| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 22 november 2005 Locatie: Belgium
| Yuw, ik ga binnenkort aan een nieuwe casemod beginnen maar ik heb nog enkel vraagjes ivm de tuimeschakelaars die ik moet kopen. Dit heb ik nodig: - 3x tuimelschakelaar om fans in 5V-UIT-12V stand te zetten - enkele tuimelschakelaars om ccfls AAN-UIT te zetten - 1 tuimelschakelaar voor AAN/UIT-Neutraal-RESTART van de pc Ik weet dat je er kan kopen in conrad maar ik weet gewoon niet welk type. En kan ik op 1 tuimeschakelaar 3*120mm fans hangen?
__________________ Amd Athlon 64 3500+ 2200MHz @ 2625MHz (119%) 32°C / 40°C (idle/load) Water cooling 1.35-1.40V @ 1.58V Level 3 Rock Stable Overclock |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 februari 2008 Locatie: Haren
| Je zou voor de fans gewoon AAN-UIT-AAN tuimelschakelaars kunnen kopen, en aan de ene kant een weerstand hangen. Voor de CCFL's gewoon een AAN-UIT tuimelschakelaar ja, en voor je aan/restart-knop ook een AAN-UIT-AAN schakelaar. Op de ene AAN-stand kun je dan de plus van de aanknop solderen, op de UIT-stand de min van de aanknop en resetknop en op de andere AAN-stand de plus van de resetknop. Denk er wel om dat je de tuimelschakelaar dan wel steeds terug moet zetten in zijn 'neutraal' stand nadat je je computer aandoet, anders gaat ie na z'n 5 seconden weer uit ![]() EDIT: Ik denk dat drie fans op 1 schakelaar wel lukken. En je kan trouwens ook kijken op www.dickbest.nl . Dat is meestal wat goedkoper, en sneller geleverd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Dank u voor het vlugge antwoord. Bestaan er geen AAN-UIT-AAN tuimelschakelaars met een veer? Zodat het altijd terugspringt naar UIT. Waarom moet ik een weerstand gebruiken voor de fans? Kan ik niet gewoon 1 pool van de schakelaar verbinden met de 5V lijn van een Molex connector en 1 pool met de 12V lijn?
__________________ Amd Athlon 64 3500+ 2200MHz @ 2625MHz (119%) 32°C / 40°C (idle/load) Water cooling 1.35-1.40V @ 1.58V Level 3 Rock Stable Overclock |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 april 2007 Locatie: Hellevoetsluis
| Jup er bestaan tuimelschakelaars die terugveren, zogeheette: terugverende tuimelschakelaars of net iets in die trant. Weerstand voor je fans is niet nodig, zou niet weten waarom. Je wilt dus als ik het lees, je fan op 5v, 12v en uit kunne kiezen? of begrijp ik je verkeerd. Zo ja, dan zou ik niet al te moeilijk doen en gwn aan/uit kiezen of anders een fancontroller/regelbare weerstand gebruiken.
__________________ [CIP] Air-Intake |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 november 2007
| bij mn nieuwe enermax fan zat zo'n regelbare weerstand, Dick Best Electronicaonderdelen online - Potmeter Piher, mono (Powered by CubeCart) neem een ohm of 100 en je houdt zes volt over voor je fan, mits de weerstand in serie zit, anders heeft hij geen nut. je kunt hem draaien en dan gaat de fan harder/zachter draaien scheelt ook met geluid btw |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Als je een regelbare weerstand wil kan je ook gewoon zoiets nemen: freezing hardware - Universele fancontroller Daar hoef je dus al helemaal niets meer aan te doen ![]() |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Tis heel makkelijk, zet op de bovenste pin 12V, op de onderste 5V en in het midden de rode draad van je fan. De zwarte moet je gewoon aan de zwarte draad van je molex knopen. Nu heb je een hele simpele controller voor 12/5V.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Ik ga dus waarschijnlijk gaan voor deze schakelaar (voor de AAN/UIT-Neutraal-RESTART): Dick Best Electronicaonderdelen online - Tumbler dubbel om terugverend 250V 10A (Powered by CubeCart) En voor deze schakelaar (voor de fans op 5V-UIT-12V, volgens de manier van Bartjez): Dick Best Electronicaonderdelen online - Tumbler 3 pol. aan/uit 250V 10A (Powered by CubeCart) Voor de ccfls zal ik waarschijnlijk dezelfde als voor de fans gebruiken om gewoon de zelfde stijl te hebben, zodat ik niet verschillende schakelaars door elkaar moet gebruiken. Kan ik deze schakelaars eenvoudig monteren op een plexiglas plaat?
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Gaatje boren (volgens mij 6mm) en aan de onderkant met een sleutervijltje een klein sleufje vijlen zodat de schakelaar niet kan draaien. Dan is het gewoon een kwestie van het moertje aandraaien.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
|
| « USB-hub voeden
|
casefans » |
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| sleutel- en tuimelschakelaars 1e casemod | draaijmakers | Elektronica Junkies | 7 | 13-01-2008 17:08 |
| dremel vragen+ modding project vragen | stonestrong | Casemod Junkies | 36 | 2-07-2005 12:54 |
| Linux: enkele vragen, | Foxie | Software Junkies | 1 | 8-05-2004 19:24 |
| Straks m'n aerogate 2 Enkele vragen | Foxie | Hardware Junkies | 4 | 28-10-2003 11:46 |
| [CM] Enkele vraagjes, mag dit, kan dit? | NEn | Casemod Junkies | 30 | 26-05-2003 17:40 |