| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 maart 2008
| Het zit zo, ik heb nu een Server die Oranje hdd en powerledjes heeft. Voor een toekomstige casemod is het plan om deze te veranderen voor een blauwe led, maar kan ik die oude ledjes zo veranderen of moet er nog eerst een weerstandje voor ofzo? Op de kabeltjes die ik nu zie zit dat niet. En daarbij nog een vraag, Is het mogelijk om het ledje te kunnen laten "faden". Dus als er geen activiteit is van schijf dat het ledje dan langzamer dimt en niet metteen uit is. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 februari 2008 Locatie: Haren
| Als je een andere kleur ledje wilt, moet je het voltage meten waar het ledje op is aangesloten, dan kun je bepalen of er een weerstandje tussen moet of niet. En voor faden moet je volgens mij een condensator hebben, maar hoe en wat, weet ik niet precies. EDIT: Bij deze mijn 250ste post ![]() |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Gewoon een condensator tussen de pootjes zetten, dus de +kant van de condensator op de + poot van de led en andersom. Dan laad bij het branden van de led de condensator op en bij het uitgaan van de led ontlaadt de condensator zich waardoor de led langzaam uitgaat.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| De spanning die vermeld wordt, is de maximale spanning die een elco kan hebben voordat er prut uit komt :P Een lagere spanning betekent over het algemeen dat de elco kleiner en goedkoper is, vandaar dat ze bestaan ![]() Ik heb trouwens geen flauw idee wat voor waarde je zou moeten gebruiken voor een mooie fade, ben ook niet echt bekend met de formules om dat uit te rekenen.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Geregistreerd: 5 september 2007 Locatie: Ekeren (Antwerpen)
| Citaat:
![]() . Tenzij je er natuurlijk moet gaan kopen, dan kan je best eerst eens rondhoren![]() | |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Geregistreerd: 10 mei 2008
| Citaat:
| |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Een elco ontladen gaat vanzelf. Hij kan gewoon zijn lading via de LED kwijt, gewoon proberen zou ik zeggen!
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 mei 2008
| Een gewone condensator (of elco op wisselspanning) ontlaad zich vanzelf, een elco niet, want deze is polariteitsafhankelijk (AFAIK, heb weinig verstand van gewone condensatoren). Stel de elco kan 1V/s opnemen. Op het moment dat je de stroom erop zet (voor het gemak 5V) dan heeft de elco nog 0V opgenomen en staat er 5V over de LED. Op 1s heeft de elco 1V opgenomen en staat er nog maar 4V over de LED, na 5s heeft de elco 5v opgenomen en laat geen spanning meer door, over de LED staat nu 0V. Om de elco te ontladen moet je hem kortsluiten. Dit kan het makkelijkst automatisch gedaan worden door middel van transistoren zoals in een van de circuits in een paar posts terug. Believe me, een elco kan zichzelf als alleenstaand component niet ontladen. Een gewone condensator volgens mij wel, maar die heeft zó een kleine capaciteit dat je het niet eens in de gaten hebt. PS: Ipv een condensator van 2200 uF kan je er ook een pakken van 220 uF met een weerstand van pakweg 2,7kOhm, hierdoor loopt er minder stroom door de condensator waardoor hij minder snel oplaad en dus het fade-effect wordt verlengt. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Elco, condensator, vergissing Bedoelde een condensator, maar die worden tegenwoordig ook al elco's genoemd...
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Hardeschijf wordt als extern hardware apparaat | Don Zalmrol | Hardware Junkies | 13 | 13-03-2007 15:57 |
| Hardeschijf gecrasht | Robbin | Hardware Junkies | 24 | 26-12-2006 15:56 |
| HardeSchijf Temperaruur | SupReme | Cooling & OC Junkies | 6 | 2-07-2006 21:01 |
| Logisys Crystal Power 500W Power Supply | Tress | News & Review Junkies | 1 | 11-08-2004 02:34 |