatsen en kijken wat het effect is op de temperatuur.
Oud 24-06-2008, 13:38   #9 (permalink)

Standaard

fan in front maken, zo te zien is dit moeilijk, mischien in side panel een?
en an cable managent opschroeven, wat een puinhoop
goombaaking is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[TK] Hoop casemod spulletjes ghazukh Recycle Junkies (V&A) 9 4-04-2008 11:49
Nieuwe Casemodder (hoop ik) Sammy078 Casemod Junkies 11 6-05-2006 23:33
probleem met afbeeldingen cuda Software Junkies 8 12-04-2004 18:56

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.