Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Hardware Junkies
Hardware Junkies Problemen met je videokaart of wil je geluidskaart niet meewerken? Stel hier je vragen!
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 29-03-2008, 18:59   #1 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard Niet on-board, en ook geen Creative ?

Ja, dat is wel een pittige topictitel, maar dat heeft dan ook wel een reden. Ik gebruik op dit moment een on-board geluidskaartje, maar een aantal apparaten in mijn PC storen daar nogal op (muis en harddisk met name). Daar had ik met een Creative Soundblaster 5.1 Digital Live géén problemen mee, en de geluidskwaliteit was daarvan ook gewoon beter.

Die kaart van Creative heb ik na een reinstall nooit meer lekker aan de praat gekregen. Driversupport is duidelijk niet Creatives ding Als bugs kunst waren dan was Creative van Gogh zelf. Ik bedoel: ze brengen echt weinig nieuwe drivers uit, en dat wat als recentste driver op de site staat werkt gewoon niet.

Op het moment speelt een nieuwe episode in dit verhaal. Creative blijkt hun hardware als 'Vista ready' te verkopen maar vertikt het vervolgens om fatsoenlijke drivers te releasen voor Vista. Zeker de wat oudere producten moeten het doen met drivers waarin bepaalde functionaliteit niet voorhanden is, simpelweg omdat Creative het vertikt die drivers aan te passen. Ik zeg: pure minachting van je klanten.

Recentelijk is er een fanatieke gebruiker bezig geweest om de drivers van Creative aan te passen zodat ze wel volledig functioneel zijn. De reactie van Creative: stop daar eens mee, daar zit copyright op. Zou zout heb ik het nog nooit gegeten. Lees maar eens hier hoe dat in elkaar steekt.

Goed, van mijn kant begint mijn stemming steeds harder door te slaan naar minachting voor Creative. Aan de andere kant stoor ik me soms aan het onboard geluid wat ik gebruik. De vraag is dus: wat zijn er voor fatsoenlijke alternatieven buiten Creative om ?

Ik heb een 5.1 speakersetje, en een systeem wat zo'n 3,5 jaar oud is. Het hoef niet het beste van het beste te zijn maar Trust en Sweex bedank ik natuurlijk ook voor... Qua hardware is Creative gewoon erg goed, maar een bedrijf wat zo matig omgaat met de ondersteuning, die gun ik mijn zuurverdiende centen niet.

Ik ben op zoek naar een redelijk alternatief, en ik hoop dat meer mensen Creative laten zien dat ze hiermee klanten kwijtraken. Alleen daarom al zou ik rustig iets anders aanschaffen.

Wie kent er iets goeds ?
Oud 29-03-2008, 19:14   #2 (permalink)

Standaard

Ik heb beetje gezocht. Ik ben wat geluidskaarten tegen gekomen. Zoek maar reviews op zou ik zeggen.

Club 3D Theatron 7.1 45Euro (65 euro voor DTS uitvoering ???)

ASUS Xonar DX/XD 75euro

ESI en Audiotrak maken ook geluidskaarten maar die zijn 100+
Oud 29-03-2008, 19:58   #3 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Auzentech of Asus, beide hebben 5.1 kaarten, hoewel Auzentech de X-fi chip gebruikt en dus mischien ook gewoon de creative drivers gebruikt, maar daar ben ik niet zeker van.
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-03-2008, 22:01   #4 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook een tijd lang gezocht naar de ideale geluidskaart, dit omdat ik ook een leuk 5.1 setje in huis heb en zuiver geluid prefereer. Uiteindelijk overigens nooit ene gekocht maar toch :P

Die Theatron kwam trouwens niet slecht uit de bus, wat ik me nog zo kan herinerren. Echter las ik toevallig gisteren in PCM dat die Xonar kaarten tegen zouden moeten vallen...? Ik weet even niet meer de exacte reden, zal het morgen nog even opzoeken

Tegenwoordig, met de nieuwe mobo's (std s/pdif) zweer ik gewoon bij onboard geluid, s/pdif kabeltje naar de versterker en gaan met die banaan. Voldoende drivers en de kwaliteit is gewoon goed.
Oud 29-03-2008, 23:23   #5 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hetzelfde met mijn onboard, muis bewegingen etc hoor je gewoon door je koptelefoon. Maarja, ik heb toevallig laatst ook zitten kijken, en was nog kort geinteresseerd in de nieuwe PCI-e x1 kaarten van creative, vrij goedkoop maar wel X-Fi, naja, daar gaat het dus iets mis. Blijkt dat creative daar gewoon een iets uitgebreide Audigy chip op heeft gedrukt, dus alleen X-Fi in naam vanwege de update naar PCI-e.

Die theatron kaarten schenen inderdaad ook wel redelijk te zijn. Hoe ze zijn vergeleken met de X-Fi kaarten van creative weet ik eigenlijk zo niet, ook weinig mensen die hier een goede wetenschappelijke waarde aan zullen kunnen hangen btw
Oud 30-03-2008, 09:34   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azariel Bekijk bericht
Ik heb hetzelfde met mijn onboard, muis bewegingen etc hoor je gewoon door je koptelefoon. Maarja, ik heb toevallig laatst ook zitten kijken, en was nog kort geinteresseerd in de nieuwe PCI-e x1 kaarten van creative, vrij goedkoop maar wel X-Fi, naja, daar gaat het dus iets mis. Blijkt dat creative daar gewoon een iets uitgebreide Audigy chip op heeft gedrukt, dus alleen X-Fi in naam vanwege de update naar PCI-e.

Die theatron kaarten schenen inderdaad ook wel redelijk te zijn. Hoe ze zijn vergeleken met de X-Fi kaarten van creative weet ik eigenlijk zo niet, ook weinig mensen die hier een goede wetenschappelijke waarde aan zullen kunnen hangen btw
Dat Creative verhaal, geld alleen voor de Xtreme Audio overigens Xtreme Gamer en hoger bevatten de echte X-Fi chip. Overigens heb ik een vriend met de Xtreme Gamer, maar die heeft nog nooit problemen gehad met drivers, op Windows XP.
Oud 30-03-2008, 10:27   #7 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Dat geldt inderdaad alleen voor de Xtreme Audio, dat is correct. Ik geloof namelijk dat dat ook het enige model is op het moment waar de PCI-e in wordt gebruikt. de Gamer variant werkt nog gewoon op PCI en is ook een 20 eurotjes duurder geloof ik.
Oud 30-03-2008, 16:31   #8 (permalink)
Moderator

R@mon's schermafbeelding

Standaard

Even wat research gedaan naar die Asus kaart in de PCM (had het gisteren maar vlug gelezen);

Conclusie:
+zeer degelijke, muziekale basis
+voorbeeldige afwerking
+fijne drivers en software
-ontlast de CPU in games weinig tot niet

Alternatief: geen

DUS...Wil je een geluidskaart die zo min mogelijk de CPU belast moet je deze dus niet kopen, dan loont het niet (scheelt +- 2% verbruik van de CPU in vergelijking met onboard). Kaart zelf is dus helemaal niet verkeerd, enig minpuntje is het hoge prijskaartje naar mijn idee...deze kaart kost om en nabij de 180,-...
Oud 9-05-2008, 07:01   #9 (permalink)

Standaard

Beetje te laat maar beter dan nooit.

Ik ben zelf ook opzoek naar een Pci(e) kaart. Nadat ik op een paar forums creative noemde werd er gelachen, men zei dat ik m-audio moet kopen als ik echt goed geluid wil.

M-Audio koop je bij M-AUDIOSHOP.NL
Oud 9-05-2008, 12:56   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door unstable Bekijk bericht
Beetje te laat maar beter dan nooit.

Ik ben zelf ook opzoek naar een Pci(e) kaart. Nadat ik op een paar forums creative noemde werd er gelachen, men zei dat ik m-audio moet kopen als ik echt goed geluid wil.

M-Audio koop je bij M-AUDIOSHOP.NL
M-AUDIO is voor als je een studio hebt, of echt audiofiel bent, voor de gemiddelde audiofiel is een Creative XtremeMusic (Of was het de audio? iig degen MET X-Fi chip) meer dan zat.
Oud 10-05-2008, 20:34   #11 (permalink)

blackgoth's schermafbeelding

Standaard

Mocht je het nog aan de praat willen krijgen, google eens naar daniel_k drivers.
blackgoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-05-2008, 22:47   #12 (permalink)

Standaard ESI Audio

Als je M-Audio overweegt, zou ik ook eens naar ESI Audio kijken. Geluidskwaliteit is goed en de prijzen vallen mee. Voor de basisgebruiker heb je de MAYA44. Die is goed te doen en als je nog meer opties wil, dan kan je voor de Juli@ gaan. Deze kost niet heel veel meer, maar prijzen liggen wel boven 100 euro. Ik heb zelf de Juli@ en ben daar zeer over te spreken. Klinkt super als je een goede versterker en speakers hebt.
phally is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2008, 21:43   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SupReme Bekijk bericht
M-AUDIO is voor als je een studio hebt, of echt audiofiel bent, voor de gemiddelde audiofiel is een Creative XtremeMusic (Of was het de audio? iig degen MET X-Fi chip) meer dan zat.
Dit vind ik beetje raar wat je zegt.

Als je toch van plan bent om +/- 100 euro voor een audiokaart neer te tellen, kun je net zo goed M-Audio kopen. Dat is super geluid'.
Oud 28-05-2008, 18:00   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door unstable Bekijk bericht
Dit vind ik beetje raar wat je zegt.

Als je toch van plan bent om +/- 100 euro voor een audiokaart neer te tellen, kun je net zo goed M-Audio kopen. Dat is super geluid'.
Onder +/- 100 euro versta ik toch echt niet een kaart die 60 euro kost hoor. Alles boven de 80 is +/- 100 euro...
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan niet installeren, geen gebruikersrechten PsychoBram Software Junkies 12 11-02-2008 16:27
On board graka dazzler Cooling & OC Junkies 3 4-09-2007 23:14
PC Start niet op geen piepjes. FigtingEagle Hardware Junkies 16 17-06-2007 22:09
PHP SQL scriptje werkt niet ook geen error N34X Software Junkies 7 27-02-2007 20:34
Creative Audigy2 ZC CD en bureau stoel is niet aangeraden :P Boogiman Software Junkies 19 11-01-2005 22:03

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.