| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Software Junkies Discussieer en deel tips over de alle soorten software zoals games, besturingssystemen, etc. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: Ridderkerk
| Ik kwam laatst een topic tegen op een forum dat ging over Slaapstand en Rebooten :P. Nu vroeg ik me af wat de meeste mensen hier doen. Ik zet me pc bijna nooit op slaapstand, behalve als ik boodschappen gaat doen. Want ik heb gehoord dat als jeje PC start, dan die dan het meeste stroom verbruikt.
__________________ Intel c2d E6750, Abit Fatality Fp-in9 SLI, 2GB DDR2 800mhz, 7900GT-1950XT, 160GB Hitachi |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 21 augustus 2003 Locatie: Voerendaal
| Ik vroeg me zoiets laats ook af omdat ik hoorde dat je het beste de pc altijd kon laten lopen? Leek me eigenlijk beetje onwaarschijnlijk maar goed. Kan iemand vertellen wat het beste zou zijn? Slaapstand (dus helemaal uit maar toch alle programma's die open blijven) of gewoon uitzetten?
__________________ Dat ga ik eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken... M'n -ex- Scheurijzer... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 februari 2008 Locatie: Haren
| Ik denk dat er geen verschil is, want bij slaapstand slaat je pc de dingen die op je ram staan op op je hardeschijf, en schakelt vervolgens uit. Ik vind het wel handiger, bij mij staat ie in 2 sec in slaapstand, en in 7 sec kan ik m weer gebruiken. Terwijl afsluiten en booten meer dan een half minuut duren. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Ik zet mijn pc gewoon aan als ik thuiskom/opsta en zet em uit als ik naar bed ga. In de tussentijd ben ik toch altijd aant downloaden of scannen van mijn systeem. Het verschil in stroomverbruik tussen slaapstand en uitzetten is helemaal niets. Je voeding schakeld uit, dus de voeding gaat van de 12V lijnen af. De stromen die door de 5V lijnen gaan (voor je ramgeheugen) blijven wel bestaan, maar zijn zo kleind dat je omgerekend per jaar maar 1KW verbruikt. Dat is 11 cent, dus verwaarloosbaar.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 12 februari 2006 Locatie: Eindhoven
| Ik denk dat hibernate echt een optie is die vooral voor laptops is ontworpen. Vaak je laptop aan en uit zetten zonder elke keer uren te moeten wachten en belangrijke stroom uit je laptop te trekken. Voor mijn pc gebruik ik eigenlijk nooit slaapstand of hibernate. Als die uit moet, doe ik em liever helemaal uit. Kan best zijn dat dat meer stroom verbruikt, maar ik gun mijn pc ook wel een nachtje rust. En ik heb het rare gevoel dat je met slaapstand elke keer zooi opslaat of op je ram of op je HDD (wat bij hibernate gebeurd geloof ik) en daar kunnen nog wel eens dingen mee misgaan. Maar zoals ik al zei is dat meer een gevoel, geen gefundeerd argument ![]() |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Als je je laptop/pc in slaapstand zet, dan schrijft ie al de data die in je ram staat snel weg op de schijf. Daar kan opzich niets mee misgaan, maar als je je pc van stroom afhaalt moet je wel opnieuw opstarten. En als je dan niets op hebt geslagen heb je pech...
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Geregistreerd: 3 december 2005 Locatie: Ridderkerk
| Waarom hebben mensen het dan over " een schone lei" Als ze het over herstarten hebben. Ze zeggen dat er dan geen data van de vorige sessie in je cache staat en dat je pc dan over het algemeen sneller. *knip*
__________________ Intel c2d E6750, Abit Fatality Fp-in9 SLI, 2GB DDR2 800mhz, 7900GT-1950XT, 160GB Hitachi Laatst gewijzigd door Carpento : 17-03-2008 om 13:26. Reden: That's far too much info |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 25 september 2006
| Een beetje google doet wonderen. (Voordat je dit leest: ik ga er van uit dat Hibernate slaapstand is, ik heb zelf Engelse windows en de andere optie naast turn off is gewoon stand-by. Is dit in de Nederlandse windows niet ook zo?) Dat terzijde: Als je hibernate gebruikt wordt de complete huidige situatie opgeslagen. Als je de pc opstart is het dus alsof er de pc nooit uit is geweest. Internet sessies zijn hier echter wel een probleem in sommige verhalen maargoed. De stroom mag er af, aangezien de harde schijf wordt gebruikt voor de opslag en de pc ook helemaal uit staat dan. Als dit niet goed werkt is er iets mis met je windows (maar dat hoeft op zich niks ernstigs te zijn). Bij het uitzetten van de pc gaat deze nog eerst een aantal codes door, voor het fatsoenlijk afhandelen van de beeindiging van services, programma's, etc. Het opstarten van je pc loopt ook een aantal codes door, zoals de tijdelijke codes die installaties soms aanmaken aangezien bepaalde Register onderdelen in gebruik waren tijdens de installatie, waar wat aan veranderd moest worden. Bij het opstarten worden dus eerst die tijdelijke codes (of eerder gezegd scripts), uitgevoerd voordat je registry gestart is. Zo zijn er wel nog andere onderdelen die worden doorgelopen voordat het gebruikers-gedeelte van windows wordt opgestart. Het lastige aan windows meestal is dat er onderdelen (meestal services) zijn die "vol" kunnen lopen. Daarom: des te langer je windows aanstaat, des te trager deze zal worden. Als je hibernate gebruikt, ondergaat je pc niet een reeks code om opnieuw te beginnen met de onderdelen van je windows, waardoor dezen dus doodleuk verder gaan met bijvoorbeeld het bijhouden van die teringjantje grote logs omdat je je pc al maandenlang met hibernate uit zet (leuk resultaat: geen mogelijke manier op aarde om dat txt bestandje nog te openen in notepad). Dit soort problemen zijn over de tijd heen wel flink opgelost met de Updates van microsoft. Perfect zal het nog lang niet zijn, maar ik neem aan dat niemand dat verwacht van Microsoft. Daarnaast kunnen er windows onderdelen zijn (zoals services) die geinstalleerd worden door andere programma's (Sql server bijvoorbeeld). Hier zul je dan van de fabrikant of verkoper van het produkt zekerheid van moeten krijgen dat deze programma's geen problemen kunnen leveren op lange termijn. Windows Updates kunnen hier ook niks aan veranderen. Laatst gewijzigd door grimmeld : 17-03-2008 om 17:13. |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| probleem na afsluiten computer | realiks | Software Junkies | 5 | 16-07-2007 16:37 |
| windows wil niet meer afsluiten | william | Software Junkies | 3 | 15-10-2005 16:15 |
| Slaapstand | Dark Wanderer | Software Junkies | 4 | 11-08-2004 14:32 |